Gå til innhold

"Kompakt-PC" Aspire L5100 som HTPC


Anbefalte innlegg

Hei er veldig interesert i denne pcen skal bare bruke den til film og surfing og sånt.

da trenger jeg en skjerm og tenkte på denne fra samsung http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=55353 kan ikke se at denne har tilkobling for HDMI men DVI og VGA kan den kobles til maskinen uten problemer?

fant nettopp en måte å koble de sammen :mrgreen:

Endret av ObsessiveShrimp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med Noelrocks. Men jeg syns viftestøyen til tider er litt plagsom. Er det stille i stuen hører man viften godt og det irriterer kona.. ;)

 

Ellers har jeg i motsetning til de fleste andre problemer med 1080p.. Lyd og videostrøm klarer ikke alltid å følge hverandre. Usikker på hvilke blueray codecer de som får det til bruker, men har prøvd filmer i f.eks. matroska (.mkv .mka) formatet i 1080p som ikke går. Har i det siste brukt kmplayer som jeg føler er den mest spilleren med mest mulig innstillinger og tweakinger.. Men alikevel får jeg ikke til 1080p.

 

Jeg har egentlig lyst til å formatere hele maskinen og legge inn ny ren vista uten alt acer stæsjet... eller kanskje xp? Mulig det hjelper. Har allerede opplevd å måtte kjøre recovery pga ugunstig avskruing av maskinen...

Er enig i at det er litt viftestøy, men jeg brukte xbox med XBMC før jeg kjøpte denne, og xboxen bråker jo som et uvær og da er jeg ikke så plaget av Aceren :)

 

Har forøvrig sendt inn min acer til rep. Håper det ikke tar altfor lang tid å få den tilbake...

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt storfornøyd med denne, men et par utfordringer har jeg jo...

 

Den første og viktigste er å få ned støyen - jeg prøvde å putte den oppi ei skuffe, men da ble det så varmt nedi der at viftene spant opp til 5000 rpm, og da er jeg jo like langt.... Nå går ikke viftene under ca 2800 rpm, maskinen er rimelig kjølig, så jeg skulle ønsket jeg kunne få dem til å gå saktere! Bruker speedfan, og den klarer å regulere hastigheten opp, men ikke lenger ned :mad:

 

Den andre er å få bedre lyd - saken er at jeg har en analog stereoreceiver, og pr. idag kobler jeg lyden vha 3.5 mm jack'en. Antar jeg trenger et usb-lydkort - noen forslag?

Lenke til kommentar

Jeg ser to muligheter til å dempe maskinen.

 

Nappe ut den ene vifta... De står jo rett ved siden av hverandre, så da kanskje en kan klare jobben.

 

Skifte disk til en ssd dings evt boote over lan. Jeg har all media liggende på en server, så det trengs egentlig ikke noe spes lagringsplass.

Lenke til kommentar
Jeg ser to muligheter til å dempe maskinen.

 

Nappe ut den ene vifta... De står jo rett ved siden av hverandre, så da kanskje en kan klare jobben.

 

Skifte disk til en ssd dings evt boote over lan. Jeg har all media liggende på en server, så det trengs egentlig ikke noe spes lagringsplass.

 

Pr. idag er ikke disken noen problem....den vil kanskje bli det hvis jeg får viftestøyen ned:( det ene tar det andre. Å nappe ut ene vifta kan kanskje være en god ide, men så er det med dette garantigreiene da. Hvis jeg først åpner maskinen vil det være en smal sak å sette på en regulator til viftene, og da vil jeg også være kvitt vifteproblemet.

Lenke til kommentar

Enig i at disken ikke er veldig bråkete. Men det er like mye pga varme jeg tenker på ssd. Hvis man dropper en vifte, så er det kjekt om varmeproduksjonen er moderert noe.

 

HVis du finner en måte å bremse de viftene så er jeg veldig interssert i å høre om det. Men jeg har ikke funnet noe stæsj som både passer i maskinen og kan gjøre jobben. Det er ikke vanlige vifter som sitter i. De er sånne PWM (pulse width modulation) vifter i følge noen. Se på bildene mine tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
sliter sterkt med å få spille av filmer og serier med Xbmc, det blir bare veldig mørkt og så flimrer det.

noen som har hatt samme problem? eller som kjører xbmc fint?

 

Det var visst en generell holdning hos XBMC gjengen at ATI skjermkort ikke var noe å samle på.

 

Anbefaler Team Mediaportal istedet. Funker kjempefint hos meg.

Lenke til kommentar
sliter sterkt med å få spille av filmer og serier med Xbmc, det blir bare veldig mørkt og så flimrer det.

noen som har hatt samme problem? eller som kjører xbmc fint?

 

Det var visst en generell holdning hos XBMC gjengen at ATI skjermkort ikke var noe å samle på.

 

Anbefaler Team Mediaportal istedet. Funker kjempefint hos meg.

 

ok takk. skal prøve det istedet :yes:

Lenke til kommentar

ang xbmc...

 

får ikke video til å fungere i dette... har lest en del på xbmc forum og fulgt det som noen anbefaler der... og det fungerer sånn passe... men når jeg spiller film nå, så zoomer den veldig inn på øvre venstre del av bilde (ca 1/4)...

 

noen som har en løsning på dette...?

Lenke til kommentar

Noen andre som sliter med lydlagg når du spiller av .MKV filer ?

 

Tror jeg sleit med det samme når jeg brukte det interne lydkortet, nå har jeg kjøpt et USB SB X-Fi kort og lyden lagger enda.

 

Kan det ver en codec kansje som styre lyden feil ?

 

Edit:

Leste litt og ser at andre og sliter med lydlagg, håper noen finner ut av det.

 

TIPS: Bruk det som vist er den raskeste H264 Codec, støtter også dualcore som jeg tror trengst siden maskinen ikke har HW 264

 

Coreavc

 

Denne kjøre 1080p fint på min maskin da andre codecs jeg testet hakket og flimret.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...