Gå til innhold

Vektere leker politi - typisk?


Anbefalte innlegg

Hvis man vil ha vektere som kan gjøre mer enn vanlige borgere så må det lovendring til, inntil da så kan de ikke oppføre seg som om de har andre "rettigheter". Uansett så er det en avsporing fra debatten.

 

Noen klager over at man ikke bør ha bastante meninger om en sak man ikke har fullstendig tilgang til alle fakta. Jeg mener imidlertid at det ikke er noe problem å mene noe om en sak som denne dersom man tar utgangspunkt i den informasjonen man har. Så får man heller moderere meningene sine hvis nyere informasjon vil tilsi det. Alle konklusjoner man kommer frem til bør vel begrunnes i fakta som man har (ikke som man kanskje kan ha, eller ikke har).

 

PS: Ser at noen referer til Dagblad-artikkel der det skrives at Dagbladets journalister har sett en Securitas-film der det vises at naskeren hever armen (for å slå?). Hvis naskeren gikk til fysisk angrep (noe Dagblad-artikkelen kan tyde på) så kan vekternes brutale handlinger forstås - i alle fall diskuteres. Inntill det kommer mer informasjon mener jeg at vekterne handlet uforholdsmessig (og ulovlig?) brutalt.

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen klager over at man ikke bør ha bastante meninger om en sak man ikke har fullstendig tilgang til alle fakta. Jeg mener imidlertid at det ikke er noe problem å mene noe om en sak som denne dersom man tar utgangspunkt i den informasjonen man har. Så får man heller moderere meningene sine hvis nyere informasjon vil tilsi det. Alle konklusjoner man kommer frem til bør vel begrunnes i fakta som man har (ikke som man kanskje kan ha, eller ikke har).

Hvis man ikke har all informasjon, å derfor må komme med påstander skal dette også komme frem. Ikke trekke slutninger å fremlegge det som fakta.

Lenke til kommentar

Herregud, etter det securitas vaktene selv har forklart så begynte mannen i videon å slå etter den første vakten og nektet å stoppe da han ble tatt på fersk gjerning.

 

Blir bare dumt av dere å drive å komme med "herregud vold vold vold vold", mannen spilte fantastisk med all den skrikinga, det gjør absolutt ikke så vondt å bli lagt ned sånn, jeg har blitt det selv. Ubehagelig ja, men ingenting å skrike som om man har blitt skutt for. Folk er altfor dumme hvis man tror at alle vektere er ute etter å sloss. Karl Johan er ett forferdelig belastet sted når det kommer til nasking, vekterne gjorde jobben sin, mannen kunne bare stoppet det han gjorde å etterfulgt vekteren sine anmodninger så hadde alt gått bra.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
Dere som jobber som vektere, jeg ser ned på dere og spytter på dere. Dere er det verste av dritt jeg har vært borti - absolutt dere avskum. Dere ødelegger samfunnet vårt og kriminaliserer oss gode borgere. Her prøver vi å gjøre en jævla jobb som er etterfulgt av statens alkohollov, og dere skal rapportere oss inn.

Vektere følger instrukser. Disse instruksene har ikke vekterne laget selv. Det du skriver er like logisk som å "se ned på og spytte på" postmenn fordi en postmann en gang la en regning i postkassa di.

Lenke til kommentar
Hvis man ikke har all informasjon, å derfor må komme med påstander skal dette også komme frem. Ikke trekke slutninger å fremlegge det som fakta.

 

De to videoene som jeg har sett (Scanpix sin av selve pågripelsen, og mobilvideoen) viser ingen tegn til at naskeren var voldelig mot vekteren - han er med andre ord uskyldig til det motsatte er bevist. (Vitneutsagn er sprikende, for og i mot vekterne/naskeren).

 

Videoene viser derimot at vekterne er svært brutale i pågripelsen.

Av den informasjonen som man har hatt tilgang til gjennom media (vitneutsagn som spriker og diverse videoer) så ser det ut for meg at vekterne var uforholdsmessig brutale ovenfor naskeren.

 

Kan noen som er i opposisjon til denne "konklusjonen" belyse sitt standpunkt?

 

 

Ser ikke helt hvor jeg ikke presiserer dette?

Lenke til kommentar
Det var da voldsomt.

Innlegget beskriver de materielle villkår som må være oppfylt og ikke en vurdering av alle sider ved privat pågripelse. Forholdmessighet er forsåvidt også beskrevet, selv om normen i strpl §170a ikke er behandlet inngående. Men om du vil kalle meg en amatørnisse må du jo gjerne det. Kom gjerne med en med din egen vurdering av de rettslige promblemstillingene.

Nå angrep jeg for så vidt kun ditt innlegg indirekte. Som du kanskje ser blir det tatt til inntekt for tåpelige resonnementer som utelater helt sentrale rettslige momenter. §170a er ikke akkurat perifer, spesielt ikke i når saken dreier seg om salatnasking og påfølgende (overdreven) voldsbruk fra privatpersoner. Bestemmelsen står helt sentralt i denne diskusjonen.

 

Min egen vurdering om voldsbruk fra privatpersoner i forbindelse med salatnasking skinner ganske greit igjennom. Den er også på linje med lovgivers intensjon (jf. tidligere siterte forarbeider), og jeg registrerer også på linje med nåværende justisministers (generelle av åpenbare rettsikkerhetshensyns) mening.

 

Nja, er det egentlig så åpenbart? Hvordan anholder man så skånsomt som mulig en person som har satt seg til fysisk motverge ved å slå? Går foran ham igjen, for å få enda et slag etter seg? Skal man la være å anholde småkriminelle hvis de setter seg til motverge, og på denne måten gjøre det umulig å drive næringsvirksomhet i Oslo sentrum? Hvilket også bringer oss til: Hvordan kan du hevde at svaret er "åpenbart", når du ikke vet om naskeren i denne saken tidligere har nasket i butikkene i området?

Lovgivers intensjon er ikke at maktbruk og vold skal benyttes ved bagatellmessige forseelser, selv om de bruker noen andre eksempler enn akkurat salat.

 

Svaret blir enda mer åpenbart om dette er en gjenganger, som du antyder at han kan være. Da er det lite behov for å anholde ham på stedet ettersom det da etter overveiende sannsynlighet er en politiet kjenner til, og man har forseelsen på video. Da er selv ikke de matrielle kravene oppfylt.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Dette er vel ikke noe nytt, alltid moro med vektere / politi som tror de kan gjøre hva de vil. Videoen viser de klart at de gjør ting som slett ikke er nødvendig.

 

De burde mistet jobben, men det kommer aldri til å skje. De har jo kommet unna med langt verre ting enn det der i det siste.

Lenke til kommentar

Er på høy tid at myndighetene går dette volds-uvesenet/vaktselskapene nærmere etter i sømmene.

 

Spylt og bestjålet av vekter

 

Vektere dro arm ut av ledd

 

7 vektere tiltalt for vold

 

"Jeg tror ikke de egentlig skulle bortvise meg i det hele tatt, de var bare ute etter å banke noen, sier en 33-årig håndverker som skal ha blitt påsatt håndjern en søndag kveld i romjulen 2002 da han var på Oslo S for å ta lokaltoget hjem.

 

Mannen skal ha blitt slept inn på et vaktrom og ifølge tiltalen sparket og/eller slått mot hodet og/eller kroppen, tråkket på håndjernene og brutt/bøyd fingre bakover."

 

:roll:

Lenke til kommentar
Blir bare dumt av dere å drive å komme med "herregud vold vold vold vold", mannen spilte fantastisk med all den skrikinga, det gjør absolutt ikke så vondt å bli lagt ned sånn, jeg har blitt det selv. Ubehagelig ja, men ingenting å skrike som om man har blitt skutt for.

I såfall tviler jeg på at de la deg i beinlås og så satte seg på beina dine. For meg virker det som at vekterene "tar hevn" når de først fikk overmannet ham.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Det at private aktører skal overta politiets oppgave som er å oppretholde lov og orden, da har vi begynt å miste både fokus og grep på hva problemet er.

 

Sist Torsdag ble jeg kastet inn i en politibil, grunnet av at en venn av meg ble skallet ned (lang historie ikke vår feil) og grunnen til at jeg ble kastet inn bak med håndjern, var at jeg spurte ham om hvorfor han kastet feil fyr bak i bilen....

 

forstår det, men etterpå vil den jævelen at jeg skal sitte der som en drittunge og se ned i bakken og nesten be om unnskyldning (når jeg ikke hadde gjort en dritt) og det å få mennesker til å bite tenner sammen og si slikt får m eg iaf ikke til å gidde hjelpe dem hvis de er i problemer neste gang, det handler ikke om at vi skal bare ha respekt for loven, men at vi skal ha respekt for de som er loven, men da skal de faen meg vise litt mer respekt tilbake.

 

til deg securitas, i bergen ved deli de luca, du ser ut som en nisse med avik til tryne, og jeg håper du dør i nær framtid

 

MVH stor beundrer.

Lenke til kommentar
Er på høy tid at myndighetene går dette volds-uvesenet/vaktselskapene nærmere etter i sømmene.

 

Spylt og bestjålet av vekter

 

Vektere dro arm ut av ledd

 

7 vektere tiltalt for vold

 

"Jeg tror ikke de egentlig skulle bortvise meg i det hele tatt, de var bare ute etter å banke noen, sier en 33-årig håndverker som skal ha blitt påsatt håndjern en søndag kveld i romjulen 2002 da han var på Oslo S for å ta lokaltoget hjem.

 

Mannen skal ha blitt slept inn på et vaktrom og ifølge tiltalen sparket og/eller slått mot hodet og/eller kroppen, tråkket på håndjernene og brutt/bøyd fingre bakover."

 

:roll:

Dette er stort sett helt irrelevant med denne saken. Og du trekker forsåvidt en litt rar konklusjon også. Disse sakene belyste en ukultur som var å finne på Oslo S for en god del år siden. Disse sakene medførte stor inntern oppvaks i firmaet det gjald, og myndighetene var på banen. Ganske enkelt er dette noe som ble løst for lenge siden. At det fantes en ukultur på et geografisk bestemt område, hos et enkelt firma for ganske mange år siden, er ikke det samme som at det finnes en ukultur i hele bransjen i dag.

Forøvrig var det flere vektere som jobbet for dette firmaet som jeg var i kontakt med via jobben som ganske raskt sluttet. De orket rett og slett ikke jobbe for det firmaet lenger.

Er på høy tid at myndighetene går dette volds-uvesenet/vaktselskapene nærmere etter i sømmene.

Den konklusjonen hører ikke helt sammen med linkene dine, da dette var en ukultur som for lengst er blitt ryddet opp i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ve7mdM77
Uansett 6 eller 8 mann for å pågripe 1, aner jeg noe som er litt rart ? han har jo ikke våpen en gang.

 

Akkurat hva er det som er problemet med at man er 6 eller 8? Mener du at en pågripelse skal være en "fair fight" slik at tyven har anledning til å stikke unna. Eller mener du at det er bedre at ting utvikler seg til slåsskamp enn at tyven blir overmannet med minst mulig skader for begge parter? Dersom man er flere om en pågripelse står man bedre rustet til å håndtere uventede situasjoner. Er man bare to har man lite å stille opp med dersom tyven f.eks skulle hatt en medhjelper, eller en idiot blant publikum skulle komme å angripe vekterne for deres "vold".

 

Vet ikke hvor nødvendig at de går så rått til for 40 kroner, JEG synes det er å gå litt langt selv om loven sier de har lov.

 

Normalt går det jo ikke så langt. De aller fleste butikktyver går med på å gå stille og rolig tilbake til butikken der de undertegner anmeldelsesskjema og viser legitimasjon, og/eller venter på politiet. Dette er det greieste, både for tyven, vekterne, og butikken. Vel, det aller greieste hadde jo vært om de lot være å stjele i første omgang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ve7mdM77
Jeg vil fram til det at hvis vi fortsetter å senke terskelen for hvilke forbrytelser som lovliggjør beinharde tiltak så forventer jeg å få slått ut 3 tenner og knekt to ribbein av to vektere fordi jeg spytta på gata.

 

Nå er det jo ikke vanlig praksis blant hverken vektere eller politi, at naskere blir lagt i jern. Grunnen til at han ble lagt i jern, var nok at han ikke oppførte seg spesielt sivilisert når han ble bedt om å komme tilbake til butikken for å gjøre opp for seg (som i praksis betyr at han viser legitimasjon, og undertegner på et anmeldesesskjema). Akkurat hva han hadde stjålet er ganske uvesentlig i så måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ve7mdM77
@fusel er fest: det virker som du overvurderer nødverge-lovgivningen.

Den tillater maktbruk kun og kun når man ikke har andre utveier, kan man snu seg og trekke seg unna så gjør man det først.

 

Jeg overvurderer ingen nødverge-lovgivning, men forholder meg til gjeldende rettspraksis. Det er du som uttaler deg om ting du ikke kan vite noe om. Videoen som er publisert viser ikke hva som skjedde før mannen lå på bakken, og dermed har ingen av oss grunnlag for å uttale oss om hvorvidt det var berettiget å legge mannen i jern. Poenget mitt er at dersom dette var berettiget, ble det utført korrekt, og da blir det tåpelig å kritisere dem for dette.

 

Det er en vesens forskjell om politiet blir angrepet eller om sivile mennekser, herunder vektere, blir det.

Politiet som er den eneste instutisjonen som har lovt til å utøve maktbruk, foruten i ekstreme tilfeller noe dette ikke var.

 

Vektere, i likhet med mange andre yrkesgrupper, har i praksis (om enn ikke i lovens bokstav) et rettslig vern som kommer på samme nivå med "offentlig tjenestemann"). Det vil normalt bli sett på som mer alvorlig å angripe en vekter (eller f.eks en busssjåfør eller hjemmehjelp) i tjeneste, enn å angripe f.eks en som terger deg på byen. Politiet står selvsagt veldig sterkt her, både i lovens bokstav, og i alminnelig rettspraksis.

 

Forøvrig så har du ikke noe grunnlag for å uttale deg om dette var et ekstremt tilfelle eller ikke.

 

Videre så er arrestasjonen nesten bra utført. I det man får fotlås på en kar, så er det tilstrekkelig å bruke håndmakt for å holde beina i ro.

Vekter nr.2 hoppet på foten, som forårsaker stor smerte i og rundt kneet.

Selv med å forutsette at nødvergparagrafen kommer til anvendelse i denne saken, så er et slik manøver av vekter nr 2 langt utover hva som er nødvendig for å beholde kontroll på vedkommende.

 

Det er mye enklere å kritisere dette når du kan sitte i ro og make og spole tilbake videoen for n'te gang, enn det er å utføre det i en stresset situasjon. Jeg er enig i at det ser ut til at fotlåsen ble utført med mer kraft enn det som burde være nødvendig, men jeg er uenig i at dette er vesentlig for helhetsbildet av hvorvidt pågripelsen gikk riktig for seg. Ingen er perfekte.

 

Slik jeg forstår det, så er det ikke vekterne handler mot en butikk tyv som skaper oppstandelse. Reaksjonen er måten det blir gjort på, da vi verken vil eller kan ha et privat maktorgan.

 

Vel, alternativet er å la tyver gå fritt, så lenge de oppfører seg noenlunde truende. Eller å la alle tyver gå dersom pågripelsen blir voldsom nok til at man risikere å havne i avisen pga en journalist som ikke liker vektere. Jeg ser ikke på dette som en spesielt god modell. Vaktbransjen opererer under samme lover som alle andre sivile, og de følger de samme lovene når de foretar en pågripelse. Å hevde at dette blir et privat maktorgan er selvsagt en interresant påstand, men med mindre du kan begrunne det bedre enn dette, forblir det i mine øyne også en usann påstand. Forøvrig er det ikke jeg som har bestemt at vi skal ha private vaktselskaper. Det er det regjeringen som har bestemt, både ved å tillate og regulere dette i lovverket, og ved å bygge ned politiets kapasitet, slik at det ikke lenger er mulig å være næringsdrivende i sentrum, uten å leie inn private vaktselskaper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ve7mdM77

Jeg forholder meg utelukkende til gjeldene rettspraksis når det gjelder mitt syn på nødverge. Det er du som uttaler deg om ting du ikke kan vite noe om. Videoen som er publisert viser ikke hva som skjedde før mannen lå på bakken.

Du har med andre ord ikke noe grunnlag for å uttale deg om dette var et ekstremt tilfelle eller ikke.

 

Vektere, i likhet med mange andre yrkesgrupper, har i praksis (om enn ikke i lovens bokstav) et rettslig vern som kommer på samme nivå med "offentlig tjenestemann"). Det vil normalt bli sett på som mer alvorlig å angripe en vekter (eller f.eks en busssjåfør eller hjemmehjelp) i tjeneste, enn å angripe f.eks en som terger deg på byen. Politiet står selvsagt veldig sterkt her, både i lovens bokstav, og i alminnelig rettspraksis.

 

Det er mye enklere å kritisere detaljene i en pågripelse når du kan sitte i ro og make og spole tilbake videoen for n'te gang, enn det er å utføre det i en stresset situasjon. Jeg er enig i at det ser ut til at fotlåsen ble utført med mer kraft enn det som burde være nødvendig, men jeg er uenig i at dette er vesentlig for helhetsbildet av hvorvidt pågripelsen gikk riktig for seg. Ingen er perfekte.

 

Alternativet til at enkelte pågripelser utarter seg i litt dramatiske former, er å la tyver gå fritt, så lenge de oppfører seg noenlunde truende. Eller å la alle tyver gå dersom pågripelsen blir voldsom nok til at man risikere å havne i avisen pga en journalist som ikke liker vektere. Jeg ser ikke på dette som en spesielt god modell. Forøvrig er det ikke jeg som har bestemt at vi skal ha private vaktselskaper. Det er det regjeringen som har bestemt, både ved å tillate og regulere dette i lovverket, og ved å bygge ned politiets kapasitet, slik at det ikke lenger er mulig å være næringsdrivende i sentrum, uten å leie inn private vaktselskaper.

Lenke til kommentar
Disse sakene belyste en ukultur som var å finne på Oslo S for en god del år siden. Disse sakene medførte stor inntern oppvaks i firmaet det gjald, og myndighetene var på banen. Ganske enkelt er dette noe som ble løst for lenge siden.

ABC-Nyheter-saken er fersk, og journalisten har i følge ham selv flere som vil komme seinere. Det er mulig han venter litt siden de drukner litt i denne siste saken.

Lenke til kommentar
Synes det er helt rett, et øye for et øye...

Va mener dere? sier dere at karen så nasket bare skulle få dratt derfra? Hadde han da lært?

Er selv helge vekter, å synes de gjore mer enn de var nøtt til å gjøre, å gjorde samfunet en kjeneste der...

 

Flott levert å stå på, rens oslo for den typen folk..

 

synes sånner folk som deg ikke skulle ha vært vekter dere har misforstått deres myndighet!

dere som fikk med dere når dette var på nyhetene fikk også se interjuer med folk som var på gata mannen skunsa vekter litt på tur ut ab butikk med sin salat syn dette med disse vekterne var unødvendig.

Endret av cavera
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...