Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

For min del, med veldig stritt skjegg, klarte jeg ikke å bli venn med Derby-bladene i det hele tatt. Når jeg gikk over til Feather ble det som en ny verden! Kombineres med en Merkur 34C HD høvel :)

Har prøvd de fleste merker, og Feather i er en helt annen liga. :)

Har 10 pakker liggende, med mitt bruk har jeg sikkert blader i flere år.

Endret av StaBBer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mantic59

 

Dette er siden til Mantic59. Her finner du det meste vil jeg tru.

 

Selv så lar jeg det stå vann på såpa mens jeg dusjer. Deretter bruker jeg fort et minutt på å lade børsta. Har helt vannet fra såpa over i skåla før det. Jeg lar det være ca en teskje med vann i skåla når jeg begynner å lage skum. Holder på til skummet blir stivt, sånn at det kan stå som myke topper.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mener du i resultat eller tenker du på utføring/teknikk?

 

 

Hvis resultat vil jeg påstå at det beste er mach3 eller en eldre utgave fra samme produsent som har gått av de vestlige markedene. Fusion er veldig imponerende, men den er for "rå" mot huden til at det fungerer dag etter dag. Jeg har prøvd tradisjonell barbering med feather. Det blir bra det også, men det blir mer kutt over tid og under stress. Jeg liker veldig godt høvler med pivot funksjon. Nøye barbering med maskin slår barbering med hårene med høvel med høvel, men ikke barbering mot hårene med høvel. Høvel gir en slags hudrens, og et mer polert glatt utseende enn maskin og mindre urenheter. Maskin kan gi en annen type kutt en høvel, ved at du brenner vekk endel hud og får en slags fordyning/etsing. Prøv å barbere ballene dine med en Braun maskin kontra høvel, så vil du skjønne hva det er snakk om.

Lenke til kommentar

Mener du i resultat eller tenker du på utføring/teknikk?

 

 

Hvis resultat vil jeg påstå at det beste er mach3 eller en eldre utgave fra samme produsent som har gått av de vestlige markedene. Fusion er veldig imponerende, men den er for "rå" mot huden til at det fungerer dag etter dag. Jeg har prøvd tradisjonell barbering med feather. Det blir bra det også, men det blir mer kutt over tid og under stress. Jeg liker veldig godt høvler med pivot funksjon. Nøye barbering med maskin slår barbering med hårene med høvel med høvel, men ikke barbering mot hårene med høvel. Høvel gir en slags hudrens, og et mer polert glatt utseende enn maskin og mindre urenheter. Maskin kan gi en annen type kutt en høvel, ved at du brenner vekk endel hud og får en slags fordyning/etsing. Prøv å barbere ballene dine med en Braun maskin kontra høvel, så vil du skjønne hva det er snakk om.

Jeg husker deg. Troller du denne tråden enda?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som har en enkel guide til hvordan lage godt skum med hard-såpe? Fikk til jul og får det ikke helt til.

Ja, det har jeg fått til en god teknikk på.

 

-Fyll koppen med varmt vann og la kosten ligge oppi i noen minutter.

-Tøm vannet ut, men la omtrent to spiseskjeer varmt vann være igjen.

-Rist av det varme vannet fra børsten. Hardt! Dette er for å unngå at såpa skummer i såpens egen beholder.

-Gni kosten inn med såpe forsiktig, uten at det skummer. På "utsiden" av hårene, og deretter dytt den hardt nedi og vri rundt, for å være sikker på at du har nok såpe på hårene.

-Dytt kosten ned i blandingskoppen som har det lille vannet du lot være igjen, og skum opp ved å rotere kosten rundt.

Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden kjøpt disse flebruksbladene som "alle" bruker, men er litt nysjerrig på de høvlene med 1 blad på hver side(eller, 1 dobbeltegget om du vil).

 

Er det enklere å få til en god barbering uten røde prikker med dobbeltegget blad?

 

 

Hvor lenge varer et slikt blad egentlig? Jeg har en slipedings(gummilignende flate) som jeg kjører høvelen på etter bruk)og bruker vel 1 flerbruksblad over 5+ barberinger ca.

Lenke til kommentar

Førsteposten her i tråden er en flott samling informasjon som svarer på flere av spørsmålene dine.

 

«Er det enklere å få til en god barbering uten røde prikker med dobbeltegget blad?»

Mitt personlige svar er at det er mye lettere med en DE-høvvel dersom du lar håret gro et par dager mellom hver gang du barberer deg. Det er også lettere å få en jevn, rask og «god nok» barbering enn med cartridge-blader. Røde prikker er ikke et problem for meg med hverken metode. Som denne tråden kan fortelle kjøpte jeg meg en DE-høvvel et par fire år siden, men gikk raskt (noe under ett år) over på kniv som jeg har brukt siden.

Lenke til kommentar

@JohndoeMAKT: Sliper du kniven din selv, eller sender du den for å bli slipt? Kniven min er ganske sløv om dagen, så den blir bare liggende til fordel for en DE-høvel.

 

@Ozelot: Jeg har nesten samme erfaring med DE barbering som JohndoeMAKT, eneste forskjellen er vel at jeg ikke brukte cartridge-blader mer enn ca et år etter jeg at begynte å barbere meg regelmessig før jeg hoppet over til DE-barbering. Jeg syns man har betydelig mer kontroll med en DE-høvel, og barberbladene er såpass mye skarpere at man ikke trenger å trykke høvelen inntil huden i det heletatt.

Hvis du skal begynne med gammeldags barbering vil jeg absolutt anbefale å kjøpe inn kost og krem/såpe også. Det gjør underverker, men syns at skummet man får ikke går så veldig overens med Gillette sine multiblads høvler.

Lenke til kommentar

Det funker jo, jeg prøvde bare i en ukes tid før jeg kjøpte meg DE høvel. Far brukte en stund kost og såpe, men han gikk tilbake til ferdig skum etter en stund. Min korte erfaring var at skummet satt seg mye mer mellom bladene enn det ferdigskummet gjorde, noe som førte til at jeg måtte skylle høvelen usannsynlig mange ganger.

Lenke til kommentar

Pokker, jeg som hadde tenkte å starte i det små med barberkrem og kost :p

Men det har flere sagt tidligere at er en god idé. Jeg tror også at bare å bytte ut boks-skummet med «ordentlig» skum (såpe + kost) høyner opplevelsen av å barbere seg selv med en moderne høvel. Så om du ikke vil hoppe rett uti med hele DE-pakken på en gang, så er det fullt mulig å starte med såpe og kost!

Lenke til kommentar

Har barbert meg med DE-høvel sidan januar (brukte Gillette Fusion og Gillette Sensitive boksgugg før det), og fjeset mitt har det fantastisk. Eg har innsett at eg hadde elendig teknikk med Gillette-høvelen, og kunne sikkert oppnådd mykje med betre teknikk, men dette er jo så fantastisk. :D

 

Brukte Derby Extra-blad fram til i dag, bytta til raude Personna. Ikkje eitt einaste kutt, og det er lenge sidan eg opplevde det. Trur ikkje huden min likar Derby-blad. Om nokon har lyst på to uopna pakker (10 blad totalt), send meg PM med adresse (eg veit at kaup og sal ikkje er lov på forumet, men "pay it forward" er vel lov?).

 

Og no har eg lyst til å kjøpe alle kremane, alle såpene og alle EDT-ane. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...