Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei du. På tirsdag er det juleaften. Det er da man skal bestikke unger for enda ett år og feire seg selv med de man kjenner.

Jo da, det vet jeg :)

 

Men i riktig gamle dager, så feiret man vintersolverv. Om de feiret akkurat 21. desember, eller en annen dag tør jeg ikke si, men da det ble slått sammen med den kristne høytiden så ble datoen satt til 25. desember i det meste av verden, mens flere nordiske land tar det kvelden før (julaften). Ettersom jeg ikke er kristen, så ser jeg julaften mer som en feiring av vintersolverv enn Jesus fødsel. Og Jesus ble vel egentlig født om sommeren/tidlig høst uansett, sies det.

 

Ordet "jul" stammer heller ikke fra den kristne feiringen, men fra den hedenske feiringen av vintersolverv (jól). Mens de fleste andre land kaller det for Christmas (kristmesse) har vi i nord tviholdt på det navnet som viser til det jeg anser som den mer riktige grunnen til feiring.

 

Klokken 17:11 i dag snur solen i år. 10 minutter igjen. Får finne noe å feire det med da, bare sånn for syns skyld ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo da, det vet jeg :)

 

Men i riktig gamle dager, så feiret man vintersolverv. Om de feiret akkurat 21. desember, eller en annen dag tør jeg ikke si, men da det ble slått sammen med den kristne høytiden så ble datoen satt til 25. desember i det meste av verden, mens flere nordiske land tar det kvelden før (julaften). Ettersom jeg ikke er kristen, så ser jeg julaften mer som en feiring av vintersolverv enn Jesus fødsel. Og Jesus ble vel egentlig født om sommeren/tidlig høst uansett, sies det.

 

Ordet "jul" stammer heller ikke fra den kristne feiringen, men fra den hedenske feiringen av vintersolverv (jól). Mens de fleste andre land kaller det for Christmas (kristmesse) har vi i nord tviholdt på det navnet som viser til det jeg anser som den mer riktige grunnen til feiring.

 

Klokken 17:11 i dag snur solen i år. 10 minutter igjen. Får finne noe å feire det med da, bare sånn for syns skyld ;)

Sikkert er det sånn. Men i den linken som var til storm.no så står det bl.a.

 

Her i Skandinavia har vintersolverv blitt feiret lenge. Den var den lengste natten i året, da de underjordiske fartet rundt og passet på at alt var klar til jul - som var den store festen i midten av januar.

...

...

Kirken "kuppet" feiringen av at solen snudde ved å legge markeringen av martyren Lucia til nettopp denne dagen.

I den julianske kalenderen snudde solen 13. desember. Da den ble erstattet av den gregorianske kalenderen i 1582 kom luciaferingen i utakt med vintersolverv, men kirken holdt på datoen.

 

Lenke til kommentar

Lurer på hva som gjemmer seg i luke 24 i år ?

Var det ikke en 7D i fjor, eller husker jeg feil.

Du husker feil.... I fjor var det en Panasonic GH3.

 

I 2011 var det Panasonic Lumix GF3 på julaften

 

I 2010 var det Avid Media Composer 5...

 

I 2009 var det Epson EH-TW450

 

I 2008 var det Adobe Photoshop CS4 og Adobe Photoshop Elements 7 + ti musematter

 

I 2007 var det Sony Alpha A700 med Sony DT 16105 mm f3,55,6 og en Sony GPS-CS1 GPS-enhet for kameraer

 

I 2006 var det Olympus E-400 med Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm1:3.5-5.6, og Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6

 

Canon 7D (bare hus) var premien lille julaften 2010.

 

(Ja, har for lite å finne på på kveldstid....)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TJ Scott's fotoserie og bok prosjekt 'In The Tub' er på vei til volum 2.

 

Skuespillere, modeller og musikere, alle fotografert nakne i et badekar.

 

De fleste bildene er tatt i samme baderommet med stor variasjon i lyssettingen og artistisk uttrykk, så her er det mye å lære ved å studere kreativ lyssetting.

 

http://www.flickr.com/photos/tj_scott/

 

Takk for deling, denne serien var skikkelig gjennomført !

Lenke til kommentar

Ånei..å nei.. Det ser ut til å bli uvær i hele landet på julaften.

 

eller som de skriver i overskriften. "Det grenser til ekstremvær på julaften"..

 

Så da må man jo sjekke værmeldingen. Uvær ja.. storm melder 2-3m/s vind, mens yr melder 1m/s. Mens på kvelden blåser det visst opp hos Storm med 5-10m/s mens yr har 3m/s i samme tidsrom.

 

 

Her i vest er det meldt 16-22 m/s julaften, men det er for oss ikke i nærheten av det vi kaller ekstremvær. Det må MYE mer til for det....... :rofl:

Lenke til kommentar

Kanskje noen med gode "nettkunnskaper" kan hjelpe meg her.

 

I Crome, når jeg går inn på en produktside hos japanphoto.no så vises innholdet på siden i to-tre sekunder før den ender opp som en ren hvit side med følgende synlig innhold:

 

prisjakt.gif Kundeomtale på Prisjakt:
star_s9.gif 9.00 / 10
Les våre omtaler

Dette gjelder kun produktsidene, oversiktssidene er "Normale".

Når jeg velger "vis sidekilde" og får opp "html-linjene" så er de rikholdige og synes å vise de linjene som skal være med når produktsiden vises. I adresselinjen til siden så er det den korrekte adressen til produktsiden som vises.

 

Det er ikke noe problem med å vise JP-sidene i andre nettlesere eller å vise produktsider fra andre nettbutikker i Crome.

 

Kanskje dette enkelt kunne vært løst ved en reinstallasjon av Crome, men det hadde vært artig å høre om det er andre enkle "løsninger" på dette. Det er først og fremst av nygjerrighet jeg spør, ikke fordi problemet er stort :)

Lenke til kommentar

Kanskje noen med gode "nettkunnskaper" kan hjelpe meg her.

 

I Crome, når jeg går inn på en produktside hos japanphoto.no så vises innholdet på siden i to-tre sekunder før den ender opp som en ren hvit side med følgende synlig innhold:

 

prisjakt.gif Kundeomtale på Prisjakt:

star_s9.gif 9.00 / 10

Les våre omtaler

Dette gjelder kun produktsidene, oversiktssidene er "Normale".

Når jeg velger "vis sidekilde" og får opp "html-linjene" så er de rikholdige og synes å vise de linjene som skal være med når produktsiden vises. I adresselinjen til siden så er det den korrekte adressen til produktsiden som vises.

 

Det er ikke noe problem med å vise JP-sidene i andre nettlesere eller å vise produktsider fra andre nettbutikker i Crome.

 

edit: forresten, logger jeg inn på JP er ikke problemet der.

 

Kanskje dette enkelt kunne vært løst ved en reinstallasjon av Crome, men det hadde vært artig å høre om det er andre enkle "løsninger" på dette. Det er først og fremst av nygjerrighet jeg spør, ikke fordi problemet er stort :)

Merkelig, jeg har det problemet i Safari, men ikke i Chrome... Mega! irriterende da jeg foretrekker Safari.

Endret av brk
Lenke til kommentar

Det er en plagsom datamaskin. Jeg kjøpte den til en av nevøene mine i sommer, så brukte han den en stund og vi måtte fikse den på denne måten en gang. Så brukte han den videre en stund til og fikk en melding om å

 

 

Så starta den ikke igjen, og jeg prøver igjen en sånn oppretting.. Håper på å få det igang, for har ikke operativsystem på plate, de har visst slutta med sånt.

 

Lenke til kommentar

Det er en plagsom datamaskin. Jeg kjøpte den til en av nevøene mine i sommer, så brukte han den en stund og vi måtte fikse den på denne måten en gang. Så brukte han den videre en stund til og fikk en melding om å

attachicon.gif1463887_10201612349484243_1152720597_n.jpg

 

Så starta den ikke igjen, og jeg prøver igjen en sånn oppretting.. Håper på å få det igang, for har ikke operativsystem på plate, de har visst slutta med sånt.

 

Skal ikke være noe problem det. Lisensen skal stå på undersiden av maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...