Gå til innhold

"Kompakt-PC" Aspire L5100 som HTPC


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg vurderer også L5100 (2GB RAM) men samtidig har jeg lyst på en maskin med litt mer "gaming power" og ble da fristet til å kjøpe denne (M5200):

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=93225

 

For meg er ikke liten formfaktor så viktig men støynivå samt mediasentermuskler er essensielt.

*Tror dere denne bråker mer enn L5100?

*Er ikke nevnt HDMI men er dette nærmest standard på nye maskiner?

 

L5100 min er som god som lydløs, er mer hardiskvifter i externe hardisker som bråker mer.

 

Det du linker til ser jo ut som en fullblods størrelse vanlig pc, mens L5100 er jo sjefsliten og passer i hylla i tv benken.

 

tar du ut en vanlig pc dvdrom/brenner så er den faktisk bare litt større og tykkere en den.

 

Jeg er imponert av den lille saken med dvd brenner og alt pakket in, trege ivertfal ikke nå at jeg egentlig skulle velge mac mini.

 

Eneste jeg har noe og si på er grafikkortet, kunne våre kraftigere.

 

Jeg måtte til med en rask H264 1080p codec for og klare og spille av full HD matriell, vet ikke om det er grafikkortet som sliter eller cpu men regne med grafikkortet.

 

Liker den så godt nå at jeg faktisk trenger på at jeg ikke kjøpte den større modellen som har mer HD kraftigere CPU samt mer Ram.

 

9/10 i poeng fra meg.

 

Ps: Eneste jeg venter på nå er og få XBMC (Xbox Media Center) i en skikkelig versjon som er på xbox og mac så er jeg strålende fornøyd :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg skjemmet ut maskinen litt.

 

diNovo mini, kan anbefalest på det sterkeste

 

diNovo Mini

 

 

Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 USB

 

Kjører også XBMC (Xbox media center)

 

Og men 1TB usb hardisk går det så det suser når det gjelder film og musikk.

 

Endeligt fått det sånn jeg ville ha det med denne maskinen.

 

Trykk på bildet for og se det større

 

228055.jpeg

 

228056.jpeg

 

Så nå gjenstår det bare og legge kablene fint og koble til xboxen så nermer vi oss noe :w00t:

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvilken versjon jeg skal kjøpe ... I utgangspunktet skal jeg kun bruke den i stuen under 37" samsung for film, mp3 og bildevisning + surfing. Da tror jeg det holder med den enkleste. Jeg har stasjonær annet sted i huset for gaming og 3d og tunge ting.

 

Det er egentlig det med TV tuneren som gjør at den dyre er mest interessant. Jeg har Canal Digital kabel tv uten noen form for dekoder og regner med at jeg da også kan se TV via pcen i eget vindu samtidig som jeg surfer f.eks... er det noen andre fordeler med tv tuner? Vet altså ikke om det er verdt å kjøppe den dyre varianten bare på grunn av det..

 

Kan man oppgradere den billige varianten med tv tuner kort eller no senere?

 

Er det mer sansynlig at man klarer å kjøre 1080p filmer knirkefritt med den dyre varianten?

 

Har også lyst på Dinovo Mini og vil kanskje heller bruke penger på det...

 

æsj vanskelig

Endret av jaswane
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvilken versjon jeg skal kjøpe ... I utgangspunktet skal jeg kun bruke den i stuen under 37" samsung for film, mp3 og bildevisning + surfing. Da tror jeg det holder med den enkleste. Jeg har stasjonær annet sted i huset for gaming og 3d og tunge ting.

 

Det er egentlig det med TV tuneren som gjør at den dyre er mest interessant. Jeg har Canal Digital kabel tv uten noen form for dekoder og regner med at jeg da også kan se TV via pcen i eget vindu samtidig som jeg surfer f.eks... er det noen andre fordeler med tv tuner? Vet altså ikke om det er verdt å kjøppe den dyre varianten bare på grunn av det..

 

Kan man oppgradere den billige varianten med tv tuner kort eller no senere?

 

Er det mer sansynlig at man klarer å kjøre 1080p filmer knirkefritt med den dyre varianten?

 

Har også lyst på Dinovo Mini og vil kanskje heller bruke penger på det...

 

æsj vanskelig

 

Den dyre varianten har samme grafikkort, men mer minne og kraftigere cpu.

Jeg tror ikke den spiller det bedre for cpu er kraftig nok i den lille.

 

Vist du har 37" så er det vel mest sansynlig at det kun er "HD Ready" 720p ?

 

Du har vel PIP (picture in picture) på tv´n din som du kan bruke, virke bra hos meg :)

 

Det bruket du sier der høres ut som det samme som meg og da holder den lille i lange baner.

 

Tv kortet er jeg usikker på som står i, så jeg ville kjøpt et selv, evt et usb tv kort om det finnest.

 

Min drar 1080p med rette codecs helt flytende.

 

Har også fått meg en ny maskin som kan stå og surre på Bittorrent nå, så slippe gaming riggen min stå på 24/7

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Ja det blir nok den billigste varianten jeg går for.

 

Det er Full HD 1080p 37". Nylig innkjøpt.

 

Betyr PIP mode at man kan få pcen i et vindu og vanlig tv i et annet vindu? Isåfall er et jo bare bortkastet med tv tuner i acer boksen ja..

 

Har egen boks med Harddisk opptaker også ved siden av til tven

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe denne pcen, men har et spørsmål:

Jeg har nå eg flat tv med både VGA og HDMI inngang i stua, og en 17 lcd skjerm med VGA i kjøkkenet. Jeg har nå tenkt å ha dualscreen, men hvordan skal jeg få det til når pcen har kun DVI og HDMI ut? Noen så vet løsning på dette?

Lenke til kommentar

Da har aceren min tatt delvis kvelden. Skulle innstallere Vista Service Pack 1. Og når jeg kom tilbake etter en stund hadde den gått i dvalemodus. Da jeg "vekket" den så skjedde det ingenting den bare stod å blinket. Skrudde den av etter en stund og prøvde igjen. Da stod bare det blå lyset og lyste, ingenting annet skjedde.

 

Prøvde da å dra ut noen ledninger bak og da ville den starte. Når jeg skulle starte den på nytt igjen litt senere skjedde det samme igjen. Den bare stod og lyste konstant blått, og nå hjelper ingenting. Prøvd å ta ut ledninger og å bytte tastur og skjerm men den vil ikke starte. Hører viftene og harddisken starte men ikke noe bilde kommer.

 

Har hatt litt oppstartsproblemer i det siste også når den skal starte så piper den 2 ganger også må jeg trykke F1 for å gå videre. Husker ikke helt oppstartsmeldinga men mistenker harddisken, for den vises ikke når feilmeldinga kommer, bare dvd brenneren. Når jeg trykket F1 så startet den som vanlig da. Men nå er den som sagt ikke oppstartsvillig.

 

Noen som har opplevd det samme eller har noen forslag så mottas de med takk :)

 

Har sendt mail til Acer også så håper de er kjappe med å ordne opp. Noen som har erfaring med service hos de eller? Vil ikke være lenge uten htpcen min!!! hehe!

Lenke til kommentar

Uff håper du får gang på den igjen.

 

Du skulle husket den feilmeldingen som kommer da du må trykke F1 for og komme videre.

 

Ellers har jeg avinstalert alt av Acer software som lå inne på den og skrudd av dvalemoduser og full pakke.

 

Har også instalert SP-1 uten problemer, men har lest litt rundt at det er noen som har slitt med dårkig hardisk på dem.

 

Har du en usb disk og en windows cd så kan du jo prøve og instalere windows på nytt på en sånn for og se om pcn virke da.

 

Godt og teste ut litt muligheter før du levere den in til repp.

Lenke til kommentar
Uff håper du får gang på den igjen.

 

Du skulle husket den feilmeldingen som kommer da du må trykke F1 for og komme videre.

 

Ellers har jeg avinstalert alt av Acer software som lå inne på den og skrudd av dvalemoduser og full pakke.

 

Har også instalert SP-1 uten problemer, men har lest litt rundt at det er noen som har slitt med dårkig hardisk på dem.

 

Har du en usb disk og en windows cd så kan du jo prøve og instalere windows på nytt på en sånn for og se om pcn virke da.

 

Godt og teste ut litt muligheter før du levere den in til repp.

Kanskje jeg skal prøve en usb disk.... Tror feilen var noe med checksum... Off irriterende at jeg ikke husker. Er ikke helt grønn når det gjelder pc så jeg tenkte jeg skulle ta og se om jeg fikk fikset feilmeldingen denne uka, men det rakk jeg ikke. Det skjer jo ingenting når jeg starter den nå. Den bare slår på vifter ogsånn og ingenting annet. Ikke noe pip eller noe.... Mistenker harddisken litt jeg også. Hadde ikke det garantiklistremerket vært der så hadde jeg åpnet den og sett hva jeg fikk til, men tør ikke å gjøre noe hvis det kan påvirke garantisaken. Hvis ikke acer svarer imorgen så ringer jeg dem og hører hva de har å foreslå....

Lenke til kommentar

Jippi. Endelig fått L5100 i hus og koblet opp. Venter fortsatt på Dinovo Minien men.

Foreløbig ser alt bra ut. Viftebråking er minimal, men man hører harddisken jobbe i ny og ne.

 

Eneste som irriterer meg med forsendelsen er at det følger jo ikke noen Vista CD... Hva gjør man om man vil installere på nytt så man slipper alt acer dillet?

 

as

Lenke til kommentar
@Noelrocks

 

Hvilken mediaspiller brukte du når du spilte 1080P filene dine ?

 

Jeg får ikke til å spille 1080p filmer på min maskin. Har prøvd WMP, VLC og KMplayer

 

Jeg lastet ned k-lite codec pack http://www.free-codecs.com/K_Lite_Mega_Cod...ck_download.htm, også bruker jeg Windows Media Center, eller vanlig media player.

Du må også huske på å oppgradere skjermkortdriverne. http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst...egrated-vista32

Velg option 2 og innstaller først Display driver, også Catalyst control center 32bit. Håper du får spillt av nå :)

 

Har fulgt oppskriften din og det fungerer forsåvidt greit. Det hender derimot at noen 1080p filmer med jevne mellomrom kommer i utakt med lyden men at den etter en lang stund klarer å dra seg inn igjen. Filmen hakker ikke, men går i en annen hastighet en lyden. Har hendt lyden har vært i uttakt igjennom hele filmen. Har for det meste prøvd å spille av i Mediacenter men opplever ikke særlig mye bedre resultater i VLC, SM player, MediaPlayer og media player classic..

 

Noen som har noen ideer? Er det rett og slett hardwaren i boksen som ikke klarer å dra så tunge filmer? Hvilken spiller er best å bruke egentlig?

Lenke til kommentar

jaswane: Det kan jo hende at filmene du prøver ikke er 100% heller da. VLC er en kjekke måte å prøve et annet alternativ for å sjekke "kilden".

 

Psykopatisk Kaffelefse: Jeg bruker Mediaportal på den. Funker greit, men ikke mer. Det hender programmet bare avslutter uten noen synlig grunn. Dette tror jeg ikke er pcens skyld dog. Det er prisen for å kjøre gratisprogramvare antar jeg.

Lenke til kommentar
Driver å kikker litt på denne maskinen nå, er det noen fordeler/ulemper som jeg bør bemerke meg? :)

 

Kan begynne med "ulempene":

Litt viftestøy, men ikke så veldig plagsomt

Egner seg best som film og musikk pc. Skjermkortet takler dårlig spill.

Mangler tvkort.

 

Fordeler:

Liten og lekker å se på. Passer perfekt som en liten pc under tven med mediacenter eller mediaportal.

Spiller av det meste som finnes inkl. hd materiale. Jeg har ihvertfall ikke støtt på noe som den ikke har klart.

Har HDMI, begynner kanskje å bli vanlig nå, men er ihvertfall bare til å plugge i tven.

 

Jeg synes det er en perfekt pc til mediabruk. Nå er riktig nok min ødelagt (hehe) venter på å få den tilbake fra rep. så får vi se hva dem finner ut. Jeg vurderte sterkt å bygge min egen pc før jeg kjøpte denne, men siden jeg ikke hadde behov for tv kort siden jeg har hddopptaker fra GET så passet denne perfekt for meg.

Lenke til kommentar

Enig med Noelrocks. Men jeg syns viftestøyen til tider er litt plagsom. Er det stille i stuen hører man viften godt og det irriterer kona.. ;)

 

Ellers har jeg i motsetning til de fleste andre problemer med 1080p.. Lyd og videostrøm klarer ikke alltid å følge hverandre. Usikker på hvilke blueray codecer de som får det til bruker, men har prøvd filmer i f.eks. matroska (.mkv .mka) formatet i 1080p som ikke går. Har i det siste brukt kmplayer som jeg føler er den mest spilleren med mest mulig innstillinger og tweakinger.. Men alikevel får jeg ikke til 1080p.

 

Jeg har egentlig lyst til å formatere hele maskinen og legge inn ny ren vista uten alt acer stæsjet... eller kanskje xp? Mulig det hjelper. Har allerede opplevd å måtte kjøre recovery pga ugunstig avskruing av maskinen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...