Jump to content

SteelyD

Medlemmer
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 :)

Recent Profile Visitors

631 profile views
  1. SteelyD

    Mazda MX-30

    Takk for mange nyttige input! Skylder å gjøre oppmerksom på at jeg ønsker meg en bil jeg kan frakte en sykkel i/på, da det er noe vi gjør ganske ofte. Hvis ikke hadde nok en Ioniq fra rundt 2019 vært aktuell. Vi har et gammelt "diesel-dyr" som vi tror vil ta kvelden i løpet av et år eller tre, eller "hvem vet når". Da er det ønskelig at den nye elbilen i en periode til en viss grad kan oppfylle rollen som "bil nummer 1". Sånn sett hadde jeg ønsket meg en bil med mer rekkevidde enn MX30, men jeg liker bilen, og den kan ta en sykkel på taket. Dessuten gode tilbud på MX30 for tiden. Ganske stille rundt bilen, dog, og salget på finn ser ut til å gå tregt, så tror det vil være en tungsolgt bil når den tid kommer, kanskje. Men, splitter ny bil til 230k inkludert vinterhjul, da kan det jo ikke være altfor feil heller. Vurderer fortsatt MX30, skal kanskje prøvekjøre igjen, men kikker også på Hyundai Kona fra 2019. Noe dyrere, men mye bedre rekkevidde.
  2. SteelyD

    Mazda MX-30

    Hei Vurderer Mazda MX-30 som en potensiell bil nummer 2, men er usikker på hvordan det er å eie en slik, synes det er veldig lite info å finne der ute egentlig. Vet selvsagt at det er kort rekkevidde på den, men det kan man leve med. Men hvordan er det med kvalitet, kostnader (service, dekk, reperasjoner). Er det mye sofftware-bugs? Er Cosmos verdt 30k over Sky? Noen som har denne og kan dele sitt inntrykk?
  3. Jeg fant heller ikke noe vha Google, så jeg sendte en forespørsel om dette til Polestar support, men fikk aldri noe svar (fikk dog en mail hvor de spurte om jeg var fornøyd med svaret jeg hadde fått 😄 Og nei: lå ikke noe svar fra dem i søppelmappa heller) Imidlertid ringte det en person fra Polestar her forrige dagen, for å følge opp prøvekjøringen av Polestar 2 vi hadde for en tid tilbake. Jeg benyttet anledningen til å spørre ham, og han bekreftet at de IKKE hadde denne funksjonen (men han mente Volvo hadde den, så han var enig i at det var litt rart den ikke fantes på Polestar) Ville vært rart om ikke dette kom på plass etterhvert, ja, må vel være et behov som flere har, vil jeg tro. Edit: skrivefeil
  4. Polestar 2 med Dual motor tar 0-100 på 4.7 sekund. Si at man har en 18-åring i familien med relativt ferskt førerkort, som av ymse grunner "må" ha mulighet til på kjøre denne bilen nå og da: er det mulig å redusere ytelsen til bilen midlertidig, vha en kode eller lignende? Noen som vet?
  5. Takk for svar! Skal sjekke neste gang jeg er i bilen, om det kommer luft under setet etc, men jeg mistenker at det ikke gjør det. Jeg har også mistanke om at det er en klaff som nekter å flytte på seg, ja, enten fordi den har hengt seg opp eller fordi en eller annen servomotor har dødd. Alt av filter ble byttet på service nå i sommer, mener jeg. Hvis det nå er denne motoren du antyder at det kan være: er det slik det alltid er med slike ting, nemlig at bilen er bygd opp rundt denne delen, så det er 700 arbeidstimer å bytte den, eller er det en relativ grei sak?
  6. Trykket på resirk-knappen ja. Det skjedde "noe" der inne, men virket ikke som det kom særlig luft fra dysene da heller.
  7. Hei Har en Ford Galaxy som har ett og annet problem, men kanskje det verste akkurat nå er at det ikke kommer luft fra klimaanlegget, får altså ikke sirkulert luft inne i bilen. Vifta går greit, og man kan høre at det er luft som rører på seg et sted der inne, men den kommer ikke ut av dysene noe sted, virker det som, uansett om jeg stiller inn luft til vinduene, overkroppen eller føttene. Antar det er et spjeld der inne et sted med tilhørende servomotor eller lignende som ikke er med på notene. Noen som vet om dette er en veldig stor operasjon med dyre deler? Har i grunnen bilen på overtid, og burde vel ha skrotet den til fordel for annen bil, men finner liksom ikke noe som kan erstatte den i "min" prisklasse :-/ Et sted må grensen gå selvsagt, men hvis dette er en "overkommelig" reparasjon kan den jo få leve litt til.
  8. Jeg har hatt en 2007-modell Ford Galaxy siden 2010. Som min far pleide å si: den som eier en Ford er garantert en plass i himmelen, for han gjennomlever et helvete på jord. Og ja: jeg har etterhvert en ganske fin samling av bilder av bilen vår stående på lasteplanet av forskjellige Falk/Viking-biler. Det har vært byttet utrolig mye rart og dyrt på den opp gjennom tiden. Dyser, starter, dynamo, kompressor, clutch, svinghjul, håndbrekk og nå i det siste har det vært diverse understells-ting. Bilen har ellers fulgt serviceprogram etc, så det er ikke det at den har væt dårlig fulgt opp. Men: Hvis man leser erfaringer andre har med denne bilen, så er det bare godord å lese, stort sett. Jeg mistenker det har noe å gjøre med at 2007-modellen tilhører første generasjon av denne typen Galaxy, og at senere versjoner hadde fått luket vekk ett og annet. Og: Det er i grunnen en fantastisk bil. Vi har 2.0 Tdci/140hk. Har aldri manglet krefter og forbikjøringsressurser etc. Kjempegod plass. Vi kjøpte den fordi vi hadde 3 barn som satt i hvert sitt barnsete, og da ble det litt trangt i baksetet på en SAAB 9000. På Galaxyen: no problemo! Også rimelig god plass på den bakerste seteraden. Har vært på langtur med bilen med takboks på taket, og da får man jo med alt man måtte ha behov for. Relativt snill på forbruket også, og man føler ikke at man kjører "varebil". Masse vinduer rundtomkring, så god oversikt også, selv om vindusstolpene ved frontruta har en tendens til å skjule litt vel mye. Vi har drevet og vurdert å bytte bil nå i sommer, men alt annet vi kikker på blir jo liksom "for smått", selv om vi ikke har småbarn lenger og strengt tatt ikke trenger all plassen. Siden vi har ungdom i huset som snart skal ta lappen vurderer vi å beholde Ford'en en stund til, som "ungdomsbil", og kanskje kjøpe en rimelig elbil som bil nummer 2. Trodde aldri jeg skulle se meg selv skrive noe slikt, men: kan anbefale Ford Galaxy som familiebil.
  9. Takker for tilbakemeldinger. Tror faktisk jeg for en gangs skyld skal gå for det billigste alternativet (har en lei tendens til å ende opp med det absolutt dyreste, enten det er dekk eller vaskemaskin som skal kjøpes ?), og gir Falken en sjanse. Tenker å kjøpe dekk gjennom firmaet hvor jeg har dekkhotell (jeg vet at det ikke nødvendigvis er lurt, men det er det enkleste, og jeg er en latsabb), og da begrenser utvalget av dekk/merker seg noe.
  10. Hva med dette som Rune_says nevner, at gummien blir hard allerede etter en sesong, dette er ikke noe du har opplevd? (Hans erfaringer ligger 10+ år tilbake, så mye kan jo ha skjedd siden da.)
  11. Takk for nyttig tilbakemelding. Sentrale strøk av Trøndelag her, så blir typisk mye bar asfalt, men tidvis også is og alt annet som hører vinteren med ? Høres jo ut som Falken kan være verdt et forsøk.
  12. Har fått tilbud på på piggfrie vinterdekk, og priser er som følger (dekk ferdig på felg. Aner ikke hvilke dekk av de forskjellige merkene, men sikkert de nyeste mest superdupre): Falken: 5700 Continental: 6400 NOKIAN: 6600 Siden restverdien av bilen begynner å nærme seg ned mot disse beløpene, og jeg håper på å snart bytte den ut, evt. anskaffe en bil nummer 2, så er jeg ikke veldig motivert for å kaste så mye penger på dette prosjektet. Samtidig så vil jeg jo ha noe som holder bilen trygt på veien også. Tanker?
  13. Hm, ser en nettbutikk som oppgir vekten til ca 840 gram per sko, ja. Det ER jo i grunnen rimelig tungt. Kanskje Crispi Rauma EVO kan være er alternativ, men de har visstnok en smalere passform.
  14. Hei, noen som har erfaring med nevnte fjellsko? Slitestyrke, generell kvalitet, vanntetthet, og ikke minst om sålene sitter bra på vanskelige underlag (våt stein etc). Hvordan er de i størrelser?
  15. Sendte dem mail, og fikk hurtig svar. Serviceintervall på Optima hybrid er 12mnd/15 000, og det er liten/stor service annenhvert år. Prisene på service er ca 4300 og 7000. Service inkluderer oppdatering av software og kartinfo (usikker på om dette siste kun gjelder i garantiperioden). ikke så verst det i grunnen, hvis jeg skal kjøpe oppdatert kart til min Ford (kartet jeg har nå er fra 2006) vil det koste rundt 4500 kroner. Man kan også tegne serviceavtaler, men dette er mer vanlig for nybil. Kan også gjøres på brukte biler, men prisen vil da være avhengig av kilometerstand, estimert årlig kjørelengde og avtalens varighet.
×
×
  • Create New...