Gå til innhold

Trenger vi flere jenter som moderatorer på forumet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan jeg spørre hvorfor du er så besatt av å få kvinnelige moderatorer? Er det slik at en kvinnelig moderator utøver moderatorrollen annerledes enn en gutt? Er hun snillere, strengere, annerledes? Eller føles det bare tryggere å vite at en av ditt kjønn står bak modereringa?
Jeg syns ikke det er dårlig at jenter blir valgt på grunnlag av kjønnet.

Samme hvor feministisk og tøff du er er og blir det forskjelle på gutter og jenter og da er det viktig at den sida jenter har også blir representert som moderatorer her på forumet :)

Lenke til kommentar
Når me søkte etter nye moderatorer kom det inn 80 søknader, av desse var tre jenter. Med ein så liten prosentandel er det ganske logisk at sjansane for at det finnes fire gutar der ute som blir vurdert som betre kandidatar til jobben enn jentene.

 

Si meg, ble du moderator gjennom å søke? eller valgte de deg? er vel flere moderatorer som har blitt valgt istedet for at de måtte søke, og da mener jeg at man aksnekj kunne valgt inn en jente også. Eller er vi stokk stein ubrukelige som moderatorer? virker jo sånn når alt kommer til alt!

 

Me prøver faktisk å få fleire jenter inn, om to kandidatar, ein av kvart kjønn, hadde stilt heilt likt ville sikkert valget falt på jenta.

 

virker ikke som dere prøver godt nok spør du meg! og hvis man ikke kan komme med konkrete eksempler på utmålinger som gjør at gutten er bedre kvalifisert enn jenta, så kommer jeg jo ikke til å få noe ordentlig svar på spm mitt..

 

Vurderingsprosessen før moderatorane blir valgt er lang og alle som vil kan bidra. Om ein av jentene kunne gjort ein betre jobb er umogleg å vite sidan me kun baserer utvalget på inntrykk frå forumet. Korleis ein moderator faktisk passar inn viser seg etter kvart. Det er fleire som har fått stillingen, men måtte trekke seg pga. lite aktivitet.

 

så hvorfor gir dere ikke en jente en sjanse da? til å se om hun klarer joben like bra som dere gutta.. du sier jo selv at det er umulig å vite om en gutt/jente kommer til å moderere bra! Jeg ser flere jenter som er her hver dag.

 

Du legg det fram som om det er ein konspirasjonsteori, kjønnsdiskriminering, kall det kva du vil, for å unngå jenter i moderatorteamet. Eg kan på vegne av heile teamet slå fast at det er grunnlause anklager. Moderatorane er valgt på demokratisk vis, er du ikkje enig i det så er det lite å gjere med saken sidan fleirtalet har bestemt at dei fire gutane vart betrakta som betre kandidatar enn jentene.

 

Vet ikke hva jeg skal kalle det, men noe muffens er det ihvertfall, og kanskje dere ikke har tenkt over det engang at det ikke finnes flere en en jente moderator, jeg vet ikke.. . Det er mitt synspunkt, og dere andre har ett annet..

 

Edit: OT-Baren er framleis ikkje kategorien for tilbakemeldinger til forumet. Tråden flyttes.

 

Ja, du får si det til Tom Waits For Alice, er han som flytta den hit.. en mannlig moderator.. :p (ja, greit,,, den var billig og unødvendig og ta med, men jeg gjør det nå allikavæl!) sorry Tom Waits ;) ikke no personlig ment.. :grin:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt enig jeg. Det går ikke på måten man modererer på, ei heller på kvalifikasjoner. Men det kan være at forumet har flest gutter og dermed nesten bare mannlige moderatorer fordi det styres av menn. Med andre ord kan det være et Catch-22, og dermed vil vi aldri få flere jenter.

 

Med et større innslag av jenter i styrende såvel som utøvende roller her på forumet hadde det kanskje sett anderledes ut på flere måter. Ikke nødvendigvis noen radikale endringer, men nok til at flere jenter ønsket å være medlem her...

 

Men når det er sagt, hadde vi altså få jenter blant søkerne. En av dem var blant mine favoritter, så det var ikke slik at de ble ignorert i de interne diskusjonene. Men tilslutt var det styrets jobb å gjøre et valg blant en rekke gode kandidater, og der sitter ikke jeg og hadde derfor ikke stemmerett. De vi endte opp med var forhåpentlig de beste ut fra en kjønnsnøytral totalvurdering. Det er ikke usannsynlig at vi skal ha flere etterhvert, og det står altså jenter i finaleheatet til neste gang, om de fortsatt er interessert.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Melisma, du blir nok ikke mod med det første selv om du prøver veldig bra.

 

jeg har absolutt ingen lyst til å bli moderator, bare så det er sagt. Og vi vet vel alle at jeg aldri hadde klart å blitt det heller om jeg ville, de fleste her ELSKER meg altfor høyt til det! jeg er jo tross alt favoritten til de fleste her.. Dessuten betyr det å bli moderator at man må oppføre seg ganske så bra, og det er ikke min sterkeste side i en diskusjon. And we all know it!

 

Super8: men jeg snakker egentlig ikke om de 3 som søkte, jeg snakket om å vlge mellom alle jentene på forumet. Uavhengig søking, for slik jeg har skjønt det så er ikke søking den typiske prosessen ved valg av ny moderator. De blir plukket ut av styret elns.

 

Chokke: jeg er egentlig ikke besatt av å få oss jenter inn her. Det jeg derimot er besatt av er rettferdighet og prinsipp. Det er nå blitt en prinsippsak for meg. Her finnes retningslinjer som alle moderatorer må moderere etter uavhengig kjønn. Hadde det vært snakk om å ansette kvinnelige leger, så hadde det vært en annen sak. Der spiller kjønn en vesentlig større rolle enn her. men som sagt, Dette gjelder prinsipp. Men som Goliatmo sier, så er vi jenter og gutter forskjellige, så kanskje en jente moderator hadde vært litt annerledes (på en positiv måte) .. men hvordan kan vi vite det om ingen jenter blir valgt!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Si meg, ble du moderator gjennom å søke? eller valgte de deg? er vel flere moderatorer som har blitt valgt istedet for at de måtte søke, og da mener jeg at man aksnekj kunne valgt inn en jente også. Eller er vi stokk stein ubrukelige som moderatorer? virker jo sånn når alt kommer til alt!

Forrige gang dei søkte (har kun skjedd to ganger) så sendte eg søknad, men fekk avslag. Nokre månader/veker seinare fekk eg ein forespørsel om å bli moderator.

Me prøver faktisk å få fleire jenter inn, om to kandidatar, ein av kvart kjønn, hadde stilt heilt likt ville sikkert valget falt på jenta.

virker ikke som dere prøver godt nok spør du meg! og hvis man ikke kan komme med konkrete eksempler på utmålinger som gjør at gutten er bedre kvalifisert enn jenta, så kommer jeg jo ikke til å få noe ordentlig svar på spm mitt..

Okey, ting som blir vurdert: Språkbruk, tidlegare advarsler, inntrykk frå andre i moderatorteamet, kva delar av forumet kandidaten frekventerer, aktivitetsnivå, søknaden, og ellers ein generell vurdering av korleis kandidaten vil klare seg. Det er ikkje snakk om å skrive flest ord i minuttet, bruke flest timar på forumet eller noko sånt, men ein heilhetsvurdering. Ingen har sagt at det ikkje finnes kompetente kandidatar blant jentene, men vurdert opp mot gutane vart dei betrakta som mindre attraktive. Om me bør fire litt på krava for å øke sjansen for å få inn ei jente kan sjølvsagt diskuterast, og kanskje vil me få ei jente neste gang.

 

Det er derimot ikkje så ønskeleg å ha noko bruk-og-kast-system, har me fått først ein ny moderator vil me gjerne behalde vedkommande så lenge som mogleg, derfor blir dei som blir vurdert mest kompetent til oppgåva valgt, etter grundig diskusjon.

Edit: OT-Baren er framleis ikkje kategorien for tilbakemeldinger til forumet. Tråden flyttes.

 

Ja, du får si det til Tom Waits For Alice, er han som flytta den hit.. en mannlig moderator.. :p (ja, greit,,, den var billig og unødvendig og ta med, men jeg gjør det nå allikavæl!) sorry Tom Waits ;) ikke no personlig ment.. :grin:

Eg oppdaga det i etterkant, har daska TWFA litt. :p

Lenke til kommentar
Når me søkte etter nye moderatorer kom det inn 80 søknader, av desse var tre jenter. Med ein så liten prosentandel er det ganske logisk at sjansane for at det finnes fire gutar der ute som blir vurdert som betre kandidatar til jobben enn jentene.

 

Si meg, ble du moderator gjennom å søke? eller valgte de deg? er vel flere moderatorer som har blitt valgt istedet for at de måtte søke, og da mener jeg at man aksnekj kunne valgt inn en jente også. Eller er vi stokk stein ubrukelige som moderatorer? virker jo sånn når alt kommer til alt!

 

Me prøver faktisk å få fleire jenter inn, om to kandidatar, ein av kvart kjønn, hadde stilt heilt likt ville sikkert valget falt på jenta.

 

virker ikke som dere prøver godt nok spør du meg! og hvis man ikke kan komme med konkrete eksempler på utmålinger som gjør at gutten er bedre kvalifisert enn jenta, så kommer jeg jo ikke til å få noe ordentlig svar på spm mitt..

 

Vurderingsprosessen før moderatorane blir valgt er lang og alle som vil kan bidra. Om ein av jentene kunne gjort ein betre jobb er umogleg å vite sidan me kun baserer utvalget på inntrykk frå forumet. Korleis ein moderator faktisk passar inn viser seg etter kvart. Det er fleire som har fått stillingen, men måtte trekke seg pga. lite aktivitet.

 

så hvorfor gir dere ikke en jente en sjanse da? til å se om hun klarer joben like bra som dere gutta.. du sier jo selv at det er umulig å vite om en gutt/jente kommer til å moderere bra! Jeg ser flere jenter som er her hver dag.

 

Du legg det fram som om det er ein konspirasjonsteori, kjønnsdiskriminering, kall det kva du vil, for å unngå jenter i moderatorteamet. Eg kan på vegne av heile teamet slå fast at det er grunnlause anklager. Moderatorane er valgt på demokratisk vis, er du ikkje enig i det så er det lite å gjere med saken sidan fleirtalet har bestemt at dei fire gutane vart betrakta som betre kandidatar enn jentene.

 

Vet ikke hva jeg skal kalle det, men noe muffens er det ihvertfall, og kanskje dere ikke har tenkt over det engang at det ikke finnes flere en en jente moderator, jeg vet ikke.. . Det er mitt synspunkt, og dere andre har ett annet..

 

Edit: OT-Baren er framleis ikkje kategorien for tilbakemeldinger til forumet. Tråden flyttes.

 

Ja, du får si det til Tom Waits For Alice, er han som flytta den hit.. en mannlig moderator.. :p (ja, greit,,, den var billig og unødvendig og ta med, men jeg gjør det nå allikavæl!) sorry Tom Waits ;) ikke no personlig ment.. :grin:

 

Det er vel valgt inn jenter, det ble bare ikke valgt inn jenter i denne omgang. Vi har gitt jenter sjangser, og jeg har konkretisert ting som spiller inn på valgene, flere eksempler kan være lyst til å moderer, fartstid på forumet (fordi det er vansklig å bedømme folk man vet lite om), bidrag til forumet osv osv.

 

Du kalrer jo ikke engang å sannsynligjøre at det er færre jentemods i prosent, enn det er jentebrukere, tvert imot, ifølge dine estimater, så er jenter sterkt overrepresentert som moderatorer, da jenteandelen er større enn i forumet om tallet du kom opp med er mer eller mindre riktig. Hvordan kan du tolke det som muffens?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva med å bare gi faen i hvilket kjønn folk har, og bare velge de som er best kvalifiserte? Slik det blir gjort nå? Så slipper vi lange diskusjoner som egentlig bare duger til å gi noen av oss en god latter. =)

 

 

hva med bare å gi faen i å klikke deg inn på tråder som du ikke har lyst til bli med på? :blink: fint at du ler, da lever du lengre! :yes:

 

Om me bør fire litt på krava for å øke sjansen for å få inn ei jente kan sjølvsagt diskuterast, og kanskje vil me få ei jente neste gang.

 

 

Hva er det du egentlig mener nå..? Er det ingen av disse 70 som kan måle seg med disse "perfekte" gutte kandidatene da? må dere fire ned krava liksom? jøss :huh: ja, det fårn si!

 

L4rs: at hun hadde noe å si sa du? hun vil jo slippe disse lange diskusjonene, så da får hun holde seg unna dem da,,! så slipper hun dem jo!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
hva med bare å gi faen i å klikke deg inn på tråder som du ikke har lyst til bli med på? :blink: fint at du ler, da lever du lengre! :yes:

 

Vel, jeg har jo noe å si. Jeg vil ikke ha flere jenter som moderatorer, med mindre de kvalifiserer seg helt. Og om det ikke er noen jenter som er best, so what? La oss være fornøyd med de moderatorene vi har. =) Mannlige eller kvinnelige, så gjør de en god jobb. =)

Lenke til kommentar

det er flere gutter her enn jenter, ergo er det flere mannlige moderatorer. er vel ikke så vanskelig å skjønne det vel? :hmm:

Vi har 130581 registrerte medlemmer

hvis vi trekker fra de inaktive, og la oss si at 150 er jenter (vi trekker fra de i signaturen til bruktbilen :p), da er ikke 1 (/2?) jente® av 50 i moderatorteamet så ille. i tillegg ser vi at det bare var tre som utfylte basis "moderatorkravene" og som ville søke mot 77 gutter som ville det samme.

 

edit:

men jeg snakker egentlig ikke om de 3 som søkte, jeg snakket om å vlge mellom alle jentene på forumet. Uavhengig søking, for slik jeg har skjønt det så er ikke søking den typiske prosessen ved valg av ny moderator. De blir plukket ut av styret elns.

mulig det, men du kan ikke kreve at de tar imot moderatorstillingen. det var bare 3 som søkte=ville være mod.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Mannlige eller kvinnelige, så gjør de en god jobb. =)

 

Rettelse: mannlige og den ene kvinnelige..

 

hernil: det sier seg jo selv at man ikke skal tvinge noen til å være mod da :!: så lenge man har fått sjansen på lik linje som de andre så er det greit i mine øyne!

 

er snakk om likestilling her nå..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Chokke: jeg er egentlig ikke besatt av å få oss jenter inn her. Det jeg derimot er besatt av er rettferdighet og prinsipp. Det er nå blitt en prinsippsak for meg. Her finnes retningslinjer som alle moderatorer må moderere etter uavhengig kjønn. Hadde det vært snakk om å ansette kvinnelige leger, så hadde det vært en annen sak. Der spiller kjønn en vesentlig større rolle enn her. men som sagt, Dette gjelder prinsipp. Men som Goliatmo sier, så er vi jenter og gutter forskjellige, så kanskje en jente moderator hadde vært litt annerledes (på en positiv måte) .. men hvordan kan vi vite det om ingen jenter blir valgt!

 

"Dere kan ikke kalle dere et forum uten 40 % jenter som administratorer."

Prinsipp, vel, mitt prinsipp bryr jeg meg fint lite om ei jente eller gutt moderer (som aaaaldri har sjedd og kommer aldri til å skje) mine poster/tråder.

Uansett, jeg kommer ikke til å legge inn noen protester om noen jenter hadde blitt moderatorer. Faktisk så er det/var det flere moderatorer jeg var usikker på kjønnet til før, ikke at det spiller noen rolle, men man gjør seg nå inntrykk.

Lenke til kommentar
Rettelse: mannlige og den ene kvinnelige..

 

Vel, for å bruke litt stygt språk, og gjennta meg selv; Det bryr meg midt i rævva hvilket kjønn moderatorene har. Nå er ikke jeg noe alternativ til å bli moderator, men jeg ville aldri sagt ja til å bli mod, om jeg mistenkte jeg ble spurt grunnet kjønnet. Det er diskriminering, enten det er til min fordel eller ei. =)

Lenke til kommentar
hernil: det sier seg jo selv at man ikke skal tvinge noen til å være mod da :!: så lenge man har fått sjansen på lik linje som de andre så er det greit i mine øyne!

nei man kan ikke tvinge noen til å være mod, så når bare 3 jenter søker så er jo det et tegn på at det kanskje ikke er så mange jenter som vil være moderator, da blir det jo ikke så mange av dem... logisk? :p

 

er snakk om likestilling her nå..

hvis du ser på antall mod-jenter i prosent på forumet så vil det nok være likestilling i massevis. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...