Gå til innhold

XP fortsatt i tet


Anbefalte innlegg

Hvorfor bundles nye PC-er med Windows tro?

Joda fordi det foretrekkes av di fleste, hvis ikke hadde Linux vært mer utbredt her.

Virus til Linux, vel her er jeg kanskje på dypt vann, men siden Linux har åpen kildekode, vil det da ikke være letter for dem som lager virus, å tilpasse viruset nettop til operativsystemet som har åpen kildekode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er et velkjent fenomen at en veldig stor andel av Linux brukere påtvinges Windows i arbeidssammenheng.

 

Ja, stakkars ... LOL .... et velkjent fenomen i snevre Linux kretser. Jeg ser for meg NLSG (Norsk Linux Støtte Gruppe):

 

Nils: "Hei, jeg heter Nils og må bruke Windows XP 8 timer hver dag"

Gruppe: "Hei Nils!"

 

*Snipp*
Lenke til kommentar
Hvorfor bundles nye PC-er med Windows tro?

Joda fordi det foretrekkes av di fleste, hvis ikke hadde Linux vært mer utbredt her.

Trabant var jo den mest "populære" bilen i DDR, så det må jo ha vært den beste også?

 

Toppene i kommunistpartiet kjørte sikkert andre biler, kanskje Mercedeser o.l.? Men de var vel bare sære nerder og fanatikere som ikke skjønte at disse bilmerkene var døde. (bruker her den flotte logikken til uberbox)

Virus til Linux, vel her er jeg kanskje på dypt vann, men siden Linux har åpen kildekode, vil det da ikke være letter for dem som lager virus, å tilpasse viruset nettop til operativsystemet som har åpen kildekode?

9633802[/snapback]

Nei, det er omvendt. Du trenger i de fleste tilfeller kildekoden til et program for å reparere det, men ikke for å ødelegge det. Åpen kildekode er derfor gunstig fordi flere aktører kan rette opp feil. Men man trenger altså IKKE tilgang til kildekoden for å lage virus, noe MS-DOS og Windows er meget gode eksempler på, med sine hundretusenvis av malware.

 

Innenfor fri programvare som GNU/Linux er det også større forskjeller mellom varianter og distribusjoner, som gjør at maskinene blir mindre homogene sammenliknet med i Windows-verden. Dette kan fort gjøre det vanskeligere å lage malware, pga forskjeller mellom systemene. Kanskje man klarer å lage et virus som funker på én variant, men ikke en annen, siden de har forskjellige libraries eller er kompilert på ulike måter.

 

Det er også mange andre fordeler med fri programvare og sikkerhet, men har ikke tid til å gå grundigere inn på det akkurat nå.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvorfor bundles nye PC-er med Windows tro?

Joda fordi det foretrekkes av di fleste, hvis ikke hadde Linux vært mer utbredt her.

Hvis folk hadde vist om alternativene, prisene og fått et reellt valg ville nok en god del gått for det billigste: Linux. Ikke bare på grunn av pris men også på grunn av en rekke andre ting.

 

Virus til Linux, vel her er jeg kanskje på dypt vann, men siden Linux har åpen kildekode, vil det da ikke være letter for dem som lager virus, å tilpasse viruset nettop til operativsystemet som har åpen kildekode?

9633802[/snapback]

Vannet er dypt her ja ;) Åpen kildekode gjør det også mye lettere å finne og rette feil. Les om alternativet: http://en.wikipedia.org/wiki/Security_by_obscurity

 

Ellers så står det flere avsnitt om virus og sikkerhet under punktet Fordel nr 2 i denne tråden. (Se også nr 52, 121 og 129)

Lenke til kommentar
Toppene i kommunistpartiet kjørte sikkert andre biler, kanskje Mercedezer o.l.? Men de var vel bare sære nerder og fanatikere som ikke skjønte at disse bilmerkene var døde. (bruker her den flotte logikken til uberbox)

 

Linux brukere er like utbredt som Mercedes kjørende kommunistledere.

Endret av Uberbox
Lenke til kommentar
Hvis Microsoft fortsetter å miste totalt 0,59%-poeng per måned så vil de være nede på 70,83% om 3 år.

9632523[/snapback]

Jeg er mer optimist m.h.t. at Windows taper terreng. Nedgangen er selvforsterkende tror jeg, slik at den vil øke istedet for å falle i samme takt. Akkurat som issmeltingen på kloden. Jo mer folk får smaken for andre alternativer enn Windows, jo mer går jungeltelegrafen til naboer og venner at det finnes noe som er bedre, og desto flere skifter til Linux også. :)

Lenke til kommentar

Prognatus: Jeg brukte en lineær sammenheng for å ikke legge så mye personlig gjetning i det. Noen vil sikkert tippe at Vista får et kjempeløft med SP1 mens andre vil spå at Linux får et kjempeløft siden problematikken lukket vs. åpen kildekode og Lock-in-taktikker blir omtalt så mye i media at flere "vanlige" skjønner problemet og gjør seg opp en mening. Selv Kristin Halvorsen har satt seg litt inn i sakene. Kommune-Norge begynner å få øynene opp for saken, Regjeringen begynner å bli bevisst på bruk av åpen kildekode, offentlig strategi for åpen kildekode dukker opp. Skoleverket begynner å se mulighetene og begrensningene på de ulike løsningene.

Lenke til kommentar
Jeg er mer optimist m.h.t. at Windows taper terreng. Nedgangen er selvforsterkende tror jeg, slik at den vil øke istedet for å falle i samme takt.

Er veldig enig der. Når linux kommer over en kritisk masse, er det knapt noen leverandører som lenger tør å ignorere det. Og dermed forsvinner hovedargumentet for å bruker Windows isteden (bedre kompatibilitet med software/hardware).

 

I dag er det vel knapt noe jeg ikke får gjort i linux sammenliknet med Windows :hmm:

 

Eller jo, jeg glemte én ting: DRM funker dårlig i Linux, så jeg får ikke kjøpt DRM-infisert musikk og film som krever WMP. Et stort tap for meg :lol:

Lenke til kommentar
Prognatus: Jeg brukte en lineær sammenheng for å ikke legge så mye personlig gjetning i det.

9634081[/snapback]

 

Bare innrømm det Simen1, du liker å leke med tall for personlig vinning! ;) Hehe, tråden er såpass avsporet til tider, så tilgi mitt utsagn.

 

Forøvrig kan vi alle glede oss over fremtiden. De tallene som er blitt presentert sier noe om at jo mer tid som går, jo mer vil vi se av de andre alternativene. Før eller siden vil det blir kommersielt Linux for hvermann å kjøpe (support ++), og da kan vi begynne å snakke reel konkurranse. For det som ødelegger er at ingen kommersielle krefter står bak Linux, jeg tenker da ikke på Suse Linux for servere, men heller ubuntu eller Fedora. Penger vil alltid avgjøre, og dataverden er intet unntak. Være seg hardcore linux nørd eller slappe Windows medlemmer..

Lenke til kommentar

Dersom atte hvis atte tyskerne vant andre verdenskrig ville vi alle snakket tysk og dersom alle som ble født på 70 og 80 tallet fikk linux inn med morsmelka ville linux vært størst.

 

Windows er størst fordi Microsoft leverte den beste pakka til billigst penge den gang da(office, windows DirectX og muligheten til å oppgradere maskinvare).

Mac var bedre på en del felter, men mye dyrere. I dag er dette annerledes og mac spiser andeler, men leverer ikke den valgfriheten man får hardwarekonfig som windows(håper dette forandrer seg).

Linux- Ingen gidder å sitte alene som pionerer når man har en jobb og gjøre.

 

Lev med det.

 

Hilsen Mac og Windowsbruker som testet Ubuntu i 2 uker.

Lenke til kommentar
Dersom atte hvis atte tyskerne vant andre verdenskrig ville vi alle snakket tysk og dersom alle som ble født på 70 og 80 tallet fikk linux inn med morsmelka ville linux vært størst.

 

Windows er størst fordi Microsoft leverte den beste pakka til billigst penge den gang da(office, windows DirectX og muligheten til å oppgradere maskinvare).

Mac var bedre på en del felter, men mye dyrere. I dag er dette annerledes og mac spiser andeler, men leverer ikke den valgfriheten man får hardwarekonfig som windows(håper dette forandrer seg).

Linux- Ingen gidder å sitte alene som pionerer når man har en jobb og gjøre.

 

Lev med det.

 

Hilsen Mac og Windowsbruker som testet Ubuntu i 2 uker.

9634121[/snapback]

 

HE_HE. Veldig bra.

 

Driver og installere Ubuntu på VMWare maskina mi. Så skal vi se da om det er levlig for kjerringa når hun kommer hjem. Ingen ting er bedre enn en praktisk test.

Lenke til kommentar
Du er kanskje litt optimist der. Du kan ikke regne med at microsoft med alle sine ressurser ikke vil stritte imot så godt de klarer?

9634089[/snapback]

Joda, jeg regner med at de vil stritte i mot med alt de makter. Men allerede nå ser vi tegn på panikk - f.eks.: i går offentliggjorde Microsoft at de frigjør en del kildekode til .NET under en lisens som lar folk lese kildekoden og "gjøre seg kjent med hvordan .NET virker". Åpen kildekode? Neida! Det er bare lov å lese kildekoden, du kan ikke endre den eller videredistribuere den (f.eks. legge den ut andre steder på internett).

 

Dette er en felle som Microsoft legger ut: a) for å så usikkerhet i folk flest hva som er åpen kildekode, og b) for at OS-miljøet skal la seg friste til å patche Mono med kildekode fra .NET, slik at Microsoft kan saksøke dem etterpå!

 

Fra før av har vi alle de andre sakene med FUD og endog lovbrudd fra den kanten...

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Prognatus: Jeg brukte en lineær sammenheng for å ikke legge så mye personlig gjetning i det.

9634081[/snapback]

Bare innrømm det Simen1, du liker å leke med tall for personlig vinning! ;) Hehe, tråden er såpass avsporet til tider, så tilgi mitt utsagn.

9634110[/snapback]

Jeg synes tallet var nokså objektivt fremstilt.

 

Ellers så tjener jeg ikke et øre på meninger om det ene eller det andre. Å kjøpe seg anseelse ved å plante feile regnestykker er som å pisse i buksa og ville gjort meg til forumets kronfjott når avsløringene kom.

 

Jeg bruker altså ikke tall for å støtte mine egne meninger, men for å korrigere meg selv ut i fra logiske rettesnorer. Og det har hent at jeg har blitt overrasket og motbevist ting jeg selv har skrevet. (Uten å fjerne regnestykkene. Myteknusing er nyttig for flere enn meg selv)

Lenke til kommentar
Prognatus: Jeg brukte en lineær sammenheng for å ikke legge så mye personlig gjetning i det.

9634081[/snapback]

Bare innrømm det Simen1, du liker å leke med tall for personlig vinning! ;) Hehe, tråden er såpass avsporet til tider, så tilgi mitt utsagn.

9634110[/snapback]

Jeg synes tallet var nokså objektivt fremstilt.

 

Ellers så tjener jeg ikke et øre på meninger om det ene eller det andre. Å kjøpe seg anseelse ved å plante feile regnestykker er som å pisse i buksa og ville gjort meg til forumets kronfjott når avsløringene kom.

 

Jeg bruker altså ikke tall for å støtte mine egne meninger, men for å korrigere meg selv ut i fra logiske rettesnorer. Og det har hent at jeg har blitt overrasket og motbevist ting jeg selv har skrevet. (Uten å fjerne regnestykkene. Myteknusing er nyttig for flere enn meg selv)

9634262[/snapback]

 

Jeg bare fleipet med deg ;)

 

Nå skriver jeg her via min ubuntu klient som kjörer via VMWare. Hvordan tolker statestikken dette? Havner det innunder "diverse" eller "linux" eller "Windows" ?

Lenke til kommentar
Windows er størst fordi Microsoft leverte den beste pakka til billigst penge den gang da(office, windows DirectX og muligheten til å oppgradere maskinvare).
Neppe, Mac var mye bedre, men Mac ville ha kontroll på alt, og ble dermed dyrt og rigid. MS speialiserte seg først kun på OS, med IBM som starthjelp, og IBM-kompatible maskiner som plattform. Brukervennligheten kom etterhvert. De var aldri best på noe, men tok andel etter andel av markedet på priskrig og kjapp kopiering av andres suksessoppskrift.
Linux- Ingen gidder å sitte alene som pionerer når man har en jobb og gjøre.
Jeg synes vel det er en smule provoserende å bli betegnet som ingen.

 

La oss ta et par kjappe saksopplysninger, siden så mange sier så mye tull her. Når det gjelder sikkerhet, så har åpen kildekode vist seg å være sikrere enn lukket ved gjentatte anledninger. Troen på at linux blir like utsatt for virsu etc. med økt markedsandel er rent vissvass. Det finnes i dag linux distribusjoner som er på linje med XP/Vista når det gjelder brukervennlighet. Ikke gå rundt i den illusjonen av alt kan gjøres med museklikk i MS heller. Det aller meste i GNU/Linux kan nå gjøres brukervennlig gjennom GUI, dette inkludere også omfattende tilpasninger på systemnivå.

 

Når det gjelder markedsandel så er nok denne USA baserte statistikken ganske skjev. Jeg vil anta at et noe riktigere tall ligger på bortimot 5% for GNU/Linux. Det som likevel er interessant er at statistikken viser en dobling på ett år. Personlig mener jeg ferdig oppsatt GNU/Linux først ble moden for allmuen da Feisty kom i april i år. Det er da også interessant å se et lokalt ekstrempunkt i stort sett alle statistikkene på nettstedet for april måned i favør GNU/Linux. Dessuten ser dere alle ut til å glemme at GNU/Linux er mye mer enn et OS, det er en hel software samling i tillegg. Se på fremgangen til Firefox i samme periode! MS har også prøvd å utfordre Google, se hvor dårlig de har lyktes. Skulle gjerne sett statistikker for VLC og OpenOffice også. Selv på produkter som MS bundler gratis med OS ser de ut til å tape terreng i forhold til GNU/Linux alternativer. Hvilken nettleser bruker du forresten Ubervox? Synes du Firefox er litt for vanskelig å forstå kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...