Gå til innhold

"Kompakt-PC" Aspire L5100 som HTPC


Anbefalte innlegg

Shit. Så mye trøbbel har jeg absolutt ikke hatt med den.

Tror du har fått en mandagsversjon.

 

Hvis du ikke har noe imot støyen, så ville jeg gitt den en sjanse til.

 

Enig med deg at det var noe knot å få mus og tastatur til å virke første gang.

 

Forøvrig: Jeg fikk med to recovery CD-er for sikkerhets skyld, så det er mulig jeg fikk din... ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sammenlagt:

 

+ (pluss)

Liten

Mye for pengene

Enkel i bruk

 

- (minus)

Små utbyggings muligheter

Mangler tv kort

Noe viftestøy (greit å merke seg hvis man er veldig kresen på dette)

 

Jeg synes alt i alt at dette er en pc med mye for pengene. Betalte 3995 for den på elprice og med tanke på størrelsen og mulighetene er jeg veldig fornøyd. Den har ikke tv kort så for det som ønsker dette så må man eventuelt bruke et eksternt. Jeg har PVR boks fra get og bruker denne til tv opptak. Ellers så vil jeg varmt anbefale denne til alle som lurer på å kjøpe den.

 

Fin testrapport, men hva med lydsignaler?

 

Har den digital lyd utgang? (optisk/coax?)

Sender den lyd over HDMI utgangen? (noen begrensninger med tanke på format)

Sender den lyd over HDMI utgangen selv når DVI utgangen benyttes til bilde?

 

Noen pos/neg erfaringen med lydsignaler/koblinger på denne?

 

Har nå noen funnet ut om det er IR mottaker integrert i boksen, som fungerer (planer å bruke en Harmony remote til denne)

Lenke til kommentar
Shit. Så mye trøbbel har jeg absolutt ikke hatt med den.

Tror du har fått en mandagsversjon.

 

Hvis du ikke har noe imot støyen, så ville jeg gitt den en sjanse til.

 

Enig med deg at det var noe knot å få mus og tastatur til å virke første gang.

 

Forøvrig: Jeg fikk med to recovery CD-er for sikkerhets skyld, så det er mulig jeg fikk din... ;-)

 

Oppdatering: Elprice fikk boksen i retur i dag. Prøvde å fikse den med recovery-CD i butikken, men vi fikk ikke kontakt med bootdisken en gang - den dukka rett og slett ikke opp under recovery... :( Nå sendes den videre inn til service. Rakk seff å stappe D-partisjon full av bilder og filmer, så jeg er litt keen på å få den tilbake fungerende..

 

PS - det fulgte med to recovery-DVDer i eska mi også, men de er jo blanke (slik at man kan lage sin egen recovery-disk når man har satt opp maskina, hehe). Kom aldri så langt gitt..

 

rL

Lenke til kommentar
Sammenlagt:

 

+ (pluss)

Liten

Mye for pengene

Enkel i bruk

 

- (minus)

Små utbyggings muligheter

Mangler tv kort

Noe viftestøy (greit å merke seg hvis man er veldig kresen på dette)

 

Jeg synes alt i alt at dette er en pc med mye for pengene. Betalte 3995 for den på elprice og med tanke på størrelsen og mulighetene er jeg veldig fornøyd. Den har ikke tv kort så for det som ønsker dette så må man eventuelt bruke et eksternt. Jeg har PVR boks fra get og bruker denne til tv opptak. Ellers så vil jeg varmt anbefale denne til alle som lurer på å kjøpe den.

 

Fin testrapport, men hva med lydsignaler?

 

Har den digital lyd utgang? (optisk/coax?)

Sender den lyd over HDMI utgangen? (noen begrensninger med tanke på format)

Sender den lyd over HDMI utgangen selv når DVI utgangen benyttes til bilde?

 

Noen pos/neg erfaringen med lydsignaler/koblinger på denne?

 

Har nå noen funnet ut om det er IR mottaker integrert i boksen, som fungerer (planer å bruke en Harmony remote til denne)

 

Tja.. Har prøvd et par dager nå å få 5.1 via hdmi, men ennå ikke klart det. Ga opp til slutt og kjører nå med vga+optisk. Ingen problem med lyd eller bilde nå. Opplevde også endel småhakking i bilde med hdmi. Et lite "lagg" i bilde ca hvert sekund. Utrolig irriterende! Har riktignok ikke prøvd andre hdmi kabler, kun den jeg tok med fra elprice. Kjøpte en de anbefalte til 600 kr i og med jeg skulle spille av hd filer.

 

Noen som har fått til bra bilde (hd) + 5.1/dts via hdmi?

Endret av sammy70
Lenke til kommentar

Fin fin avspilling over HDMI. (720P) Nyeste ATI driverne og K-lite codecpakke. Vanlig simpel HDMI fra Claes Ohlson.

 

Fikk stereolyd over HDMI også, men har mer bruk for den optiske utgangen. Der får jeg ut både Dolby og DTS surround, så den gjør alt jeg trenger.

 

Ang IR-mottaker så har jeg gitt opp og kjøpt en MCE. Det virker som om hovedkortet har det som trengs, men at selve mottaker sensoren ikke følger med. Kanskje den bare fins i Rolls Royce versjonen?

Lenke til kommentar
Fin fin avspilling over HDMI. (720P) Nyeste ATI driverne og K-lite codecpakke. Vanlig simpel HDMI fra Claes Ohlson.

 

Fikk stereolyd over HDMI også, men har mer bruk for den optiske utgangen. Der får jeg ut både Dolby og DTS surround, så den gjør alt jeg trenger.

 

Ang IR-mottaker så har jeg gitt opp og kjøpt en MCE. Det virker som om hovedkortet har det som trengs, men at selve mottaker sensoren ikke følger med. Kanskje den bare fins i Rolls Royce versjonen?

 

 

Du skriver at du bruker optisk utgang: er det den dyrere versjonen med tv-kort du har?

Er det optisk på den rimeligste utgaven som Elprice selger til 3990,- ? - (den uten tv-kort)

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg sliter med flimring ved bruk av HDMI -- HDMI til Samsung M87. Dette gjelder kun ved bruk over 30 Mhz. Ser flere har slitt med dette? Noen løsning?

 

Jeg prøvde de nyeste ATI driverene, men da fikk jeg flere problemer. Mistet ofte signalet til tven. Fikk beskjed om at det var usupportert. Dette skjedde feks hvis jeg gikk inn Media Center. Måtte restarte for å få frem bildet igjen.

 

Dette er irriterende.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat oppdaget at maskinen har IR-sensor.

 

Bruker en standard Microsoft Mediacenter fjernkontroll, og alt virker.

 

Aner ikke hvorfor jeg ikke fikk det til før.

Jeg ga opp og kjøpte MCE settet med mottaker. Alt funket som det skulle med den mottakeren. Så koblet jeg den av og fjernkontrollen styrte alt allikevel...

 

Doh.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

har å vurdert å kjøpe en slik kompakt pc.. blir evt den dyreste 6000,- versjonen..

 

Åssen er den å spille med, spiller endel men også film? spiller endel warcraft og cs og nye spill som er kommet og kommer.

går vel ann å spille med?

 

nå sitter jeg med en vanlig stasjonær kobla te min 40" samsung lcd tv.. prossesor amd athlon 2200 heter den og et rimelig skjermkort på 256 mb minne ( geforce a noe slag)

Fungere veldig bra å spille warcraft og cs osv..

Lenke til kommentar

La in klite codec pack, og klare ikke kjøre 1080p mkv filer, det flimrer og hakker så finne jeg ikke en løsning på dette så går den tilbake.

 

Ellers en kjempemaskin, er det noen som kjøre 1080p knirkefritt ?

 

bruker HDMI

 

+ jeg sliter med og se skriften i windows på min nye 46" Samsung LCD, den virke litt uklar, men resten er klart.

Lenke til kommentar

Ting ble bedre etter jeg la in CoreAvc Codec.

 

Da gikk 1080p 10.000kbs som smør.

 

Noen som har kikket litt på om man kan overklokke denne litt, vet det kan bli fort varmt men et lite hakk uten og måtte stille opp strøm på cpu burde gå.

 

Finner ikke noe i BIOS, så regner med man må aktivere en "Expert" mode der kansje for og få tilgang til det ?

Lenke til kommentar

Heisann,

 

jeg vurderer også L5100 (2GB RAM) men samtidig har jeg lyst på en maskin med litt mer "gaming power" og ble da fristet til å kjøpe denne (M5200):

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=93225

 

For meg er ikke liten formfaktor så viktig men støynivå samt mediasentermuskler er essensielt.

*Tror dere denne bråker mer enn L5100?

*Er ikke nevnt HDMI men er dette nærmest standard på nye maskiner?

Lenke til kommentar

Hvordan får man slettet innlegg her? :)

 

Ok, får oppdaterer posten min over her istedet da..

 

* Ser at en bruker har kommentert bråk på M5200 men det er jo en utrolig subjektiv greie - vil det kraftigere grafikkkortet bidra til mer bråk enn i L5100?

* Står oppført med 1xDVi i ser jeg. Jeg har en toshiba 37" 720i og et 5.1 anlegg - bør jeg satse på ena mskin med HDMI og kjøre både lyd&bilde gjennom den?

Endret av oleros
Lenke til kommentar

Digidice: Del gjerne med oss andre hvis du finner en inngang til expert mode.

 

Oleros:

1: Mer kraft=mer watt=mer varme=mer støy. Vanligvis. Jeg synes min l5100 maskin godt kunne vært mer stille, men relativt sett er den langt fra en støvsuger som mange maskiner høres ut som.

 

2: Litt usikker på hva du spør om (trykkleif) men jeg kjører HDMI ut av min til tven og 5.1 optisk til surroundanlegget. Det har funket fint så lenge codecen oppfører seg. Den kan også sende lyd gjennom HDMI, men mitt surroundanlegg er definitivt fetere enn høytalerne i tven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...