Gå til innhold

Vektere leker politi - typisk?


Anbefalte innlegg

Videoen viser realiteten av en pågripelse ja, men det er INGEN tvil om at dette er komplett overeskalering mtp. forbrytelsen som er begått og omstendighetene ellers. Dette er IKKE rimelig maktbruk.

Siden du tydligvis vet hva som skjedde i forkant av denne videoen, er det bare å opplyse oss uvitende.

 

Nasking av salat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Det er tydelig at vekterene overdrev kraftig. Man setter ikke liv på spill for en stakkarslig salat. De kunne LETT lagt mannen i jern på en mer skånsom måte.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

jeg så nettopp innslaget på vg.no og kan være enig at å bruke kneet til å presse hodet til en person kanskje er litt overdrevet... Men selv om mannen hadde "veldig vondt" hadde han ikke så vondt at han ikke kunne kjefte og skrike!

 

jeg er også ganske sikker på at vekteren vurderte situasjonen og dens faktorer før han la tyven i bakken. tyven kunne ha vært større og sterkere, truende eller hatt noe som kan brukes til våpen. Vekteren hevder at tyven utøvet vold da han ble konfrontrert. Ligger man ikke stille når man blitt lagt i bakken må man jo påregne at man blir tatt hardere hånd om.

 

Vekteren beviser sitt behov for kontroll av tyven at han tilkaller hjelp, hele 5 stykker og den første vekteren fjerner knelåsen.

 

Men SÅ kommer det som gjør meg mest forbanna... det er alle de blonde bimboene som står på sidelinjen og bitcher vekterene. atpåtil er det en som filmer hendelsen og han bitcher igjen "ikke-rør-kameraet-ellers-så-saksøker-jeg-deg". Hele bunchen burde ha mottat forelegg i posten for å forhindre securitasvekterene å gjøre jobben sin.

 

klar over at vekterbransjen er i vinden i tiden, det er sikkert mye rart her... men denne episoden mener jeg er offer for tilfeldigheter. selv er jeg ikke vekter, har aldri vært eller kommer til å bli... altho hvis securitas/politiet har tatt en mann for et lovbrudd må de bare gjøre jobben sin. Er vedkommenet røft behandlet vil en kjapt legebesøk og en politianmeldelse gjøre noe med det.....

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er tydeleg at vekterene overdrev kraftig. Man setter ikke liv på spill for en stakkarslig salat. De kunne LETT lagt mannen i jern på en mer skånsom måte.

 

Hvordan da? Kan ikke du forklare steg for steg hvordan du hadde gjort det?

 

Hadde jeg vært den første vekteren hadde jeg sluppet kneet fra hodet når beina var i lås, det er vel det.

Lenke til kommentar
Videoen viser realiteten av en pågripelse ja, men det er INGEN tvil om at dette er komplett overeskalering mtp. forbrytelsen som er begått og omstendighetene ellers. Dette er IKKE rimelig maktbruk.

Siden du tydligvis vet hva som skjedde i forkant av denne videoen, er det bare å opplyse oss uvitende.

 

Nasking av salat?

Verden er et fint sted når man har lua foran øynene, og fingrene i ørene.

 

 

Og det er bare å begynne å forklare hvordan man vil pågripe en person som ikke vil bli pågrepet uten at det blir voldsomt.

Lenke til kommentar
Hele bunchen burde ha mottat forelegg i posten for å forhindre securitasvekterene å gjøre jobben sin.

Javel? I såfall kan vekterne bli anmeldt for frihetsberøvelse. De har like mye lov til å legge en person i jern som meg og deg.

 

Der har vi en av de "rører-du-meg-så-saksøker-jeg-deg" typene. Jeg gidder ikke å diskutere det. Men her er en liten break i casen fra dagblandet.no

 

Dagbladet.nos reportere har sett en ny overvåkningsvideo fra Egertorget som viser deler av hendelsesforløpet før salat-tyven blir lagt i bakken av Securitas-vektere.

 

På videoen ser man tydelig at vekteren rygger mens tyven kommer mot ham med en arm hevet. Vekteren rygger i raskt tempo. Her forsvinner bildet er øyeblikk, før vi ser den ene vekteren legger mannen i bakken. Denne videoen er nå oversendt oslopolitiet.

 

hele artikkelen hos db.no http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/14/521268.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Lagt mannen i bakken, satt meg på ham, og holdt hendene fast bak ryggen hans til jeg hadde fått assistanse.

 

Hva skulle du gjort med beina da? Jeg skulle likt å se deg legge en krakilsk mann på 90 kilo i jern på en skånsom måte.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Jeg skulle likt å se deg legge en krakilsk mann på 90 kilo i jern på en skånsom måte.

 

Det hadde vært litt av et syn skal jeg si deg.

 

I dette tilfellet var jo vekterene mye større enn mannen.

Lenke til kommentar

Finnes det bevis for at mannen har gått til angrep på vekterne? Rart at ingen av vitnene så det i så fall... (?)

 

Dette er ikke okey, med mindre fyren gikk til angrep på vekterne og da kan voldens forsvares som selforsvar. Hva vekterne selv påstår tar jeg i alle fall med en klype salt, de vil jo såklart ikke anmeldes og/eller miste jobbene sine. Vi får vente å se, politietterforskningen er i gang. Hva som skjedde først er helt avgjørende.

Lenke til kommentar
Finnes det bevis for at mannen har gått til angrep på vekterne? Rart at ingen av vitnene så det i så fall... (?)

 

Dette er ikke okey, med mindre fyren gikk til angrep på vekterne og da kan voldens forsvares som selforsvar. Hva vekterne selv påstår tar jeg i alle fall med en klype salt, de vil jo såklart ikke anmeldes og/eller miste jobbene sine. Vi får vente å se, politietterforskningen er i gang. Hva som skjedde først er helt avgjørende.

 

Det kommer frem under et annet opptak, som jeg har nevnt tidligere, at tyven virket truende og at vekteren backet off... Da har vekteren gjort sitt, victim is going down :D Hadde knusa ned tyven jeg :D, hadde han virket truende ovenfor meg... :D Bra jeg ikke er vekter :D haha

Lenke til kommentar

Vekterne som jobber i Karl Johan er ansatt av handelsstanden, og utøver da eiers rett. Altså man har litt andre rettigheter enn de andre som rusler i handlegaten. Vekterne er der for å hindre tyverier fra butikkene Og hvis de i dette tilfellet har stoppet mannen på ferske spor( verdien på varen er faktisk knakende likegyldig) og han har angrepet vekterne. Da er faktisk pågripelsen man ser på videoen riktig. Men når dette er sagt så betviler jeg sterkt at situasjonen betinget denne type inngripen, men det er opp til politiet å finne ut nå.

 

Men jeg har lest litt i denne tråden og det er tydeligvis mange mennesker i Norge som går rundt med et latent hat til vektere. Det finner jeg en smule merkelig da de faktisk gjør mange viktige jobber i Norge. Det jobber i dag ca. 14000 vektere i Norge, til sammenligning så er det ca. 11000 politi i Norge. Det er en grunn til at det faktisk er så mange vektere i Norge, og det er at det finnes et prangende behov. Norge hadde faktisk stoppet uten vektere. De passer på de fleste samfunnsviktige innstittusjoner i Norge, de passer på flyplassen, oljeinstallasjoner, havner samt hundretusenvis av privatboliger og næringsbygg. Vektere betjener brannalarmer og trygghetsalarmer, og avverger utallige branner, matrielle skader og berger menneskeliv i Norge hvert år. De sørger for at minibankene og butikkene har kontanter, og at omsetningene til handelstanden kommer trygt til banken. Banken som vekterne bevokter fysisk og med alarmer.

 

Mange av disse 14000 vekterne blir ofte satt i veldig vanskelige situasjoner som folk flest slipper å bli utsatt for. Vektere er innblandet i hundrevis av kritiske situasjoner rundt om i Norge hver eneste dag. Faktisk så har vektere utført over 10000 anholdelser i 2007. Hvor ofte har dere lest om dette i avisen? Dette er dessverre hverdagen vi har her til lands nå. Er det vekternes skyld? Vaktselskapene? Nei, skal man rette en anglagende finger mot noen nå så må det være mot politikerne og politimyndighetene som ikke har fulgt opp sitt ansvar og myndighet til å følge opp og kvalitetssikre vaktbransjen.

 

Vi skal bare være glad for at det er noen som vil gjøre denne jobben for luselønn. Finnes det råtne epler? Helt klart. Men ser man på bransjen i sin helhet er det tusenvis av dyktige vektere som hver dag gjør en ypperlig jobb i en svært samfunnsviktig jobb.

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...