Jump to content

SteelyD

Medlemmer
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 :)

Recent Profile Visitors

486 profile views
  1. Jeg har hatt en 2007-modell Ford Galaxy siden 2010. Som min far pleide å si: den som eier en Ford er garantert en plass i himmelen, for han gjennomlever et helvete på jord. Og ja: jeg har etterhvert en ganske fin samling av bilder av bilen vår stående på lasteplanet av forskjellige Falk/Viking-biler. Det har vært byttet utrolig mye rart og dyrt på den opp gjennom tiden. Dyser, starter, dynamo, kompressor, clutch, svinghjul, håndbrekk og nå i det siste har det vært diverse understells-ting. Bilen har ellers fulgt serviceprogram etc, så det er ikke det at den har væt dårlig fulgt opp. Men: Hvis man leser erfaringer andre har med denne bilen, så er det bare godord å lese, stort sett. Jeg mistenker det har noe å gjøre med at 2007-modellen tilhører første generasjon av denne typen Galaxy, og at senere versjoner hadde fått luket vekk ett og annet. Og: Det er i grunnen en fantastisk bil. Vi har 2.0 Tdci/140hk. Har aldri manglet krefter og forbikjøringsressurser etc. Kjempegod plass. Vi kjøpte den fordi vi hadde 3 barn som satt i hvert sitt barnsete, og da ble det litt trangt i baksetet på en SAAB 9000. På Galaxyen: no problemo! Også rimelig god plass på den bakerste seteraden. Har vært på langtur med bilen med takboks på taket, og da får man jo med alt man måtte ha behov for. Relativt snill på forbruket også, og man føler ikke at man kjører "varebil". Masse vinduer rundtomkring, så god oversikt også, selv om vindusstolpene ved frontruta har en tendens til å skjule litt vel mye. Vi har drevet og vurdert å bytte bil nå i sommer, men alt annet vi kikker på blir jo liksom "for smått", selv om vi ikke har småbarn lenger og strengt tatt ikke trenger all plassen. Siden vi har ungdom i huset som snart skal ta lappen vurderer vi å beholde Ford'en en stund til, som "ungdomsbil", og kanskje kjøpe en rimelig elbil som bil nummer 2. Trodde aldri jeg skulle se meg selv skrive noe slikt, men: kan anbefale Ford Galaxy som familiebil.
  2. Takker for tilbakemeldinger. Tror faktisk jeg for en gangs skyld skal gå for det billigste alternativet (har en lei tendens til å ende opp med det absolutt dyreste, enten det er dekk eller vaskemaskin som skal kjøpes 😄), og gir Falken en sjanse. Tenker å kjøpe dekk gjennom firmaet hvor jeg har dekkhotell (jeg vet at det ikke nødvendigvis er lurt, men det er det enkleste, og jeg er en latsabb), og da begrenser utvalget av dekk/merker seg noe.
  3. Hva med dette som Rune_says nevner, at gummien blir hard allerede etter en sesong, dette er ikke noe du har opplevd? (Hans erfaringer ligger 10+ år tilbake, så mye kan jo ha skjedd siden da.)
  4. Takk for nyttig tilbakemelding. Sentrale strøk av Trøndelag her, så blir typisk mye bar asfalt, men tidvis også is og alt annet som hører vinteren med 🙂 Høres jo ut som Falken kan være verdt et forsøk.
  5. Har fått tilbud på på piggfrie vinterdekk, og priser er som følger (dekk ferdig på felg. Aner ikke hvilke dekk av de forskjellige merkene, men sikkert de nyeste mest superdupre): Falken: 5700 Continental: 6400 NOKIAN: 6600 Siden restverdien av bilen begynner å nærme seg ned mot disse beløpene, og jeg håper på å snart bytte den ut, evt. anskaffe en bil nummer 2, så er jeg ikke veldig motivert for å kaste så mye penger på dette prosjektet. Samtidig så vil jeg jo ha noe som holder bilen trygt på veien også. Tanker?
  6. Hm, ser en nettbutikk som oppgir vekten til ca 840 gram per sko, ja. Det ER jo i grunnen rimelig tungt. Kanskje Crispi Rauma EVO kan være er alternativ, men de har visstnok en smalere passform.
  7. Hei, noen som har erfaring med nevnte fjellsko? Slitestyrke, generell kvalitet, vanntetthet, og ikke minst om sålene sitter bra på vanskelige underlag (våt stein etc). Hvordan er de i størrelser?
  8. Sendte dem mail, og fikk hurtig svar. Serviceintervall på Optima hybrid er 12mnd/15 000, og det er liten/stor service annenhvert år. Prisene på service er ca 4300 og 7000. Service inkluderer oppdatering av software og kartinfo (usikker på om dette siste kun gjelder i garantiperioden). ikke så verst det i grunnen, hvis jeg skal kjøpe oppdatert kart til min Ford (kartet jeg har nå er fra 2006) vil det koste rundt 4500 kroner. Man kan også tegne serviceavtaler, men dette er mer vanlig for nybil. Kan også gjøres på brukte biler, men prisen vil da være avhengig av kilometerstand, estimert årlig kjørelengde og avtalens varighet.
  9. Driver og vurderer bytte av bil, og KIA Optima PHEV begynner å seile opp som en sterk kandidat. Det sies at kvaliteten på KIA er generelt meget god (?) og selvsagt er jo 7 års garanti kjekt å ha (kikker på 2016/2017-modeller). Men, det begynner jo å ane meg at denne garantien ikke kommer helt gratis. Den forutsetter at man følger serviceprogrammet, og det er vel egentlig som forventet. Jeg har imidlertid forsøkt å finne ut hva prisen på disse servicene er, men det virker for å være en godt bevart hemmelighet. Det nærmeste jeg har kommet så langt er at service på Sportage koster over 7500 kroner, og det koster 7000 i året for serviceavtale på en Ceed. Forsøkte å ringe KIA her i byen for spørre, men ga opp etter å ha blitt satt rundt i bedriften og gått gjennom diverse telefonkøer. Ser at det finnes to programmer, basic og premium, men aner altså ikke hva disse koster. Serviceintervall på 15kkm var jo også ganske kort synes jeg. Noen her som har Optima hybrid og kan si noe om kostnader knyttet til eierskap av disse? Og hvorvidt kvaliteten er så god som folk skal ha det til. Forsåvidt interessant å vite litt om Optima 1.7 diesel også.
  10. Nice 🙂 4-hjulstrekk er ikke et must nei. Men 1.4 liters motor....mulig det bare er psykisk, men det virker litt stusslig på en såpass stor bil?
  11. Den der var jo grei ja, er vel noe slikt jeg helst hadde tenkt meg. Men helst ville jeg hatt noe fra rundt 2016, og jeg vil helst ikke kjøpe privat. Men ja...mulig at det er der jeg må ende opp uansett, sånn realistisk sett, i forhold til pris og krav. Bra at det er behagelige biler å kjøre, men etter å ha mekket meg i hjæl på en Ford i mange år nå så føler jeg at kvalitet/driftssikkerhet kommer langt opp på lista. Jeg er fortsatt litt usikker på Mazda i så måte, finner "begge deler" når jeg googler saken liksom, men sånn vil det selvsagt være med alle biler. Det er bare at de negative erfaringene med Mazda ser ut til å være så voldsomt negative. Den Superb'en der var slettes ikke dum nei. Mener å ha lest noe om de DSG-kassene som ikke var så bra, dog. At de er sykt dyre å ta service på eller noe slikt? Usikker.
  12. Takk for flotte forslag! Optima hadde gått helt under radaren hos meg, men det ser jo ut som en flott bil. Litt usikker på hvordan den ligger an størrelsesmessig, er den type Volvo V60 eller Passat/Mondeo liksom, men ser ut som en bil som "hører hjemme på lista" Er nok best å styre helt unna Mazda og diesel ja, dessverre. Googling viser en rekke alvorlige problemer, men ingenting som tyder på at problemet er "ute av verden". Synd, for en Mazda 6 diesel med AWD hadde nok ikke vært dumt. Blir forøvrig ikke helt klok på "Mazda-kvalitet", det meste jeg finner tyder på at nyere Mazda er av kvalitet tilsvarende det man forventer av Toyota, mens jeg også finner en del frustrerte Mazda-eiere som har hatt betydelige problemer.
  13. Hei Begynner å bli grundig lei av å reparere på bilen vi har nå, så da lurer jeg på om det er tid for å se seg om etter noe annet. Usikker på budsjett enda, men vil anta rundt 230 000, kanskje kan man presse det til 250 000. Vi er en familie på 5, med "unger" på 19, 17 og 12. Har i dag en Ford Galaxy, så vi har lært å sette pris på stor plass og bagasjeplass. Hvis det skal være noe poeng må man vel kjøpe noe som man har minimalt med trøbbel med og utgifter på. Jeg har sett meg ut noen kandidater: -Mazda 6 Optimum stasjonsvogn, gjerne 2.5 bensin (ser for meg 2014/2015 modell eller nyere) -Toyota Avensis stasjonsvogn, ca 2016 -Hyundai Tucson, ca 2016 Mazda CX-5 og Toyota RAV4 kunne kanskje også vært alternativ. Skulle gjerne sett på Mazda med diesel, men mener å ha fått med meg at Skyactiv diesel'er har en tendens til å gå til h****e med høye kneløft. Stemmer dette, og hvilke årsmodeller/utgaver gjelder det i tlfelle? Er det gjort mnoen tilbakekallinger/utbedringer på disse som er saliggjørende? Volvo V70 kunne også vært noe, men da snakker vi relativt høye kjørelengder 82016-modeller med 150-160 000 på klokka feks) Noen som har gode/dårlige erfaringer med de ovenstående? Vil gjerne ha en relativt behagelig bil som det blir minst mulig trøbbel med, selvsagt. Må innrømme at jeg synes Toyota er drit kjedelig biler, men hvis de faktisk er skuddsikre så veier jo det opp en del. Synes Mazda 6 og CX-5 er lekre biler, Mazda 6 sedan er såpass pen at jeg vurder om vi faktisk kunne klart oss uten stort bagasjerom også.
  14. Hm, ble litt interessert i den barbersåpa :-) Balmen også forsåvidt, men til 400 kroner så tror jeg det må vente litt. Du sier at du har hatt såpa i 6 måneder og har brukt omtrent halvparten. Er dette med daglig barbering? Hvordan bruker du den såpa i praksis? (har selv kun brukt krem så langt). Skummer du opp nede i den tre-esken, eller tar du litt såpe på kosten og skummer i en bolle, slik man gjør med krem? Hvordan er den såpa i forhold til kremen fra Proraso, hvis du har prøvd den?
  15. OK, har sjekket med dem nå. Det var ikke Bridgstone-dekk, men Goodyear, men det er kanskje ikke så nøye. Uansett: dimensjonen er 225-50-17. Goodyear-dekket het Efficientgrip, Falken-dekket var FK 453 eller ZE914 (de hadde omtrent samme pris). Får ta meg en ringerunde og høre hva alternative merker koster i denne dimensjonen, men basert på runden jeg hadde for 4 år siden er jeg ikke så optimistisk :-) Edit: For å ta eksempelet Nokian Hakka Black som du nevner: i 225/50-17 koster disse 9476 ferdig på felg hos Vianor
×
×
  • Create New...