Gå til innhold

XP fortsatt i tet


Anbefalte innlegg

Mange her inne som hater/ikke liker Windows. Sier de

bruker Linux i steden, spesielt

i slike Vista diskusjoner. Også utgjør linux delen bare 2,4 %? :hmm:

9632205[/snapback]

 

Jeg bruker linux hjemme og xp på jobb (not by choice, but by force). Hjemme så bruker jeg maskina til nyttige ting, mens jeg på jobb surfer på hw.no ... Derfor teller jeg som windows xp istedenfor linux, selv om det er linux som er på min hjemmemaskin (altså på den maskina hvor jeg faktisk har et valg) ...

9632495[/snapback]

slik er det nok for mange...

Microsoft har gjort lobbyvirksomheten sin... det skal de ha skryt for, f.eks ble vi utvist på skolen vår om vi brukte linux på bærbaren vår :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror en hel del går over til Vista når Service Packen slippes ;)

9632467[/snapback]

Jeg tror vi har sett det største rushet fra XP til Vista (målt i antall brukere per måned). Vista vil nok øke markedsandelen jevnt og trutt på bekostning av XP, men med dette tempoet ser det ut til at majoriteten av XP-brukere vil beholde XP til det har gått mer enn 4 år fra lanseringen av Vista. Med andre ord at mange XP-brukere vil hoppe over Vista. Hvor stor andel av de som vil velge Microsoft sitt neste OS og hvor stor andel som vil velge noe annet er mer usikkert. Jeg tror Linux vil forsyne seg med et betydelig kakestykke (fra XP) i det kakediagrammet de neste årene.

 

Hvis Microsoft fortsetter å miste totalt 0,59%-poeng per måned så vil de være nede på 70,83% om 3 år.

Lenke til kommentar
Tror en hel del går over til Vista når Service Packen slippes ;)

9632467[/snapback]

Jeg tror vi har sett det største rushet fra XP til Vista (målt i antall brukere per måned). Vista vil nok øke markedsandelen jevnt og trutt på bekostning av XP, men med dette tempoet ser det ut til at majoriteten av XP-brukere vil beholde XP til det har gått mer enn 4 år fra lanseringen av Vista. Med andre ord at mange XP-brukere vil hoppe over Vista. Hvor stor andel av de som vil velge Microsoft sitt neste OS og hvor stor andel som vil velge noe annet er mer usikkert. Jeg tror Linux vil forsyne seg med et betydelig kakestykke (fra XP) i det kakediagrammet de neste årene.

 

Hvis Microsoft fortsetter å miste totalt 0,59%-poeng per måned så vil de være nede på 70,83% om 3 år.

9632523[/snapback]

 

Noen ganger har jeg lurt på om jeg skal klippe ut sitater fra enkelte poster for å henge de på veggen. Tenk så morsom lesning det ville være om ca 3-5-10 år.... Det var engang en IBM sjef som mente at verden trenger ikke mer enn 5 datamaskiner, altså hver supernasjon. Tror det var under den kalde krigen. Også en meget kjent herremann som mente at vi trenger ikke mer ram enn (husker ikke helt) 32k? Shit the same, poenget kommer i allefall frem.

 

Vi kan anta til vi blir blå. Som det er å lese av statestikken brukes fortsatt Win2K den dag i dag. Hard kjerne eller ei. XP ruler fortsatt, ikke så veldig rart i grunn. Vista er alt XP ikke er (mye kan sies om det), men ingen vet om eller når alle XP brukere går over til Vista. Linux kan og bør blir enda bedre enn hva det er for å ta flere markedsandeler.

 

Det jeg skulle likt å sett var en tilnærmen mot osX. For hva hvis osX lar seg gjøre på en PC ved vanlig installasjonsrutine ala XP/Vista slik som XP/Vista kan gjøre på Mac? Alt handler om valgfrihet, men det er også slik at fleste parten som velger å rote seg borti et OS skifte kan litt mer om data enn morra mi. En hard kjerne mener både det ene og det andre om Linux, også osX. Samme er det med Windows. De fleste brukere vil ha det enkelt og at det funker, ikke at du får fanzy skrivebord eller kan skrive kommando for å se på bildene dine. Være seg Windows, osX eller en Linux distro.

 

Alt i alt så gjenspeiler dette seg i statestikken over brukerne der ute. At man kan se litt andre tendenser her på forumet tviler jeg ikke på. Tross alt svært mange sære mennesker her, meg selv inkludert ;)

 

slik er det nok for mange...

Microsoft har gjort lobbyvirksomheten sin... det skal de ha skryt for, f.eks ble vi utvist på skolen vår om vi brukte linux på bærbaren vår :p

9632516[/snapback]

 

Det handler vel mer om IT instruks enn valgfrihet. At skolen din ikke synes det er noe særlig at hobbymekkere kan gjøre som de vil med et verktøy som skal brukes i undervisningsøyemed handler vel ikke om lobbyvirksomheten til MS. Det handler vel mer om svette og slitne ansatte på IT avdelingen. Kompis av meg jobber ved en VGS i Oslo, og det merkeligste skjer med maskiner. Betviler ikke din kompetanse på linux, men det var vel heller aldri meningen å bruke Linux i skolesammenheng?

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Hvis man ser på all støyen som genereres av Linux fanatikere i pressen og generelt på nettet så skulle man tro at XP og Linux burde bytte plass. At de beviselig representerer under 1% av verdens burde være en tankevekker; la oss si at tallet er fem ganger så høyt - rundt 5%. Det er fremdeles så lite at det ikke er interessant å bruke energi på dette "fenomenet".

 

Linux er dødt - knapt holdt i live av en liten kjerne fanatiske teknologer og nerder.

9632398[/snapback]

 

Et par punkter angående dette "fenomenet" ditt.

 

Man regner med at i 2010 vi det være en billion PC brukere i verden (vi snakker her da om desktop brukere)

Vi snakker her da om millioner av Linux desktop brukere. Litt av et fenomen vil jeg påstå. Når man i tillegg tar med i betraktning at en ganske stor del av verdens befolkning surfer på nettet fra jobb, som er Windows dominert de aller fleste plasser så sier det seg selv at statistikken blir skjev i Windows sin fordel, ikke bare ovenfor Linux, men for alle alternative operativ system.

 

Så kan man jo begynne og diskutere Linux som server os.

Man kan jo for eksempel bemerke at hw.no kjører dette "fenomenet".

Ellers kan det jo nevnes at allerede i 2006 kjørte 8 av verdens 10 ledende hosting tilbydere Linux, og at per Juni 2007 kjørte over 77% av verdens topp 500 super datamaskiner dette ubetydelige "fenomenet".

 

Statistikk basert på server salg viser at Linux har ca 13% av det totale server markedet på verdensbasis, og er ett av de raskest voksende desktop operativ systemene.

 

17% av smart telefoner solgt i 2006 var Linux basert.

 

XO's One Laptop Per Child prosjekt har bestillinger på over en million maskiner med Linux.

 

Russland skal bytte til Linux for alle landets skoler... osv osv.

 

Å påstå at Linux bare er et "fenomen" for "nerder" er direkte latterlig om man skal se på fakta.

 

Selv bruker jeg Linux privat og har hatt Linux som hoved operativ system siden 1999, men bidrar til Windows 2003/XP 64bit statistikken på hw.no og andre nettsteder daglig pga jobb.

 

Men men, om en 50 millioner desktop Linux brukere kvalifiserer som nerdete brukere av et, i følge deg, dødt operativ system så skal ikke jeg kverrulere på dine definisjoner.

Lenke til kommentar

Jeg hadde glatt gått over til OSX om det hadde funka bra på vanlige PC-er..

Men siden jeg har en stasjonær og en bærbar så blir det litt overkill å kjøpe en mac nå (spesielt siden jeg ikke har råd XD)

men kunne tenke meg en mac mini som htpc eller bytte ut bærbaren min med en macbook (men siden den egentlig ikke er min så funker det dårlig :o )

 

Ellers bruker jeg XP på stasjonæren og Vista på bærbaren for tiden..

Lenke til kommentar
Spennende lesninger Simen1! Tok du deg virkelig tid til å regne ut det der? :)

9632515[/snapback]

Noe fornuftig skal man jo bruke arbeidstida til :p

 

Noen ganger har jeg lurt på om jeg skal klippe ut sitater fra enkelte poster for å henge de på veggen. Tenk så morsom lesning det ville være om ca 3-5-10 år....

9632574[/snapback]

Hehe. Vi skulle hatt en samletråd for spådommer om framtida. :)

Jeg husker jeg i 2001 eller noe sånt som Pentium 7 på 15 GHz (enkeltkjerne) 5 år frem i tid, altså i fjor. Vi vet jo hvordan det gikk :whistle: Jeg kan med stor sikkerhet si at jeg ikke kommer til å treffe spikeren på hodet med spådommene, men man skal jo aldri si aldri.

 

ShadowMaster: billion = 1000 milliarder. Så mange mennesker kommer vi garantert ikke til å være i verden i 2010, og langt mindre PC-brukere. Amerikansk billion = europeisk milliard.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på all støyen som genereres av Linux fanatikere i pressen og generelt på nettet så skulle man tro at XP og Linux burde bytte plass. At de beviselig representerer under 1% av verdens burde være en tankevekker; la oss si at tallet er fem ganger så høyt - rundt 5%. Det er fremdeles så lite at det ikke er interessant å bruke energi på dette "fenomenet".

 

Linux er dødt - knapt holdt i live av en liten kjerne fanatiske teknologer og nerder.

9632398[/snapback]

 

Et par punkter angående dette "fenomenet" ditt.

 

Man regner med at i 2010 vi det være en billion PC brukere i verden (vi snakker her da om desktop brukere)

Vi snakker her da om millioner av Linux desktop brukere. Litt av et fenomen vil jeg påstå. Når man i tillegg tar med i betraktning at en ganske stor del av verdens befolkning surfer på nettet fra jobb, som er Windows dominert de aller fleste plasser så sier det seg selv at statistikken blir skjev i Windows sin fordel, ikke bare ovenfor Linux, men for alle alternative operativ system.

 

Så kan man jo begynne og diskutere Linux som server os.

Man kan jo for eksempel bemerke at hw.no kjører dette "fenomenet".

Ellers kan det jo nevnes at allerede i 2006 kjørte 8 av verdens 10 ledende hosting tilbydere Linux, og at per Juni 2007 kjørte over 77% av verdens topp 500 super datamaskiner dette ubetydelige "fenomenet".

 

Statistikk basert på server salg viser at Linux har ca 13% av det totale server markedet på verdensbasis, og er ett av de raskest voksende desktop operativ systemene.

 

17% av smart telefoner solgt i 2006 var Linux basert.

 

XO's One Laptop Per Child prosjekt har bestillinger på over en million maskiner med Linux.

 

Russland skal bytte til Linux for alle landets skoler... osv osv.

 

Å påstå at Linux bare er et "fenomen" for "nerder" er direkte latterlig om man skal se på fakta.

 

Selv bruker jeg Linux privat og har hatt Linux som hoved operativ system siden 1999, men bidrar til Windows 2003/XP 64bit statistikken på hw.no og andre nettsteder daglig pga jobb.

 

Men men, om en 50 millioner desktop Linux brukere kvalifiserer som nerdete brukere av et, i følge deg, dødt operativ system så skal ikke jeg kverrulere på dine definisjoner.

9632598[/snapback]

 

Jeg må si meg uenig i din tolkning av statestikken, men den diskusjonen kan vi jo la være. Helt enig med deg er jeg derimot når andre kan påstå at Linux er et fenomen. Facebook er et fenomen. Den dagen jeg ser facebook som standard installert applikasjon skal jeg vurdere strikking som hobby...

 

Derimot at Linux eier store andeler i servermarkedet er jo ingen hemmelighet. UNIX har overlevd siden 70 tallet og ikke en tøddel har endret seg siden. Det er heller ikke negativt ment. Problemet til Linux er bare at brukervennligheten har ennå et stykke frem. Og jeg mener at Linux bærer ofte preg av utviklingsprosjekter som blir gjort i et svært lite tilnærmelig miljø. Med det mener jeg at "nerder" ofte lager noe de kanskje antar er svært brukervennlig, men som i realiteten er temmelig avansert. Linux er fortsatt et "nerdeOS", men med det aller største potensialet for å bli best i klassen. Det argumentet baserer jeg på at Linux er gratis, og at gratis programvare kan komme til å bli enda mer viktigere i fremtiden enn i dag. Hva når de virkelige store kommersielle aktørene velger å kikke på applikasjoner med sin egen agenda. Da kan vi vurdere om vi får det vi betaler for eller må spille på lag med noe vi kanskje ikke helt har bruk for. Da er jo vinneren den som står på siden og er åpent for alle. Uten kostnader.

 

Dette ble kanskje en litt tung post, men jeg håper budskapet kommer noenlunde frem ;) (og at jeg ikke tråkker noen på tærne, i allefall ikke så veldig hardt...)

Lenke til kommentar

Nå skal man vel ikke mistenke MS for å tro at Vistarekutteringen vil komme fra andre steder enn XP - viss den kommer da?

Det er lite fortjeneste i å håpe på en liiiten promille fra de andre.

Så er det jo en underlig observasjon noen gjør, at 95% er noen tullinger når de resterende 5% ikke er enige.

Jeg tilhører de 95% som vil ha det enkelt - dra, og slipp, så er jobben gjort. Jeg vil ikke huske en eneste remse !

Og jeg vil velge utstyr blandt et utvalg forskjellige konkurrerende fabrikkater. Og bare det utelukker iallfall en av de små OS.

 

Så er jeg ikke noe glad i at noen har en markedsandel på 95% - FY!

Men - er det noe rart ?

Og er det ikke en fordel ?

Lenke til kommentar

Så lenge et operativsystem som f.eks. Windows XP fungerer tilfredsstillende så er det ingen grunn til å hive seg over lommeboka for å kjøpe Vista.

 

Dette er jo eksakt den samme historikken hver gang det er ny Windows ute.

Diverse steder forteller om den nye Windows og det opprettes tråder i forum og artikler over hvor mange som har gått over til nyeste Windows.

 

Historikken med at den nye Windows versjonen ofte har en del sikerhetshull, småfeil og problemer med ulik hardvare gjentar seg også.

 

Jeg syntes slike diskusjoner egentlig er litt komisk gjentakende...

 

Hadde det vært snakk om at Windows XP virkelig har vært et helv#!!#! av et operativsystem så er det klar en god grunn til å hive seg over Vista.

-Men det er ikke tilfelle.

 

Det er omtrent alltid slik at når et nytt OS slippes så er det forrige på topp hvor småfeil, kompatibilitet osv. forlengst er rettet.

 

Den praktiske nytten for overgang til Vista er null eller minimal for svært mange brukere.

Bortsett fra litt stas med nytt utseende og ikoner, så er ikke Vista en viktig oppgradering for hjemmebrukere på lang tid ennå.

DirectX 10 er jo viktig for noen, men personer som spiller slike spill har vel ofte litt datakunnskap til å finne løsninger til DX 10 også på Win XP.....

 

Det er vel strengt tatt kun Windows ME (problemutgave nr. 1) brukere som virkelig hadde en god grunn til å hurtig gå over til nye versjon i sin tid.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvis man ser på all støyen som genereres av Linux fanatikere i pressen og generelt på nettet så skulle man tro at XP og Linux burde bytte plass. At de beviselig representerer under 1% av verdens burde være en tankevekker; la oss si at tallet er fem ganger så høyt - rundt 5%. Det er fremdeles så lite at det ikke er interessant å bruke energi på dette "fenomenet".

Beviselig? Kunne du utdype?

9632459[/snapback]

 

Med mindre du har andre statistikker som sier noe annet er dette mer en bevis på at Linux i beste fall er et nisjeprodukt på linje med Amiga, C64 etc som jo fortsatt lever i "beste velgående".

Lenke til kommentar

@Shadowmaster:

 

Et lite tilleggspoeng til din glimrende post. I en del "utviklingsland", f.eks Brasil, er faktisk Linux andelen på ca 17 %, og betydelig høyere på nye maskiner. Pr i dag slår disse lite ut, grunnet lav "penetrering" av markedet, samt meget lav tilknytning til internett.

 

OLPC prosjektet vil også drive Linuxandelen opp radikalt om prosjektet lykkes i en viss grad.

 

Derfor er ikke Linux "operativsystem" for nerder, men et operativsystem med et betydelig potensiale, trolig vel så stort som Windows.

Lenke til kommentar
Linux er dødt - knapt holdt i live av en liten kjerne fanatiske teknologer og nerder.

9632398[/snapback]

 

Tror du bør lese statisktikken litt mere før du uttaler at Linux er dødt og kun holdes i live av en liten kjerne fanatiske teknologer og nerder. F. eks. Har Linux hatt en ganske stor oppsving fra i fjor (5.2% flere brukere i forhold til i fjor), i motsettning til Windows OS sammen som har misstet 0.6% av brukerne sine, (0.05% færre XP og Vista brukere i forhold til i fjor). Med forbehold om regnefeil. Uansett øker Linux mens windows synker. Så det å kalle Linux for ett dødt OS blir vel feil?

Lenke til kommentar
Man regner med at i 2010 vi det være en billion PC brukere i verden (vi snakker her da om desktop brukere)

 

Jeg regner med du mener 1 milliard - 1% av dette er 10 millioner - la oss være snille og si 5% - 50 millioner. Fortsatt en dråpe i havet i forhold til 950 millioner Windows brukere. Hva er poenget ditt? Relativt sett er Linux mikroskopisk på desktopen.

 

Vi snakker her da om millioner av Linux desktop brukere. Litt av et fenomen vil jeg påstå. Når man i tillegg tar med i betraktning at en ganske stor del av verdens befolkning surfer på nettet fra jobb, som er Windows dominert de aller fleste plasser så sier det seg selv at statistikken blir skjev i Windows sin fordel, ikke bare ovenfor Linux, men for alle alternative operativ system.

 

Dette er bare antagelser. Finnes ingen tall på dette - det kan like gjerne være folk som tvinges til å bruke Linux på jobb.

 

Så kan man jo begynne og diskutere Linux som server os.

Man kan jo for eksempel bemerke at hw.no kjører dette "fenomenet".

Ellers kan det jo nevnes at allerede i 2006 kjørte 8 av verdens 10 ledende hosting tilbydere Linux, og at per Juni 2007 kjørte over 77% av verdens topp 500 super datamaskiner dette ubetydelige "fenomenet". Statistikk basert på server salg viser at Linux har ca 13% av det totale server markedet på verdensbasis, og er ett av de raskest voksende desktop operativ systemene.

 

Vi snakker desktop og antall brukere - ikke servere. De bidrar ikke på diskuterte statistikk.

 

17% av smart telefoner solgt i 2006 var Linux basert.

 

Kilde? Dette høres meget tvilsomt ut med tanke på antall solgte Windows mobiler. Hvilke kjente merker kjører Linux?

 

XO's One Laptop Per Child prosjekt har bestillinger på over en million maskiner med Linux.

 

Ikke fordi de fattige barna ønsker det.

 

Russland skal bytte til Linux for alle landets skoler... osv osv.

 

Igjen ikke fordi de ønsker det, men fordi det er tvingende nødvendig pga fattigdom.

 

Både OLPC og Russland vil nok finne ut at TCO er høyere enn hvis de hadde valgt Microsoft.

 

Å påstå at Linux bare er et "fenomen" for "nerder" er direkte latterlig om man skal se på fakta. Selv bruker jeg Linux privat og har hatt Linux som hoved operativ system siden 1999, men bidrar til Windows 2003/XP 64bit statistikken på hw.no og andre nettsteder daglig pga jobb.

 

Du høres ut som en nerd.

 

Men men, om en 50 millioner desktop Linux brukere kvalifiserer som nerdete brukere av et, i følge deg, dødt operativ system så skal ikke jeg kverrulere på dine definisjoner.

 

Kilde? Hvordan har de kommet frem til dette tallet? Antall nedlastninger? Jeg har lastet ned et par live distroer i min tid; likens har mange jeg kjenner, men de har ombestemt seg fort når ingenting fungerer. INGEN jeg kjenner kjører Linux bortsett fra et par stykker på it-avd der jeg jobber. De er, ja, nerder.

Lenke til kommentar
Linux er dødt - knapt holdt i live av en liten kjerne fanatiske teknologer og nerder.

9632398[/snapback]

 

Tror du bør lese statisktikken litt mere før du uttaler at Linux er dødt og kun holdes i live av en liten kjerne fanatiske teknologer og nerder. F. eks. Har Linux hatt en ganske stor oppsving fra i fjor (5.2% flere brukere i forhold til i fjor), i motsettning til Windows OS sammen som har misstet 0.6% av brukerne sine, (0.05% færre XP og Vista brukere i forhold til i fjor). Med forbehold om regnefeil. Uansett øker Linux mens windows synker. Så det å kalle Linux for ett dødt OS blir vel feil?

9632884[/snapback]

 

Kanskje ikke dødt i seg selv, men på desktop og i forhold til Windows ja.

Lenke til kommentar
Problemet til Linux er bare at brukervennligheten har ennå et stykke frem.

Tør jeg spørre hva du da sikter til? Som jeg ser det kan det være to kategorier.

1. Problemer ala det at det er Windows som kommer forhåndsinstallert og Linux vil da alltid være vanskeligere å installere uansett hvor enkel installasjonen er.

2. Vanskeligere å bruke systemet når alt er oppe og går fordi løsningene er for dårlig. Sier ikke at det ikke er flere gyldige punkter i denne kategorien også, men stort sett er det bare oppgulp av FUD.

Lenke til kommentar

@Uberbox:

 

Dersom du mener at TCO er høyere for Linux enn Windows, kom med regnestykket. Min personlige erfaring er faktisk stikk motsatt. Og i land der man ikke har reelt sett omstillingskostnader og i tillegg svært lave kostnader på arbeidskraft, er nok svaret stikk motsatt.

 

OLPC ville aldri kunne blitt et prosjekt om Windows skulle bli brukt.

 

Og for å si det enkelt, de som jobber med det prosjektet er minst på MS sitt nivå kompetansemessig (om ikke over).

 

Det er faktisk merkelig at du har standpunkt stikk i strid med MS sine egne. MS ser Linux som en meget stor og seriøs konkurrent i de såkalte "emerging markets". Dette er en av grunnene til spesiell Windowsversjon i disse, samt prising av programvare på et meget lavt nivå.

Lenke til kommentar
Ikke fordi de fattige barna ønsker det.
Igjen ikke fordi de ønsker det, men fordi det er tvingende nødvendig pga fattigdom.
Alle hjemmebrukere ønsket seg MS Windows når de kjøpte ny maskin de siste 10 årene? Veldig usannsynlig.
Både OLPC og Russland vil nok finne ut at TCO er høyere enn hvis de hadde valgt Microsoft.
Lurer på hvordan du kommer fram til en slik "konklusjon". Hva er tidsperspektivet for utregning av TCO, 1 måned? Uansett bør ikke TCO regnes som eneste variabelen ved valg av programvare, en annen viktig variabel heter programvarepolitikk ;)

 

forøvrig jobber Ubuntu med saken :D

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/1

Bug #1 (liberation), Microsoft has a majority market share

 

Bug description

 

Microsoft has a majority market share in the new desktop PC marketplace. This is a bug, which Ubuntu is designed to fix.

 

Non-free software is holding back innovation in the IT industry, restricting access to IT to a small part of the world's population and limiting the ability of software developers to reach their full potential, globally. This bug is widely evident in the PC industry.

  Steps to repeat:

    1. Visit a local PC store.

  What happens:

    2. Observe that a majority of PCs for sale have non-free software pre-installed.

    3. Observe very few PCs with Ubuntu and free software pre-installed.

  What should happen:

    1. A majority of the PCs for sale should include only free software like Ubuntu.

    2. Ubuntu should be marketed in a way such that its amazing features and benefits would be apparent and known by all.

    3. The system shall become more and more user friendly as time passes.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...