Gå til innhold

Trenger vi flere jenter som moderatorer på forumet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg leste det istad Dotten, men jeg synes fortsatt det er merkelig at guttene da bestandig "vinner" over jentene.. de er best kvalifiserte bestandig. Jeg finner det en smule rart!

 

Det er ikke rart når ca 95% av søkerne var gutter. Hadde vi tatt inn 10 moderatorer så ville det vært minst en jente blant dem. Hadde vi fokusert enda mer på å ta inn folk fra eksempelvis fritidskategorien så ville det vært en jente med. En av de tre jentene var ikke aktuell grunnet alder, men aktuell for fremtiden. De to andre var aktuell under hele prosessen. Så din oppfatning av at vi ikke mener det finnes kvinner som er kvalifiserte er feil. Som forsøkt påpekt :)

 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne si det klarere. Vi likebehandler kvinner og menn. Ingen av dem får noen fordeler overfor annen, men enkel sannsynlighetsregning tilsier at når det er en stor overvekt av menn som søker så er det større sannsynlighet for at det blir menn som blir valgt ut. Spør deg selv hvorfor det er så mange kvinnelige moderatorer på Kvinneguiden.no. Er det fordi de diskriminerer menn, eller er det fordi de har flere kvinnelige medlemmer? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
På tide å få inn flere jente moderatorer. Hvor mange er det hittil? 2 elns?

 

Svaret på første spørsmål er et rungende ja, og det andre svarer jeg 1,5 stk, såvidt jeg har fått med meg. Så må det også sies at den ene av de unge damene tilsvarer 3 guttemods. Ser faktisk et visst potensiale i Melisma, ja, det vil si når hun er ferdig med å beseire vindmøller ... :cool:

Lenke til kommentar
Jeg leste det istad Dotten, men jeg synes fortsatt det er merkelig at guttene da bestandig "vinner" over jentene.. de er best kvalifiserte bestandig. Jeg finner det en smule rart!

Jeg vil jo heller ikke at jentene skal få en "pitty-vote" å komme seg inn i moderator teamet, men disse "kravene" dere stiller for en kandidat skulle jeg da tro at en av 70 jenter her på forumet klarte å møte. Vi er ikke alle slik som meg heldigvis! Og de burdte få en sjanse synes jeg, om ikke de er like perfekte som de dere velger ut i deres øyne, så gi dem en sjans ihvertfall..

 

Okey, ting som blir vurdert: Språkbruk, tidlegare advarsler, inntrykk frå andre i moderatorteamet, kva delar av forumet kandidaten frekventerer, aktivitetsnivå, søknaden, og ellers ein generell vurdering av korleis kandidaten vil klare seg. Det er ikkje snakk om å skrive flest ord i minuttet, bruke flest timar på forumet eller noko sånt, men ein heilhetsvurdering. Ingen har sagt at det ikkje finnes kompetente kandidatar blant jentene, men vurdert opp mot gutane vart dei betrakta som mindre attraktive. Om me bør fire litt på krava for å øke sjansen for å få inn ei jente kan sjølvsagt diskuterast, og kanskje vil me få ei jente neste gang.

 

Så _veldig_ rart er det vel ikke mtp at sikkert 95% eller mer av brukerne her er gutter..

Lenke til kommentar
ja

 

Jeg synes det antallet hun skrev var for tynt..

 

Igjen, hvorfor? Jenter er prosentvis minst like godt representert i moderatorteamet som blant brukere. Du makter jo ikke å argumentere for det du sier, hvorfor synes du det er for få? Hvor får du det fra at jenter ikke får prøve seg? Hvorfor mener du jenter ikke får en fair sjangs?

 

AtW

Lenke til kommentar
Bra at ikke Disk.no gir etter for kvinnemas, som Trygve Hegnar ville ha sagt.

 

Dette skal være en side av og for unge menn.

 

...he,he, hi, hi..........fnis.

 

Jeg håper virkelig at forumet med tiden vil bli et sted for snittet av nettbefolkningen. Spesielt eldre og kvinner. Men det er også den retningen forumet tar, det er kommet flere eldre til og det er kommet flere kvinner til. Spesielt siden forumet er gått fra å være et dataforum til å være et forum for stort sett alle diskusjoner og emner. Med tiden vil også dette gjenspeile seg i moderatorteamet, hvor vi da forhåpentligvis får flere medlemmer som er over 40 (vi har vel bare to eller tre) og flere kvinner (vi har kun en).

Lenke til kommentar

ja men selvsagt skjønner jo jeg også at det blir mindre jenter enn gutter når det ikke finnes flere jenter og ta av! :blink:

 

For å spørre på en annen måte da, siden jeg tydeligvis ikke har klart å utrykke meg klart nok.

 

Hvor mange jenter har blitt spurt om de vil bli med? glem søkinga. Jeg synes man skal prøve å få en balanse her, selvom det finnes 70 jenter og en trillion gutter... går det ikke an å ha ett moderator team bestående av flere jenter enn Darkness|? Vi andre jentene er visst ikke på hennes nivå.. hun er jo så spesiell tydeligvis... var feks. de 3 andre jentene som søkte under standaren og dårligere enn de andre?

 

Poenget mitt er jo at siden dere har så mange gutter allerede, så kan det da vel ikke skade å ta inn litt flere jenter og ikke være så veldig pirkete bestandig. Darkness| gikk jo selv vekk fra sin "stilling" en stund før hun nå for ikke så lenge siden gikk tilbake igjen, og de andre jentene dere har hatt, (2?) er jo tydeligvis ikke inne i bildet lenger, og en moderatorgutt har vært medlem her i 10 mnd med 220 innlegg.. så noen av disse kravene der har nevnt, spilte jo ikke så stor rolle eller viste seg jo ikke å stemme slik dere ønsket. Så hvorfor ikke prøve ut andre jenter og se om de klarer jobben?

 

edit: jeg vil også få benytte sjansen til å spørre om folk vennligst kan slutte å repetere det alle andre har skrevet.. Jeg er bare en person her, grenser for hvor mange jeg gidder/klarer å svare.. Takk.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
For å spørre på en annen måte da, siden jeg tydeligvis ikke har klart å utrykke meg klart nok.

 

Hvor mange jenter har blitt spurt om de vil bli med? glem søkinga. Jeg synes man skal prøve å få en balanse her, selvom det finnes 70 jenter og en trillion gutter... går det ikke an å ha ett moderator team bestående av flere jenter enn Darkness|? Vi andre jentene er visst ikke på hennes nivå.. hun er jo så spesiell tydeligvis...

 

De er i skrivende stund ikke noen jenter som overgikk guttene som søkte. Men det er små marginer der. Darkness har forøvrig banket ut hundrevis, om ikke tusenvis av gutter, i den kampen. Og jeg tør banne på at det vil være mange kvinner som vil bære moderatorkappen i fremtiden, spesielt om tendensen med flere kvinner fortsetter. Hvilket kjønn som gjemmer seg bak et nick er av heller liten interesse, i hvert fall for mitt vedkommende. Og de vil forhåpentligvis bli tatt inn grunnet sine forumkvaliteter.

 

Så ikke bekymre deg for at kvinner skal få det vanskeligere. :)

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så forferdelig vanskelig å forstå at man er kjønnsnøytral i utvelgelsen av moderatorer?

 

En bruker gjør seg aktuell for en moderatorstilling når man innehar blant annet erfaringen, fartstiden og modenheten som kreves for en som skal bli moderator. På et forum med en skremmende liten andel jenter i forhold til gutter, der også flere av disse jentene blir uaktuelle på grunn av alder (moderatorer skal være fylt 18 år), blir det også en skremmende liten andel jentemoderatorer.

 

Jenter og gutter stiller likt når det kommer til oppfylling av disse kravene, men når gutter er så overrepresentert som de er går det mye lengre tid mellom hver gang en kvinne fyller disse kravene, nettopp fordi vi har så få.

 

Og hva for et motiv forumstyret skulle hatt for å utelukke jenter i utvelgelsen er for meg et spørsmål noen andre må svare på. Det finnes da ingenting negativt med å være jente når man modererer et forum, og om det er noen som tenker annerledes tviler jeg på at du finner en av de i forumstyret.

 

Jeg ser du gjerne vil ha folk til å slutte å repetere det andre har skrevet, og jeg vil da benytte anledningen til å be deg slutte å spørre om og om igjen om det samme. Du har jo fått et svar, og det at du ikke anser det svaret som godt nok er ikke vår feil. Du har fått sannheten, og det har størsteparten av trådens deltakere forstått.

 

Så lenge du fortsetter å stille spørsmålene, vil du få svarene. At majoriteten av forummedlemmene (kvinner inkludert) har samme mening er grunnen til at du får så mange like svar.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så vanskelig å få det inn at det er balanse? Antallet som er moderatorer er prosentvis høyere blant jentene enn blandt guttene. Sier ikke tallene deg noe kanskje, er de så store at de er ute av kontekst? Over 100 000 vs litt over 70, vi snakker over 1400 til en.

 

Distansen er like lang å løpe for alle som søker/blir spurt, gutt eller jente. Og da det er et så ekstremt flertall av gutter, er det faktisk mer sannsynlig at det ikke er jenter i moderatorteamet i det hele tatt.

 

Det du snakker om er kjønnskvotering, som er en pest og en plage for begge kjønn, med unntak av enkeltindivider.

Endret av Superslask
Lenke til kommentar
Så lenge du fortsetter å stille spørsmålene, vil du få svarene. At majoriteten av forummedlemmene (kvinner inkludert) har samme mening er grunnen til at du får så mange like svar.

 

nåja, to andre jenter så vidt jeg vet har deltatt. Og hun ene har gjort det tydelig at hun alltid er uenig med meg,s å det kom ikke som ett stort sjokk.

 

ja, jeg må fortsette å stille spm til jeg får de svarene jeg leter etter ja! JEg skjønner tankegangene til dere som kommer med tall og mener at det ER balanse i forhold til antall brukere, men jeg mener da at dette er en "falsk" balanse. Få inn flere jenter, så blir det "ekte" balanse.. ikke disse "tulle-tallene" (jada, de stemmer nok, men er ikke vesentlig for meg i denne diskusjonen sånn sett) dere kommer med hele tiden, og rettferdiggjør at jenter gang på gang blir valgt vekk..

 

Disse 3 jentene som ikke fikk komme med denne gangen, var de så forferdelig mye dårligere enn deg selv fredrik?

 

Skulle gjerne vite hvilke disse 3 jentene var også skulle jeg hentet dem hit i tråden og sett hva de hadde å si for no... kanskje de også hadde vært uenig med meg, det vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Definisjonen på "ekte balanse" er din subjektive mening.

 

Det går ikke an å si det, og forvente at vi skal gå "hvordan kunne vi glemme den ekte balansen", for i de fleste sine øyne er det vi har nå en fin balanse.

 

Jeg vet ikke hvilke tre jenter som søkte, men jeg stoler på forumstyrets avgjørelse i denne saken. Jeg ønsker virkelig, dønn ærlig, jenter velkomne i moderatorteamet, men jeg vil ikke sitte og se at en jente blir valgt på bakgrunn av kjønn, og ikke kvalifikasjoner.

 

Å være moderator kan sammenlignes med å jobbe i et serviceyrke. Er du interessert i å bli betjent av en som er underkvalifisert? Jeg mener bestemt at vi skal velge ut fra kvalifikasjoner, og fra toppen av de som er kvalifisert.

 

Dette er en gjennomgangsuttalelse, men det er nå det jeg mener, og ikke noe jeg har hørt noen andre si.

Lenke til kommentar

Hva om du faktisk begynner å lese hva folk skriver, i stedet for å vente på at folk skal si det du vil høre? Du har fått tusen gangbare argument for at det ikke er flere jenter som moderatorer, hva vil du ha? Per nå krangler du bare for å krangle.

 

Herregud for en søkt og triviell diskusjon.

Lenke til kommentar
Disse 3 jentene som ikke fikk komme med denne gangen, var de så forferdelig mye dårligere enn deg selv fredrik?

 

Skulle gjerne vite hvilke disse 3 jentene var også skulle jeg hentet dem hit i tråden og sett hva de hadde å si for no... kanskje de også hadde vært uenig med meg, det vet jeg ikke..

 

Jeg kan med enorm stor sikkerhet at det kan fredrik umulig svarte deg på, siden ingen av oss nye har fått vite mer enn det som har kommet fram av dette forumet om hvem våre motkandidater var. Dessuten er jeg heller ikke interessert i det, siden det er et forhold mellom forumstyret og de aktuelle brukerne.

 

Derfor skal det heller ikke etter min mening opplyses mer om hvem som er søkt enn det man kan finne ut av selv på forumet. Alle som sendte inn søknad gjorde det i den tillit at det forblir kun mellom vedkommende og forumstyret. Dessuten er det masse personlig informasjon som også vil stå i disse søknadene.

 

Med mindre de tre jentene går frem selv med hvem de er frivillig, vil nok ikke ingen av de som ikke vet det fra før vite dette.

 

Og som dotten sa, en av disse var under 18. Da gjenstår det bare to jenter som ikke ble valgt i denne omgangen. Og for å si det ærlig så tror jeg at ingen ble valgt fordi de var gutter, kun for deres innsats på forumet og erfaringer.

 

 

Det er heller ikke alle som vil være moderatorer, så om det er 40 jenter på forumet så vil det alltid være noen som ikke er gamle nok, andre som ikke vil være det av åpenbare grunner og så har man dem som ikke passer å være moderator.

 

Det er ikke bare å ansette en moderator fordi vedkommende er gammel nok, de må ville det selv samt være kompetente til oppgaven.

 

Man kan ikke bare velge pga. kjønn, det er samme hvem som står bak brukernavnet så lenge vedkommende kan gjøre en kompetent og skikkelig jobb.

Lenke til kommentar

Jeg krangler faktisk ikke for å krangle, jeg søker forståelse for hva jeg har lurt på. Men det gikk visst ikke, så da får man bare gå videre. Det virker som en umulighet å nå det målet som Darkness| har klart.. Hun er tydeligvis den eneste jenta pr. idag som har klart å komme inn på samme linje som gutta.. Disse 3 jentene som ikke kom inn, klarer tydeligvis ikke å nå opp til den standaren hun har klart.

 

Jo, moderator utvelgelsen er visst "kjønnsløst" basert.. men hvis en jente har lyst til å prøve seg så synes jeg hun skal få lov til det, hun er sikkert ikke så mye dårligere enn de andre gutta som får komme igjennom. Så kanskje man kan kalle det for kjønnskvotering allikevel ja, på lavt nivå.. Men vi vet jo alle at det er ingen som dør her på forumet om ei jente får bli med på leken da.. :roll: Ikke hennes feil at det ikke er så mange jenter her til å balansere ut gutta..

 

Vel , dett var dett... tilbake til det gode gamle igjen.. Flertallet kommer visst alltid til å seire, og nå er det gutta som er flertallet her, og jentene får bare trekke seg unna, siden de ikke er så mange..

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
41e002d9c9c9c.gif
Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Dæven, en mer stillestående diskusjon er det lenge siden jeg har lest her inne. At det er flere gutter enn jenter som er moderatorer er ganske opplagt ettersom det er en ganske solid overvekt med gutter her inne. Hvis man så trekker fra jentene under 18 år, og jentene som ikke har vært særlig aktive sitter vi ikke igjen med så veldig mange. I tillegg skal man jo gjerne også være _interessert_ i jobben som moderator, og når det kun var 3 jenter som søkte denne gangen så kan jo det tyde på at det ikke heller var tilfelle.

 

At det er noen som gidder å gjøre moderatorjobben synes jeg er kjempebra, men at vi skal presse på jenter en moderatorjobb som gallionsfigurer er en uting. Hvis det er mange jenter her inne som har kjempelyst å moderere er jo dette veldig bra, da får de søke neste gang de utlyser nye moderatorstillinger også!

 

ikke disse "tulle-tallene" (jada, de stemmer nok, men er ikke vesentlig for meg i denne diskusjonen sånn sett)

Jo det er de, om du har definert dem som uviktige er ikke så viktig for diskusjonen sin del, for det betyr faktisk ikke at de ikke stemmer (som du også innrømmer). I tillegg er en mindre skjevfordeling i OT, der du opprinnelig postet dette, enn i veldig mange andre underforum, så jeg tror nok ikke at balansen er helt søkt. Men men.

 

Jeg krangler faktisk ikke for å krangle, jeg søker forståelse for hva jeg har lurt på. Men det gikk visst ikke, så da får man bare gå videre. Det virker som en umulighet å nå det målet som Darkness| har klart.. Hun er tydeligvis den eneste jenta pr. idag som har klart å komme inn på samme linje som gutta.. Disse 3 jentene som ikke kom inn, klarer tydeligvis ikke å nå opp til den standaren hun har klart.

Det var vel 70-80 stk som søkte, og det var vel av den grunn ikke bare jenter som ikke nådde opp, men en del gutter som ikke gjorde det også? Å få det til å virke som om jenter bevisst diskrimineres blir for å si det mildt litt på sidelinjen når det er snakk om 3 av 70 søkere (hvor var de 1399 andre jentene som kunne søkt?)

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Nei, jentene bør ikke trekke seg unna. De bør heller fortsette en god jobb, så fyller også de kravene som stilles.

 

Det er ikke bare darkness| som har vært moderator. Vi har også Anette, samt adawen, som jeg vet om. Disse har vel imidlertid trukket seg, av sine egne grunner.

 

Jentene må jo trekke seg unna (eller nei, de blir trekt unna) fordi guttene er visst mye mer "attraktive" i øynene på de som velger! Jentene klarer tydeligvis ikke nå opp til det nivået som du selv ligger på fredrik,, dere må være eksepsjonelle brukere! Du sier jo at de burdte fortsette en god jobb, men det funker da ikke siden det er flere "flinke" gutter å velge mellom så jentene kommer alltid til å komme i bakerste rekke.. For gutta skriker høyest siden de er fler!

 

Og jeg gjentar, det er ett veldig tynt tall å komme med "vi har hatt flere jenter, dvs. 2 stk som ikke er her lenger" ....

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...