Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Aner ikke. Har kun lest litt om denne typen børster på diverse forum, og der har så vidt jeg husker konlusjonen vært at de ikke føles så gode som grevlinghår. Men hvorfor ikke prøve..?

 

Børster er, som mye annet, veldig individuelt. Jeg kjøpte en Proraso børste på barbershop til en drøy hundrelapp, brukte den nesten hver dag i to måneder og kan med hånda på hjertet si at jeg syns den er god som gull. Bytter du til f.eks en silvertip har du en helt annen følelse mot kjaken, myk og sikkert mer 'luksuruøs'.

 

Men begge er gode, begge funker med krem og såpe. Har du dårlig råd så prøv proraso børsten, men vær tålmodig. I begynnelsen er den stiv.

Lenke til kommentar

Kost type har mykje med kva du foretrekker å gjere. SJølv har eg både ein silvertip og ein pure badger.

 

Sjølv er eg godt fornøgd med silvertip sidan det både er lett å piske opp skum rett mot ansiktet og sidan kosten er god og mjuk.

 

Pure badger som er ein stivare kost er best til å piske opp skum (fra barberkrem) i kopp.

Lenke til kommentar

Angående denne: http://www.barbershop.no/muhle-barberkost-classic-style-silver-tip-sort.html

 

Hva er forskjellen mellom de to størrelsene ? Fordeler og ulemper ?

 

Ein stor kost varer lengre sidan den må miste mange hårstråd før den blir ubrukelig. I tillegg vil den halde på mykje vatn.

 

Ulempen er at den er dyrare og at det vil gå med meir såpe/krem når du bruker den.

Lenke til kommentar

Angående denne: http://www.barbershop.no/muhle-barberkost-classic-style-silver-tip-sort.html

 

Hva er forskjellen mellom de to størrelsene ? Fordeler og ulemper ?

 

Nå tviler jeg på om disse kostene mister mye hår. Min classic med 19mm knot har mista ett hår etter 2 måneders bruk. Jeg skummer opp på kjaken, og kosten holder på nok skum til tre pass. Kjøpte den for moro skyld, og fikk meg en (positiv) overraskelse.

 

Leveres i tre knotstørrelser, 19/21/23mm. Jeg har kun brukt 19mm versjonen av classic serien, og den er en av mine favorittbørster. Den luktet minimalt, og etter EN gangs bruk blomstret den opp i en nydelig vifteform. Mitt beste kjøp, og jeg ville ikke hatt problemer med å ha denne som min eneste kost.

 

Ta en titt her.. 99 K 257 (19mm)

 

http://badgerandblade.com/reviews/showproduct.php?product=65323&title=-muehle-pinsel-99k257&cat=38

 

Og her.. 93 K 257 (23mm)

 

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/25531-Muhle-Pinsel-Silvertip-model-93-K-257?ltr=M

 

Stilig at du valgte hard såpe fra Harris. Trikset her er varm ganske våt kost, snurr rundt på pucken til boblene i skummet nesten forsvinner og fortsett rett på kjaken. Ikke vær redd for å duppe kosten i vann underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips :) Blir nok Muhle da :) Men hvordan bør man behandle en kost ?

 

Tja.. Det 'de' sier er at man skal skylle den i varmt vann etter bruk og riste vannet ut av den med en 4-5 'business-like handshakes' :!:

 

Jeg skyller og klemmer vannet ut av den for deretter å riste den et par-tre ganger. Tror ikke at det er noen forskjell om den henger i et stativ eller står når den tørker.

 

Noe jeg har lagt merke til er alle 'råd' som ligger ute på nett om hvordan man skal 'kjøre inn' en børste for å gjøre den myk og luktfri på kort tid. Jeg leste et innlegg Rudy Vey hadde på B&B der han sa veldig klart at måten å gjøre det på var simpelthen å skumme opp såpe på den 3-4 ganger før bruk. That's it.

 

Har du fått høvelen din?

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen :)

Nei ikke fått kosten. Har ikke bestilt den enda :) Barbershop åpner ikke før mandag, så blir nok å bestille imorgen om jeg ikke ombestemme meg :)

 

For en stund siden snakket noen i denne tråden om at man burde med jevne mellomrom gjøre ett eller annet med kosten slik at den holder seg regn eller noe, husker ikke helt, var noe med eddik og greier tror jeg. Men det holder å skylle den under varmt vann og riste ?

 

 

Så når jeg får den, så skummer jeg bare opp litt såpe og skyller det ut noen få ganger så er den klar til bruk ?

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen :)

Nei ikke fått kosten. Har ikke bestilt den enda :) Barbershop åpner ikke før mandag, så blir nok å bestille imorgen om jeg ikke ombestemme meg :)

 

For en stund siden snakket noen i denne tråden om at man burde med jevne mellomrom gjøre ett eller annet med kosten slik at den holder seg regn eller noe, husker ikke helt, var noe med eddik og greier tror jeg. Men det holder å skylle den under varmt vann og riste ?

 

 

Så når jeg får den, så skummer jeg bare opp litt såpe og skyller det ut noen få ganger så er den klar til bruk ?

 

Jepp. Kosten jeg kjøpte luktet ikke plagsomt, så jeg bare skylte den i varmt vann og brukte den. Noe av sjarmen med å få en ny kost i hus er litt grevling på badet.

 

Har lest om eddik, så også at 'matric' nevnte dette, så det er sikkert OK. En av børstene mine har en tynn hvit rand, så jeg burde kanskje teste.

 

Edit:

 

Har ikke testa proraso produktet, men alumblocks funker. Fint som 'deo' også forresten.

Endret av vaffelmester
Lenke til kommentar

Prøvde å rense kosten med eddik her om dagen, og det fungerte helt fint. Begynte å bli en del såperester når jeg titta dypt ned i kosten. en skvett eddik og resten vann i en bolle eller kopp , sett kosten nedi og rør litt rundt med den en gang iblant. ta opp etter et par minutter og skyll godt med vann. ingen skade på hårene, og såperestene er ikke å se lenger. billig og enkelt å ta vare på kosten.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring i det siste, er det bra at det er litt såperester igjen på kosten.

 

Når den er for tørr, så blir det vanskeligere og spre skummet. Så det er bare fint at hårene er litt fete.

 

Det er jo olje i såpen, som da sikkert fukter hårene på kosten. Men når den er helt tørr, suger den til seg mer vann og såpe, isteden for å gi den fra seg når du skal spre skummet utover ansiktet.

Lenke til kommentar

Mottatt tre pakker idag. En med kosten og blodstiller stift, en med såpa og en med høvelen. Her kommer bilde:

 

post-183038-0-41631000-1318439415_thumb.jpg

 

 

Produkt	                          Antall	  Pris	  Porto	  Totalt
Mühle R89	                  1               195,-	  65,-	  260,-
Mühle Classic Style Silver Tip    1    	          349,-	  27,-	  376,-
Boldstiller stift              	  1    	           39,-		  39, -
D.R. Harris Arlington   	  1    	          170,-   28,-	  198,-

Totalt:                  	      	         	  	  873,-

Endret av ÜberTec
Lenke til kommentar

Mottatt tre pakker idag. En med kosten og blodstiller stift, en med såpa og en med høvelen. Her kommer bilde:

 

post-183038-0-41631000-1318439415_thumb.jpg

 

Nåh.. Fortell.. Kosten er stiv og fæl? Høvelen kjennes billig og såpa lukter ikke godt?

 

:hmm:

 

Ja, jeg tuller. Det der ser bærre lækkert ut. Jeg fikk ikke noe i posten i dag, men posten her er usedvanlig dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...