Gå til innhold

Vektere leker politi - typisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men poenget er og blir at situasjonen blir hva man selv gjør det til.

 

Er man medgjørlig og ikke tyr til vold selv, blir man ikke møtt med vold tilbake.

 

Nå skjer det også at folk som ikke har gjort noe galt, feilaktig blir stoppet. Er ikke sikker på om jeg uten videre ville vært "medgjørlig" og f.eks. funnet meg i å stå å vente en halvtime på ei politipatrulje. Gir det dermed vekteren rett til å fysisk angripe meg hvis jeg forlater stedet?

 

De to videoene som jeg har sett (Scanpix sin av selve pågripelsen, og mobilvideoen) viser ingen tegn til at naskeren var voldelig mot vekteren - han er med andre ord uskyldig til det motsatte er bevist. (Vitneutsagn er sprikende, for og i mot vekterne/naskeren).

 

Securitas har visstnok annmeldt salat-tyven for vold. Har liksom bare ventet på det.. :innocent:

 

Det kan bli en "dyr salat" hvis han i tillegg til basketaket må ut med noen tusen kroner i bot for "voldsutøvelse".

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Hadde gjort nøyaktig det samme om idioten nektet å samarbeide. Blir kvalm av alle de som står rundt og gnåler som om de vet best hvordan vekterne skal gjør jobben sin.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i butikk, og fikk igår kontroll av Securitas.

 

Hendelsen er som følger.

 

Ei dame kommer inn til butikken 17:56, går direkte til alkoholområdet og plukker med seg noe alkohol. Hun kjøper videre ting i butikken og kommer til kassa 18:07. Jeg sier OK, du får gå med det siden du kom tidlig inn.

 

En annen mann kommer inn 17:59. Han trenger noe hjelp fra meg og jeg hjelper han. Senere, 18:13 kommer han til kassen med alkohol. Jeg sier "beklager, jeg har ikke lov til å selge alkohol etter 18:00". Han sier greit og jeg beslaglegger ølet.

 

Så kommer ei dame og sier "Jeg er fra Securitas Kontroll (etteellerannet). Hvem er vaktleder her?", og jeg ringer på vaktleder. Vi blir rapportert inn. Hun spør "hun damen fikk gå, men hvorfor ikke mannen?", og jeg prøver å forklare, og hun sier at loven er slik som jeg har fulgt det, men butikken blir dessverre rapportert inn fordi vi har solgt øl etter 18:00.

 

Så altså, hvis du følger loven, hvorfor skal du da bli bøtelagt?

 

Dere som jobber som vektere, jeg ser ned på dere og spytter på dere. Dere er det verste av dritt jeg har vært borti - absolutt dere avskum. Dere ødelegger samfunnet vårt og kriminaliserer oss gode borgere. Her prøver vi å gjøre en jævla jobb som er etterfulgt av statens alkohollov, og dere skal rapportere oss inn.

 

Vi ble rapportert inn for to ting:

1. jeg solgte øl og fulgte loven.

2. det var ingen "tydelig skille" mellom alkoholen og øl uten alkohol. De lå bare for seg selv adskilt.

 

Nå som jeg vet at vektere ikke har noe mer makt enn oss vanlige borgere.. haha dere kan vente dere neste gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Dere som jobber som vektere, jeg ser ned på dere og spytter på dere. Dere er det verste av dritt jeg har vært borti - absolutt dere avskum. Dere ødelegger samfunnet vårt og voldtar oss gode borgere.

 

" Dere utlendinger, jeg ser ned på dere og spytter på dere. Dere er det verste av dritt jeg har vært borti - absolutt dere avskum. Dere ødelegger samfunnet vårt og voldtar oss gode borgere. "

 

Går ikke an å si sånt vettu ;)

Lenke til kommentar
... Dere som jobber som vektere, jeg ser ned på dere og spytter på dere. Dere er det verste av dritt jeg har vært borti - absolutt dere avskum. Dere ødelegger samfunnet vårt og kriminaliserer oss gode borgere. Her prøver vi å gjøre en jævla jobb som er etterfulgt av statens alkohollov, og dere skal rapportere oss inn.

 

Nå som jeg vet at vektere ikke har noe mer makt enn oss vanlige borgere.. haha dere kan vente dere neste gang.

 

Sorry, vet dette er litt fyfy og ikke intensjonen til forfatteren. Men lo så det kom en tåre i øyekroken :grin2: Syntes det viser seg om og om igjen at vekteryrket er litt bob-bob i blandt :)

Lenke til kommentar
men butikken blir dessverre rapportert inn fordi vi har solgt øl etter 18:00.

 

OT, men er det ikke er stort paradox at øl-salg er forbudt etter kl.18.00 på lørdager, når lørdag faktisk er den dagen da folk tar seg en fest? Logsik burde det vel vært motsatt, dvs. 18:00 på hverdager og 20:00 i helgen? :roll:

Lenke til kommentar
Men maktbruken som ble brukt her var ikke berettiget.

Og du er øverstedommer fordi? Du har sett et par snutter på VG, og gjort opp din meing på grunnlag av de?

Er ikke øverstedommer jeg, må bruke regler som allerede eksisterer for å avgjøre. Du skjønner forskjellen da vel.....

 

Edit:

Mener ikke de ikke kunne bruke makt men at de utøver overdreven maktbruk. Uansett hva som har skjedd tidligere hadde de kontroll på mannen på ett mye tidligere tidspunkt en makten de brukte stoppet.

Heter du AndersC?

 

Poenget er jo nettopp at man ikke har grunnlag for å uttale seg bastant om at det er overdreven maktbruk. Så lenge du ikke kjenner hele historien, men bare det lille du har i fra media. Forhistorien kan jo godt være (og dette er fri spekulasjon for å illustrere et poeng - har ikke noe med denne saken å gjøre) at vedkommende har yttret trussler om at han har kniv på lomma og er villig til å bruke den. Kanskje vedkommende kvelden i forveien har truet en vekter med en blodig sprøyte? Kanskje vedkommende tidligere på morgenen har slått ned noen? Poenget er at så lenge man ikke kjenner hele historien, kan man ikke gjøre annet enn å synse over hva som er overdreven maktbrukt og ikke.

Lenke til kommentar
Men maktbruken som ble brukt her var ikke berettiget.

Og du er øverstedommer fordi? Du har sett et par snutter på VG, og gjort opp din meing på grunnlag av de?

 

Det er da knakene enkelt å innse hvorfor folk reagerer her.

 

*snip*

Jeg har da ikke sagt noe som helst på at folk reagerer. Jeg reagerer jeg også. Det jeg derimot reagerer på er at folk forhåndsdømmer på et meget snevert grunnlag, og kommer med bastante uttalelser om saken uten å ha grunnlaget de behøver for å gjøre det. Så lenge man ikke har absolutt alle fakta på bordet, så kan man ikke uttale seg så bastant som AndersC her gjør

Kombinert; vekterne oppførte seg som voldsglade amatørmessige idioter, ikke som vektere. Dette kunne ha vært løst noenlunde fredelig, vold var ikke nødvendig. Filmen viser ikke at personen gjør anslag mot vekterne før han legges i bakken, dette er bare rykter som går, sannsynligvis startet av vekterne selv. Da ser jeg på hva filmen viser og forholder meg til det.

Du er et levende bevis på nettopp det jeg prøver å understreke. Du trekker konklusjoner ut fra det snevre synet du har i fra media. Og ikke nok med det du velger ut de aspektene ved saken som du syns passer din konklusjon best. Andre aspekter forkaster du ved å si at "det er sannsynligvis rykter". Ergo så gjør du deg til øverstedommer som kan gjenkjenne og forkaste hva som er fakta og ikke.

Lenke til kommentar
Det er da knakene enkelt å innse hvorfor folk reagerer her.

 

1) Det som ble stjålet. Dette var en salat, ikke Mona Lisa. Selv om tyveri er tyveri, har folk flest en differensiering mellom ubetydelige og verdifulle gjenstander.

 

2) Antallet vektere. Dette var ikke one-on-one, dette var gangrape.

 

3) Måten det skjer på. Mannen tvinges i bakken, og holdes nede av X antall vektere, i en stilling som politiet har sluttet å benytte pga. den beviselig kan være livsfarlig.

 

4) Etterspillet, hvor person som filmer blir forsøkt fratatt kamera / mobil.

 

Kombinert; vekterne oppførte seg som voldsglade amatørmessige idioter, ikke som vektere. Dette kunne ha vært løst noenlunde fredelig, vold var ikke nødvendig. Filmen viser ikke at personen gjør anslag mot vekterne før han legges i bakken, dette er bare rykter som går, sannsynligvis startet av vekterne selv. Da ser jeg på hva filmen viser og forholder meg til det.

 

Vektere bør ikke ha så veldig utvidete rettigheter mtp. fysisk tilbakeholding (som i mine øyne er noe annet enn fysisk sleng-personen-ned-på-asfalten-og-kjør-kneet-inn-i-ryggradsgropa). Dette fordi som sagt, hvis rettighetene til voldsbruk hele tiden skal utvides, så får vi også mer av det.

 

Tiltro til vektere = tiltro til vektere - 75%

1. Nasking er sannsynligvis det største problemet utsalgssteder av alle typer sliter med i dag. Fant en statistikk for vinningskriminalitet blant ungdom, og i denne statistikken troner nasking høyere enn annen type kriminalitet (flott om noen finner en mer relevant statistikk enn denne forresten). Skal man få en bukt med dette, MÅ det reageres ved enkelttilfeller. Det blir sannsynligvis årlig stjålet for større verdier i dagligvarer enn i kunstskatter i Norge, uten at jeg har backing for denne påstanden (hadde også vært greit om noen av dere har).

 

2. Man anholder ikke en person på egenhånd, man bør være helst 2-3 stykker i ALLE tilfeller. Gjerne flere, om arrestanten er så vrang at situasjonen tilsier det. Hvis du ser videoen en gang til, nøye denne gangen, så vil du finne at det kun er to personer som sitter oppå mannen og en kvinne som pusler litt med håndjern. De andre vekterne står rundt og sikrer, og det er nødvendig i denne situasjonen ettersom publikum er stort. (edit: jeg vet av erfaring at en person som nekter å la seg anholde er vanvittig vanskelig å legge i jern på egenhånd, særlig hvis vedkommende er tilsvarende stor/sterk som deg eller større - det kan også være en utfordring selv om man er to)

 

3. Utover nr 2 kan jeg bare si at når vedkommende ikke vil, så er den eneste måten å gjøre det på å være litt fysisk. Og det er mye som kan være livsfarlig, men likevel ikke er forbudt. Spørsmålet er hvor sannsynlig det er at denne pågripelsesmetoden kan føre til skader eller tap av liv. Jeg vil si at sjansen er nesten ubetydelig for å se noe lignende Obiora-saken igjen, og denne hendelsen er nok ikke en utenom-det-vanlige-hendelse, slikt skjer ofte, og det går bra de aller fleste gangene.

 

4. Tja, forsåvidt enig, mannen har ikke forbud mot å filme - men med tanke på medias brutalitet og manglende personvernespekt vet nok vekteren at dette kan få konsekvenser fra ikke-offentlige aktører. Kanskje filmen tilogmed havner usensurert på youtube (nå er tydeligvis alle videoene på nettet blitt sensurert, men det var neiggu ikke et sekund for tidlig).

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

 

Jeg jobber i butikk, og fikk igår kontroll av Securitas.

 

Hendelsen er som følger.

 

Ei dame kommer inn til butikken 17:56, går direkte til alkoholområdet og plukker med seg noe alkohol. Hun kjøper videre ting i butikken og kommer til kassa 18:07. Jeg sier OK, du får gå med det siden du kom tidlig inn.

 

En annen mann kommer inn 17:59. Han trenger noe hjelp fra meg og jeg hjelper han. Senere, 18:13 kommer han til kassen med alkohol. Jeg sier "beklager, jeg har ikke lov til å selge alkohol etter 18:00". Han sier greit og jeg beslaglegger ølet.

 

Så kommer ei dame og sier "Jeg er fra Securitas Kontroll (etteellerannet). Hvem er vaktleder her?", og jeg ringer på vaktleder. Vi blir rapportert inn. Hun spør "hun damen fikk gå, men hvorfor ikke mannen?", og jeg prøver å forklare, og hun sier at loven er slik som jeg har fulgt det, men butikken blir dessverre rapportert inn fordi vi har solgt øl etter 18:00.

 

Så altså, hvis du følger loven, hvorfor skal du da bli bøtelagt?

 

Dere som jobber som vektere, jeg ser ned på dere og spytter på dere. Dere er det verste av dritt jeg har vært borti - absolutt dere avskum. Dere ødelegger samfunnet vårt og kriminaliserer oss gode borgere. Her prøver vi å gjøre en jævla jobb som er etterfulgt av statens alkohollov, og dere skal rapportere oss inn.

 

Vi ble rapportert inn for to ting:

1. jeg solgte øl og fulgte loven.

2. det var ingen "tydelig skille" mellom alkoholen og øl uten alkohol. De lå bare for seg selv adskilt.

 

Nå som jeg vet at vektere ikke har noe mer makt enn oss vanlige borgere.. haha dere kan vente dere neste gang.

 

Nå er det slik at de tidene på henholdsvis klokken 18:00 og 20:00 er tidene for å plukke med seg alkoholen.

Dvs. at dersom jeg kommer inn 17:55 en lørdagskveld og tar med meg en 6pack...tusler litt rundt og ser litt...så kan jeg betale den i kassa klokken 19:47 om jeg er så treg.

Tilsvarende på hverdager.

 

De fleste butikker praktiserer det litt annerledes... de setter tidsfristen i kassa da det er lettere å følge opp enn å se om noen er bak forhengene og henter no øl.

 

Så hva hu securitas dama mente skjønner jeg ikke...men jeg ville nok rapportert sendt en liten rapport på henne.

Lenke til kommentar

Brutal og brutal fru blom, det ikke så brutal den arresjoner som securtas gjøre.Han er "ikke" vilig å gjøre noen så helst , så er nesten hans egen feil.Og det med kunne en salat, det hjelper ikke point er stjeling er stjeling unsett prisklasse.

Det på lyse dagen på karl john,tror dere ikke han "hylt" litt extra da? Jeg hadde skrek som faen.

Endret av smy
Lenke til kommentar
Jeg jobber i butikk, og fikk igår kontroll av Securitas.

 

Hendelsen er som følger.

 

Ei dame kommer inn til butikken 17:56, går direkte til alkoholområdet og plukker med seg noe alkohol. Hun kjøper videre ting i butikken og kommer til kassa 18:07. Jeg sier OK, du får gå med det siden du kom tidlig inn.

 

En annen mann kommer inn 17:59. Han trenger noe hjelp fra meg og jeg hjelper han. Senere, 18:13 kommer han til kassen med alkohol. Jeg sier "beklager, jeg har ikke lov til å selge alkohol etter 18:00". Han sier greit og jeg beslaglegger ølet.

 

Så kommer ei dame og sier "Jeg er fra Securitas Kontroll (etteellerannet). Hvem er vaktleder her?", og jeg ringer på vaktleder. Vi blir rapportert inn. Hun spør "hun damen fikk gå, men hvorfor ikke mannen?", og jeg prøver å forklare, og hun sier at loven er slik som jeg har fulgt det, men butikken blir dessverre rapportert inn fordi vi har solgt øl etter 18:00.

 

Så altså, hvis du følger loven, hvorfor skal du da bli bøtelagt?

 

Dere som jobber som vektere, jeg ser ned på dere og spytter på dere. Dere er det verste av dritt jeg har vært borti - absolutt dere avskum. Dere ødelegger samfunnet vårt og kriminaliserer oss gode borgere. Her prøver vi å gjøre en jævla jobb som er etterfulgt av statens alkohollov, og dere skal rapportere oss inn.

 

Vi ble rapportert inn for to ting:

1. jeg solgte øl og fulgte loven.

2. det var ingen "tydelig skille" mellom alkoholen og øl uten alkohol. De lå bare for seg selv adskilt.

 

Nå som jeg vet at vektere ikke har noe mer makt enn oss vanlige borgere.. haha dere kan vente dere neste gang.

Når startet Securitas med utsalgskontroll? Sikker på det ikke var kontrollører fra Næringsmiddeltilsynet?

 

Loven sier følgende:

Salg og utlevering av alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol kan skje fra kl. 08.00 til kl. 18.00. På dager før søn- og helligdager skal salget opphøre kl. 15.00. Dette gjelder ikke dagen før Kristi Himmelfartsdag.

 

Kommunestyret kan generelt for kommunen eller for det enkelte salgssted innskrenke eller utvide tiden for salg i forhold til det som følger av første ledd. Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd er likevel forbudt etter kl. 20.00 på hverdager, og etter kl. 18.00 på dager før søn- og helligdager unntatt dagen før Kristi Himmelfartsdag. Det kan bestemmes at salg ikke skal finne sted til bestemte tider på dagen eller på bestemte ukedager.

Næringsmiddeltilsynet har derimot uttalt seg at dette i praksis betyr at butikkene selv bestmmer hvordan dette i praksis skal gjennomføres på en av to måter:

1) Varen må være betalt i kassen innen tidsfristen for salg av alkohol.

2) Varen må være plukket fra hyllen innen tidsfristen for salg av alkohol. Men da må det være en fysisk sperre, altså at alkoholholdige varer låses inn ved tidsfristen, fordi butikken har et bevisansvar for at varen var plukket til rett tid.

 

At kunden kom inn i butikken 6 minutter før ølsalget stengte har ingenting å si. Siden kl. var etter ølsalgets slutt, så må du (altså butikken) bevise at kunden har hentet varen ut fra hylla før ølsalgets slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...