Gå til innhold

XP fortsatt i tet


Anbefalte innlegg

Synd bare ikke Linux kan bruke DirectX. Siden alle spill blir laget i det (nesten) og greit Wine fungerer kanske men for dårlig og det er for tungvint. Dette er meget viktig for meg og utrolig mange andre. Jeg trenger som de fleste vanlige ett OS som fungerer til alt og ikke bare det meste.

 

Så vi kan jo håpe på at Linux blir større og markede krever at også spill blir laget og hardware til det støtter Linux og andre os bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synd bare ikke Linux kan bruke DirectX. Siden alle spill blir laget i det (nesten) og greit Wine fungerer kanske men for dårlig og det er for tungvint. Dette er meget viktig for meg og utrolig mange andre. Jeg trenger som de fleste vanlige ett OS som fungerer til alt og ikke bare det meste.

 

Så vi kan jo håpe på at Linux blir større og markede krever at også spill blir laget og hardware til det støtter Linux og andre os bedre.

9634412[/snapback]

 

 

Er bare en måte å få til dette på. Mas på spillutviklerne om at vi vil ha OpenGL spill med Linux patch! Så lenge mange nok maser er de jo nødt til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Fra et teknisk synspunkt er nok linux på høyde med windows. Fra et markedsmessig synspunkt er det værre. Du finner alltids programmer du kan bruke hvis du konverterer men du velger samtidig å lukke deg selv inne i en verden som er mye mindre enn den du kom fra. Har du noen favorittspill eller programmer er det overhengende fare for at de ikke finnes til linux.

 

(jeg vet det finnes windows emulatorer men da taper du både stabilitet og ytelse i forhold til å kjøre native)

 

 

Forøvrig er frasen "Det gjør vondt men det er verdt det" noe som bør brukes om trening, ikke bytte av OS ;)

Lenke til kommentar
Forøvrig er frasen "Det gjør vondt men det er verdt det" noe som bør brukes om trening, ikke bytte av OS ;)

9634551[/snapback]

Det sies ofte om Dvorak. Jeg vil kalle det mental trening. Jeg har ikke tatt steget til dvorak selv, men det står på ønskelista til en gang jeg har veldig god tid.

 

Linux handler vel også om å bryte mentalt ut av fastkjørte tenkemåter. Trening. Man blir ikke ekspert første dagen men må nok arbeide seg opp fra et nivå der man kan alt det åpenbare (det er ikke lite bare det) til å bli ekspert. Akkurat som Windows-brukere har opparbeidet seg ferdigheter gjennom en årrekke. Øvelse gjør mester :thumbup:

Lenke til kommentar
Du finner alltids programmer du kan bruke hvis du konverterer men du velger samtidig å lukke deg selv inne i en verden som er mye mindre enn den du kom fra.

9634551[/snapback]

Har du noen anelse om hva du fabler om? Vet du hvor mye software som er tilgjengelig for linux? Tror du verden dreier seg om spill? Isåfall er vel MS vel så mye å lukke seg inn, all den tid at en konsoll gir mye mer. Det er en almenn kjent sak at erfarne GNU/Linux brukere gjerne føler seg bakbundet (innelukket om du vil) når de sitter på MS.

Lenke til kommentar
Jeg bare fleipet med deg ;)

 

Nå skriver jeg her via min ubuntu klient som kjörer via VMWare. Hvordan tolker statestikken dette? Havner det innunder "diverse" eller "linux" eller "Windows" ?

9634369[/snapback]

Den blir da tolket som linux, ettersom spørringen kommer fra firefox, som kjører på Linux (virualisert eller ei, det vet ikke firefox noe om, som også er poenget) :)

 

Ser mye trolling og usakligheter her. Dere som har såpass mye på hjertet ang. linux (som i de fleste tilfeller er feil), har dere i det hele tatt prøvd linux (og da tenker jeg det siste året)?

 

Dersom man ser hvordan Linux har utviklet seg de siste 6 årene kontra hvordan windows har utviklet seg, burde vel egentlig konklusjonen være klar...

 

Dere som maser om DirectX til Linux / forbedring av Wine, dere har da 3 alternativer.:

 

1. Konsoll. Dette er den løsningen jeg har gått for, og som egentlig er den beste, siden jeg spiller sjelden

2. Donere penger/kode til Wine

3. (som nevnt tidligere i tråden) mas på spillprodusentene om å gjøre noe med saken. Dersom mange nok linuxbrukere klager, vil de få opp øynene til slutt.

 

Personlig kjører jeg kun Linux hjemme for øyeblikket, på alle 3 maskinene. Nå er situasjonen slik at jeg ikke lenger greier å jobbe like effektift i Windows. Jeg savner ymse kjekke funksjoner og snarveier, kommandolinje som faktisk funker, innebygd støtte for SSH (lei av å installere putty på alskens Windows-maskiner), lei av å installere drivere, savner pakkesystemet.

 

Overgangen til Linux kan være hard for mange, spesielt de som har brukt windows mye. Det er gjerne de mest windows-kyndige som sliter mest, nettopp fordi linux ikke er som windows - og det er noe som ofte irriterer de som kan windows ut og inn.

 

Vanlige brukere derimot, som bruker PC-en til tekstbehandling, nettbank og kabal, greier linux ofte minst like bra som windows. For 45 år gamle Ola, som har akkurat dett bruksmønsteret, er ikke Windows enkelt. Spør han om å reinstallere windows fra scratch, eller bytte IP-adresse, eller avinstallere en innebygd trøblete driver. Eller installer linux på maskina hans, og om han skulle få vanskeligheter, har du alltid ssh som en "last resort".

 

En annen ting er, hvor mange her ønsker at linux aldri lykkes i å nå critical mass? Ønsker folk at selskapet fra Redmond skal ha monopol for evig og alltid? Man må jo være temmelig trangsynt om man ikke forstår hvilke ulemper dette har for både teknologien og markedet...

Lenke til kommentar

det blir spennende å se hvor stor utbredelse KDE4 programmene kommer til å få når de etterhvert dukker opp også for windows. slik jeg ser det vil terskelen for å bytte OS minke betydelig når du får beholde de programmene du bruker i windows.

 

OT: lurer på om det finnes noen seriøse & fungerende løsninger på å få lese- og skrivetilgang til ext3 partisjoner under Windows XP. Et typisk tilfelle er at alle harddiskene er formatert med NTFS, også eksterne disker med musikk / video / bilder / dokumenter. Tenker da å bruke ext3 på lagringsdisker og slippe "reverse engineered tilgang" til NTFS partisjoner fra Linux

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Du finner alltids programmer du kan bruke hvis du konverterer men du velger samtidig å lukke deg selv inne i en verden som er mye mindre enn den du kom fra.

9634551[/snapback]

Min erfaring er faktisk helt motsatt - jeg synes dataverden har blitt mye større og mer interessant etter at jeg konverterte til Linux. Jeg har lært mye, ikke minst at det finnes noe som er mye bedre enn Windows. Jeg var faktisk ikke forberedt på at det var SÅ stor forskjell i kvalitet på Windows og Linux. Dessuten er det deilig å slippe virustrusler, og jeg har fått bedre privatøkonomi også!

 

Greit nok at jeg ikke får kjørt mine DOS- og Windows-spill i Linux, men da fyrer jeg bare opp DOS eller Windows for å spille litt.

Lenke til kommentar
OT: lurer på om det finnes noen seriøse & fungerende løsninger på å få lese- og skrivetilgang til ext3 partisjoner under Windows XP. Et typisk tilfelle er at alle harddiskene er formatert med NTFS, også eksterne disker med musikk / video / bilder / dokumenter. Tenker da å bruke ext3 på lagringsdisker og slippe "reverse engineered tilgang" til NTFS partisjoner fra Linux

9634681[/snapback]

Bruk ext2 davel, full støtte med driver i MS.

Lenke til kommentar
har vansker for å se at xp brukere kommer til å storme over til vista uansett om det går 1 år eller 4år.

De komemr til å storme over til Vista så snart de kjøper ny maskin. Andelen av brukere som i det hele tatt klarer å installere et OS er veldig liten.

9633279[/snapback]

I og med at MS slutter å selge XP i juni neste år, er man jo pent nødt til å gå til Vista, når man vil ha et Windows OS med lovlig license. Men at folk vil "storme over til Vista" i ren ekstase & pur glede, er neppe tilfelle tror jeg.

 

Snart kommer jo Windows XP m/SP3 inkludert alle oppdateringer og patcher (og kanskje noe nytt også), skulle ikke forundre om mange vil sikre seg denne som siste sjanse, og at den vil selge mye bedre bedre enn Vista SP1. (blandt selvbyggere)

Lenke til kommentar

Nå har da tross alt ikke MS monopol på operativsystemer.

Kanskje du heller skal gå på pc-produsentene å levere med linux, vet det er på trappene, var det dell..

Hvor mange det er som velger det er jo en annen sak.

Merkelig at også denne tråden blir et opprop for hvor bra Linux er og hvor dårlig Winows er...

Merkelig at 95% av pc brukerene velger å sitte på et (som dere ser det) så elendig operativ system, som ikke duger til noe, og som får daglige virus problemer (Pussig at jeg ikke opplever virus mer enn hvert annet år selv?)...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Man kan jo bruke feks Kubuntu som en overgang i fra Windows til Linux. Grunnen til dette er at Kubuntu ligner på Windows utsendemessig, og dermed kan overgangen bli mindre smertefull, når man er innbarka Windows slave.

 

For min del så har jeg 5 maskiner, 1 er jobb bærbar med XP pro, 1 privat bærbar med Vista, 1 stasjonær med XP pro, 1 stasjonær med Ubuntu 7.10 beta og Kubuntu 7.04, 1 bærbar med Ubuntu 7.04.

 

Jeg bruker kun den stasjonære XP maskina når jeg skal spille, ellers har jeg bare begynt å bruke bare Linux maskiner til absolutt alt annet. Og jeg må få si at jeg har fått sansen for Linux etter at K(U)buntu kom i versjon 7.04. Her virker alt "rett utav boksen" med hensyn til maskinvare drivere, og kodekser for lyd/media installeres med kun ett klikk. :)

 

Det må sies at jeg måtte "vri" hodet da jeg gitt i fra Windows til Linux da jeg var langt ned i bukselomma til Bill Gates, jeg var vant med Windows, og Linux er noe forskjellig i fra MS sin greie, men dette er egentlig ganske overkommelige greier. :yes:

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Forøvrig er frasen "Det gjør vondt men det er verdt det" noe som bør brukes om trening, ikke bytte av OS ;)

9634551[/snapback]

Det sies ofte om Dvorak. Jeg vil kalle det mental trening. Jeg har ikke tatt steget til dvorak selv, men det står på ønskelista til en gang jeg har veldig god tid.

Hehe, da er du tøff. ;) Selv skal jeg bli fornøyd hvis jeg klarer å lære meg touch.

Linux handler vel også om å bryte mentalt ut av fastkjørte tenkemåter. Trening. Man blir ikke ekspert første dagen men må nok arbeide seg opp fra et nivå der man kan alt det åpenbare (det er ikke lite bare det) til å bli ekspert. Akkurat som Windows-brukere har opparbeidet seg ferdigheter gjennom en årrekke. Øvelse gjør mester :thumbup:

9634608[/snapback]

Spørsmålet er da selvfølgelig: Hvorfor? Jeg kan et OS allerede, hvorfor skal jeg lære meg et nytt når det jeg har gjør jobben sin? Sånn jeg ser det så *er* OSene likeverdige, de gjør omtrent samme jobben. Hvis jeg skal konvertere så må rett og slett linux tilby noe mer*, noe som er avgjørende for meg personelig og det gjør ikke linux på dette tidspunktet.

 

 

 

 

*To argumenter jeg ofte hører er at jeg kan inspisere kildekoden og at penger ikke ender i Bill Gates sine lommer. Vel, det er kanskje viktig for andre men ikke for meg...

Lenke til kommentar

Uberbox, la meg stille deg et spørsmål som jeg tror kan tilføre denne diskusjonen noe:

 

Du gir to personer hver sin PC, en med Linux og en med Windows. Disse personene har tilnærmet null kunnskap om PC-er fra før av. Tror du h*n som har fått Linux har større problemer enn h*n som har fått Windows?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Spørsmålet er da selvfølgelig: Hvorfor? Jeg kan et OS allerede, hvorfor skal jeg lære meg et nytt når det jeg har gjør jobben sin?

9634785[/snapback]

Det ble dratt noen paralleller til Trabant tidligere i tråden. Hvis du kan kjøre Trabant så kan du kjøre Trabant. Hvorfor velge en annen bil? Vel, det kan være mange grunner til det, men når man bytter så kan man regne med å finne seg til rette med de vanlige tingene med en gang (gass, bremse, klutsj, gir og ratt sitter der man forventer det), men man må regne med å bruke litt tid på å bli kjent med mer avanserte funksjoner og diverse vedlikehold. Om det er verd innsatsen å bytte får man vurdere selv.

Lenke til kommentar
Merkelig at 95% av pc brukerene velger å sitte på et (som dere ser det) så elendig operativ system, som ikke duger til noe, og som får daglige virus problemer (Pussig at jeg ikke opplever virus mer enn hvert annet år selv?)...

9634769[/snapback]

 

Du har fulgt dårlig med i timen når du tror at alle PC-brukere har mulighet til å velge.

Eksempler:

Statsansatte i Norge: Sitter med MS-programvare; BASTA!

Kommuneansatte i Norge: Sitter med MS-programvare; BASTA!

SkoleNorge: Sitter med MS-programvare; BASTA!

SykehusNorge: Sitter med MS-programvare; BASTA!

StatoilHydro: Sitter med MS-programvare; BASTA!

OSV

OSV

Selv jobber jeg i et firma med over 1000 ansatte hvor alt som ikke er fra M$ er FORBUDT! Til og med OPERA!!

HVEM BESTEMMER?

Hørte jeg noen si korrupsjon? :hmm:

Endret av nilsjohanole
Lenke til kommentar
Du finner alltids programmer du kan bruke hvis du konverterer men du velger samtidig å lukke deg selv inne i en verden som er mye mindre enn den du kom fra.

9634551[/snapback]

Min erfaring er faktisk helt motsatt - jeg synes dataverden har blitt mye større og mer interessant etter at jeg konverterte til Linux. Jeg har lært mye, ikke minst at det finnes noe som er mye bedre enn Windows. Jeg var faktisk ikke forberedt på at det var SÅ stor forskjell i kvalitet på Windows og Linux. Dessuten er det deilig å slippe virustrusler, og jeg har fått bedre privatøkonomi også!

 

Greit nok at jeg ikke får kjørt mine DOS- og Windows-spill i Linux, men da fyrer jeg bare opp DOS eller Windows for å spille litt.

9634689[/snapback]

Jeg er helt enig - som mangeårig windows bruker ble jeg svært overrasket over hvor mange programmer som finnes for Linux, i fullversjon klar for nedlasting med et klikk! Ingen som forsøker å lokke deg til å kjøpe en ny oppdatert versjon når det kommer, det er bare å oppgradere; Befriende!

 

Er også enig med Prognatus om at bruken av Linux ikke vil øke jevnt, men stige raskere jo flere som bruker denne. En bak BEOS skrev om dette i 1999 som er interessant og like aktuell i dag, kan se den her. Så hvordan står det i dag til med "crack" og "network effect". Slik jeg ser det har det aldri stått verre til med situasjonen for ms i denne sammenheng, og tror antal nye brukere vil stige kraftig i tiden som kommer.

 

BT hadde en artikkel for to dager siden hvor det ble sakt at salget av Vista går bra i Norge, men slik at 90% av salget knyttes direkte til OEM. Håper EU vil endre på dette; dersom kunder fikk vite prisen for OSet samt mulighet til å istedet bruke sin eksisterende xp lisens eller Linux, så tror jeg flere ville ha gjort det.

Lenke til kommentar
OT: lurer på om det finnes noen seriøse & fungerende løsninger på å få lese- og skrivetilgang til ext3 partisjoner under Windows XP. Et typisk tilfelle er at alle harddiskene er formatert med NTFS, også eksterne disker med musikk / video / bilder / dokumenter. Tenker da å bruke ext3 på lagringsdisker og slippe "reverse engineered tilgang" til NTFS partisjoner fra Linux

9634681[/snapback]

 

Driveren "Ext2IFS" i Windows fikser dette: http://gentoo-wiki.com/Ext3_in_windows

 

Merk at du kan aksessere også ext3-volumer med denne driveren. De vil da bli gjenkjent som ext2 og journalsystemet i ext3 vil ikke være støttet (ved skriving), men ext3 er bakover-kompatibel med ext2.

 

Annen mulighet: http://www.diskinternals.com/linux-reader/

 

For å lese og skrive til NTFS-volumer fra Linux, bruker du driveren "ntfs-3g".

Lenke til kommentar
Nå har da tross alt ikke MS monopol på operativsystemer.

9634769[/snapback]

USA har definert situasjonen dit hen at MS har monopol på os markedet. USA har også dømt MS for å ha misbrukt sin monopolsituasjon.

EU har definert situasjonen dit hen at MS har monopol på os markedet. EU har også dømt MS for å ha misbrukt sin monopolsituasjon.

Foreslår du blar opp i definisjonsordboken, det virker som at du tror et monopol krever 100% av markedet....

 

Kanskje du heller skal gå på pc-produsentene å levere med linux, vet det er på trappene, var det dell..

Verdens tre største pc-produsenter, samt en rekke mindre selskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...