Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Skal ikke være noe problem det. Lisensen skal stå på undersiden av maskinen.

 

Der står det et klistremerke som det står windows 8 på, ikke noe nr der. (Unntatt maskinens serienr-lappen.)

Nå har jeg ikke hatt behov for å kjøre opp igjen min Windows 8, men her er slik jeg har forstått hvordan serienr/lisens virker.

 

Det blir ikke lenger levert en lisens der du får serienr på "papir", men lisensen/serienr ligger nå i BIOS.

 

Det er sikkert noen i "data-delen" på forumet som kan hjelpe, men her er en link til MIcrosoft der du kanskje finner noen svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. det med bios? Om det er sånn kan jeg da laste ned win8 og lage plate selv og deretter bare innstallere så fikser alt det seg selv? Tenkte bytte ut den disken med en ssd disk.

 

Og den står enda på 22%..

---------

jeg sendte epost til komplett, det er jo garanti på den, de ba meg ringe et 815nr direkte til fabrikat. Greit nok, men tror det koster meg omtrent 3kr, min. , (men jeg har tatt feil på sånne priser før.. ) Så jeg tenkte prøve litt selv først..

---

ed2: og jeg gidder ikke drive å "google" akkurat nå.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Hmm.. det med bios? Om det er sånn kan jeg da laste ned win8 og lage plate selv og deretter bare innstallere så fikser alt det seg selv? Tenkte bytte ut den disken med en ssd disk.

 

Og den står enda på 22%..

---------

jeg sendte epost til komplett, det er jo garanti på den, de ba meg ringe et 815nr direkte til fabrikat. Greit nok, men tror det koster meg omtrent 3kr, min. , (men jeg har tatt feil på sånne priser før.. ) Så jeg tenkte prøve litt selv først..

---

ed2: og jeg gidder ikke drive å "google" akkurat nå.

Jeg TROR at det stemmer. En OEM versjon av windows gjelder kun på den maskinen som den er preinstallert på og ved store endringer i fastware så kan man oppleve at den ikke gjelder lenger. Det vil vel i hovedsak gjelde bytte av hovedkort (da i praksis ny maskin). Jeg har ikke gjort noen endringer på min WIN8, men på mine gamle WIN7-maskiner så skiftet jeg flere ganger harddisk (f.eks. til SSD i min bærbare) uten problemer. Jeg måtte dog ringe servicenr til MIcrosoft for å få en "ny" kode, men dette går som regel automatisk via en telefonsvarer og er en enkel operasjon. Denne koden har ingenting med installasjonen å gjøre, men derimot med aktiviseringen (som vel normalt er 30 dager fra innstallasjon).

 

Så jeg TROR at du med hell kan innstallere en SSD og bruke et nedlastet (rent) Win8-image for å fikse maskinen, selvsagt må det være samme versjon av WIN8 som du nå har på maskinen.

 

PS!! Var det ikke brent ut gjennopprettings DVD'er? Personlig så er min erfaring at de fleste "synder" med dette (erfaring fra win7)!

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Ånei..å nei.. Det ser ut til å bli uvær i hele landet på julaften.

 

eller som de skriver i overskriften. "Det grenser til ekstremvær på julaften"..

 

Så da må man jo sjekke værmeldingen. Uvær ja.. storm melder 2-3m/s vind, mens yr melder 1m/s. Mens på kvelden blåser det visst opp hos Storm med 5-10m/s mens yr har 3m/s i samme tidsrom.

Østlandspyser, her i Tromsø er det meldt om 30-35 m/s i kastene, men ikke ekstremvær. Friskt kaller jeg det.

Lenke til kommentar

Østlandspyser, her i Tromsø er det meldt om 30-35 m/s i kastene, men ikke ekstremvær. Friskt kaller jeg det.

Jo, de vet å få sagt det der nede. Problemet med dette misbruket av "ekstremvær" hver gang det skal blåse litt er at folk slutter å ta det alvorlig. Nå MÅ du kjøpe avisa eller skjekke på nett om det står "Ekstremvær" på forsiden.

Sånn som denne brøytebilsjåføren sier det:

Brøytesjåfør Jarle Olsen i Lebesby mener at overdrevne uværsmeldinger skremmer veifarende til å holde seg hjemme.

http://www.finnmarken.no/nyheter/ost_finnmark/article7028788.ece

 

 

tilføyer: dessuten sier begrepet ekstremvær noe om faren for ødeleggelser pga været.

 

Det er ikke bare værtypen, men også området som rammes, som avgjør hvorvidt det skal sendes ekstremværvarsel. Vinden må f.eks. være sterkere i Troms for at det skal sendes ut ekstremvarsel, enn i fylker på Østlandet.

http://www.yr.no/nyheter/1.7890946

 

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Her i Østlandet spikrer vi ikke malingen fast til ytterveggene, så blåser hagemøblene overende er det ekstremt :)

hihi.. da jeg bodde i Hammerfest. Ett av årene var det en skikkelig vinterstorm. Jeg sto i vinduet og så hagemøblene (hvit plast) bli sugd opp i lufta og smadret mot taket over dem. Og slengt ut på plenen en 6-7 meter mot vinden. Det var brutalt. Etter den stormen måtte vi rydde plenen for steiner på par-tre kg (minst) som bølgene hadde slått opp. Vi hadde strandlinje.. (for den som er kjent, innflyvinga til flyplassen var rett over huset.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To innlegg på rad er rart.. men.

 

Nå har julefreden senket seg hos meg. De tre juleølene jeg hadde kjøpt er straks fortært (tok 9 forrige uke.. og det er jo godt.. men det fins bedre ;).).

Det siste juleærendet utafor huset er ferdig. Nå sitter jeg å vurderer om jeg skal gi bort whiskyflaska i presang eller ikke. :hmm: Den kosta 54€. Og det er jo litt dyrt, men jeg har egentlig ikke så veldig lyst på brennevin selv. Når jeg kjenner etter. Det er en stund siden jeg hadde lyst på det også.

 

Men tilbake til meningen her, med dette innlegget.

 

God Jul til alle dere her inne. Det er en flott plass å kikke innom, stemningen er god og det er masse å lære. Takk for det. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på en julehilsenen til alle her inne.

 

@pybalto - hvis du ikke har lyst på brennevin selv, så er det bedre å gi bort flaska. Dog pass på å gi den til noen setter pris på slikt og ikke drikker whisky som vann ;)

 

Og jeg håper at julenissen har mange harde (eller myke) fotogaver i sekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...