Gå til innhold

"Kompakt-PC" Aspire L5100 som HTPC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjører optisk ut av maskinen, og opplever ikke noe tull med lyden.

 

Pussig at du har samme støyen ifra to vidt forskjellige "avspillingsmetoder".

 

Jepp fra et eksternt usb lydkort som jeg også bruker.

 

Tror ikke feilen ligger i maskinen da, men i forsterkeren din som plukker opp den støyen.

Lenke til kommentar
Andre som sliter med ulyder fra lyd-utgangen? Har hatt det hele veien, men ikke brydd meg egentlig. I det siste har jeg irritertrt meg grønn over det. Ved høyere volum så er skurring og ulyder. Jeg fikk X-Fi Surroundblaster 5.1 usb-kort til jul igår, men er fortsatt den samme summinga og skurringa.... Irriterende!!!!!! Noen andre som har hatt det? Jeg hører på en måte at maskinen jobber...

 

Jeg har samme lydkortet og har ingen problemer. Prøv å flytte usb-kortet så langt vekk som mulig fra både pc og forsterker og se om det hjelper!

Lenke til kommentar

Vifta min jobber ganske mye fortere enn før trur jeg, skal jeg lukke den opp da, og blåse litt ned i?

 

Andre som sliter med ulyder fra lyd-utgangen? Har hatt det hele veien, men ikke brydd meg egentlig. I det siste har jeg irritertrt meg grønn over det. Ved høyere volum så er skurring og ulyder. Jeg fikk X-Fi Surroundblaster 5.1 usb-kort til jul igår, men er fortsatt den samme summinga og skurringa.... Irriterende!!!!!! Noen andre som har hatt det? Jeg hører på en måte at maskinen jobber...

 

Jeg har samme lydkortet og har ingen problemer. Prøv å flytte usb-kortet så langt vekk som mulig fra både pc og forsterker og se om det hjelper!

 

 

Ga det opp, ble kvitt problemet ved å bruke lyd over HDMI. Merkelig, ingen andre har problemer med lyden som jeg.. Jaja. Noen som vil kjøpe X-Fi Surroundblaster 5.1 USB lydkort? Veldig bra, femmer i vg blant annet. Brukt i 10 minutter :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

jeg har nettopp kjøpt en Mtron 3500 32gig og plukket ut den gamle hdden. Tenkte jeg skulle dele litt erfaringer med dere:

 

Hensikten var å få ned støy og varmeproduksjonen i maskinen. Jeg hadde et håp om at når hdden var ute, så ble det såpass kjølig i maskinen at jeg kunne skru av en av viftene. Dermed skulle den bli enda stillere! (Ingen summende hdd og halvparten av viftestøyen)

 

I praksis:

Jeg knotet en del med å få inn Vistaimaget jeg lagde med "DriveImage XML". Fant til slutt at det ikke går å legge inn Vistaimage på en disk med en annen størrelse enn orginaldisken... (mulig jeg tar feil. Infoen var litt uklar.)

 

Endte opp med en ny installasjon via restoredisken som fulgte med laptopen min. Nå tror maskinen at den

er laget av Dell, men det plager meg ikke nevneverdig. Serienummeret stod jo under pcen så all registrering hos MS gikk fint.

 

Maskinen booter nå på 45 sekunder. Tror det er ca 15-20 sek raskere. Skal se om jeg får skavet av litt mer, men det er ikke hovedmålet å få det så fort som mulig.

 

Maskinen er difinitivt kjøligere nå. Tok av den ene vifta, og det virket som om det fungerer greit. Men jeg er litt deppa over lyden.

 

Den er fortsatt ikke så stille som jeg hadde håpet den kunne bli. Men nå er den såpass kjølig at jeg har den i skapet under tven med lukket dør i fire,fem timer uten at det er et problem. (Satte på vifta igjen siden den ikke gjorde noe nevneverdig forskjell og litt mer ventilasjon nok er lurt)

 

Dette er en ok løsning synes jeg, så alt i alt har jeg noe jeg synes funker greit nå.

 

NB. Hvis du velger å gå i mine fotspor, så ryker garantien din.

Lenke til kommentar

Du vil også merke at det vil gå mye raskere å starte opp programmer. At pc'n bruker såpass lang tid etter post-boot er sikkert pga prosessoren. Vista tar "ganske lang" tid å starte selv på en quadcore maskin med SSD raid.

For de som vurderer å bruke en slik PC fremmover vil jeg kanskje anbefale en G-skill TITAN SSD dersom det kreves litt mer lagringsplass (128GB til 2600kr), eller muligens en 30GB OCZ vertex til 1300kr (venter på benchmarks av disse). Mtron Mobi var lenge det beste billige alternativet, men nå kommer det en nyere generasjon som vil ta over. Hvis jeg ikke tar helt feil så kan det hende Mtron også kommer med en ny generasjon rundt sommerferien.

Lenke til kommentar

Jeg kjøre vga kabel eller DVI to HDMI overgang ra maskinen, Når jeg kjøre mare HDMI fra pc til tv så blir tekst ganske rart på tv.

 

Lure på hva dette komme av, har prøvd forskjellige oppløsninger og det blir samme hver gang jeg bruker ren HDMI til tv.

 

Det er som tekst blir uleseligt.

Lenke til kommentar

hei

 

har lest litt her å ser at noen får til å styre pc'en meg Logitech Harmony fjernkontrol.

 

har fått meg en Logitech Harmony 525, men får ikke til å styre noe på pc'en........eneste eg klarer er å starte den opp

 

håper noen kan hjelpe meg

 

stolt eier av Aspire L5100

Lenke til kommentar

Den har en innebygget.

 

Jeg har postet litt tidligere i tråden om trøbbel med mottageren.

 

Siden sist, så har jeg reinstallert Vista, og dermed sluttet mottageren å virke igjen. Jeg ser den i enhetsbehandlingen, så den burde jo virke...

 

Uansett, så ga jeg den opp, og hooket på den som følger med MS sin fjernkontroll. Den funker som en drøm.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Vel, du har jo eeeboxen til Asus. Jeg bruker den til veldig enkle ting (surfing og Itunes), og er superfornøyd. Men det er definitivt ikke noen kraftig "regnehest".

 

Også er den enda billigere! Og den minst bråkete maskinen jeg har vært borti av pcer som ikke er til HTPC bruk. (Den er stillere enn L5100)

 

Men den er kanskje litt for spinkel for deg? Du burde nok ha 2 gig ram i hvertfal...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...