Gå til innhold

Vektere leker politi - typisk?


Anbefalte innlegg

Stod å lese i en eller annen referanse som noen postet tidligere noe sånt som at vektere selv helst bør ha bevitnet naskingen, for å ha grunnlag for evt. anholdelse/maktbruk. Det kan vel tolkes som at annenhånds-informansjon videreformidlet av andre personer, til vekteren, må håndteres mye mer forsiktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maktanvendelsen vil dessuten måtte stå i samsvar med lovbruddets alvorlighet. Dette innebærer at private under ingen omstendigheter vil ha myndighet til å bruke så mye makt at dette vil kunne påføre naskeren fysiske skader. Videre vil de helt bagatellmessige forgåelsene sjelden kunne gi grunnlag for privat maktanvendelse. Også straffeprosessloven § 178 om at pågripelse skal foretas 'så skånsomt som forholdene tillater', kan nevnes. Dette innebærer at det ikke skal brukes større maktanvendelse enn det som er nødvendig for å holde vedkommende tilbake til politiet kommer, eventuelt til han kan bringes til politiet.

 

Dette er altså rettssituasjonen på området, ikke i følge meg, i følge Justisdepartementet, og i følge forarbeidene til strpl. Ettersom de faktiske hendelsene er noe uklare (selv om jeg har en klar oppfatning av hvorvidt vekterne brøt loven eller ikke), føler jeg det er ryddigst å redegjøre for hva som er lov, før man skal felle en dom over spesifikke handlinger.

Et annet spørsmål i denne sammenheng (som du har unnlatt å svare på tidligere), er om angrepet på vekteren er å regne som en forbrytelse, eller som en lovlig motreaksjon mot en ulovlig pågripelse. Selv ser jeg ikke hvordan det kan forsvares å slå etter en person som ber deg gjøre opp for deg etter et naskeri, når denne personen (her vekteren) har ferske spor og så videre.

 

Ellers tar jeg avstand fra den brutale benlåsen, da den antagelig ikke er "så skånsom som forholdene tillater". Men lovligheten av de andre forholdene er da vitterlig ikke så åpenbare?

 

Redigert: Det har vært henvist til "gjeldende rettspraksis" på de siste sidene i emnet. Antagelig har man ikke grunnlag i gjeldende rettspraksis for den nevnte pågripelsen, men hva med sedvaner?

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Selv jobber jeg for et vekterfirma, og jeg må bare sia t dette er veldig beklagelig. Jeg har hatt fri etter det skjedde, og gruer meg rett og slett til å komme på jobb igjen. Tror nok jeg får høre det en del. Vil understreke at jeg ikke hadde noen ting med den saken å gjøre, jeg jobber også 150 mil unna oslo! :)

 

De jeg jobber med er heller ikke slik som de vekterne der.

Lenke til kommentar
Svaret er ikke innlysende i det hele tatt, fordi det er en sikusjonssak om olitiet tar seg av oppgavene de burde. Vektere gjør mye som vanlig politimenn sjeldent eller aldri gjør, og de har ofte konkrete oppgaver for enkelte bedrifter som er belastet av vinningskriminalitet. Er det riktig at samfunnet betaler for alle disse oppgavene som vektere gjør i dag? Bør det være politiets arbeid? Er det en god løsning? Personlig synes jeg det er svært lite innlysende.

 

AtW

 

Svar på din forrige post: Jeg vil heller ha flere politi enn flere vektere.

 

Nå til denne:

Dessuten betaler samfunnet allerede for vekterne. Bedriftene dekker inn sine utgifter til sikkerhet i de produktene/tjenestene de lager. Handler man på et kjøpesenter er man med å å betale for de vekterne kjøpesenteret har ansatt.

 

Spørsmålet blir heller om vi skal ha en sikkerhetsstyrke under privat eller offentlig kontroll.

Lenke til kommentar
Svaret er ikke innlysende i det hele tatt, fordi det er en sikusjonssak om olitiet tar seg av oppgavene de burde. Vektere gjør mye som vanlig politimenn sjeldent eller aldri gjør, og de har ofte konkrete oppgaver for enkelte bedrifter som er belastet av vinningskriminalitet. Er det riktig at samfunnet betaler for alle disse oppgavene som vektere gjør i dag? Bør det være politiets arbeid? Er det en god løsning? Personlig synes jeg det er svært lite innlysende.

 

AtW

 

Svar på din forrige post: Jeg vil heller ha flere politi enn flere vektere.

 

Nå til denne:

Dessuten betaler samfunnet allerede for vekterne. Bedriftene dekker inn sine utgifter til sikkerhet i de produktene/tjenestene de lager. Handler man på et kjøpesenter er man med å å betale for de vekterne kjøpesenteret har ansatt.

 

Spørsmålet blir heller om vi skal ha en sikkerhetsstyrke under privat eller offentlig kontroll.

Samfunnet betaler samlet sett alt i norge, det betyr ikke at alt bør være en statlig oppgave, elelr at alle utgifter bør fordeles over alle skattebetalere. Jeg skjønner poenget ditt, men jeg synes ikke det kaster noe mer lys over hva som er en fornuftig fordeling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vektere burde etter min mening kunne pågripe på lik linje med politiet. Jeg har selv jobbet som vekter i mange år, og har vært borti flere håpløse situasjoner der politiet er nødvendig for å gripe inn. Enten kommer de forsent, eller så kommer de ikke i det hele tatt. Norge bør innføre en ny praksis rundt vekterens myndighet. I tillegg bør det bli bedre utdanning for vektere. Et par uker med vekterkurs er ikke holdbart i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Vektere burde etter min mening kunne pågripe på lik linje med politiet. Jeg har selv jobbet som vekter i mange år, og har vært borti flere håpløse situasjoner der politiet er nødvendig for å gripe inn.

Det er selvsagt synd når vekterene oppfører seg ordentlig og har "rett", men representanter for det private kan ikke ha like stor makt som representanter for det offentlige. De vil alltid være en part i en sak, og enda større misbruk av rettigheter vil derfor bli resultatet.

Lenke til kommentar
Vektere burde etter min mening kunne pågripe på lik linje med politiet. Jeg har selv jobbet som vekter i mange år, og har vært borti flere håpløse situasjoner der politiet er nødvendig for å gripe inn. Enten kommer de forsent, eller så kommer de ikke i det hele tatt. Norge bør innføre en ny praksis rundt vekterens myndighet. I tillegg bør det bli bedre utdanning for vektere. Et par uker med vekterkurs er ikke holdbart i det hele tatt.

 

Tja, til det har jeg vært borti for mange uduglige vektere, kunne kanskje vært noe om man som du sier har vesentlig bedre utdannelse, i dag er det jo en vits, har selv vekterkurs, to helger tok det, og fikk alt riktig på den latterlig enkle avkryssingsprøven.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vektere burde etter min mening kunne pågripe på lik linje med politiet. Jeg har selv jobbet som vekter i mange år, og har vært borti flere håpløse situasjoner der politiet er nødvendig for å gripe inn. Enten kommer de forsent, eller så kommer de ikke i det hele tatt. Norge bør innføre en ny praksis rundt vekterens myndighet. I tillegg bør det bli bedre utdanning for vektere. Et par uker med vekterkurs er ikke holdbart i det hele tatt.

 

Aldri i verden om vektere bør få slik myndighet. Da ville jeg seriøst vurdere å flytte ut av landet. De har mer enn godt nok mandat til den jobben de gjør og jeg ser absolutt ingen grunn til at vektere med sin høyst begrensede kompetanse og ikke minst "klarering" skal kunne få myndighet ut over hva de har i dag. Det er ikke behov for det. Overlat dette til de profesjonelle, som vil si politiet (og i noen tilfeller forsvaret, under politiets ledelse). Det er greit å kjenne sin plass for en vekter.

Lenke til kommentar
Vektere burde etter min mening kunne pågripe på lik linje med politiet. Jeg har selv jobbet som vekter i mange år, og har vært borti flere håpløse situasjoner der politiet er nødvendig for å gripe inn. I tillegg bør det bli bedre utdanning for vektere. Et par uker med vekterkurs er ikke holdbart i det hele tatt.

Egentlig litt enig med deg, hvis en vekterutdanning kunne vare 6 mnd + 12 mnd praksis sammen med en vekter med minimum 5 års erfaring så burde de i noen tilfeller få større makt.

 

Grunnen til at det finnes mange "søppelvektere" er den grunnen at det er for enkelt å bli vekter, faren med å øke kurset til 6 mnd er at da blir det fort mangel på vektere.

Lenke til kommentar
Det er ikke utdannelsen som er problemet. En politiutdannet person som har jobbet 5 år i politiet og deretter begynner å jobbe for private vil heller ikke ha større rettigheter enn en vekter eller annen privatperson.

Det er vel akkurat det som er problemet... for dårlig opplæring og utdannelse generelt.

 

At en politistilling krever høy utdannelse betyr ikke at en med eget selskap som jobber selv ikke kan ha høyere utdannelse men det betyr at han ikke er pålagt å ha det, det er to forskjellige ting.

 

Arbeid som politi krever en minsteutdannelse noe som sikrer oss "sivile" det gjøres ikke for de som jobber for private likevel om bakgrunnen deres kan være like bra og bedre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...