Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kaster både bensinen og kanna på bålet ser jeg, Pybalto.

 

Har personlig ingen erfaring med at folk på Nikonsiden klager mer og er mindre fornøyde. Slik parken ser ut både for objektiver og hus, er det noe for alle og om de klager på utstyret har de ikke valgt riktig utstyr, uavhengig av produsent.

Lenke til kommentar

Prøve for første gang i dag å sette et objektiv reversert utenpå en telelinse for å teste ut "nærmacro". Iikk, så nær man kommer ting. En harmløs norsk edderkopp ser jo ut som et uhyre paret med en kaktus, for svarte.

Hvilken kombinasjon brukte du? Jeg venter på en reverse ring på 77/77 fra ebukta for å se hvor langt denne teknikken lar seg strekke. Har da mulighet til 11mm og 400mm som skulle gi en forstørrelse på 1:36 Tror det blir praktisk ubrukelig, så en mellomting er nok å søke etter - men selv 55mm på en 105mm er snedig!

Lenke til kommentar

Vil gjerne høre hva som egentlig er korrekt!

Det som er greia er at linseelementene er mye mer solide enn UV-filtere. Frontelementet tåler mer av slag og skraping enn UV-filter gjør. Et slag som knuser UV-filteret ville kanskje ikke skadet frontelementet ditt. Men UV-filteret knuser og fragmentene skraper opp coatingen på frontelementet og du sitter igjen med en skade som du hadde unngått om du hadde holdt deg unna UV-filter.

 

Skal du ut i sandstorm o.l. kan det kanskje ha noe for seg med UV-filter da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Skal du ut i sandstorm o.l. kan det kanskje ha noe for seg med UV-filter da.

 

 

Mye vind og sjøvann er en fin kombo til UV-filter. :) Så slipper man å vaske linseelementet, det er bare å nappe av UV-filteret, en kjapp vask.. så er man good to go etterpå.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant det som blir sagt om at et UV-filter forverrer skader på et objektiv. Nå vil jeg nevne at jeg ikke vet stort om emnet, men jeg synes det virker logisk at det hjelper til en grad. Ved lette skraper, riper eller støt er det da en stor fordel å ha et ekstra glass foran? Om det knuser kan jeg skjønne at glasstøv og glassrester som blir sendt inn i objektivets glass bare gjør vondt verre.

 

Vil gjerne høre hva som egentlig er korrekt!

 

EDIT: Ikke spis meg levende om jeg har stukket hånden inn i vepsebolet nå...

 

Grunnen til at UV filteret forringer den optiske kvaliteten, er at det tilfører to nye flater i den optiske banen; dvs. lyset skal inn i filteret og ut igjen. Uansett hvor god coatingen (på et filter ) er, så vil de være der. Og det de gjør, er å redusere kontrast, og øke sjansen for strølys (aka. flare).

 

Jo bedre filteret er, og bedre objektivet er, jo mindre sjanse er det for at det blir et synlig problem.

 

Når det gjelder slag mot filteret, så er det klart at de tåler mye mindre enn selve frontelementet. Noe Anew og undertegnede har testet grundig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

å? SER du mye klaging fra Canonfolket? Jeg kjenner flere som fotograferer. Den eneste som ikke er fornøyd er Nikonbruker. Det KAN jo ha noe å si at han ikke kan låne objektiver.. den eneste som sier, "Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte Canon.."

 

Men dette er jo "min verden". Sikkert annerledes hos de uvitende.

Vi har jo en på forumet som har gått fra Canon til Nikon; han virker ikke fornøyd om dagen ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke dårlig service dette, fikk en mail fra Amazon.com.

 

Har også opplevd å få penger tilbake på ebay. Når jeg har bestilt flere eksemplarer av noe billige greer, og det har blitt kluss med fraktutgiftene.Jeg betaler alltid umiddelbart etter #kjøp#.

Fra Kina eller hvor det nå var. Var sånn 15-20kr tilbake. Men rett skal jo være rett, og jeg satt pris på det når det skjedde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...