Gå til innhold

Abit iX38 QuadGT


Nizzen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper på Dere`s kompetanse innen dette Abit kortet.

 

Har hatt utrolig mye problemer i det siste. (BSOD, Partisjon som skiftet navn o.s.v)

 

Hadde en stabil og god overklokk på / med en E8400.

 

Med følgende setting :

 

9*400 Fsb = 3600 Ghz

 

Minnet på auto, PCI på 100, CPU 1.2250 V, CPU Offset 0.0200V

 

DDR2 2.200 Volt, Cpu VTT volt 1.10V, DDR2 reference volt +10mv.

 

Og nå vil ikke maskinen "være" grei lenger, har skiftet til ny HD, lagt alt inn på nytt med alt av drivere og så fresh som det går ann.

 

Men allikevell, maskinen vil ikke være venn lenger.

 

Kjørte test med LIVE CD, (og ett minneprogram som het Goldmember, ingen feil, kjørte memtest og fikk noen feil opp....

 

Dette blir jeg ikke klok på, så visst Dere kan avhjelpe, så blir helgen reddet.

 

Takk for alle tips på forhånd.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Håper på Dere`s kompetanse innen dette Abit kortet.

 

Har hatt utrolig mye problemer i det siste. (BSOD, Partisjon som skiftet navn o.s.v)

 

Hadde en stabil og god overklokk på / med en E8400.

 

Med følgende setting :

 

9*400 Fsb = 3600 Ghz

 

Minnet på auto, PCI på 100, CPU 1.2250 V, CPU Offset 0.0200V

 

DDR2 2.200 Volt, Cpu VTT volt 1.10V, DDR2 reference volt +10mv.

 

Og nå vil ikke maskinen "være" grei lenger, har skiftet til ny HD, lagt alt inn på nytt med alt av drivere og så fresh som det går ann.

 

Men allikevell, maskinen vil ikke være venn lenger.

 

Kjørte test med LIVE CD, (og ett minneprogram som het Goldmember, ingen feil, kjørte memtest og fikk noen feil opp....

 

Dette blir jeg ikke klok på, så visst Dere kan avhjelpe, så blir helgen reddet.

 

Takk for alle tips på forhånd.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

eg o hadde et probloem med det kortet, ikkje ville sånn plutselig etter 2 strømbrudd, "være min venn" lenger.

eg måtte klokka det ner t orginal klokken, å alikavel va det ustabilt, til og med når eg surfa...

Problemet låg i PSU`en. DEn greide barra å gi 10.4 volt på 12 volts linja, å der er jo ikkje nok kan du sei...

 

skjekk volten din, kansje du finner problemet;-)

Lenke til kommentar

Wild Berries: BSOD er i mange tilfeller problemer med minnet, og siden du fikk noen feil med memtest, så er det jo litt sansynlig. Om du har 2 minnebrikker, prøv dem hver for seg... eventuelt prøv noen andre minnebrikker om du har muligheten for det :)

 

EDIT:

 

Noen som har brukt uGuru FlashMenu?

Har ikke floppy. Har også prøvd å lage en boot-CD med BIOS, noe som ikke fungerte...

 

Er det trygt å Flashe BIOS via windows, kasnkje i SAFEMODE?

 

Er veldig klar for å oppdatere BIOS, men er litt skeptisk!!

Endret av Duckhunter
Lenke til kommentar
Wild Berries: BSOD er i mange tilfeller problemer med minnet, og siden du fikk noen feil med memtest, så er det jo litt sansynlig. Om du har 2 minnebrikker, prøv dem hver for seg... eventuelt prøv noen andre minnebrikker om du har muligheten for det :)

 

EDIT:

 

Noen som har brukt uGuru FlashMenu?

Har ikke floppy. Har også prøvd å lage en boot-CD med BIOS, noe som ikke fungerte...

 

Er det trygt å Flashe BIOS via windows, kasnkje i SAFEMODE?

 

Er veldig klar for å oppdatere BIOS, men er litt skeptisk!!

 

 

 

Eg brukte flashen, og det gikk nesten helt smertefritt det, etter litt tenking og googling..

 

Men har ennå ikkje sett noen som har anbefalt det ennå;-)

 

99% av tillfellene går det sikkert bra;-)

 

 

MEN etter flashinga, så restarter pc`en seg, ikkje la den gjøre det, i det den slår seg av, hold power knappen din inne til den slår seg heilt av, så tar du ein skikkelig clear Cmos

husk, trekk ut kontakten først

(ikkje bruk knappen bak på hoved kortet, men flytt på jumper)

Vent ett min før du setter den tilbake, sett i powerkabelen, og start maskinen..

 

Grunnen til detta, e at programmet sier den har tatt en clear Cmos, men er ikkje tilfelle...

 

 

Her har du ein link som er veldig nyttig...

 

 

**Official ABIT IX38 QuadGT Review/Overclock/Guide Thread**

 

 

Lykke til;-)

Endret av Azaziel
Lenke til kommentar

Nåja, du trenger ikke å gjøre noe heksegreier for å cleare CMOS'n etter flashinga fra Windows.

Har nå brukt den metoden 2-3 ganger om ikke 4, mener jeg flashet IP35 Pro kortet en gang og de siste par gangene på IX38'n, skal gjøre det igjen nå med siste BIOS også hadde jeg tenkt for å se om de har fikset bugget jeg rapporterte inn.

Windows metoden funker bra bare du husker å bruke knappen bak eller jumper (Hva enn du liker best, begge styrer samme krets uansett) så har jeg fått det hele igang igjen så fremst du ikke får strømbrudd, det er da det blir problemer.

 

Men om du skulle være så uheldig at det går til h.... så finnes det håp, ABIT har jo sin egen butikk hvor de selger nye BIOS brikker som kommer flashet til siste versjon så om du fucker opp så blir ikke HK'et skrot :p

Lenke til kommentar

Okey, litt mindre skeptisk nå, og når jeg tenker meg om, så brukte jeg jo selv å flashe fra windows med et Abit AN8... gikk bare bra det da!!!

 

Uansett måte man oppdaterer BIOS på så vil jo et strømbrudd by på problemer...hehe

 

Du har ikke tilfeldigvis link til ABIT-butikken som selger BIOS-brikker?

 

Noen gode råd før jeg oppdaterer fra windows?

 

Selv ser jeg for meg at jeg gjør det på følgende måte:

1. Avslutter alle programmer inkl. de i systray.

2. Oppdaterer til nyeste BIOS vi uGuru FlashMenu

3. Holder inne avknappen, når FlashMenu omstarter maskinen, for å slå den helt av.

4. Slår av strømforsyningen? (eller skal denne være på?)

5. Trykker på CMOS-Clear (denne knappen fungerer vel ikke om strømforsyningen er slått av?)

6. Slår på maskinen igjen, og setter opp BIOS slik den var.

 

Hadde virkelig vært bra om ABIT kunne hatt en lignende funksjon som ASUS, der man kan oppdatere BIOS fra selve BIOSen. Spesielt nå som det mindre vanlig med FLOPPY-stasjon!

Lenke til kommentar

Linken har du her: http://www.abitshop.eu/product_info.php?cP...products_id=248

 

Du trenger ikke å bryte strømmen til maskinen, det har ikke jeg gjort.

Jeg har alltid latt maskinen fullføre omstarten og tatt strømmen ved PSU'n så jeg slipper å vente den korte tiden det tar å holde knappen inne og skrur den på igjen ganske raskt.

Deretter trykker jeg inn knappen bak på maskinen for å resete CMOS og alt var i ordning etter å ha holdt den inne ett til 2 sekunder.

 

Omstart og inn i BIOS for å stille tilbake mine instillinger... Har også flashet i overklokket tilstand hehehehe.

Lenke til kommentar

Har nå Flashet Bios fra Windows, og det var ingen problemer med det :)

 

Jeg avsluttet FlashMenu uten å la den restarte maskina, for så å heller slå av maskinen selv med Start->Slå av maskinen.

 

Så brukte jeg COMOS-CLEAR, og voila... nyeste BIOS :)

 

Virker som numlock virker nå...dvs er aktivert ved oppstart av maskinen :) Første forbedrigen jeg la merke til.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Takk for den opplysningen. 007.Da er det ikke noe og gjøre med det :wallbash: Men er der noe program som kan styre vifta til cpu etter hvor varm det blir da , slik jeg brukte før på u-Guru? Hadde nesten alle viftene linka opp mot cpu temperaturen.Bruker foresten coretemp 0.99 ser ut som det funker med å lese av temperaturene..men mangler viftestyringen da

Endret av el-corazon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...