Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ja, den kom i en nedlastingspakke for ikke altfor lenge siden. Synes den er fin å bruke selv :)

 

Har egentlig aldri tatt meg tid til dette, men nå som jeg har programvaren er det ingen vei tilbake :)

 

Har et par foto-ideer som veldig lenge har stått på "skal gjøre" listen, men de må taes i hdr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk opplevd lysforstyrrelse gjennom søkeren, men det var med en venns 5D MkII. 30 sek eksponering med sola strålende på baksiden av kamera gjorde susen, husket heldigvis å bruke søker"gardinen" på D700 så opplevde ikke det samme. Genial liten funksjon, men lett å glemme ja.

 

Big Stopperen skal kanskje brukes på 14-24en Kenneth? Gleder meg isåfall til noen bilder på flickr!

Lenke til kommentar

Problemet er tilstedeværende ved lange eksponeringer, uavhengig om du bruker liten blender, stor blender, nd filter eller sveiseglass for den saks skyld. Som du sier begrenser ingen av delene lyset inn via søkeren. :)

 

Kenneth: Oja du må ha et større filter? Eller kanskje du ikke har filterholderen? 24-70 er fint til landskap det også, bruker 24-70en mest til landskap selv. Har faktisk brukt 50 mye på fullformat også, krevende iblant, men kan gi spennende resultater.

Lenke til kommentar

Problemet er tilstedeværende ved lange eksponeringer, uavhengig om du bruker liten blender, stor blender, nd filter eller sveiseglass for den saks skyld. Som du sier begrenser ingen av delene lyset inn via søkeren. :)

Hvis vi kaller lys via objektivet for signal og lys via søkeren for støy så er det viktig å unngå lav signal/støy-forhold (S/N), eller ennå verre, at signalet drukner i støy.

 

Så jo, jeg mener at blender og ND-filter er høyst relevant.

 

Lukkertiden derimot, påvirker ikke dette S/N-forholdet.

Lenke til kommentar

Støtte på et interessant "problem" idag. skulle ta bildet i et rom og ville få hele rommet belyst på brikken og tenkte det var en smal sak, bare eksponere etter det naturlig lyset og fylle på med litt kunstig lys fra blitsene som var montert på kameraet.

Hele greien stod på et stativ, men ikke kul om jeg fikk dette til.

 

Brukte A modus som ga meg 1/60, f8, iso 200. Prøvde blitsen ttl, manuell, rear sync, fill flash osv men bildet ble for mørkt, det endret seg ikke en gang.

Eneste måten jeg klarte å få litt endring var å justere eksponeringsverdien for blitsen på kameret opp eller ned.

 

Iflg manuell modus skulle jeg hatt 1/8 og ditto setting og da blir bildet riktig, men da er jeg jo i manuel.

Hvorfor vil ikke Amodus gå lengre ned enn 1/60?

 

Lurer på om jeg ikke har vært borti denne problem stillingen før men husker ikke svaret.. Help!

 

A900 med hvl56 på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...