Gå til innhold

Vektere leker politi - typisk?


Anbefalte innlegg

Vi skal bare være glad for at det er noen som vil gjøre denne jobben for luselønn. Finnes det råtne epler? Helt klart. Men ser man på bransjen som helhet er det tusenvis av dyktige vektere som hver dag gjør en ypperlig jobb i en svært samfunnsviktig jobb.

Steike, det var et godt innlegg. Forklarende og oppklarende, fritt for fordommer og sysnsing. Selvfølgelig vil det være noen som mener at du er suggerert til dine meninger (det gjør altså ikke jeg) Jeg er igrunnen glad for at det finnes folk som tør å stå på for min sikkerhet og som vil gjøre en innsats for min eiendom. Politiet har knappe ressurser, da er det greit å kunne betale seg ut av ulempene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi skal bare være glad for at det er noen som vil gjøre denne jobben for luselønn. Finnes det råtne epler? Helt klart. Men ser man på bransjen som helhet er det tusenvis av dyktige vektere som hver dag gjør en ypperlig jobb i en svært samfunnsviktig jobb.

Steike, det var et godt innlegg. Forklarende og oppklarende, fritt for fordommer og sysnsing. Selvfølgelig vil det være noen som mener at du er suggerert til dine meninger (det gjør altså ikke jeg) Jeg er igrunnen glad for at det finnes folk som tør å stå på for min sikkerhet og som vil gjøre en innsats for min eiendom. Politiet har knappe ressurser, da er det greit å kunne betale seg ut av ulempene.

 

 

Hva vil du frem til? Bare at du er generelt uenig?

Endret av dredg
Lenke til kommentar

 

Her er det jo ganske tydelig at dette er uakseptabel håndtering av situasjonen. Håper denne situasjonen endelig får politikerne til å endelig stramme opp kravene til vekteryrket. Men det har jeg jo håpet ved flere andre grove hendelser med vektere, men det skjer dessverre aldri noe.

Endret av dredg
Lenke til kommentar

 

 

HAHAHA!!! Det var igrunn veldig morsomt :D:D. Kanskje litt lame-0, men absolutt: 10 / 10 poeng for kreativt angrep :D

 

Tittelen hos VG er feil, ingen blir kastet i bakken... Vekteren hopper på mannen og de går i bakken. Et kast er når person A utfører noe på person B som gjør at B mister bakkekontakten og at B går i bakken :D:D KUDOS!!!

 

EDIT: Vil forsåvidt si meg helt enig med dredg

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

 

Dagens beste! Der fikk alle de som har forsvart vekterne.

 

Tja... jeg forsvarer vekterene. Hva skulle du ha gjort: du er på jobb, noen har stjålet noe.. skal du bare la han gå da? Altho vekterene skulle hatt seg et kurs eller to i judo, å ta sats fra fortauskanten blir det bare bråk av i media... men hvis du skal ha jobben gjort: absolutt!!! :D Hadde saksa jeg han da men :p

Lenke til kommentar

Det burde definitivt være strengere krav til både å bli vekter og kursingen av vektere. Det er mye sant i at det er avdanka militær (menige og befal) som er vektere samt de som ikke kommer inn på politiskolen eller fengselsskolen! Maktsyke eller ei.... det får bli opp til hver enkelt å ta stilling til. Selv går jeg fengselsskolen og vi lærer mye om bruk av makt for å pasifisere innsatte samt hva vi har lov til/ikke lov til.... nødverge etc etc. Til vektere stilles det jo absolutt ingen krav til hva de utfører. Påstanden "tyttebærpoliti" støtter jeg 100%

 

Det er jo bare å se på hva som slippes gjennom på Gardermoen? HVA I ALL VERDEN?? Det er jo helt sykt dårlig av disse såkalte 2 ukers kursa "politimennene"! Og ikke minst vektere som ikke engang har rent rulleblad... come on! TV2 Hjelper deg hadde en test på alarm selskap og utrykkningstid.... det var jo ikke akkurat helt bra det heller.... nei min mening her er; DET STILLES FOR FÅ KRAV TIL Å BLI VEKTER!

Lenke til kommentar

Beundringsverdig av vekteren, som helt alene, og tydelig 20 kg i mindretall, får passifisert den kriminelle på en trygg måte. Som kortvokst storebror har jeg gjennom hele oppveksten benyttet samme metode selv. Helt ufarlig.

 

Tar utgangspkt i at om jeg fersker en tyv som stjeler fra meg så har jeg lov til å foreta en borger-arrest, og at en vekter har samme retter som eier av objektet.

Lenke til kommentar
-snip-

Hør på dette, mannen vet hva han snakker om.

Selv er jeg ikke vekter eller politi, og jeg vet ikke hvilke situasjoner vektere har tillatelse til å gripe inn i og hvilke restriksjoner disse har for hva de faktisk kan gjøre. Jeg kjenner heller ikke hendelsene i forkant av denne bestemte saken, men jeg er militær vakt og har dermed opplæring i pågripelse, håndjernspåsettelse og selvforsvar. Dette er først og fremst en servicetjeneste som i hovedsak går ut på å betjene dem som besøker og arbeider på det militære anlegget jeg bevokter, og har du ærender her er det ikke umulig at du kan treffe på meg en vakker dag. Visse beredskaper har vi imidlertid, og ettersom det er et militærområde med bl.a. streng adgangskontroll og fotoforbud, er det heller ikke umulig at jeg vil få bruk for mine evner til å anholde personer som oppholder seg eller fotograferer ulovlig her.

 

Dette med å påføre smerte er en veldig viktig og effektiv metode som til en viss grad er lovlig under pågripelse av en arrestant som gjør seg vrang. Påføring av smerte vil i mange tilfeller gjøre arrestanten mer samarbeidsvillig fordi han vet at smerten vil gi seg når han begynner å forholde seg rolig og avmålt. Man kan derfor bruke knep som til dømes beinlåsen som brukes i videoen som er publisert, men så snart arrestanten er anholdt vil den som pågriper være fullstendig ansvarlig for evt. skader som påføres, siden vedkommende rent juridisk sett vil være forsvarsløs. Derfor vil en vakt/vekter helst ikke risikere å knekke armer og bein på arrestanten, da dette vil få juridiske konsekvenser i etterkant.

 

Ang. mageleie som er brukt her og i Obiora-saken, er jeg fra før ikke kjent med at dette kan være livsfarlig, på tross av at jeg har opplæring i dette - dette tar jeg selvsagt til etteretning for min egen del. På den annen side, som det nevnes i det siterte innlegget: så lenge arrestanten evner å gi såpass høylytt beskjed om at han er utilpass med situasjonen som på denne videoen, så er det helt klart at han har frie luftveier. Det å snu på arrestanten når han ligger på magen medfører større sannsynlighet for skader, og det å reise ham opp vil man kun gjøre når man er helt sikkert på at man har fullstendig kontroll på ham. Man kan eventuelt snakke med ham hvis han er rolig for å forsikre seg om at han fortsatt puster.

 

Hva som er stjålet har overhodet ingenting å si, en tyv er en tyv og skal anholdes (om vekterne har tillatelse til dette tar jeg som sagt ikke stilling til nå). Motstrider han seg dette, er det helt klart at prossessen vil bli utført på en røffere og mer brutal måte enn dersom han var medgjørlig. Jeg vet for meg selv at om jeg var "offeret", ville jeg uansett situasjon ha lagt meg på magen og strukket ut hendene. Resultatet blir det samme - jeg vil bli påsatt håndjern samme hvor mye jeg nekter, men jeg blir behandlet mer varsomt når jeg er samarbeidsvillig, og da er jeg fornøyd. Jeg har tatt endel juling under min opplæring som vaktsoldat, og det er ikke nødvendig for arrestanten å gjøre seg selv til målskive for unødvendig maktbruk under pågripelsen.

 

Jeg har stor respekt overfor vektere og dørvakter i privat regi. Etter min mening er disse en stor ressurs når det kommer til oppklaring av nasking, og jeg føler meg tryggere når jeg vandrer gatelangs, halvdritings en lørdagskveld og det kommer et narkobolehode som vil banke meg opp. Jeg er stolt av private vakter, men det er klart at man muligens bør ha enda strengere kontroll over hvem som skal ha tillatelse til å drive privat vektervirksomhet enn hva som er tilfelle i dag. Hva denne videoen angår, ser jeg ingen feil under selve pågripelsen, med unntak av en unødvendig brutal beinlås. Så lenge denne ikke medførte skader på arrestanten er heller ikke dette som feil å betrakte.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Ånei! Media har jo unngått fokus på hudfarge i den siste tia, og rasismestemplet har jo flydd mindre enn poststemplet etter 16. Desember.

 

Om du sniker på bussen fortjener du ikke å bli kasta ut i 60 km/t. Du gjør noe galt, men det rettferdiggjør ikke at noen gjør noe galt med deg. Dette er to handlinger i en sak, og handlingene bør behandles hver for seg. Han kan dømmes for nasking eller hva søren det heter, og mennene bør dømmes, eller etterforskes for en eventuell forfølging av kraftig voldsbruk.

 

(PS: Jeg mener ikke at det med han i frognerparken er rasisme, men media er veldig glad i å bruke rasisme som et argument for å selge saken sin.)

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Haha å være vekter virker som en perfekt jobb for de som vil ha en jobb kun fordi at de vil være "helter". Er på tide at disse blir anmeldt. Vi vil vel ikke ha det som i amerika eller Strobritania.

 

Latterlig at den ene vakten ypper med han ene som filmer.

Endret av gormers
Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

Det gir ingen mening, et sted sies det at et sikkerhetskamera filma at naskeren heva armen mot vekteren, hvor han først trakk seg og så angrep bakfra for å få han i bakken, men så viser de denne mobilfilmen som viser det stikk motsatte av hva som ble sagt. Kan det hende at denne mobilfilmeren ikke fikk med seg at naskeren hevet armen sin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...