Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Noen som har noe tips for en mulig nordlys ekspedisjon i de nordlige traktene av landet? Fly til hvor, bo i hvilket område, bil og annet utstyr som kan være okay å ha? Tenker kanskje å dra en tur nordover i vinterferien, som starter rundt 15. februar om jeg husker rett.

Fly til Bardufoss, dra til Senja. Dette hvis det er greit for deg å dra rundt uten organiserte turer for det er det lite av i området. Men storslagen natur som kan være kulisse for nordlysbilder ihvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg vært nesten 2 uker i Troms på juleferie/nordlys-fotosafari. Når det gjelder sistnevnte, har det vel vært ganske katastrofalt dårlig. Har sett nordlyset gjennom periodiske hull i skydekket, men det har ikke vært klarvær lenge nok til å komme seg i bilen og ut til location. Nå har de meldt klarvær noen dager fremover, så da blir det å dra ut til Kvaløya, og finne et fint sted ved en fjord. Snakket med en som kjører fjellheisen i Tromsø, og han sa at Ersfjorden var toppers for nordlysfoto. Så enten dit, eller kjøre helt ut på nordtuppen av Kvaløya. Synes det siste alternativet høres spennende ut. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært nesten 2 uker i Troms på juleferie/nordlys-fotosafari. Når det gjelder sistnevnte, har det vel vært ganske katastrofalt dårlig. Har sett nordlyset gjennom periodiske hull i skydekket, men det har ikke vært klarvær lenge nok til å komme seg i bilen og ut til location. Nå har de meldt klarvær noen dager fremover, så da blir det å dra ut til Kvaløya, og finne et fint sted ved en fjord. Snakket med en som kjører fjellheisen i Tromsø, og han sa at Ersfjorden var toppers for nordlysfoto. Så enten dit, eller kjøre helt ut på nordtuppen av Kvaløya. Synes det siste alternativet høres spennende ut. :)

Ja det har vært mye overskyet vær de siste ukene, av og til har det vært en kveld med klart vær. Men generellt lite nordlysaktivitet også har det vært. Jeg bor på Finnsnes så vi er ganske nært hverandre.

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært nesten 2 uker i Troms på juleferie/nordlys-fotosafari. Når det gjelder sistnevnte, har det vel vært ganske katastrofalt dårlig. Har sett nordlyset gjennom periodiske hull i skydekket, men det har ikke vært klarvær lenge nok til å komme seg i bilen og ut til location. Nå har de meldt klarvær noen dager fremover, så da blir det å dra ut til Kvaløya, og finne et fint sted ved en fjord. Snakket med en som kjører fjellheisen i Tromsø, og han sa at Ersfjorden var toppers for nordlysfoto. Så enten dit, eller kjøre helt ut på nordtuppen av Kvaløya. Synes det siste alternativet høres spennende ut. :)

 

Det ser lovende ut for i dag mtp værmeldingen.

Lenke til kommentar

Hva skal du med de greiene der når du bruker telefonen til knipsingen :p

Ja, du sier noe! Er jo hele 12,8 megapiksler på Note 3'en, så da var det jammen et bomkjøp....

 

Bare for å holde oss til nordlys litt til, hvordan pleier nordlysaktiviteten å være sånn i midten av april (påsken).

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Nå har jeg vært nesten 2 uker i Troms på juleferie/nordlys-fotosafari. Når det gjelder sistnevnte, har det vel vært ganske katastrofalt dårlig. Har sett nordlyset gjennom periodiske hull i skydekket, men det har ikke vært klarvær lenge nok til å komme seg i bilen og ut til location. Nå har de meldt klarvær noen dager fremover, så da blir det å dra ut til Kvaløya, og finne et fint sted ved en fjord. Snakket med en som kjører fjellheisen i Tromsø, og han sa at Ersfjorden var toppers for nordlysfoto. Så enten dit, eller kjøre helt ut på nordtuppen av Kvaløya. Synes det siste alternativet høres spennende ut. :)

Det er dessverre ingen garanti for godt vær her heller. Jeg vil anbefale Ersfjorden og eventuelt kjøre 20 min ekstra til Grøtfjorden for litt avveksling. Begge plasser mener jeg er mye bedre egnet for nordlysfoto enn Kvaløyvågen og Risvika. Mulig du kan få noe ut av det om du går grynner en halvtime halvannen time gjennom kratt mot kifjorden, men fotografisk er det høyrisiko. Start med Ersfjorden. Den er lettest tilgjengelig. Så vil jeg anbefale Grøtfjorden (20 min) eller Sommarøy (35 min). Sistnevnte har du en flott siluett av øya Håja mot nord.

 

 

Bare for å holde oss til nordlys litt til, hvordan pleier nordlysaktiviteten å være sånn i midten av april (påsken).

Nordlysaktiviteten er ikke sesongavhengig, men nettene er kortere i april.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...