Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det kortet jeg hadde problem med. Satt det inn nå.. "Mangler kort i kamera" står det på displayet..

..

nei, det var når jeg tok det utl Det står: Ingen tilgang til kortet. Sett kortet inn igjen, skift det eller formater kort m/kamera.

..

også funker det når jeg gjør det. MEn jeg gjorde jo det sist også.. pensjonerer det kortet..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kortet jeg hadde problem med. Satt det inn nå.. "Mangler kort i kamera" står det på displayet..

..

nei, det var når jeg tok det utl Det står: Ingen tilgang til kortet. Sett kortet inn igjen, skift det eller formater kort m/kamera.

..

også funker det når jeg gjør det. MEn jeg gjorde jo det sist også.. pensjonerer det kortet..

Jeg mener å huske at SanDisk har livstidsgaranti ...

Lenke til kommentar

jo, kan teste. Men om kortet funker annehver gang så funker det sikkert når de tester det.. Er pessimist når det gjelder sånt. Men skal prøve reklamere og forklare at jeg ikke stoler på kortet.

Jeg har ikke møtt problemer når jeg har måtte bytte kort; hadde et par 8GB Extreme som var veldig kranglete; feilene ligner på det du ser. Og så har jeg hatt et som begynte å gå i oppløsning ...
Lenke til kommentar

Jeg har ikke møtt problemer når jeg har måtte bytte kort; hadde et par 8GB Extreme som var veldig kranglete; feilene ligner på det du ser. Og så har jeg hatt et som begynte å gå i oppløsning ...

Så har du bare lagt fram problemet og fått nytt kort? Gidder liksom ikke sånn

"masse styr", men skal sende en forespørsel. Tror det var komplett jeg kjøpte hos, og de bruker være service-opptatt er mitt inntrykk fra tidligere.

Lenke til kommentar

Så har du bare lagt fram problemet og fått nytt kort? Gidder liksom ikke sånn

"masse styr", men skal sende en forespørsel. Tror det var komplett jeg kjøpte hos, og de bruker være service-opptatt er mitt inntrykk fra tidligere.

Kjenner igjen den med masse styr. Jeg hadde kjøpt Extreme kortene på Fotovideo, og de har alltid vært greie med meg. Det andre kortet ble kjøpt hos Japan Photo; også en gjeng som har vært greie. Komplett har jeg også god erfaring med.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett flere steder at feks 10mm brennvidde tilsvarer 16mm på fullfornat (bare et eksempel)

Hvordan fungerer det regnestykket? Er det avstanden fra sensor og linsene?

 

Og hva vil feks gopro sine 2.77mm tilsvare?

 

Litt enkelt forklart: et cropkamera har mindre sensor og da får man utnyttet et mindre areal av objektivet og når man da skriver det ut i A4 størrelse på både fullformat x1 og cropp x1.6 blir bildet med mindre sensor større i utsnitt siden man bruker et mindre område i objektivet.

Dette har opprinnelse i de gamle filmkameraene som benyttet 36mm film og siden man fortsatt benytter de objektivene er denne formelen oppfunnet for og kunne utregne riktig brennvidde på kameraer med mindre sensor.

 

Skal du finne riktig brennvidde må du gange opp croppfaktoren, Canon benytter x1.6 og Nikon x1.5.

 

Full-cropped-2.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det om brennvidde er ikke riktig. Se for deg et forstørrelseglass og den fysiske avstanden fra glassets sentrum til brennpunktet f.eks 5 cm lengde. Det er brennvidden: 50 mm. Hvor stort lerretet man fokuserer lyset på er, spiller ingen rolle for hvor lang brennvidden er. Sagt på en annen måte: Et 50 mm objektiv har 50 mm brennvidde uansett cropfaktor.

 

Det er såkalt ekvivalent brennvidde (mm-e kan brukes i stedet for mm lengdemål) som sier noe om utsnittet fordi man har et kjent utgangspunkt, nemlig 35mm filmformatet (36*24mm flate). mm-e sier noe om utsnittet (hvor bredt og vidt man ser).

 

Den såkalte normalbrennvidden er når brennvidden er like stor som diagonalen på bildeflaten. For 35mm film er det 43,3mm, men begrepet brukes ofte noe upresist ved at alt fra 40 til 55 mm kalles for normalbrennvidde på dette filmformatet. Normalbrennvidden føles som en ganske naturlig gjengivelse av det øynene og hjernen ser. Kortere brennvidder kalles vidvinkel og lengre kalles tele.

 

Hvis kameraet har cropfaktor endres normalbrennvidden. F.eks har 1,5x crop ca 43,3/1,5 = ca 29 mm normalbrennvidde. Bruker man et 50mm objektiv på et 1,5x crop kamera så er det et teleobjektiv. Bruker man samme objektiv på et kamera med vesentlig større sensor enn 36x24mm så blir det et vidvinkelobjektiv. (Under forutsetning at det fungerer godt på et sånt kamera, men her snakker jeg om teori).

 

For å gjøre forvirringen komplett så er heter det såkalt fulle formatet egentlig småbildeformat fordi dette var et vanlig filmformat i budsjettklassen siden negativen eller positiven var relativt liten og dermed økonomisk i bruk. Mellomformat er en hel rekke formater som er vesentlig større enn småbildeformatet. 45*60mm var for eksempel en populær variant. 60*70 mm også. Storformat var dyrt siden filmen var fysisk stor: 4*5 tommer eller 8*10 tommer var vanlige storformater. Vanligvis brukte man hele det tilgjengelige filmarealet til småbildeformat, mellomformat og storformat. Full arealutnyttelse = fullformat (for alle tre formatfamiliene). Brukte man bare deler av filmarealet var det bare delvis format.

 

I digitale kamera kaller man ofte 36*24mm for fullformat underforstått at det er fult småbildeformat. Mindre sensorer kalles gjerne crop, eller beskjæring på norsk fordi bildets ytre deler beskjæres bort av sensorformatet dersom man bruker småbildeoptikk. I dag bruker man ofte sensortilpasset optikk (APS-C optikk eller m43 optikk der sensoren utnytter hele det optimaliserte optiske arealet. Det er strengt tatt fullformat, men termen brukes ikke på grunn av lett forvirring og gamle vaner som er vonde og vende.

 

En ting til: Brennvidde (på 36*24mm) eller brennviddeekvivalent (på andre sensorformater) er ikke et mål for størrelsen på synsfeltet (FOV) selv om det ved første øyekast kan høres sånn ut. Man kan regne seg fra brennvidde eller brennviddeekvivalenter til synsfelt i grader diagonalt, og med kjent sideforhold også til grader horisontalt og vertikalt. For tele er brennviddeekvivalent og synsvinkel nesten omvent proporsjonale, men for vidvinkel blir det grovt feil.

 

Fult småbildeformat ekvivalent brennvidde for Gopro ser ut til å være 15,6 eller 16 mm. Dette er omtrentlige tall fordi linsefeil som fortegning gir litt ulike verdier ulike steder i bildet.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...