Gå til innhold

Abit iX38 QuadGT


Nizzen

Anbefalte innlegg

Vi har ett år frem til lansering av en ny socket og helt ny teknologi. Men dette året kommer til å være dominert av x48 og 79i-brikkesettet. Her snakker vi om DDR3 og 1600FSB, og bare disse 2 faktorene vill legge alle x-38 og 780i-brikkesettene i søplekassen snart.

 

De som handler nå og vil ha noe glede av kommende år, bør satse på enten x48 eller 79iSLI-brikkesettet. Dette er ikke opp til meg eller deg, enten vi liker det eller ikke, enten vi har blitt forelsket med den gode og gamle hovedkotet eller ikke, industrien har utviklet seg til nye høyder. :whistle:

 

DDR3 er allerede støttet av x38. 1600 FSB er ikke aktuelt for så veldig stor andel av kjøperene vil jeg tro, men frdi de det gjelder, så er det såvidt jeg vet ikek særlig store praktisk problemer med å kjøre x38 med 1600 FSB?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tiden vil vise at x38 er utdatert. Alerede nå, før release og med alle sine barnesykdomer, alle utfordringer med ny BIOS, osv, x48 har vist en overlegen sprang.

 

Det er lov å forelske seg i sin gammel HK og håpe at hele indutrien er på bærtur, men de som hanldler nå bør tenke fremtidig.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du prøver å skape et kjempesprang mellom X38 og X48, når det i

virkeligheten ikke noe særlig sprang i det hele tatt, beklager.

 

X48 er kun X38 brikker som er testet til å støtte FSB 1600, that's it.

 

x48 er blitt lansert for å tilpasse hovedkortene med 8 nye 45 nm Intel CPUene. Her prater vi om en brikkesett for optimal utnyttelse av nyeste CPUene. Jeg kaller dette en sprang, fordi

 

Du må ikke glemme at vi har fått 8 nye CPU med ny 45 nm artiktur !! :innocent:

 

Hva skal jeg kalle en brikkesett som er bergnet for optimal utnytellse av de nyeste CPUene, bærtur?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Tiden vil vise at x38 er utdatert. Alerede nå, før release og med alle sine barnesykdomer, alle utfordringer med ny BIOS, osv, x48 har vist en overlegen sprang.

 

Det er lov å forelske seg i sin gammel HK og håpe at hele indutrien er på bærtur, men de som hanldler nå bør tenke fremtidig.

 

Kan du ikke eksemplifisere noen av disse "overlegne sprangene". Du påstår jo stadig at det er så enorme forbedringer, kan du ikke konkretisere litt? Det er greit nok at x48 er bedre om prisen, funksjonaliteten, og graden av utprøving hadde vært lik, men det er den ikke i dag, og det kommer den ikke til å bli på en stund. Så får man spørre seg om dette er verd å ofre for de fordelen x48 gir.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tiden vil vise at x38 er utdatert. Alerede nå, før release og med alle sine barnesykdomer, alle utfordringer med ny BIOS, osv, x48 har vist en overlegen sprang.

 

Det er lov å forelske seg i sin gammel HK og håpe at hele indutrien er på bærtur, men de som hanldler nå bør tenke fremtidig.

 

Kan du ikke eksemplifisere noen av disse "overlegne sprangene". Du påstår jo stadig at det er så enorme forbedringer, kan du ikke konkretisere litt? Det er greit nok at x48 er bedre om prisen, funksjonaliteten, og graden av utprøving hadde vært lik, men det er den ikke i dag, og det kommer den ikke til å bli på en stund. Så får man spørre seg om dette er verd å ofre for de fordelen x48 gir.

 

AtW

Det er veldig enkelt, ny CPU-artiktur betyr nye utfordringer for en gammel brikkesett. Selv om det er samme socket og du kan putte dem i en x38-kort, men du får ikke utnytte fulle potensialene.

 

Den gode gamle og trygge gjelder ikke i denne industien, her prater vi om stadig utvikling og barnesykdommer har en tendens til å forsvinne fort.

 

Det er for tilig å "konkretisere" og komme med konkrete og overbevisende tall, fordi x48-kortene er ikke released annå. De kommer i markedet om par uker, og da lover jeg at du kommer til å se mange overraskende resulteter.

Lenke til kommentar
Du prøver å skape et kjempesprang mellom X38 og X48, når det i

virkeligheten ikke noe særlig sprang i det hele tatt, beklager.

 

X48 er kun X38 brikker som er testet til å støtte FSB 1600, that's it.

 

x48 er blitt lansert for å tilpasse hovedkortene med 8 nye 45 nm Intel CPUene. Her prater vi om en brikkesett for optimal utnyttelse av nyeste CPUene. Jeg kaller dette en sprang, fordi

 

Du må ikke glemme at vi har fått 8 nye CPU med ny 45 nm artiktur !! :innocent:

 

Hva skal jeg kalle en brikkesett som er bergnet for optimal utnytellse av de nyeste CPUene, bærtur?

 

Ja! kom med en forklaring på hva som er så voldsomt mye bedre med x48. I følge Anandtech, så har de funnet ut at det er en mionneinstilling(tRD setting) som har litt å si, men ikkje allverden. Her snakker vi om målbar forskjell, men ikkje noe annet.

 

 

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208

 

da lover jeg at du kommer til å se mange overraskende resulteter.

 

Etter de testene jeg har sett av x48, så har jeg ikkje akkurat sett noen overraskelser. 1% ytelses økning i spill er vel ikkje noe bombe fra et brikkesett til et annet et :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Du prøver å skape et kjempesprang mellom X38 og X48, når det i

virkeligheten ikke noe særlig sprang i det hele tatt, beklager.

 

X48 er kun X38 brikker som er testet til å støtte FSB 1600, that's it.

 

x48 er blitt lansert for å tilpasse hovedkortene med 8 nye 45 nm Intel CPUene. Her prater vi om en brikkesett for optimal utnyttelse av nyeste CPUene. Jeg kaller dette en sprang, fordi

 

Du må ikke glemme at vi har fått 8 nye CPU med ny 45 nm artiktur !! :innocent:

 

Hva skal jeg kalle en brikkesett som er bergnet for optimal utnytellse av de nyeste CPUene, bærtur?

 

Nåja,kjørte greit en E8400 8 timer primestabilt på [email protected] på mitt X38 formula kort uten å oppdatere bios jeg.Skal vedde hovedkortet mitt på at X48 ikke klarer noe mer med samme oppsett på den cpuen.Går greit med 45nm på P35 også.

Lenke til kommentar
Du prøver å skape et kjempesprang mellom X38 og X48, når det i

virkeligheten ikke noe særlig sprang i det hele tatt, beklager.

 

X48 er kun X38 brikker som er testet til å støtte FSB 1600, that's it.

 

x48 er blitt lansert for å tilpasse hovedkortene med 8 nye 45 nm Intel CPUene. Her prater vi om en brikkesett for optimal utnyttelse av nyeste CPUene. Jeg kaller dette en sprang, fordi

 

Du må ikke glemme at vi har fått 8 nye CPU med ny 45 nm artiktur !! :innocent:

 

Hva skal jeg kalle en brikkesett som er bergnet for optimal utnytellse av de nyeste CPUene, bærtur?

 

Ja! kom med en forklaring på hva som er så voldsomt mye bedre med x48. I følge Anandtech, så har de funnet ut at det er en mionneinstilling(tRD setting) som har litt å si, men ikkje allverden. Her snakker vi om målbar forskjell, men ikkje noe annet.

 

 

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208

 

da lover jeg at du kommer til å se mange overraskende resulteter.

 

Etter de testene jeg har sett av x48, så har jeg ikkje akkurat sett noen overraskelser. 1% ytelses økning i spill er vel ikkje noe bombe fra et brikkesett til et annet et :D

 

Denne artikkelen som du henviser til, har en tittle som sir " Why we were wrong about the Intel X48". Slik jeg forstår, disse gutta har peiling og på slutten sier de : "We will be running X48 boards in our personal systems; what about you?" Hva om deg da?

 

Samme gutta hadde en test om Gigabyte 48x-kortet, og de brukte titelen " Redefining the High End? ". Her prater vi om nye høyder !!

 

Det er alltid vansklig å komme med konkrete tall før produktet er i markedet, og jeg forstår godt at dere vil ha bevis for mine påstander, men vi må ikke glemme at vi har fått 8 nye CPU. Det er ingen tvil at x48 ( i likehet med 790i-SLI) er beregnet for optimal utnyttelse av disse.

 

Du vet godt at ytelsesøkning i spill er først og fremst avhengig av GPU og ikke minst drivere for dette. Men jeg tror vi kommer til å se en god del økning i flere spill også. dette skjer ikke før spillene-produsentene tar hensyn til dette nye 45 nm artitekturen. Og hvis ikke tar helt feil, her kommer vi til å se store økening i nærmeste tiden.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg har hatt de fleste intel brikkesett de siste åra, og ytelsesøkningen fra 975x til x38 er igrunn latterlig lav. Siden jeg er en entusiast, så liker jeg å teste nye brikkesett.

 

Veldig mulig at det blir et x48 på meg, men først så venter jeg på at MSI p7n 780i skal komme til postkontoret :)

 

 

 

Jeg klarer meg fint dette året uten det lille trappetrinnet opp til X48.

FSB på 1600 kjører jeg også uten problemer.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10485948

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Jeg har hatt de fleste intel brikkesett de siste åra, og ytelsesøkningen fra 975x til x38 er igrunn latterlig lav. Siden jeg er en entusiast, så liker jeg å teste nye brikkesett.

 

Veldig mulig at det blir et x48 på meg, men først så venter jeg på at MSI p7n 780i skal komme til postkontoret :)

 

 

 

Jeg klarer meg fint dette året uten det lille trappetrinnet opp til X48.

FSB på 1600 kjører jeg også uten problemer.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10485948

 

Ytelsesøkningen fra 975x til x38, var ikke noe særlige å skrite av, men nå kommer nye monstre med ny 45 nm artitektur. Dermed er det rimlig å håpe at det blir mye bedre.

 

Jeg venter på 790i-SLI fordi dette er det virklige kortet for optimal utnyttelse av 45 nm CPU.

 

Du kan alltid øke FSB fra 1333 til 1600 i x38-brikken, men du må ikke gleme at x48 har native støtte for 1600FSB, og det er rimilig å tenke at du kan gå høyere her. Dessuten har du mange nye muligheter for maniplasjon av flere verdier for overklokking.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Nåja,kjørte greit en E8400 8 timer primestabilt på [email protected] på mitt X38 formula kort uten å oppdatere bios jeg.Skal vedde hovedkortet mitt på at X48 ikke klarer noe mer med samme oppsett på den cpuen.Går greit med 45nm på P35 også.

 

La oss vedde på de pengene du har i hendene dine, men da må du vente ett par uker til jeg får min x48-baby.

 

Da vedder vi på at: Vi bruker tilnærmet samme kjøling, og hva enn du får til på en x38-kort av ditt valg, kommer jeg til å få mer til på en x48-kort av mitt valg. Hvor mye har du forresten? :fun: jeg håper at der ar tusenlapper. :p og Mizzen blir dommer, ok?

 

Mizzen du må passe på at hen ikke stikker, ok?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Nåja,kjørte greit en E8400 8 timer primestabilt på [email protected] på mitt X38 formula kort uten å oppdatere bios jeg.Skal vedde hovedkortet mitt på at X48 ikke klarer noe mer med samme oppsett på den cpuen.Går greit med 45nm på P35 også.

 

La oss vedde på de pengene du har i hendene dine, men da må du vente ett par uker til jeg får min x48-baby.

 

Da vedder vi på at: Hva enn du får til på en x38-kort av ditt valg, kommer jeg til å få mer til på en x48-kort av mitt valg. Hvor mye har du forresten? :fun: jeg håper at der ar tusenlapper. :p og Mizzen blir dommer, ok?

 

Mizzen du må passe på at hen ikke gir seg, ok?

 

 

Hvis x48 yter 10% bedre på en feks q9450 enn en q9450 på et x38 kort på stock speed, så blir jeg imponert. Tviler faktisk på om x48 kommer til å klokke samme cpu 10% høyere engang i forhold til x38.

 

Jeg tipper 1,5-2 % generell ytelses forskjell mellom x38 og x48. Samme hopp som det har vært på hver oppgradering av chipset. Noe plutselig 30% ytelsesøkning kommer bare ikkje til å skje ;)

 

Jeg er optimist, men ikkje helt "Corky" heller :)

 

Hvem er "Mizzen" ?

 

Nå er det nok OFF topic! Kommer det noe mere som ikkje er om Abit ix38, så "ringer" jeg Moderator :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Hvis x48 yter 10% bedre på en feks q9450 enn en q9450 på et x38 kort på stock speed, så blir jeg imponert. Tviler faktisk på om x48 kommer til å klokke samme cpu 10% høyere engang i forhold til x38.

 

Jeg tipper 1,5-2 % generell ytelses forskjell mellom x38 og x48. Samme hopp som det har vært på hver oppgradering av chipset. Noe plutselig 30% ytelsesøkning kommer bare ikkje til å skje ;)

 

Jeg er optimist, men ikkje helt "Corky" heller :)

 

Hvem er "Mizzen" ?

 

Nå er det nok OFF topic! Kommer det noe mere som ikkje er om Abit ix38, så "ringer" jeg Moderator :p

 

Opps, sorry Nizzen. Jeg ble så glad av det generøse veddemål-forslaget at jeg skrev feil i full fart.

 

Jeg håper og tipper litt mer ytelsesøkening, vi får se hvor langt det kan gå. Men uanset, 1.5% skal være mer enn nok for å vinne veddemålet vell. :!:

 

Du har rett, dette ble litt off topic, men på en måte drier seg om fundamentet for dette kortet også. Jeg avslutter dett alikevel.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Nåja,kjørte greit en E8400 8 timer primestabilt på [email protected] på mitt X38 formula kort uten å oppdatere bios jeg.Skal vedde hovedkortet mitt på at X48 ikke klarer noe mer med samme oppsett på den cpuen.Går greit med 45nm på P35 også.

 

La oss vedde på de pengene du har i hendene dine, men da må du vente ett par uker til jeg får min x48-baby.

 

Da vedder vi på at: Vi bruker tilnærmet samme kjøling, og hva enn du får til på en x38-kort av ditt valg, kommer jeg til å få mer til på en x48-kort av mitt valg. Hvor mye har du forresten? :fun: jeg håper at der ar tusenlapper. :p og Mizzen blir dommer, ok?

 

Mizzen du må passe på at hen ikke stikker, ok?

 

Siste OT fra meg i denne tråden.

 

For det første:jeg har et Asus Maximus Formula,som du nok ikke vil ta i med ildtang :p

 

E8400 min har jeg solgt for flere dager siden.Så det blir vanskelig å sammenligne,men at ditt kommende X48 kort klarer høyere frekvens stabilt,på samme spenning med samme cpu tror jeg blir å forvente vel mye av det kommende brikkesettet.Jeg sier ikke at det er spesielt høy klokk,for det er det absolutt ikke.Det er heller ikke det jeg vil frem til.

 

Slutt på OT.Ellers blir jeg kastet ut herfra av Nizzen :)

 

Edit:Jeg veddet ikke om penger,men hovedkort.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...