Gå til innhold

Test: Her er Norges beste kontantkort


Anbefalte innlegg

Det var et spørsmål her om i hvilke bransjer det er lov å kjøpe opp konkurrentene. Vel, det er vel lov i alle bransjer med mindre det ligger helt spesielle begrensninger på bransjen. Konkurransetilsynet kommer kun inn i bildet dersom en sammenslåing vil gjøre spesielt store utslag på hele markedet.

 

Når det gjelder testen er jeg enig i at den er grundig og fin, men det er minst én ting som mangler.

 

Mange har et ekstra telefonabonnement til f.eks. hytta eller bilen. Andre bruker bare mobil i nødstilfelle. Derfor er det relevant å se på hvilke regler hvert enkelt abonnement har ikke bare for minstefakturering, men også minstebruk. Jeg hadde biltelefon med eget abonnement fra Talkmore. Det ble relativt raskt sperret fordi jeg ikke brukte telefonen nok. Jeg brukte telefonen, men det var en grense som sa at abonnementet ble sperret dersom man ikke ringte for x kroner per 3 måneder. Da kom det et gebyr for å gjenåpne abonnementet. For å motvirke dette kunne man bestille en tilleggstjeneste som kostet mange kroner i måneden bare for å få lov til å ikke ringe.

 

I hvert abonnement står det beskrevet hvor lite man kan bruke telefonen før abonnementet blir sperret. Jeg flyttet derfor abonnementet bort fra Talkmore, som slett ikke ble billigst for meg med denne "hyttetjenesten". Etter å ha finlest mange kontrakter flyttet jeg til Noextras.net, som tillot at telefonen ikke ble brukt over lengre tid, tror kanskje det var et helt (eller halvt?) år.

 

Nå har også Noextras endret dette vilkåret slik at jeg av og til må slå på reservetelefonen og ringe meg selv for å ikke bli sperret.

 

Så for denne undersøkelsen er det faktisk et relevant punkt: hvor mye må man ringe for/hvor lenge kan man la telefonen ligge inaktiv før abonnementet blir sperret, og hvor mye koster det å åpne et sperret abonnement?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i telefonselskapene sitt interresse å tilby abonnementene til folk som vil bruke det som sitt primære abb, ser ingen problemer med at de da former vilkårene slik at det faktisk blir tilfelle. Itillegg så må de selv betale et viss sum pr måned for hver kunde de har knyttet opp mot netcom/telenor nettet, slik at de taper penger på å ha deg som kunde hvis du ikke bruker telefonen.

 

Tror både telenor og netcom stenger sitt kontantkort etter 12 mnd ikke bruk.

Lenke til kommentar
Jeg synes dette blir en rimelig tullete test. Kontantkort opp imot hverandre? Og dere tar med utenlandspriser, surfing o.l. Hvem i sin rette forstand bruker kontantkort til slike ting? Kan ikke være mange mennesker det. Hadde holdt i LANGE baner å sammenligne ringe- og smspriser. Nettsurfing: INGEN kontantkort kan sammenlignes med diverse fakturerte abon. på dette området. Samme gjelder utenlandstakst; kjør med rett abon. og dette kan bli langt billigere.

 

 

Kontantkort er ikke rimelig, enkelt og greit.

 

 

Må bare gi en liten kommentar på det her. Er snakk om veldig mange som kun har en av de nevnte abbonnementene som sitt eneste telefonabb, skal de ikke kunne benytte seg de tjenester de måtte finne seg for godt med å bruke.

 

Forøvrig viser denne testen av med kontantabb er faktisk mye billigere enn mange andre fakturabaserte abb. Samtidig er det en god måte på å ha kontroll over sitt telefonbruk.

 

tja, jeg gikk bort fra kontantkort fordi jeg hadde en lei tedens til å være tom for penger akkurat når jeg trengte å ringe ut som mest.

Lenke til kommentar
Nå er ikke Talkmore en så stor aktør at oppkjøpet vil forandre noe særlig i markedssituasjonen. Konkurransetilsynet setter kun foten ned dersom det blir monopolliknende tilstander eller om det er svært ødeleggende for markedet/konkurrentene. Telenor kan ikke ha oppkjøpsforbud bare fordi de er størst.

Vel, hvis lovende aktører i markedet blir kjøpt opp så fort de er i ferd med å vokse, er vel det rimelig konkurransehemmende... Når man ser på hvor stor markedsandel Telenor har burde de vel egentlig ikke ha lov til å kjøpe opp konkurrenter. Hva slags teknologi eller kompetanse kan Talkmore sitte på som Telenor skulle ha bruk for? Dette gjøres kun for å fjerne en konkurrent fra markedet.

 

-Visjoner-

Slik jeg ser det vil ikke oppkjøpet av Talkmore forandre markedet spesielt mye. Når det gjelder Telenors oppkjøp vil jeg tro de gjør det for å styrke sin posisjon i billigsegmentet. De vil helt sikkert la Talkmore fortsette der de slapp. Samtidig vil de kunne tilføre Talkmore midler og resurser som gjør at de kan drive enda mer effektivt.

Lenke til kommentar
Nå er ikke Talkmore en så stor aktør at oppkjøpet vil forandre noe særlig i markedssituasjonen. Konkurransetilsynet setter kun foten ned dersom det blir monopolliknende tilstander eller om det er svært ødeleggende for markedet/konkurrentene. Telenor kan ikke ha oppkjøpsforbud bare fordi de er størst.

Vel, hvis lovende aktører i markedet blir kjøpt opp så fort de er i ferd med å vokse, er vel det rimelig konkurransehemmende... Når man ser på hvor stor markedsandel Telenor har burde de vel egentlig ikke ha lov til å kjøpe opp konkurrenter. Hva slags teknologi eller kompetanse kan Talkmore sitte på som Telenor skulle ha bruk for? Dette gjøres kun for å fjerne en konkurrent fra markedet.

 

-Visjoner-

Slik jeg ser det vil ikke oppkjøpet av Talkmore forandre markedet spesielt mye. Når det gjelder Telenors oppkjøp vil jeg tro de gjør det for å styrke sin posisjon i billigsegmentet. De vil helt sikkert la Talkmore fortsette der de slapp. Samtidig vil de kunne tilføre Talkmore midler og resurser som gjør at de kan drive enda mer effektivt.

 

Helt riktig Nuffern!

 

Greit å sette seg inn i hvordan ting funker før man anklager noen for noe som helst!

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det vil ikke oppkjøpet av Talkmore forandre markedet spesielt mye. Når det gjelder Telenors oppkjøp vil jeg tro de gjør det for å styrke sin posisjon i billigsegmentet. De vil helt sikkert la Talkmore fortsette der de slapp. Samtidig vil de kunne tilføre Talkmore midler og resurser som gjør at de kan drive enda mer effektivt.

Helt riktig Nuffern!

Greit å sette seg inn i hvordan ting funker før man anklager noen for noe som helst!

Heh... Jeg skjønner ikke hvordan det IKKE er negativt for markedet at Telenor kjøper opp konkurrenter. Det at de ikke er store er jo ingen unnskyldning, når de er konkurransedyktige. At Telenor vil "styrke sin posisjon" i billigsegmentet er en dårlig kamuflert bortforklaring. Hva betyr nå egentlig det uansett? Hvis de vil være billigere er det jo bare å lansere billigere abonnementer, eller starte opp nye billigfirmaer (noe jeg har hørt at de allerede har gjort, akkurat som Netcom). Telenor som har MINST halvparten av markedet allerede kjøper opp en konkurrent, være seg liten eller stor. Det burde virkelig ringe noen bjeller her... Eller kanskje vi bare skal vente til monopolet er reellt.

 

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar

Det er nok litt mer komplisert enn hva du prøver å få det å være, Visjoner. Telenor ønsker ikke nødvendigvis å knytte merkenavnet sitt til denne delen av markedet. De ønsker ikke nødvendigvis å tilby disse kundene de samme løsningene og kundeservicen de har på sine egne produkter. Videre kjøper de opp en allerede eksisternende kundemasse.

 

Visste du f.eks. at 3 av 4 "småbanker" du ser reklamerer i VG og Dagbladet med "lån 100 000 uten sikkerhet med 25% rente" er selskaper eid og styrt av DnB, Focus Bank og Nordea? Hvorfor oppretter ikke bare disse bankene slike lån selv?

Lenke til kommentar

Jeg misliker sterkt hvordan Netcom behandler sine kunder.

Når dem reduserer prisen på så lar dem ikke de som allerede er kunder nyte godt av det !

Her må kunden selv følge med hos Netcom og selv be om å få nyere og lavere pris.

 

"Netcom oppgir også på sine nettsider en minuttpris på 2,99 kr og en startpris på 59 øre per samtale. Dette er imidlertid priser kun for de som har kjøpt abonnement før 29. januar i år. For å få de nye prisene kan du sende en SMS med kodeordet KONTANT til 1995."

 

 

Telenor gjør noe av det samme, de oppretter stadig nye kontant varianter og abonnement. Dem har ca 25 ulike abb. og kontakt varianter i bruk i dag !

Trikset er jo også her å la kunder sitte igjen med svarteper. Et selskap trenger da ikke ha 25 abb. eller kontakt varianter til sine kunder.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Visste du f.eks. at 3 av 4 "småbanker" du ser reklamerer i VG og Dagbladet med "lån 100 000 uten sikkerhet med 25% rente" er selskaper eid og styrt av DnB, Focus Bank og Nordea? Hvorfor oppretter ikke bare disse bankene slike lån selv?

Javel, interessant... Jeg visste forøvrig ikke at vi hadde monopol-liknende tilstander i bankmarkedet. Hvem er så denne store stygge ulven som har over halvparten av markedsandelene?

 

Telenor kan ha så edle hensikter de vil. Når de kjøper opp en konkurrent er det upassende i forhold til den markedssituasjon de sitter i. Det er er meget usunnt for mobilmarkedet i Norge å ha en såpass stor og mektig aktør. Konkurransetilsynet av alle burde forstå dette. Men de "forstår" vel bedre logikken (pengene?) fra store og trygge Telenor.

 

 

-Visjoner-

 

Edit@RevelleR: Når har faktisk Talkmore innført 0kr ringepris mellom Talkmore-kunder, hvis det var noe sånt du tenkte på.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Takk for en flott test med mange oversiktlige tabeller som det er enkelt å dra beslutninger utifra.

 

Jeg vil gjerne be om en liknende test for abonnement, ikke kontantkort - der man vektlegger to grupper: De som bruker telefonen ekstremt lite (få sms, få ringeminutter, sjelden mms, gprs etc), og de som bruker den ekstremt mye (bruker alle tjenester innen telefoni og dataoverføring mye).

Lenke til kommentar

Skal jeg være helt ærlig tror jeg ingen kommer til å lide fordi Telenor har kjøpt opp Talkmore. Jeg kan ta feil, men det er min lille spådom. Når det er sagt så er jeg ikke spesielt glad i Telenor. Har aldri hat noe abonnement der, og kommer sikkert aldri til å ha det heller. På en annen side skal man være litt forsiktig med å rakke ned på Telenor. De har svært mange fornøyde kunder, og hadde det ikke vært for Telenor hadde vi helt sikkert aldri hatt noe som heter GSM.

Lenke til kommentar
Det er i telefonselskapene sitt interresse å tilby abonnementene til folk som vil bruke det som sitt primære abb, ser ingen problemer med at de da former vilkårene slik at det faktisk blir tilfelle. Itillegg så må de selv betale et viss sum pr måned for hver kunde de har knyttet opp mot netcom/telenor nettet, slik at de taper penger på å ha deg som kunde hvis du ikke bruker telefonen.

 

Tror både telenor og netcom stenger sitt kontantkort etter 12 mnd ikke bruk.

 

 

Ikke desto mindre er ett av de viktigste poengene med å ha et kontantkortabonnement at disse i utgangspunktet var spesielt rettet mot de som brukte telefonen lite. Noen har vilkår som tillater deg å beholde abonnementet dersom du bruker det en gang i halvåret, mens talkmore krever at du bruker det minst så og så mye per tremåneders periode. Hvis du da er i Australia over sommeren og lar reservetelefonen ligge hjemme, er den sperret når du kommer tilbake.

 

Der er altså både Telenor og Netcom fire ganger bedre dersom tallene er 12 måneder.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...