Gå til innhold

XP fortsatt i tet


Anbefalte innlegg

Man kan jo bruke feks Kubuntu som en overgang i fra Windows til Linux. Grunnen til dette er at Kubuntu ligner på Windows utsendemessig, og dermed kan overgangen bli mindre smertefull, når man er innbarka Windows slave.

 

For min del så har jeg 5 maskiner, 1 er jobb bærbar med XP pro, 1 privat bærbar med Vista, 1 stasjonær med XP pro, 1 stasjonær med Ubuntu 7.10 beta og Kubuntu 7.04, 1 bærbar med Ubuntu 7.04.

 

Jeg bruker kun den stasjonære XP maskina når jeg skal spille, ellers har jeg bare begynt å bruke bare Linux maskiner til absolutt alt annet. Og jeg må få si at jeg har fått sansen for Linux etter at K(U)buntu kom i versjon 7.04. Her virker alt "rett utav boksen" med hensyn til maskinvare drivere, og kodekser for lyd/media installeres med kun ett klikk.  :)

 

Det må sies at jeg måtte "vri" hodet da jeg gitt i fra Windows til Linux da jeg var langt ned i bukselomma til Bill Gates, jeg var vant med Windows, og Linux er noe forskjellig i fra MS sin greie, men dette er egentlig ganske overkommelige greier.  :yes:

9634770[/snapback]

Må bare spørre, hvorfor konverterte du?

(siden du fortsatt bruker windows til spill så kan du vel ikke regnes som fullverdig konvertitt men skitt la gå ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
Man kan jo bruke feks Kubuntu som en overgang i fra Windows til Linux. Grunnen til dette er at Kubuntu ligner på Windows utsendemessig, og dermed kan overgangen bli mindre smertefull, når man er innbarka Windows slave.

 

For min del så har jeg 5 maskiner, 1 er jobb bærbar med XP pro, 1 privat bærbar med Vista, 1 stasjonær med XP pro, 1 stasjonær med Ubuntu 7.10 beta og Kubuntu 7.04, 1 bærbar med Ubuntu 7.04.

 

Jeg bruker kun den stasjonære XP maskina når jeg skal spille, ellers har jeg bare begynt å bruke bare Linux maskiner til absolutt alt annet. Og jeg må få si at jeg har fått sansen for Linux etter at K(U)buntu kom i versjon 7.04. Her virker alt "rett utav boksen" med hensyn til maskinvare drivere, og kodekser for lyd/media installeres med kun ett klikk.  :)

 

Det må sies at jeg måtte "vri" hodet da jeg gitt i fra Windows til Linux da jeg var langt ned i bukselomma til Bill Gates, jeg var vant med Windows, og Linux er noe forskjellig i fra MS sin greie, men dette er egentlig ganske overkommelige greier.  :yes:

9634770[/snapback]

Må bare spørre, hvorfor konverterte du?

(siden du fortsatt bruker windows til spill så kan du vel ikke regnes som fullverdig konvertitt men skitt la gå ;) )

9635094[/snapback]

 

Ville finne utav hva dette Linux "hysteriet" dreide seg om. :p Og jeg må få si at jeg er meget imponert over Linux. Det er definert ikke vanskelig å komme i gang med, jeg har ikke hatt de store problemene etter jeg begynte å bruke Linux, men noe småtteri har det jo vært, på lik linje som jeg hadde noe småtteri med Windows engang i blant.

 

Og ja, det finnes spill til Linux også, kan i farta vise til America's Army som er en meget god Battlefield 2 klone om man liker den typen spill da.. :)

 

Edit: AA er et helt gratis spill.

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Uberbox, la meg stille deg et spørsmål som jeg tror kan tilføre denne diskusjonen noe:

 

Du gir to personer hver sin PC, en med Linux og en med Windows. Disse personene har tilnærmet null kunnskap om PC-er fra før av. Tror du h*n som har fått Linux har større problemer enn h*n som har fått Windows?

9634820[/snapback]

 

Ja, på alle måter. For diskusjonens skyld kan vi se bort fra all driverproblematikk og at man ikke kan spørre venner eller naboer om filkopiering eller andre trivielle ting (med mindre de er l33t l1nux hax00rz) - selv min gamle far kan svare på hvordan man gjøre dette i Windows.

 

La oss videre si at denne personen bruker Linux i 3 år og blir veldig god - helt uberl33t. Denne personen skal så ut i arbeidslivet og får følgende spørsmål i jobbintervjuet: "Hvilke Microsoft/Windows produkter kjenner du til?". Jobbutvalget er meget smalt om man bare kan Linux.

 

'nuff said.

Lenke til kommentar
Uberbox, la meg stille deg et spørsmål som jeg tror kan tilføre denne diskusjonen noe:

 

Du gir to personer hver sin PC, en med Linux og en med Windows. Disse personene har tilnærmet null kunnskap om PC-er fra før av. Tror du h*n som har fått Linux har større problemer enn h*n som har fått Windows?

9634820[/snapback]

 

Ja, på alle måter. For diskusjonens skyld kan vi se bort fra all driverproblematikk og at man ikke kan spørre venner eller naboer om filkopiering eller andre trivielle ting (med mindre de er l33t l1nux hax00rz) - selv min gamle far kan svare på hvordan man gjøre dette i Windows.

 

La oss videre si at denne personen bruker Linux i 3 år og blir veldig god - helt uberl33t. Denne personen skal så ut i arbeidslivet og får følgende spørsmål i jobbintervjuet: "Hvilke Microsoft/Windows produkter kjenner du til?". Jobbutvalget er meget smalt om man bare kan Linux.

 

'nuff said.

9635425[/snapback]

Dere kan jo se hva dagens "New York Times mener om det, sjekk særlig ut audio filen som ligger der.

 

Selv synes jeg Linux krever det samme av brukeren som win xp/vista, de har begge noen områder hvor de krever litt mer enn den andre. Tatt i betraktning de fordeler Linux har å by på så er valget enkelt. Mangel på kunnskap om systemet er eneste som kan forklare at andre velger annerledes.

Lenke til kommentar
Forøvrig er frasen "Det gjør vondt men det er verdt det" noe som bør brukes om trening, ikke bytte av OS ;)

9634551[/snapback]

Det sies ofte om Dvorak. Jeg vil kalle det mental trening. Jeg har ikke tatt steget til dvorak selv, men det står på ønskelista til en gang jeg har veldig god tid.

Hehe, da er du tøff. ;) Selv skal jeg bli fornøyd hvis jeg klarer å lære meg touch.

Linux handler vel også om å bryte mentalt ut av fastkjørte tenkemåter. Trening. Man blir ikke ekspert første dagen men må nok arbeide seg opp fra et nivå der man kan alt det åpenbare (det er ikke lite bare det) til å bli ekspert. Akkurat som Windows-brukere har opparbeidet seg ferdigheter gjennom en årrekke. Øvelse gjør mester :thumbup:

9634608[/snapback]

Spørsmålet er da selvfølgelig: Hvorfor? Jeg kan et OS allerede, hvorfor skal jeg lære meg et nytt når det jeg har gjør jobben sin? Sånn jeg ser det så *er* OSene likeverdige, de gjør omtrent samme jobben. Hvis jeg skal konvertere så må rett og slett linux tilby noe mer*, noe som er avgjørende for meg personelig og det gjør ikke linux på dette tidspunktet.

9634785[/snapback]

 

Du har rett - hvorfor skal man svitsje hvis det man har fungerer utmerket/like bra og i mange tilfeller bedre?

 

Problemet er ofte at folk blir religiøse og da spesielt hvis de er underdogs slik som Linux brukere er. Av en eller annen grunn bruker de enhver anledning til å prøve å konvertere folk med argumenter om at Linux er SÅ mye bedre og at M$ suger elgballer. Hva i h*elvete?!!??

 

Jeg var Commodore/Amiga freak fra 85-95, kodet spill og demoer i stor stil i et proprietært OS - hatet PC og M$ - så jeg vet hvor Linux fanatismen kommer fra(for det er ikke annet enn det hos mange her). Hadde jeg brukt halvparten av energien på M$ produkter da ville jeg sikkert hatt dobbelt lønn i dag :!:

Lenke til kommentar
Ja, på alle måter. For diskusjonens skyld kan vi se bort fra all driverproblematikk og at man ikke kan spørre venner eller naboer om filkopiering eller andre trivielle ting (med mindre de er l33t l1nux hax00rz) - selv min gamle far kan svare på hvordan man gjøre dette i Windows.

 

La oss videre si at denne personen bruker Linux i 3 år og blir veldig god - helt uberl33t. Denne personen skal så ut i arbeidslivet og får følgende spørsmål i jobbintervjuet: "Hvilke Microsoft/Windows produkter kjenner du til?". Jobbutvalget er meget smalt om man bare kan Linux.

 

'nuff said.

9635425[/snapback]

Filkopiering skulle være ett problem? Jeg ser ikke helt den store kompetanseskillet mellom å kompiere filer i Nautilus / Konqueror (Linux) og Explorer (Windows).

 

Det andre tar du også feil på. Det er i dag ett stort vakuum i markedet for Linux-kompetanse, og stor etterspørsel, og oftere høyere lønn, for folk med bakgrunn i Linux og Unix enn Windows-administratorer. Uansett er de fleste sikret it-jobb med dagens marked, men det er noe å tenke på for fremtiden. Jeg mener at Windows-kompetanse i seg selv er alt for smalt, og at man bør bygge på det, enten med en sertifisering innen datasikkerhet (CISSP), og f.eks. Solararis-sertifisering.

 

Ett godt eksempel på det er at jeg etter førstegangstjenesten fikk jobbtilbud fra 3 ulike linux-relaterte selskaper her i landet - og jeg har ingen annen kompetanse enn allmennfag - og en stor interesse for linux selvfølgelig.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Spørsmålet er da selvfølgelig: Hvorfor? Jeg kan et OS allerede, hvorfor skal jeg lære meg et nytt når det jeg har gjør jobben sin?
Neida, for all del hold deg til MS du.

Problemet er ofte at folk blir religiøse og da spesielt hvis de er underdogs slik som Linux brukere er. Av en eller annen grunn bruker de enhver anledning til å prøve å konvertere folk med argumenter om at Linux er SÅ mye bedre og at M$ suger elgballer. Hva i h*elvete?!!??
Snakk for deg selv. Hvem har vært fanatisk i tråden her?
Jeg var Commodore/Amiga freak fra 85-95, kodet spill og demoer i stor stil i et proprietært OS - hatet PC og M$ - så jeg vet hvor Linux fanatismen kommer fra(for det er ikke annet enn det hos mange her). Hadde jeg brukt halvparten av energien på M$ produkter da ville jeg sikkert hatt dobbelt lønn i dag  :!:

9635630[/snapback]

Tok en kjapp tur på finn.no, de har brukbart antall ledige stillinger for folk med GNU/Linux kompetanse. Selv om Microsoft gir flere hits, så verken de stillingene mer interessante eller bedre betalt ut. Hvordan er det, hvilken nettleser bruker du?

 

Den tiden jeg har brukt med knoting i MS er i kvantum fullt på høyde med tiden jeg har knotet i GNU/Linux. I ettertid, hvilke av de to tror du har gitt mest varig verdi?

Lenke til kommentar
Du har rett - hvorfor skal man svitsje hvis det man har fungerer utmerket/like bra og i mange tilfeller bedre?

 

Problemet er ofte at folk blir religiøse og da spesielt hvis de er underdogs slik som Linux brukere er. Av en eller annen grunn bruker de enhver anledning til å prøve å konvertere folk med argumenter om at Linux er SÅ mye bedre og at M$ suger elgballer. Hva i h*elvete?!!??

 

Jeg var Commodore/Amiga freak fra 85-95, kodet spill og demoer i stor stil i et proprietært OS - hatet PC og M$ - så jeg vet hvor Linux fanatismen kommer fra(for det er ikke annet enn det hos mange her). Hadde jeg brukt halvparten av energien på M$ produkter da ville jeg sikkert hatt dobbelt lønn i dag  :!:

9635630[/snapback]

Fordi man ikke vet hva som fungerer best før man har prøvd det. De som uttaler seg hardest mot linux er de som aldri har prøvd det (eller prøvd Red Hat 5.0 på sin ultrapropritære PC en gang på nittitallet).

 

Jeg er enig i at mye av fanatismen i Linx-miljøet irriterer meg grenseløst - riktig verktøy for riktig oppdrag - men er det noe som irriterer det meg, er det slike som deg, som repeterer myter, FUD, etc. Ikke alle som bruker Linux er fanatikere.

Lenke til kommentar
Ja, på alle måter. For diskusjonens skyld kan vi se bort fra all driverproblematikk og at man ikke kan spørre venner eller naboer om filkopiering eller andre trivielle ting (med mindre de er l33t l1nux hax00rz) - selv min gamle far kan svare på hvordan man gjøre dette i Windows.

 

La oss videre si at denne personen bruker Linux i 3 år og blir veldig god - helt uberl33t. Denne personen skal så ut i arbeidslivet og får følgende spørsmål i jobbintervjuet: "Hvilke Microsoft/Windows produkter kjenner du til?". Jobbutvalget er meget smalt om man bare kan Linux.

 

'nuff said.

9635425[/snapback]

Filkopiering skulle være ett problem? Jeg ser ikke helt den store kompetanseskillet mellom å kompiere filer i Nautilus / Konqueror (Linux) og Explorer (Windows).

 

Det andre tar du også feil på. Det er i dag ett stort vakuum i Linux-kompetanse, og større etterspørsel, o høyere lønn, for folk med bakgrunn i Linux og Unix enn Windows-administratorer. Uansett er de fleste sikret it-jobb med dagens marked, men det er noe å tenke på for fremtiden. Jeg mener at Windows-kompetanse i seg selv er alt for smalt, og at man bør bygge på det, enten med en sertifisering innen datasikkerhet (CISSP), og f.eks. Solararis-sertifisering.

9635747[/snapback]

 

Filkopiering var et eksempel - poenget er at dagligdagse problemer ikke er så lett å få svar på som om du hadde det samme problemet i Windows.

 

Her var saken at personen bare kunne Linux; lykke til å få jobb hvis du aldri har rørt et MS produkt.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er da selvfølgelig: Hvorfor? Jeg kan et OS allerede, hvorfor skal jeg lære meg et nytt når det jeg har gjør jobben sin?
Neida, for all del hold deg til MS du.

Problemet er ofte at folk blir religiøse og da spesielt hvis de er underdogs slik som Linux brukere er. Av en eller annen grunn bruker de enhver anledning til å prøve å konvertere folk med argumenter om at Linux er SÅ mye bedre og at M$ suger elgballer. Hva i h*elvete?!!??
Snakk for deg selv. Hvem har vært fanatisk i tråden her?
Jeg var Commodore/Amiga freak fra 85-95, kodet spill og demoer i stor stil i et proprietært OS - hatet PC og M$ - så jeg vet hvor Linux fanatismen kommer fra(for det er ikke annet enn det hos mange her). Hadde jeg brukt halvparten av energien på M$ produkter da ville jeg sikkert hatt dobbelt lønn i dag  :!:

9635630[/snapback]

Tok en kjapp tur på finn.no, de har brukbart antall ledige stillinger for folk med GNU/Linux kompetanse. Selv om Microsoft gir flere hits, så verken de stillingene mer interessante eller bedre betalt ut. Hvordan er det, hvilken nettleser bruker du?

 

Den tiden jeg har brukt med knoting i MS er i kvantum fullt på høyde med tiden jeg har knotet i GNU/Linux. I ettertid, hvilke av de to tror du har gitt mest varig verdi?

9635765[/snapback]

 

Tror ikke noen av de stillingene er ledig for folk som aldri har rørt et MS produkt (som var saken over).

 

Edit: Jeg er bare en motvekt til alle Linux haXXorz som automatisk kommer ut av treverket når tråder som dette dukker opp. Jeg prøver ikke overbevise noen om at de må bytte.

Endret av Uberbox
Lenke til kommentar

Ok, la oss ta ett annet eksempel. Linux-brukeren og Windows-brukeren får hver sin RAR-fil. Linux-brukeren kan høyreklikke på filen, og velge pakk ut filen. Windows-brukeren må installere ett program, men han aner ikke hva filen er, og hvilket program han må bruke.

 

Elelr for bygge enda mer på det:

Til slutt får også windows-brukeren pakket ut rar-filen.

Inne i rar-filen er det en fil kodet med en eller annen DivX/Xvid-kodek. Ubuntu-brukeren åpner filen, og blir veiledet gjennom kodekinstallasjonen, mens Windows-brukeren åpner den i WM, som sier en feilmelding at den ikke finner kodeken. Ingen av de aner hvilken kodek som er brukt, men den følger ikke med noen av operativsystemene. Likevel vil Linux-brukeren greie å spille den av uten hjelp, mens Windows-brukeren må stikke bort til naboen for å spørre om hjelp.

 

Tror ikke noen av de stillingene er ledig for folk som aldri har rørt et MS produkt (som var saken over).

9635839[/snapback]

Hvorfor skal man måtte ha Windows-kompetanse for å arbeide med Linux-administrering?

 

Edit: Jeg er bare en motvekt til alle Linux haXXorz som automatisk kommer ut av treverket når tråder som dette dukker opp. Jeg prøver ikke overbevise noen om at de må bytte.

Hvorfor synke ned på deres nivå, og ikke bare angripe deres tomme argumenter, i stedet for å komme med egne, tomme argumenter, samt spre løgn og usannheter?

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Ok, la oss ta ett annet eksempel. Linux-brukeren og Windows-brukeren får hver sin RAR-fil. Linux-brukeren kan høyreklikke på filen, og velge pakk ut filen. Windows-brukeren må installere ett program, men han aner ikke hva filen er, og hvilket program han må bruke.
Det stemmer at det som regel følger med et arkiveringsprogram, men du må som regel laste ned en eksekverbar fil fra rarlabs.com, for å så angi til arkiveringsprogrammet hvor den ligger.
Lenke til kommentar

Min mening er at linux helt klart har ett enormt potensiale og fint kan ta store markedsandeler fra ms, litt lengre frem i tid. Jeg synes dog utviklingen med f.eks ubuntu fortsatt går litt treigt og at det bør jobbes mer/fortere med muligheten for f.eks spill, samt bedre multimedia støtte. Personlig synes jeg at og spille av filmer og slikt er småelig tungvidt og at det ikke finnes media avspillere som jeg er fornøyd med.

 

Hadde de fått på plass mer kompitabelt opplegg for spill og andre diverse småting (driverstøtte o.l.) så hadde jeg bytta til ubuntu med engang og innstalert det på maskinen til folk jeg kjenner osv.

 

Ubuntu duger greit sånn det er i dag, men synes de mangler litt før de er helt topp for de virklig store kundemassene.

 

Når det er sagt så har jo linux hatt en enorm framgang når det gjelder brukervennlighet de siste par årene, så jeg regner med det ikke tar så lang tid før vi får se enda bedre os fra dem, hele tiden ett steg nærmere det jeg vil kalle ett fullverdig os.

Lenke til kommentar
Filkopiering var et eksempel - poenget er at dagligdagse problemer ikke er så lett å få svar på som om du hadde det samme problemet i Windows.

Hvordan vet du dette ?

 

Av de linux distribusjonene jeg har vært borti, Fedora (bruker) og Ubuntu (testet), har egne support forum hvor de fleste problemstillinger er belyst. I tillegg så finnes det en haug med andre sider rundt på nettet som bør gi deg hjelp med det meste.

 

Problemet for de fleste er at de vet ikke hva de skal søke etter, men dette ett OS uavhengig problem. Har flere venner og arbeidskollegaer som trenger hjelp med windows i ny og ne. Det meste løses med noen søk i google, alt man stortsett trenger å gjøre er å taste inn nøkkelordene som beskriver det problemet du opplever. Man må kanskje modifisere søket noen ganger for å få bedre treff. Jeg tror de fleste får "panikk" med en gang ett problem oppstår og tror at dette er mye mer innviklet enn hva det egentlig er, og at de er redd for å gjøre noe feil slik at ting blir enda verre enn det er. Men man må tørre å prøve.

 

Edit:

Hadde de fått på plass mer kompitabelt opplegg for spill og andre diverse småting (driverstøtte o.l.)

Her må du holde tunga i rett munn. Linux har ingen problemer med spill eller hardware. Problemet er mangel på Linux støtte i spill og hardware (manglende driver). Det er en vensentlig forskjell på disse to settningene, for at den første skal være sann så må det være vanskelig å lage spill eller hardware til Linux. Flere hardware produsenter og noen spill produsenter har vist at det ikke er noe problem å lage produkter til Linux om man ønsker, derfor så er det siste settningen som stemmer.

For en normal bruker så blir sluttresultatet det samme, men det er viktig å vite hva som er årsaken til problemet, slik at man kan prøve å gjøre noe med det (om man vil). F.eks så hjelper det ikke å klage til Ubuntu for at f.eks BF2142 ikke fungerer (eller fungere optimalt, har ikke testet) under Ubuntu, da må man gå til EA/Dice og spørre om de kan en Linux versjon av spillet.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Hvorfor skal man måtte ha Windows-kompetanse for å arbeide med Linux-administrering?

 

Lykke til med jobbsøknadene. Hvis du tror du kommer utenom Windows verden ved å få deg en Linux haXX0rz stilling så tar du skammelig feil.

9636003[/snapback]

3 jobbtilbud på en måned i Linuxjobber (2 voip med asterisk, 1 serverjobb) sier at jeg tar nok skammelig feil ja.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man måtte ha Windows-kompetanse for å arbeide med Linux-administrering?

 

Lykke til med jobbsøknadene. Hvis du tror du kommer utenom Windows verden ved å få deg en Linux haXX0rz stilling så tar du skammelig feil.

9636003[/snapback]

3 jobbtilbud på en måned i Linuxjobber (2 voip med asterisk, 1 serverjobb) sier at jeg tar nok skammelig feil ja.

9636058[/snapback]

 

Jeez, og du har aldri rørt et MS produkt og kommer overhodet ikke bort i et et i noen av disse jobbene? Haha ...

Lenke til kommentar
Edit: Jeg er bare en motvekt til alle Linux haXXorz som automatisk kommer ut av treverket når tråder som dette dukker opp. Jeg prøver ikke overbevise noen om at de må bytte.

9635839[/snapback]

 

Du er langt i fra noen motvekt.

 

Du er et troll og en provokatør som sprer løgn og prøver ved hjelp av FUD og misinformasjon og skremme folk bort fra noe du helt klart ikke har den fjerneste anelse om.

 

Jeg krøp ikke ut fra noe treverk før du begynte med dine direkte løgner.

Du så det forøvrig for godt og bare svare selektivt på det eneste punktet du kunne finne noe og parerer med i mitt innlegg, ellers så skydde du glatt unna. Om noen er fanatisk her så er det deg.

 

Forøvrig synes jeg det er ganske morro at du generaliserer slik du gjør. Tror min mor vil få en god latter av og bli betegnet som Linux haXXor.

Lenke til kommentar
Av de linux distribusjonene jeg har vært borti, Fedora (bruker) og Ubuntu (testet), har egne support forum hvor de fleste problemstillinger er belyst. I tillegg så finnes det en haug med andre sider rundt på nettet som bør gi deg hjelp med det meste.

 

Leser du overhodet postene? Det var jo nettopp mitt poeng at i Windows verden så trenger man sjelden å oppsøke guruer eller kråle gjennom dusinvis av forum for å finne svar. Det holder å spørre naboen eller en venn.

Lenke til kommentar
La oss videre si at denne personen bruker Linux i 3 år og blir veldig god - helt uberl33t. Denne personen skal så ut i arbeidslivet og får følgende spørsmål i jobbintervjuet: "Hvilke Microsoft/Windows produkter kjenner du til?". Jobbutvalget er meget smalt om man bare kan Linux.

 

'nuff said.

9635425[/snapback]

 

Bomskudd. Sitter man med IT-kompetanse på det nivået (nå tenker jeg ikke på systemdrift), men som en avansert bruker, vil man aldri ha problemer knyttet til å få arbeid. Husk at de fleste bruker PC-en som et arbeidsverktøy knyttet til dokumenter, beregninger etc. Overgang fra OO til Office, eller Evolution til Outlook klare de fleste relativt greit. Og klarer du det ikke, er du ikke "avansert" bruker på noen som helst plattform.

 

Når det gjelder det det er virkelig etterspørsel etter i IT-verdene, som tunge CRM, ERP etc er det systemkompetansen som er den viktige, ikke OS. Svært mange av disse ruller ellers pent fordelt på Windows, Unix og Linux servere. Og når det gjelder mange tunge applikasjonsutviklingsverktøy (unntaket er .net og annet MS stuff), så er det betydelig andel av utviklerne som faktisk bruker Linux.

 

Og til en del andre, noen korte "statement"

  • Flertallet velger ikke Windows, de er ikke gitt noe valg. PC-produsentene forhåndsinstallerer Windows fordi det gir best økonomi. Å skulle supportere to OS, selv om det ene er "gratis", gir merkostnad. Og når OEM prisen og vilkårene til MS understøtter dette, da er resultatet gitt.
  • Windows vant ikke markedet fordi det var best, men fordi en del konkurrenter gjorde ekstremt dumme valg strategisk. Hadde Apple frigitt OS-et sitt også for andre plattformer på slutten av 80 tallet, hadde neppe MS eksistert i dag. For å si det enkelt, MS hadde null produkter av virkelig verdi fram til ca 1993 - 1995.
  • Som flere har pekt på, jobben velger for deg.
  • Å opprettholde markedandelen i et marked der innelåsning er regelen, og de reelle og psykologiske omstillingskostnadene er av en viss størrelse er svært enkelt. Man kan faktisk levere et produkt som er langt dyrere og langt dårligere uten å bli straffet særlig mye. Og innelåsningseffekten av Windows som OS er meget stor.
  • MS har ikke brydd seg om og nesten oppmuntret til piratkopiering for å skape innelåsningseffekt.
  • All historie forteller at aktører som sitter med "markedsmakt" som MS, etterhvert mister denne markedmakten. Både fordi organisasjonen blir tungrodd, markedsmakten misbrukes og fordi det kommer reelle alternativer.

Men kampen framover står ikke om brukere i Norge, Europa eller Nord-Amerika. Kampen står om markedene i Sør-Amerika, Øst-Europa, deler av Asia og Afrika. Og her er Linux faktisk på vei til å kapre betydelig andel av markedet. Ikke minst fordi bedrifter og det offentlige ser at vi hverken har råd til eller behov for MS sine produkter. Og fordi flere og flere ser at det er bedre å bruke egne krefter enn å smøre "MS" sitt internasjonale salgs og serviceapparat.

 

Nå bruker jeg en blanding av Windows og Linux, så jeg er langt fra fanatiker noen av veiene.

 

Og jeg mener ikke at Windows "suger elgballe" som enkelte utrykker det. Men årsaken til at det ha en gitt markedsposisjon har mer eller mindre ingenting med at de leverer et enestående produkt.

 

Edit 2: Og hadde jeg ikke vært så lur at jeg faktisk behersker både Windows, Linux og tildels Mac, hadde jeg på langt nær tjent det samme som jeg gjør i dag.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...