Gå til innhold

Abit iX38 QuadGT


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har også et "interessant" problem med dette kortet (dvs jævlig irriterende), når jeg kjører kortet med en harddisk-kontroller i PCIe-slotten, så booter kortet helt fint, men i OS så var det slik at om jeg begynte å kopiere til et array på kortet så ble maskina så treg og sirupaktig at den i praksis ikke kunne brukes (end task funker ikke skikkelig osv), så maskina i praksis var som hengt). Tok ut den ene minnebrikken, så fungerte det endel timer, men neste gang jeg startet maskinen fikk jeg samme problem etter et kvarter omtrent (denne gangen med bare en brikke), får se om jeg får orden på det.

 

AtW

 

Ting fungerer etter at jeg har satt minnesettingene manuelt (dvs spenning og de fire timing-verdiene som står på minnebrikken). Greit å få løst problemet, men jeg hadde helst sett at jeg slapp å få problemer av denne typen i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål, i motsetning til alle andre hovedkort jeg har prøvd, så drar dette kortet det idiotiske stuntet å sette en eventult nytilkoblet disk øverst i hard disk boot priority, mao prøver den å botte fra den nytilkoblede harddisken, noe man åpenbart ikke ønsker. Er det noen innstilling som hindrer denne oppførselen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål, i motsetning til alle andre hovedkort jeg har prøvd, så drar dette kortet det idiotiske stuntet å sette en eventult nytilkoblet disk øverst i hard disk boot priority, mao prøver den å botte fra den nytilkoblede harddisken, noe man åpenbart ikke ønsker. Er det noen innstilling som hindrer denne oppførselen?

 

AtW

Kan det ha noe med rekkefølgen/numereringen/prioriteten på SATA Kontrollerne?

 

du mener 110!! 100 er jo default!

Nei jeg mener 100.

 

Tror nok han mener 100, det er det samme jeg også alltid har gjort, deafault står det som regel bare auto. Gjør det etter å ha lest på flere forum og div på nettet hvor de omtaler det som å "låse" pci-e fast til 100mhz.

Helt korrekt. Hensikten er å låse Pci-e bussen slik at du ikke får ustabilitet på komponenter tilknyttet denne. Alt fra diskkontrollere osv.

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål, i motsetning til alle andre hovedkort jeg har prøvd, så drar dette kortet det idiotiske stuntet å sette en eventult nytilkoblet disk øverst i hard disk boot priority, mao prøver den å botte fra den nytilkoblede harddisken, noe man åpenbart ikke ønsker. Er det noen innstilling som hindrer denne oppførselen?

 

AtW

Kan det ha noe med rekkefølgen/numereringen/prioriteten på SATA Kontrollerne?

 

Det er godt mulig, men det er uansett idiotisk å endre første bott-device når du legger til en disk, uavhengig av denne pririteringen eller ikke, den prioriteringen er grei første gang, men etter man har valgt en bootdisk, så er det åpenbart at man gjerne vil beholde den som default. Det er en ganske irriterende feil, i sædeleshet når man jobber mot maskina remote.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål, i motsetning til alle andre hovedkort jeg har prøvd, så drar dette kortet det idiotiske stuntet å sette en eventult nytilkoblet disk øverst i hard disk boot priority, mao prøver den å botte fra den nytilkoblede harddisken, noe man åpenbart ikke ønsker. Er det noen innstilling som hindrer denne oppførselen?

 

AtW

Kan det ha noe med rekkefølgen/numereringen/prioriteten på SATA Kontrollerne?

Det er godt mulig, men det er uansett idiotisk å endre første bott-device når du legger til en disk, uavhengig av denne pririteringen eller ikke, den prioriteringen er grei første gang, men etter man har valgt en bootdisk, så er det åpenbart at man gjerne vil beholde den som default. Det er en ganske irriterende feil, i sædeleshet når man jobber mot maskina remote.

 

AtW

Helt enig. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål, i motsetning til alle andre hovedkort jeg har prøvd, så drar dette kortet det idiotiske stuntet å sette en eventult nytilkoblet disk øverst i hard disk boot priority, mao prøver den å botte fra den nytilkoblede harddisken, noe man åpenbart ikke ønsker. Er det noen innstilling som hindrer denne oppførselen?

 

AtW

Kan det ha noe med rekkefølgen/numereringen/prioriteten på SATA Kontrollerne?

 

Det er godt mulig, men det er uansett idiotisk å endre første bott-device når du legger til en disk, uavhengig av denne pririteringen eller ikke, den prioriteringen er grei første gang, men etter man har valgt en bootdisk, så er det åpenbart at man gjerne vil beholde den som default. Det er en ganske irriterende feil, i sædeleshet når man jobber mot maskina remote.

 

AtW

 

På mitt IX38 så har jeg ikke hatt dette problemet enda.

Selv når jeg smekket ditt den nye 500 giggen fra Western Digital (Fikk en ny på garanti sak fra dem) og når jeg prøvde den nye 1 Terrabyte disken også fra WD (Var kaputt, henter ny når jeg kommer hjem fra ferie) men i alle tilfellene så slo den seg ikke over til å boote fra de nye diskene.

Men jeg booter Windows fra en disk på IDE da og tenker å fortsette med det så det kan kanskje ha noe med saken å gjøre? Kjører også siste BIOS oppdatering og gamle Windows XP.

Lenke til kommentar

Jeg er helt fersk på klokking og vil gjerne ha lit hjelp til å klokke en q6600 på dette kortet.

 

Har prøvd med litt forskjllig og fått det stabilt på 3,2GHz men har problemer med å komme lenger. Core tempene ligger under 50 når jeg kjører prime95 torture test

 

Har følgende innstilllinger:

FSB 350

Minne 1:1 Har 8GB OCZ gold ddr2 800 minne)

Multi på 9

Minnespenningen har jeg satt til 2,1 som er maks anbefalt. Prøvde med å sette det på auto slik som en foreslo lenger oppe i tråden men da ville ikke maskinen boote.

 

Spenningene har jeg satt slik:

CPU Core voltage 1,425

CPU VTT voltage 1,50

CPU Core Voltage offsett til 0,04

Target CPU core voltage blir da 1,49

MCH til 1,4

ICH til 1,15

ICHIO til 1,52

 

Hvis jeg øker FSB til 360 får jeg feilmelding i prime95 etter 7 minutter

Hvis jeg øker FSB til 380 får jeg umiddelbart feilmelding i prime 95

Hvis jeg øker FSB til 400 får jeg feilmelding ved lasting av xp

 

Har forsøkt å øke CPU Core voltage til 1,45 slik at Target CPU core voltage blir 1,49 uten at det hjalp noe.

Har også forsøkt med FSB 400 og Multi på 8 men da fikk jeg feilmelding ved lasting av XP

 

 

Noen som kan hjelpe meg å komme videre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...