Gå til innhold

Abit iX38 QuadGT


Nizzen

Anbefalte innlegg

Har du prøvd med standard spenninger på hovedkortet? MCH, ICH osv

 

Takk for tips,

 

Nå er jeg tilbake fra et lite påskebesøk og har jeg prøvd med default spenninger på HK

 

Spenningene til CPU har jeg satt slik:

CPU Core voltage 1,425

CPU VTT voltage 1,50

CPU Core Voltage offsett til 0,04

Target CPU core voltage blir da 1,4650

 

Med FSB på 333 går at greit

 

Med FSB på 360 tryner det raskt i prime95, men hvis jeg endrer spenningen på minne fra auto til 2.1 går det bra i en time før det tryner. Core temp i everest ligger rundt 45-52 når jeg kjører prime95 torture test.

 

 

Med FSB på 365, 370 el 380 booter XP64 men så tryner det i prime 95 torture test veldig raskt. Har prøvd å øke spenningen til CPU med ett hakk til 1.4375 slik at target CPU voltage blir 1,4775 uten at det hjalp noe.

 

Akkurat nå kjører jeg FSB på 350 og prime95 torture test (etter at det tryna med FSB 360)

 

 

Noe mer jeg kan prøve??

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig det der, prøvde å klokke min Q6600, og fikk det til å gå helt fint med 400*8, som gir meg 3200MHz, minnespenningene er urørt, samme med spenninger til noe annet enn Vcore (som jeg ikke nå husker hva står på).

 

Men bare for å være sikker, du har endret minnefrekvensen? For hvis du setter opp FSB, uten å endre FSB/minne forholdet, så vil en FSB på 400MHz gi deg ganske høy frekvens på minnebrikkene, som igjen vil gjøre det omtrent umulig å få stabilt.

Husker ikke i farten hva den heter, men ligger på samme plassen som du justerer FSB, den må settes til 1:1 (ved 400MHz FSB), slik at du får minnefrekvens på ikke mer enn 800MHz.

 

EDIT: Glem det, leste innlegget ditt på forrige side, da vet jeg ikke hva som kan gjøres hos deg.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Har lagt ut mine volt instillinger som jeg har på mitt kort. Dette er instillingene som jeg bruker 24/7 og q6000 er på 3,8 ghz.

 

Sjekk 1. post for bilder av bios! :yes:

 

Ps: jeg har deaktivert alt av cpu features, og kjører 4x1 gb brikker som har volt på 2.2 @ 5.4.4.10

Lenke til kommentar

Takk Nizzen, da har jeg forsøkt med dine innstillinger men dessverre med samme resultat. Kommer jeg over FSB 350, så tryner det.

 

Maskinen booter greit og XP64 starter, men når jeg kjører Prime95 torturetest så butter det veldig fort hvis FSB er over 350 (på 360 tar det en time sist jeg prøvde). Det er tre varianter av testen og hvis jeg velger den øverste med lite ram-test så kjører testen en del lengre før det stopper.

 

Har forsøkt å kjøre minne 1:2 for å se om minne henger etter, men på FSB 350 ser det ut til å gå fint (foreløpig prøvd i 10 min).

 

Vet ikke om det er det at jeg har 8 GB minne eller kanskje jeg bare har vært uheldig med HK? :(

Lenke til kommentar
Takk Nizzen, da har jeg forsøkt med dine innstillinger men dessverre med samme resultat. Kommer jeg over FSB 350, så tryner det.

 

Maskinen booter greit og XP64 starter, men når jeg kjører Prime95 torturetest så butter det veldig fort hvis FSB er over 350 (på 360 tar det en time sist jeg prøvde). Det er tre varianter av testen og hvis jeg velger den øverste med lite ram-test så kjører testen en del lengre før det stopper.

 

Har forsøkt å kjøre minne 1:2 for å se om minne henger etter, men på FSB 350 ser det ut til å gå fint (foreløpig prøvd i 10 min).

 

Vet ikke om det er det at jeg har 8 GB minne eller kanskje jeg bare har vært uheldig med HK? :(

 

Hvor høy spenning har du på minnet? Anbefaler aktiv kjøling når man har 4 brikker og at spenningen settes på 2.1 eller høyere. Alt opp til 2.3 volt kan fint brukes til 24/7.

 

Kan være at en nyere bios takler 8 gb bedre, men har ikkje testa 8 gb selv.

 

Anbefaler å bruke 2 brikker for å teste med, slik at man kan se om det er rammen som stopper deg. Jeg klokker alltid cpu først, deretter klokker jeg minnet og tweaker instillingene på minnet.

 

safemode instillinger på ram: 5-5-5-15

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har en vifte som blåser bort på RAM-brikene slik at de skal få ekstra kjøling. Har kjørt med spenning 2,1 og i dag prøvde jeg å øke til 2,2 sammen med Nizzens spenninger ellers og da vil ikke XP64 starte. Blir stående å henge med svart skjerm etter BIOS bildet er vist.

 

5-5-5-18 er vist default på minnet mitt.

 

Skal se om det hjelper med bare to minnebrikker...

Lenke til kommentar

Ja ja ..tror jeg jublet for tidlig!

om maskinen står avslått et par timer så starter den med default bios..men vis jeg bare re-starter maskinen går det greit..(har blitt en 24/7 maskin nå :roll: )

kjører u-klokket for og utelukke at det er det som skal være problemet.

Skikkelig irriterende greier altså.kan vel ikke være batteriet til biosen heller vel,siden der er strøm inn på psu?

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Liten minnetest på Abiten, pi ok, men 3D06 ville ha 5-4-4-8 , ellers må jeg over 2.5v på rammen. Uansett D9GMH + X38 er gøy. Testet ikke noen minne benchmarker, men mulig jeg gjør det i helga for å finne mitt beste sett med D9 minne.

 

175734.jpeg

 

Kjøling er SS på cpu, ellers er allt luft

Lenke til kommentar
Hvor høy spenning har du på minnet? Anbefaler aktiv kjøling når man har 4 brikker og at spenningen settes på 2.1 eller høyere. Alt opp til 2.3 volt kan fint brukes til 24/7.

 

Kan være at en nyere bios takler 8 gb bedre, men har ikkje testa 8 gb selv.

 

Anbefaler å bruke 2 brikker for å teste med, slik at man kan se om det er rammen som stopper deg. Jeg klokker alltid cpu først, deretter klokker jeg minnet og tweaker instillingene på minnet.

 

safemode instillinger på ram: 5-5-5-15

 

Har Bios 11.

Nå har jeg forsøkt med bare to minnebrikker slik at jeg totalt har 4 GB. Med FSB på 400, og spenningene til Nizzen på side 1 i denne tråden, kommer den til begynnelsen av å laste XP64, men så avbryter den og booter på nytt.

 

Reduserer jeg FSB til 380, er den mer stabil enn tidligere og har nå kjørt Prime 95 torture test i 20 min. :)

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre videre...

 

Før jeg fjernet 2 av minnebrikkene hadde jeg maskinen stabil på:

3150 med 8 GB Ram.

FSB 350

Multiplier 9

CPU spenning på 1,4

DDR2 spenning på 2.0

Ellers default spenninger

Kjører minne på 1:1

 

Er det sannsynlig at jeg kommer særlig lenger om jeg bytter minnet, eller er problemet at jeg har 8 GB?? Bruker maskinen mye til Photoshop og der er både CPU hastighet og mye RAM gunstig.

 

Har i dag dette

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=37502

 

Dette er vel noe bedre, men vil det hjelpe særlig?

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=100149

 

Er helt nybegynne rpå klokking og vil gjerne ha litt hjelp :hmm:

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor jeg skulle ha postet dette, menmen.

Jeg har to HD 3870X2 som jeg kjører i CrossFireX. Jeg skal ha nytt hovedkort og har bestilt dette. Men i etterkant så jeg at de to PCIe X16 portene var ganske langt fra hverandre. Jeg aner ikke om CF broen som fulgte med kortene mine er lang nok til dette. Er det noen som kjører to stk. 3870X2 i CF som kan bekrefte at broen er lang nok? Rekker den fra den ene til den andre PCIe X16 porten??

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dette kortet for noen uker siden, til mitt første PC-bygg.

Jeg har ingen tidligere erfaring, og nå kjører det stabilt (8 timer med OCCT og 7 timer med ORTHOS) på 3,8ghz med E8400 og 4x Ballistix.

 

Prøver meg med 4Ghz nå, men dette funker ikke enda. Holder et par timer med ORTHOS.

 

Jeg skjønte kjapt at små skritt er helt avgjørende for at man skal forstå hva som skjer.

 

Dette er uansett veldig gøy må jeg si.

 

Synes kanskje kjøleopplegget på kortet blir veldig varmt. Hvor varmt er for varmt her?

 

 

 

 

 

e

Lenke til kommentar

Jeg fikk med en 7-8 cm lang crossfire kabel og regner med at den passer for alle hovedkort. Hvis ikke hadde det vært skandale.

 

Til Espen W:

Tatt meg en tur på forumene til anandtech.com og spesiellt xtremesystems.com for å se hva resultater du kan forvente.

Endret av NyMaskin
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener, men ja jeg har jo lest og sett litt rundt om.

For egen del forventer egentlig ikke så mye.

Jeg hadde en tanke om å prøve å kjøre stabilt til all slags bruk, på 4Ghz, og det ser ut til å være innen rekkevidde.

 

Som sagt jeg er fersk, og prøver å ta små skritt for å lære og å se hva som skjer.

 

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...