Gå til innhold

Abit iX38 QuadGT


Nizzen

Anbefalte innlegg

Et kjapt spørsmål - er dette et kort som vi "vanlig dødelige" bør/kan satse på? Skal klokke litt men tenkte å kjøpe det i og med at det er litt mer framtidsrettet en et IP35 Pro kort, med X38 og Pci 2.0... :hmm:

 

:no:

Nå som x48 er lansert og like rundt hjørne, kunn de døde satser på x38. De som vil overleve ett år til bør satse på x48-brikken.

 

Forskjellen mellom x38 og x48 er jo minimal. FOr veldig mange vil det ha svært lite å si hva de går for.

 

AtW

 

De tilige testene om x48 viste minimale forbederinger og dette var hovedsaklig forårsaket av dårlig BIOS, diverse osv. Men i senere tid har HK-produsentene forbedert dette dramatisk og de som har grei på sånt skriver " Why we were wrong about the Intel X48" . Denne artikllen gir en detalier beskrivelse hvorfor x48 er mye bedre enn x38.

 

Jeg har lest den artikkelen før, og jeg skjønner fortsatt ikke at den indikerer at x48 er "mye bedre" enn x38? Jeg mener fortsatt at for veldig mange vil det ha svært lite å si.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et kjapt spørsmål - er dette et kort som vi "vanlig dødelige" bør/kan satse på? Skal klokke litt men tenkte å kjøpe det i og med at det er litt mer framtidsrettet en et IP35 Pro kort, med X38 og Pci 2.0... :hmm:

 

:no:

Nå som x48 er lansert og har dukker opp i butikkene om par uker, kunn de døde satser på x38. De som vil overleve ett år til bør satse på x48-brikken.

 

 

Nå er dette et meget bra hovedkort. Bare viftestyringen er grunn nok i seg selv til å kjøpe dette kortet. I tillegg er det fjellstabilt og rimelig i innkjøp. Det hjelper ikke med nyere chipset som i dette tilfelle er håndplukkede X38 brikker => X48 dersom det ikke kommer tilsvarende gode hovedkort. Blir ikke automatisk bra hovedkort pga et chipset.

 

Det er så mye som 50 detaljer som må ivaretas før man kan snakke om bra hovedkort.

 

Det er ingen tvil at en høykvalitet dampmaskin kan driftes sikker og forsvalig. Men når bensinmotoren er tilgjenglig, bør du heller sate på dette.

 

Det er ingen tvil at dette var en bra og stabil kort. Men med intruksjon av x48, er alle x38-kortene inkludert dette, utdatert.

Framtidsrettet ? :hmm:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Det er ingen tvil at en høykvalitet dampmaskin kan driftes sikker og forsvalig. Men når bensinmotoren er tilgjenglig, bør du heller sate på dette.

 

Det er ingen tvil at dette var en bra og stabil kort. Men med intruksjon av x48, er alle x38-kortene inkludert dette, utdatert.

Framtidsrettet ? :hmm:

 

Spørs jo hva du skal bruke det til, og når man skal kjøpe. FOr meg personlig er feks ikek fordelene med dette Asus-kortet nok til å veie opp for et uheldig utvalg av ekspansjonsslotter. For de som blodklokker så er det glatt verd det. For mange, så har ikke disse forskjellene nevneverdig mye å si.

 

AtW

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål - er dette et kort som vi "vanlig dødelige" bør/kan satse på? Skal klokke litt men tenkte å kjøpe det i og med at det er litt mer framtidsrettet en et IP35 Pro kort, med X38 og Pci 2.0... :hmm:

 

:no:

Nå som x48 er lansert og like rundt hjørne, kunn de døde satser på x38. De som vil overleve ett år til bør satse på x48-brikken.

 

Forskjellen mellom x38 og x48 er jo minimal. FOr veldig mange vil det ha svært lite å si hva de går for.

 

AtW

 

De tilige testene om x48 viste minimale forbederinger og dette var hovedsaklig forårsaket av dårlig BIOS, diverse osv. Men i senere tid har HK-produsentene forbedert dette dramatisk og de som har grei på sånt skriver " Why we were wrong about the Intel X48" . Denne artikllen gir en detalier beskrivelse hvorfor x48 er mye bedre enn x38.

 

Jeg har lest den artikkelen før, og jeg skjønner fortsatt ikke at den indikerer at x48 er "mye bedre" enn x38? Jeg mener fortsatt at for veldig mange vil det ha svært lite å si.

 

AtW

 

Denne artikllen er på 10 sider, og siste linjen sier: "We will be running X48 boards in our personal systems; what about you?"

 

Hva om deg da?

Lenke til kommentar
Denne artikllen er på 10 sider, og siste linjen sier: "We will be running X48 boards in our personal systems; what about you?"

 

Hva om deg da?

 

Hva så? Den tar knapt for seg annet enn minneinnstillinger Det er interessant for endel, ikek fullt så interessant for andre. Du kommer med sterke påstander, men jeg synes ikke du argumenterer særlig godt for de. Det er større utvalg x38 kort i dag, og de er mer uttestet, og de er billigere. For mange er det viktigere enn at de drar ut de siste prosenetene i blodklokking. Skulle jeg kjøpt hovedkort nå hadde det antaklig enten blitt x38 eller 3210.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nå er du ute og kjøre. X48 og X38 er samme chip. Det skal være mulig å kjøre 600 FSB med QuadGT dersom en har minne til det. Støtter de fleste prosessorer 600 FSB, nei de gjør de ikke.

 

Kjøp hva du selv vil for min del, men hovedkort må jo gjerne også modnes litt før det kommer ok biosrevisjoner osv. Hvorfor be om bråk ved å kjøpe nye og ikke-utprøvde kort når en kan få noen man vet virker utmerket.

Lenke til kommentar
Det er ingen tvil at en høykvalitet dampmaskin kan driftes sikker og forsvalig. Men når bensinmotoren er tilgjenglig, bør du heller sate på dette.

 

Det er ingen tvil at dette var en bra og stabil kort. Men med intruksjon av x48, er alle x38-kortene inkludert dette, utdatert.

Framtidsrettet ? :hmm:

 

Spørs jo hva du skal bruke det til, og når man skal kjøpe. FOr meg personlig er feks ikek fordelene med dette Asus-kortet nok til å veie opp for et uheldig utvalg av ekspansjonsslotter. For de som blodklokker så er det glatt verd det. For mange, så har ikke disse forskjellene nevneverdig mye å si.

 

AtW

 

Jeg snakk ikke om hovedkortet. Jeg snakker om brikkesette, x38-brikken finnes på mange kort for forskjellige formål, det samme vil gjelde for x48-brikkesttet.

 

Hva slags kort du velger vil være avhengige av dine behov. Det er mye bedre å kjøpe tilsvarende kort med x48-brikkesett.

Lenke til kommentar
Nå er du ute og kjøre. X48 og X38 er samme chip. Det skal være mulig å kjøre 600 FSB med QuadGT dersom en har minne til det. Støtter de fleste prosessorer 600 FSB, nei de gjør de ikke.

 

Kjøp hva du selv vil for min del, men hovedkort må jo gjerne også modnes litt før det kommer ok biosrevisjoner osv. Hvorfor be om bråk ved å kjøpe nye og ikke-utprøvde kort når en kan få noen man vet virker utmerket.

 

heller bruke den gode gamle kjente dampmaskinen mens bensinmotoren er tilgjenglig?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Det er ingen tvil at en høykvalitet dampmaskin kan driftes sikker og forsvalig. Men når bensinmotoren er tilgjenglig, bør du heller sate på dette.

 

Det er ingen tvil at dette var en bra og stabil kort. Men med intruksjon av x48, er alle x38-kortene inkludert dette, utdatert.

Framtidsrettet ? :hmm:

 

Spørs jo hva du skal bruke det til, og når man skal kjøpe. FOr meg personlig er feks ikek fordelene med dette Asus-kortet nok til å veie opp for et uheldig utvalg av ekspansjonsslotter. For de som blodklokker så er det glatt verd det. For mange, så har ikke disse forskjellene nevneverdig mye å si.

 

AtW

 

Jeg snakk ikke om hovedkortet. Jeg snakker om brikkesette, x38-brikken finnes på mange kort for forskjellige formål, det samme vil gjelde for x48-brikkesttet.

 

Hva slags kort du velger vil være avhengige av dine behov. Det er mye bedre å kjøpe tilsvarende kort med x48-brikkesett.

 

Det er bare det at det ikke finnes i dag. Det er ikek mange kort til mange forskjellige formål (til samme pris) i dag, og det vil ta en liten stund før det kommer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Flere x48-kort er are alereade listet i nettbutikene med levering om par uker. Dette er ikke lang venting for en overlegen teknologi.

 

Også om et par uker, så er utvalget mindre og prisene høyere. X48 er en mindre oppdatering. For mange ikke spesielt nyttig. Er det verd å betale mer, ha mindre utvalg, og ha et mer uvisst kjøp (produktene er mindre testet) og ha en PC mindre i noen uker for det?. For meg hadde det ikke vært verd det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er nøyaktig samme chip i et X48 som i et X38 bare at førstnevnte er håndplukket for best mulig bushastighet. QuadGT har støtte for 1600 FSB ut av boksen og de fleste prosessorene nå er 1333, så jeg ser ikke problemet. Det er vel kommet en QX-prosessor med 1600 så langt. Mot slutten av året blir det ny sokkel uansett så argumentet om fremtidsrettet X48 faller i fisk.

Lenke til kommentar
Nå er du ute og kjøre. X48 og X38 er samme chip. Det skal være mulig å kjøre 600 FSB med QuadGT dersom en har minne til det. Støtter de fleste prosessorer 600 FSB, nei de gjør de ikke.

 

Kjøp hva du selv vil for min del, men hovedkort må jo gjerne også modnes litt før det kommer ok biosrevisjoner osv. Hvorfor be om bråk ved å kjøpe nye og ikke-utprøvde kort når en kan få noen man vet virker utmerket.

 

heller bruke den gode gamle kjente dampmaskinen mens bensinmotoren er tilgjenglig?

Det der var en overlegent teit analogi, for å si det rett ut. Alle ting tyder på at X48 er samme brikken som X38, bare med bedre "binning" og garanti fra intel om 1600 FSB. Det som eventuelt vil utgjøre en forskjell, er hvordan hovedkortprodusentene implementerer disse chipsetene i hovedkortmodeller. Som mrNilsen nevner, skifter intel til ny sokkel med Nehalem-arkitekturen, og da er X48 ganske nøyaktig like fremtidsrettet som X38 Dvs det vil kanskje være en bedre framtidig papirvekt for må-ha-det-siste-og-dyreste-entusiasten, siden Anus og andre produsenter elsker å slenge på enorme kobberfargede aluminiumsklumper som vokser omvendt proporsjonalt i størrelse og vekt med dollarkursen for nye og dyrere toppmodeller.

Lenke til kommentar

Når det gjelder fremtiden, neste år kommer en ny sokket og uansett hva du kjøper idag, kommer du antagelig til å sitte med kunn en kabinett og PSU.

 

Men det betyr ikke at du kan lukke øyene på alt de foldelene som x48 kan gi deg i løpet av dette året. Ett år er lang tid i denne synsykt fulfatrt teknologiutviklings tiden. I denne bransjen vannligvis "fremtidige foldere" gjelder kunn for 3 mnd. men med x48 får du ett år. Det burde holde.

Lenke til kommentar

Dampmotor og bensinmotor hehe.Hvis det er et slikt sprang mellom X38 og X48,da har de plutselig tatt sjumilsteg vil jeg si :!:

 

Sannheten for meg er at X38 nå begynner å funke nesten slik jeg vil.Etter utallige timer med prøving å feiling,begynner jeg å kjenne Asus Maximus Formula kortet mitt føler jeg.Men det er jo det som er sjarmen med dette vel.

 

Har et Abit IP35 Pro som innehar et "eldgammelt" brikkesett.Herregud så enkelt å ha med å gjøre.Klokker som en drøm,aldri noe tull,godtar "alt" av hardware og har meget god ytelse generelt.

 

Så hvis fremtiden har tatt X48 på samme måte som X38 kontra P35,da tør jeg ikke tenke på fortsettelsen :thumbdown:

 

Edit:Det er mulig en får høyere minnytelse på X48,men det forutsetter 4 årig grunnkurs i minnetweak.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Vi har ett år frem til lansering av en ny socket og helt ny teknologi. Men dette året kommer til å være dominert av x48 og 79i-brikkesettet. Her snakker vi om DDR3 og 1600FSB, og bare disse 2 faktorene vill føre til at mange vill legge x38 og 780i-brikkesettene i søplekassen snart. PS: Ikke glem resirkulasjon !! :!:

 

De som handler nå og vil ha noe glede av kommende år, bør satse på enten x48 eller 79iSLI-brikkesettet. Dette er ikke opp til meg eller deg, enten vi liker det eller ikke, enten vi har blitt forelsket med den gode og gamle hovedkotet eller ikke, industrien har utviklet seg til nye høyder. :whistle:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...