Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Vet at det meste er produsert i Kina, men det er opp til forskjellige standarder ting blir produsert. Med billig mente jeg at jeg ikke får noen briller som noen har smurt på sånn film som mørker til vinduene bilen. Takk for linkene, skal ta å sjekke de ut imorgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg tok bilde av venuspassasjen for et par år siden brukte jeg f/32, 1/8000s og ISO 100 - og enda måtte jeg dra ned eksponeringen med ti blendertrinn til - med tre ND-filtre på til sammen åtte blendertrinn og enda trekke ned eksponeringen to trinn i raw-konverteringen.

 

Skulle gjerne hatt en Big Stopper der. :)

 

 

Ellers har dinkikkert.no (Japan Photo) egen side angående solformørkelse-tilbehør: http://www.dinkikkert.no/solareclipse

 

Edit: Oooog - Japan Photo har Big Stopper på lager...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Noen som vet noe om forskjell på bildekvalitet fra Olympus sin 14-42mm f/3.5-5.6 II R og 14-42mm f3.5-5.6 EZ?

 

Jeg vurder jo å kjøpe E-PL7, som da kommer kittet med enten 14-42 II R, eller den flatere EZ varianten for 500kr mer. Nå er jeg muligens villig til å betale 500 ekstra kun for et flatere objektiv, men vet noen hvordan disse faktisk presterer? Om jeg betaler mer for et flatt objektiv på bekostning av bildekvalitet er det jo ikke like kult lenger.

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om forskjell på bildekvalitet fra Olympus sin 14-42mm f/3.5-5.6 II R og 14-42mm f3.5-5.6 EZ?

 

Jeg vurder jo å kjøpe E-PL7, som da kommer kittet med enten 14-42 II R, eller den flatere EZ varianten for 500kr mer. Nå er jeg muligens villig til å betale 500 ekstra kun for et flatere objektiv, men vet noen hvordan disse faktisk presterer? Om jeg betaler mer for et flatt objektiv på bekostning av bildekvalitet er det jo ikke like kult lenger.

 

Jeg har ikke brukt EZ-varianten, men den er testet flere steder. Blant annet hos

Slrgear: http://slrgear.com/reviews/showproduct.php?product=1686

og Photozone: http://slrgear.com/reviews/showproduct.php?product=1686

 

Konklusjonen er vel at du ofrer litt optisk for redusert størrelse.

Lenke til kommentar

Hepps.. da er en bildekritikk på gang igjen, i fra noen gamle kjenninger, og som har peil på hvordan dette gjøres: http://f32.no/artikler/se-lesernes-bilder-fra-januar-og-februar/4183 :)

Skulle til å poste dette selv. Nå som Akam er død og begravet for godt så har jeg anbefalt alle foto-entusiaster jeg kjenner om å bruke F32.no mest mulig. Der er det i det minste ildsjeler med hakket mer integritet enn det redaksjonen i Tek har vist den siste tida. Selv om den dessverre oppdateres sjeldnere. Det er fosråvidt ikke så rart da bidragsyterne gjør dette ved siden av sin vanlige jobb.

Misforstå meg rett. Det er flere av journalistene her på Tek som gjør en glimrende jobb, men det blir lenger og lenger mellom de virkelig gode artiklene. Jeg sitter ikke på noen inside-info, men det virker som endringene kommer ovenfra og ned. Veit blandt annet at en av Gamer.no-journalistene er mer eller mindre tvunget over på teknofil-delen av Tek. Han nevnte det i en artikkeltråd for litt siden. Han får ikke lenger lov til å skrive på Gamer.no, men er delegert over til den andre avdelingen. Antar han er like "fornøyd" med dette som de av oss som satte stor pris på hans artikler. Hans bidrag på Gamer.no kommer jeg til å savne like mye som Are (Aetius) sine på Akam.

 

------------

 

Men over til noe annet...

Etter innkjøp av noen billige mellomringer på ebay har min interrese for makrofotografering plutselig blomstret opp igjen. Jeg har fått tips om å blande litt glyserol i vannet om jeg skal ta dråpebilder. (Ja, jeg vet... Stereotypisk og gjort 100 000 ganger før. Sue me.). Men da kommer spørsmålet om hvilket blandingsforhold jeg skal bruke. Noen som kan opplyse en stakkars amatør som har blåst nytt liv i en hobby etter en tid med manglende inspirasjon?

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi i f32.no har bedt folk om å sende inn bilder til oss, og har skrevet litt om de som har blitt sendt inn.

http://f32.no/artikler/se-lesernes-bilder-fra-januar-og-februar/4183

 

Bare å sende inn flere!

Hvis du ser de to postene over deg så har vi allerede tatt opp dette. ;)

 

Sånn går det når du skriver noe litt tidligere på dagen, men glemmer å trykke "post". Skjønte ingenting da jeg ikke så innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Sånn går det når du skriver noe litt tidligere på dagen, men glemmer å trykke "post". Skjønte ingenting da jeg ikke så innlegget mitt.

Men som du ser fra innlegget mitt så har jeg bare gode ting å si om dere. Stå på! F32.no har i mine øyne potensiale til å bli like stort som da Dotten starta Serienytt etter at Kulturo blei nedlagt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hepps.. da er en bildekritikk på gang igjen, i fra noen gamle kjenninger, og som har peil på hvordan dette gjøres: http://f32.no/artikler/se-lesernes-bilder-fra-januar-og-februar/4183 :)

Skulle til å poste dette selv. Nå som Akam er død og begravet for godt så har jeg anbefalt alle foto-entusiaster jeg kjenner om å bruke F32.no mest mulig. Der er det i det minste ildsjeler med hakket mer integritet enn det redaksjonen i Tek har vist den siste tida. Selv om den dessverre oppdateres sjeldnere. Det er fosråvidt ikke så rart da bidragsyterne gjør dette ved siden av sin vanlige jobb.

Misforstå meg rett. Det er flere av journalistene her på Tek som gjør en glimrende jobb, men det blir lenger og lenger mellom de virkelig gode artiklene. Jeg sitter ikke på noen inside-info, men det virker som endringene kommer ovenfra og ned. Veit blandt annet at en av Gamer.no-journalistene er mer eller mindre tvunget over på teknofil-delen av Tek. Han nevnte det i en artikkeltråd for litt siden. Han får ikke lenger lov til å skrive på Gamer.no, men er delegert over til den andre avdelingen. Antar han er like "fornøyd" med dette som de av oss som satte stor pris på hans artikler. Hans bidrag på Gamer.no kommer jeg til å savne like mye som Are (Aetius) sine på Akam.

 

------------

 

Men over til noe annet...

Etter innkjøp av noen billige mellomringer på ebay har min interrese for makrofotografering plutselig blomstret opp igjen. Jeg har fått tips om å blande litt glyserol i vannet om jeg skal ta dråpebilder. (Ja, jeg vet... Stereotypisk og gjort 100 000 ganger før. Sue me.). Men da kommer spørsmålet om hvilket blandingsforhold jeg skal bruke. Noen som kan opplyse en stakkars amatør som har blåst nytt liv i en hobby etter en tid med manglende inspirasjon?

 

Glyserol gir litt sløring i vannet sies det. Jeg bruker Xantan Gum (guar gum skal være like bra). Men like viktig er det å få noe som tar spenningen i vannet det gir mer sprett i dråpene. Nature clean skal være bra men så vidt jeg kjenner til selges det kun i USA.

 

Har eksperimentert litt med melk med litt fløte i og det var også ganske stilig. Det gir mer fres i refleksjonen.

 

post-332617-0-29359700-1425313760.jpg

 

post-332617-0-19006100-1425313745.jpg

 

post-332617-0-48465100-1425313712.jpg

post-332617-0-48465100-1425313712_thumb.jpg

post-332617-0-19006100-1425313745_thumb.jpg

post-332617-0-29359700-1425313760_thumb.jpg

Endret av LarsØ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sånn går det når du skriver noe litt tidligere på dagen, men glemmer å trykke "post". Skjønte ingenting da jeg ikke så innlegget mitt.

Men som du ser fra innlegget mitt så har jeg bare gode ting å si om dere. Stå på! F32.no har i mine øyne potensiale til å bli like stort som da Dotten starta Serienytt etter at Kulturo blei nedlagt.

 

Takk for hyggelige ord! Vi prøver å få opp produksjonen. :)

Lenke til kommentar

Glyserol gir litt sløring i vannet sies det. Jeg bruker Xantan Gum (guar gum skal være like bra). Men like viktig er det å få noe som tar spenningen i vannet det gir mer sprett i dråpene. Nature clean skal være bra men så vidt jeg kjenner til selges det kun i USA.

 

Har eksperimentert litt med melk med litt fløte i og det var også ganske stilig. Det gir mer fres i refleksjonen.

Prøvde meg litt nå, med lovende resultater. Ikke akkurat perfekt da, men nå er det bare trening som gjenstår. :D
Lenke til kommentar

Vet ikke om noe husker at jeg hadde problemer med hjemmesiden min for en måneds tid siden, den var hacket og firmaet som driftet siden var ganske utilgjengelig og fulgte ikke opp.

Nå har jeg fått siden til og fungere igjen ved å kjøpe en sikkerhetspakke fra Securi.net. Det tok ca. 2 timer fra jeg hadde betalt "paypal" før siden var fikset og oppe og gikk igjen i går kveld, kjapp og forklarende support.

En fin funksjon er at de overvåker trafikken på siden og sender mail "hvis du vil" hver gang det er noe aktivitet. så fra siden min ble aktiviser fikk jeg ca. 35 forsøk på inntrenging før de ga opp.

 

Koster ca.1600.- for 1 år's abonnement hos Securi og foreløpig ser det ut som det er verdt alle kronene, anbefales hvis man ønsker litt ekstra sikkerhet og er helt grønn på data :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant ikke noe bedre tråd å sprorre... men er det noen som vet om et program hvor jeg kan legge flere bilder oppi?

 

Det høres kanskje litt uklart ut, men det jeg er på utkikk etter er å kunne splaise flere bilder jeg har på pc-en sammen til en .jpg, slik at når man åpner det bildet, så kan man se alle samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...