Gå til innhold

Vektere leker politi - typisk?


Anbefalte innlegg

Når jeg hører om sånt blir jeg forbanna. Disse vekteren opptrer utrolig uprofesjonelt. Jeg kan bare ikke fatte hvordan vekterne får seg til å gjøre noe slikt mot et annet menneske når de vet at de står på linje med hva en vanlig privatperson kan gjøre i en tilsvarende situasjon. Ergo de har ikke lov til å gjøre mistenkte noe som helst! Derfor er dette hårreisende til ytterste fingerspiss. Vekterne burde blitt sagt opp på dagen fordi de ikke har håndtert saken på en forsvarlig måte. Deres jobb er å forebygge nasking og den slags; de skal holde ro, orden og ikke være i fokus. De skal på en måte være ”usynlig tilstede” og gripe inn hvis de skulle se at noe uheldig skulle oppstå. Disse vekterne har ikke gjort det. De har kommet løpende etter og skapt en situasjon som helt klart kunne vært unnværlig. Når jeg sier ”gripe inn” så absolutt ikke på den måten de gjorde de gjorde, men heller snakke til vedkommende for å få det til fornuft. Hvis det viser seg å ikke funke skal de ringe politiet om det er en alvorlig situasjon.

 

Jeg er av den oppfatning at vektere burde få opplæring i retorikk som i moderne tid defineres som læren om overtaling. Som er en skånsommere form for mistenkte til overgi seg. Da hadde vekterne sluppet å bruke de knepene de VET de ikke har lov til å bruke i en hvilken som helst situasjon.

 

Vil bare neve det at dette er ikke første gang på kort tid jeg hører om vektere som opptrer uforsvarlig. Jeg jobber på et middels stort handlesenter i Drammen hvor jeg forleden dag fikk høre en situasjon med en rullestolbruker og en vekter. Slik utspilte situasjonen seg, slik den er fortalt til meg: en rullestolbruker (som ikke er ved sine fulle fem) hisser på seg en vekter som plutselig blir såpass nærgående at rullestolbrukeren rapper til vekteren i ansiktet, som det da svartner for og begynner regelrett og delje løs på rullestolbrukeren til han tilslutt faller ut av sin egen rullestol. Hva synes dere? Hadde vekteren rett til å ta igjen på den måten dette blir beskrevet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Steike, det var et godt innlegg. Forklarende og oppklarende, fritt for fordommer og sysnsing. Selvfølgelig vil det være noen som mener at du er suggerert til dine meninger (det gjør altså ikke jeg) Jeg er igrunnen glad for at det finnes folk som tør å stå på for min sikkerhet og som vil gjøre en innsats for min eiendom. Politiet har knappe ressurser, da er det greit å kunne betale seg ut av ulempene.

 

Jeg ser helt klart at vekterne tjener samfunnet og har aldri benektet det, men i motsetning til mange her så klarer jeg også å se at det ikke bare er ubetinget positive sider ved vekternes "tjenester".

 

Inntrykket jeg får fra visse personer her er at vekterne fritt bør kunne benytte seg av vold, så lenge "gjerningsmannen" er "ussel" nok. Vekterne blir på en måte sett på som "de som fjerner avskummet fra gata vår", de som fjerner ekle og innpåslitne narkomane, de som holder gata "rein" og at dette må de få lov til å gjøre ved hjelp av alle mulige metoder. Det er mitt inntrykk av en del innlegg her, og hvis noen mener jeg har fått et feil inntrykk av deres meninger så er de hjertlig velkomne til å utdype disse.

Lenke til kommentar
-snip-

Hør på dette, mannen vet hva han snakker om.

Selv er jeg ikke vekter eller politi, og jeg vet ikke hvilke situasjoner vektere har tillatelse til å gripe inn i og hvilke restriksjoner disse har for hva de faktisk kan gjøre. Jeg kjenner heller ikke hendelsene i forkant av denne bestemte saken, men jeg er militær vakt og har dermed opplæring i pågripelse, håndjernspåsettelse og selvforsvar. Dette er først og fremst en servicetjeneste som i hovedsak går ut på å betjene dem som besøker og arbeider på det militære anlegget jeg bevokter, og har du ærender her er det ikke umulig at du kan treffe på meg en vakker dag. Visse beredskaper har vi imidlertid, og ettersom det er et militærområde med bl.a. streng adgangskontroll og fotoforbud, er det heller ikke umulig at jeg vil få bruk for mine evner til å anholde personer som oppholder seg eller fotograferer ulovlig her.

 

Dette med å påføre smerte er en veldig viktig og effektiv metode som til en viss grad er lovlig under pågripelse av en arrestant som gjør seg vrang. Påføring av smerte vil i mange tilfeller gjøre arrestanten mer samarbeidsvillig fordi han vet at smerten vil gi seg når han begynner å forholde seg rolig og avmålt. Man kan derfor bruke knep som til dømes beinlåsen som brukes i videoen som er publisert, men så snart arrestanten er anholdt vil den som pågriper være fullstendig ansvarlig for evt. skader som påføres, siden vedkommende rent juridisk sett vil være forsvarsløs. Derfor vil en vakt/vekter helst ikke risikere å knekke armer og bein på arrestanten, da dette vil få juridiske konsekvenser i etterkant.

 

Ang. mageleie som er brukt her og i Obiora-saken, er jeg fra før ikke kjent med at dette kan være livsfarlig, på tross av at jeg har opplæring i dette - dette tar jeg selvsagt til etteretning for min egen del. På den annen side, som det nevnes i det siterte innlegget: så lenge arrestanten evner å gi såpass høylytt beskjed om at han er utilpass med situasjonen som på denne videoen, så er det helt klart at han har frie luftveier. Det å snu på arrestanten når han ligger på magen medfører større sannsynlighet for skader, og det å reise ham opp vil man kun gjøre når man er helt sikkert på at man har fullstendig kontroll på ham. Man kan eventuelt snakke med ham hvis han er rolig for å forsikre seg om at han fortsatt puster.

 

Hva som er stjålet har overhodet ingenting å si, en tyv er en tyv og skal anholdes (om vekterne har tillatelse til dette tar jeg som sagt ikke stilling til nå). Motstrider han seg dette, er det helt klart at prossessen vil bli utført på en røffere og mer brutal måte enn dersom han var medgjørlig. Jeg vet for meg selv at om jeg var "offeret", ville jeg uansett situasjon ha lagt meg på magen og strukket ut hendene. Resultatet blir det samme - jeg vil bli påsatt håndjern samme hvor mye jeg nekter, men jeg blir behandlet mer varsomt når jeg er samarbeidsvillig, og da er jeg fornøyd. Jeg har tatt endel juling under min opplæring som vaktsoldat, og det er ikke nødvendig for arrestanten å gjøre seg selv til målskive for unødvendig maktbruk under pågripelsen.

 

Jeg har stor respekt overfor vektere og dørvakter i privat regi. Etter min mening er disse en stor ressurs når det kommer til oppklaring av nasking, og jeg føler meg tryggere når jeg vandrer gatelangs, halvdritings en lørdagskveld og det kommer et narkobolehode som vil banke meg opp. Jeg er stolt av private vakter, men det er klart at man muligens bør ha enda strengere kontroll over hvem som skal ha tillatelse til å drive privat vektervirksomhet enn hva som er tilfelle i dag. Hva denne videoen angår, ser jeg ingen feil under selve pågripelsen, med unntak av en unødvendig brutal beinlås. Så lenge denne ikke medførte skader på arrestanten er heller ikke dette som feil å betrakte.

Steike!

Her er enda et innlegg som er både oppklarende og forklarende ut fra et proffesjonelt synspunkt. Bra at det finnes folk som er villig til å dele av sin kunnskap og erfaring istedet for å synse om ulovligheter i hytt og pine, suggesjon og visvas.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er linket til dette før i tråden. Men her ser man hva som skjedde før tyven lå i bakken.

 

Blir meget provosert av det jeg ser, og er personlig glad før jeg ikke var tilstede når det skjedde siden jeg da ikke hadde kunnet styrt mine handlinger overfør disse voldsmennene.

 

Håper dem får som dem fortjener.

Mener dem skal straffes hardere en om en "vanlig" person hadde misshandlet en person på denne måten.

Jeg mener det pga at dem har en vis status i samfunnet og at dem missbruker sin stilling til og utdøve vold.

Lenke til kommentar
-snip-

Hør på dette, mannen vet hva han snakker om.

Selv er jeg ikke vekter eller politi, og jeg vet ikke hvilke situasjoner vektere har tillatelse til å gripe inn i og hvilke restriksjoner disse har for hva de faktisk kan gjøre. Jeg kjenner heller ikke hendelsene i forkant av denne bestemte saken, men jeg er militær vakt og har dermed opplæring i pågripelse, håndjernspåsettelse og selvforsvar. Dette er først og fremst en servicetjeneste som i hovedsak går ut på å betjene dem som besøker og arbeider på det militære anlegget jeg bevokter, og har du ærender her er det ikke umulig at du kan treffe på meg en vakker dag. Visse beredskaper har vi imidlertid, og ettersom det er et militærområde med bl.a. streng adgangskontroll og fotoforbud, er det heller ikke umulig at jeg vil få bruk for mine evner til å anholde personer som oppholder seg eller fotograferer ulovlig her.

 

Dette med å påføre smerte er en veldig viktig og effektiv metode som til en viss grad er lovlig under pågripelse av en arrestant som gjør seg vrang. Påføring av smerte vil i mange tilfeller gjøre arrestanten mer samarbeidsvillig fordi han vet at smerten vil gi seg når han begynner å forholde seg rolig og avmålt. Man kan derfor bruke knep som til dømes beinlåsen som brukes i videoen som er publisert, men så snart arrestanten er anholdt vil den som pågriper være fullstendig ansvarlig for evt. skader som påføres, siden vedkommende rent juridisk sett vil være forsvarsløs. Derfor vil en vakt/vekter helst ikke risikere å knekke armer og bein på arrestanten, da dette vil få juridiske konsekvenser i etterkant.

 

Ang. mageleie som er brukt her og i Obiora-saken, er jeg fra før ikke kjent med at dette kan være livsfarlig, på tross av at jeg har opplæring i dette - dette tar jeg selvsagt til etteretning for min egen del. På den annen side, som det nevnes i det siterte innlegget: så lenge arrestanten evner å gi såpass høylytt beskjed om at han er utilpass med situasjonen som på denne videoen, så er det helt klart at han har frie luftveier. Det å snu på arrestanten når han ligger på magen medfører større sannsynlighet for skader, og det å reise ham opp vil man kun gjøre når man er helt sikkert på at man har fullstendig kontroll på ham. Man kan eventuelt snakke med ham hvis han er rolig for å forsikre seg om at han fortsatt puster.

 

Hva som er stjålet har overhodet ingenting å si, en tyv er en tyv og skal anholdes (om vekterne har tillatelse til dette tar jeg som sagt ikke stilling til nå). Motstrider han seg dette, er det helt klart at prossessen vil bli utført på en røffere og mer brutal måte enn dersom han var medgjørlig. Jeg vet for meg selv at om jeg var "offeret", ville jeg uansett situasjon ha lagt meg på magen og strukket ut hendene. Resultatet blir det samme - jeg vil bli påsatt håndjern samme hvor mye jeg nekter, men jeg blir behandlet mer varsomt når jeg er samarbeidsvillig, og da er jeg fornøyd. Jeg har tatt endel juling under min opplæring som vaktsoldat, og det er ikke nødvendig for arrestanten å gjøre seg selv til målskive for unødvendig maktbruk under pågripelsen.

 

Jeg har stor respekt overfor vektere og dørvakter i privat regi. Etter min mening er disse en stor ressurs når det kommer til oppklaring av nasking, og jeg føler meg tryggere når jeg vandrer gatelangs, halvdritings en lørdagskveld og det kommer et narkobolehode som vil banke meg opp. Jeg er stolt av private vakter, men det er klart at man muligens bør ha enda strengere kontroll over hvem som skal ha tillatelse til å drive privat vektervirksomhet enn hva som er tilfelle i dag. Hva denne videoen angår, ser jeg ingen feil under selve pågripelsen, med unntak av en unødvendig brutal beinlås. Så lenge denne ikke medførte skader på arrestanten er heller ikke dette som feil å betrakte.

 

Militært personell har ofte begrenset politimyndighet på militært område, noe som er vesentlig annerledes enn en vekters jurisdiksjon som faktisk sammenfaller med siviles. Dermed er det irrelevant at du trekker inn din rolle som militær i henhold til denne vekter-saken. Du forklarer bruken av vold for å anholde en person fra et politi-, eller fra et begrenset politimyndighetsperspektiv. Denne bruken av vold vil aldri bli et alternativ for en vekter (såfremt det ikke gjelder nødverge, noe som det i denne saken klart ikke var), derfor blir det å skakkjøre diskusjonen ved å fokusere på aspekter ved den tekniske utførelsen av pågripelsen. Posten din blir relativt lite verdt da du velger å ikke ta stilling til nøkkelproblemet. For vektere har ikke mer myndighet enn sivile. De kan anholde personer i like stor grad som en togkonduktør/betjent av Oslo Sporveier som har "fanget" en billettløs passasjer. Etter din faktautblåsning om pågripelsesteknikk forstår man jo igjen at dette ikke er relevant når det her snakkes om vektere.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Det kan fint ha vært ting som har skjedd i forkant av den videoen som også har bidratt til resultatet. Når en arrestant gjør seg vrang, vil denne sannsynligvis også så langt han er i stand til det, gi høylytt uttrykk for at han er utilpass, i håp om at vekterne skal gi ham mer spillerom. Disse må selvsagt være forsiktige under pågripelsen, men en vrang arrestant vil alltid gjøre seg selv til mest mulig tilsynelatende offer, særlig med et så stort publikum. Han vil for det det er verdt tiltrekke seg oppmerksomhet og kan fint finne på å feike smerte og potensielle skader. Dette er helt naturlig, og jeg ville selv ha gjort dette uten å kny dersom noen var like hardhendte mot meg, men det er noe det allmenne publikummet ikke tar særlig hensyn til før de starter å kritisere dem som gjør jobben sin.

 

Utenforstående må gjerne filme en slik pågripelse (og etter min mening kun overbringe denne til politiet ettersom media har en tendens til å gi blanke i personvern). Selv hadde jeg også pågrepet den som filmer, men det er fordi det som nevnt er totalt fotoforbud på og mot det militære anlegget der jeg tjenestegjør med mindre man har skriftlig tillatelse fra presseoffiser, og det dermed ville være min plikt. Filmingen er helt ok, men medias håndtering av materialet er høyst kritikkverdig, og jeg ville selv ikke ha overrekt media slik footage uten å ta hånd om sladdingen selv.

 

Men at tilfeldig forbipasserende står og ser på og klager og syter å vekternes metoder, er som om avisbudet skulle ha påpekt feil og mangler ved snekkerens byggeplaner. Det er ikke deres felt! Disse er profesjonelle folk og de aller fleste vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Militært personell har ofte begrenset politimyndighet på militært område, noe som er vesentlig annerledes enn en vekters jurisdiksjon som faktisk sammenfaller med siviles. Dermed er det irrelevant at du trekker inn din rolle som militær i henhold til denne vekter-saken. Du forklarer bruken av vold for å anholde en person fra et politi-, eller fra et begrenset politimyndighetsperspektiv. Denne bruken av vold vil aldri bli et alternativ for en vekter (såfremt det ikke gjelder nødverge, noe som det i denne saken klart ikke var), derfor blir det å skakkjøre diskusjonen ved å fokusere på aspekter ved den tekniske utførelsen av pågripelsen. Posten din blir relativt lite verdt da du velger å ikke ta stilling til nøkkelproblemet. For vektere har ikke mer myndighet enn sivile. De kan anholde personer i like stor grad som en togkonduktør/betjent av Oslo Sporveier som har "fanget" en billettløs passasjer. Etter din faktautblåsning om pågripelsesteknikk forstår man jo igjen at dette ikke er relevant når det her snakkes om vektere.

Jeg vurderte altså ikke vekternes rett til å gjøre det de gjorde, men hvor profesjonelt de utførte selve anholdelsen (selv har jeg altså rett til å utføre pågripelser ala det som ses på videoen). Dette var også et forbehold jeg tok fra starten av. Retten er jeg ikke i særlig stor grad skikket til å vurdere, men følgende vet jeg om saken - som allerede er tatt opp i denne tråden:

 

Eier har nødrett ved tyveri eller ferske spor (som at tyven f.eks. fremdeles besitter tyvegodset), og har dermed rett til å anholde/holde tilbake (stryk det som ikke passer) vedkommende. Vekterne er ansatt for å ivareta butikkeiers interesser, og har dermed også denne nødretten (merk at det er forskjell på nødverge og nødrett). Det vil si at de har større myndighet til å anholde tyven enn f.eks. mannen med videokamera har.

Lenke til kommentar
Utenforstående må gjerne filme en slik pågripelse (og etter min mening kun overbringe denne til politiet ettersom media har en tendens til å gi blanke i personvern).

 

Grunnen til att slike klipp havner hoss media isteden for politiet først er vel grunnet media ofte betaler for slikt. Jeg hadde gått til media ført med video av denne typen og spørt om å fått litt betalt for det, hadde jeg ikke fått noe for det så kunne jeg like godt dratt til politiet med det.

Lenke til kommentar
Utenforstående må gjerne filme en slik pågripelse (og etter min mening kun overbringe denne til politiet ettersom media har en tendens til å gi blanke i personvern).

 

Grunnen til att slike klipp havner hoss media isteden for politiet først er vel grunnet media ofte betaler for slikt. Jeg hadde gått til media ført med video av denne typen og spørt om å fått litt betalt for det, hadde jeg ikke fått noe for det så kunne jeg like godt dratt til politiet med det.

For all del, men jeg for min del prioriterer vekternes personvern høyere enn at jeg selv skal dra inn et par slanter. Hvis jeg drar opp kamera for å dokumentere kritikkverdige forhold, har jeg ikke først og fremst økonomiske hensikter. Skjønt, det kan jo bli en heldig "bivirkning" for min egen del, men da stiller jeg visse krav til sladding, og det ville jeg sannsynligvis ha tatt hånd om selv om jeg ikke stolte på media. Noe jeg forøvrig ikke gjør.

Lenke til kommentar
Basert på den siste videoen er det ingenting som tyder på at vekteren handler straffritt pga nødverge. Tyven går vekk fra vekter. Dette er på ingen måte et rettstridig angrep.

Til og med basert på kun den første videoen som ble sluppet, viser det at vekterene handlet noe ivrig i pågripelse.

Prinsippielt hander dette ikke bare om det jurdiske om hvorvidt privatpersoner kan pågripe en tyv under gitte forutsetninger, men like mye om vi ønsker å ha en privatisert bransje som fremstår med en autoritetskarakter tilsvarende politietaten.

En slik jobb som ble utført, uavhengig om vekteren hoppet på tyven bakfra, eller om tyven prøvde å slå, skal tilhøre en elitisk andel av befolkningen som har legitimitet og kompetanse til å gjøre jobben. Og det har ikke Securitas.

Snakket med flere vektere på jobben i går, fra samme firma og de var direkte flau over denne håndteringen. Ikke bare maktbruken gjaldt en salat men over en slik måte å opptre på.

Lenke til kommentar

Kanskje man må gi vektere forbud mot å se filmer som Die Hard osv?

 

Det virker som om NOEN av vekterne har et ubegrensa maktbehov, og de er bare å spyle vekk!

Selvfølgelig må de handle, men å sette tjuvens liv på spill kun for å virke tøffe, er bare skandaløst og dumt.

Å være vekter er en jobb der du må fungere i samfunnet på en litt annen måte enn vanlig. Det går faktisk an å løse saker/konflikter uten å drepe personer som disse dustene tydligvis prøvde på.

Anmeld dem for drapsforsøk og still dem for retten. Jeg gidder ikke å ha en gjeng uberegnlige vektere gående rundt.

PS. Nå snakker jeg kun om vekterne som er tilknyttet denne saken. Ellers gjør vel de fleste en bra jobb.

Lenke til kommentar

Det verste med hele denne saken er at det media nå har gjort (helt uavhengig av om det viser seg at vekterene handlet korrekt eller ikke) er at de har egget opp uendelig mange idioter i samfunnet som kommer til å gjøre livet surt for vektere (som vi faktisk er 100% avhengige av for at samfunnet skal fungere) fremover, helt uavhengig av om vekterene har noe som helst med denne saken å gjøre eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvem tror at denne personen nasker daglig?

Hvem tror at denne personen benytter narkotika?

Hvem tror at denne personen var ruspåvirket?

Hvem syns denne mannen skulle få lov til å naske uten å få konsekvenser?

 

Jeg kan hvertfall si at fikk jeg i oppdrag å holde igjen en narkoman til politiet kom fordi han nasket, tror jeg ikke at det hadde holdt å holde han igjen i skorta eller armen. Og for å beskytte meg mot en eventuell sprøytespiss med mulighet for aids hadde nok jeg valgt å bruke balltre...

 

Jeg tror denne personen som ble lagt i bakken, ofte nasker i det området og at det ikke er første gang han blir anholdt av vektere. Synd så mange syns den som er kriminell her er et uskyldig offer...

Lenke til kommentar
Hvem tror at denne personen nasker daglig?

Hvem tror at denne personen benytter narkotika?

Hvem tror at denne personen var ruspåvirket?

Hvem syns denne mannen skulle få lov til å naske uten å få konsekvenser?

 

Jeg kan hvertfall si at fikk jeg i oppdrag å holde igjen en narkoman til politiet kom fordi han nasket, tror jeg ikke at det hadde holdt å holde han igjen i skorta eller armen. Og for å beskytte meg mot en eventuell sprøytespiss med mulighet for aids hadde nok jeg valgt å bruke balltre...

 

Jeg tror denne personen som ble lagt i bakken, ofte nasker i det området og at det ikke er første gang han blir anholdt av vektere. Synd så mange syns den som er kriminell her er et uskyldig offer...

Hvilken samfunn vi har fått når man blir beskyldt for ting helt uten bevis, til og med helt uten noe som engang tyder på det.

 

Forkastelig at du omtaler gjerningsmannen som narkoman her....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...