Gå til innhold

2K lytter til Bioshock-kritikk (PC)


Anbefalte innlegg

Steam-versjonen krever aktivering og installerer det samme rootkitet som DVD-versjonen.

9350891[/snapback]

Tuller du? Gjelder de samme restriksjonene jeg nevnte over også for Steam-versjonen? (Dokumentasjon ønskes...)

Tja, hvis du leser biten om Steam i den første posten her, så er det en begynnelse.

 

Det stod noe mer om det et annet sted også, skal se om jeg finner det.

 

Og nå skal jeg avinstallere demoen som jeg var dum nok til å laste ned, og se om jeg kan finne et rootkit eller to...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hiver meg faktisk på "for en gjeng med sutreunger" uttalelsen. Sitatet over, for ikke å snakke om innlegg til han som "kun" kunne spille BioShock i 7,5år fremover, vitner faktisk om at man leter etter grunner til ikke å kjøpe spillet.

(...) Men det får da være måte på til krisemaksimering.

 

(...) Hvis man er så ivrig på oppgraderinger/reinnstallasjoner så får man bare ta seg tid til å avinnstallere en gang eller to.

 

(...) Men ikke let etter argumenter for å legitimere nedlastingen din. Skal du dra ned en torrent så hold kjeft, ikke lag et digert oppstyr med boikott osv. Det blir bare patetisk uansett hvordan du vrir og vender på det.

9352079[/snapback]

Jeg mener da vitterlig å ha presisert i mine innlegg at jeg ikke er ute etter grunner til ikke å kjøpe spillet. Jeg har de siste årene kun kjøpt spill og ikke lastet ned noe ulovlig, og jeg akter i aller høyeste grad å fortsette med dette. Som eksplisitt nevnt hadde jeg også faktisk tenkt å ta det helt ut denne gangen og kjøpe Limited Edition - den dyre utgaven; utgaven for dem som vil ha noe ekstra.

 

Det saken dreier seg om, er selve prinsippet: Jeg kommer aldri til å kjøpe noe der jeg blir pålagt begrensninger til å gjøre hva jeg vil med det. Joda, det er ikke et stort problem i det hele tatt å avinstallere nettopp dette spillet før jeg reinstallerer. Det jeg reagerer på, er at noen faktisk bestemmer hva jeg kan og ikke kan gjøre med det jeg har kjøpt for mine hardt ervervede penger. (Vær vennlig å ikke trekk dette ut til å nevne det faktum at jeg jo ikke har lov til å kjøre ned folk med bil eller slå folk til døde med spillcoveret, det er å trekke saken helt ut av tema.)

 

YoYo uttalte i innlegget sitt nettopp mye av det jeg prøver å få fram:

 

Det som er problemet med slik form for DRM som 2K har implementert her, er at du i praksis ikke lenger har kjøpt et spill. Du har kjøpt en tjeneste med tilhørende bruksbegrensninger.

 

(...)

 

Videre så blir produktet mer sårbart. Jeg vil for eksempel være avhengig av at 2K ikke har gått konkurs, eller blitt kjøpt eller i det hele tatt at serverne deres er utilgjengelige.

9352257[/snapback]

 

Ser også at TheDarkListener sa mye det samme:

 

Blir ikke bioshock på meg. Ikke fordi 5 ganger på 5 pcer er et problem, men fordi det blir en prinsippsak når jeg ikke eier det jeg har kjøpt.

9352477[/snapback]

 

==========

 

Ellers ser jeg av lenken i innlegget til Sutekh over at de presiserer ganske tydelig at det ikke installeres noen rootkit, og at Steam-versjonen bruker Steam sitt eget sikkerhetssystem. Jeg tolker dette som at det ikke installeres noe SecuROM når du kjøper via Steam. Kan dette medføre riktighet?

Lenke til kommentar
Ellers ser jeg av lenken i innlegget til Sutekh over at de presiserer ganske tydelig at det ikke installeres noen rootkit, og at Steam-versjonen bruker Steam sitt eget sikkerhetssystem. Jeg tolker dette som at det ikke installeres noe SecuROM når du kjøper via Steam. Kan dette medføre riktighet?
Andre tråder indikerer at SecuROM også følger med Steam-versjonen. Jeg har ikke sjekket selv, siden jeg ikke har kjøpt spillet og ikke kommer til å gjøre det så lenge SecuROM ikke blir patchet vekk.

 

2K Games presiserer riktig nok at de ikke installerer noe rootkit, men med det mener de bare at det ikke er designet for å gjøre skade. SecuROM oppfører seg som et rootkit og er en potensiell sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar
Ellers ser jeg av lenken i innlegget til Sutekh over at de presiserer ganske tydelig at det ikke installeres noen rootkit, og at Steam-versjonen bruker Steam sitt eget sikkerhetssystem. Jeg tolker dette som at det ikke installeres noe SecuROM når du kjøper via Steam. Kan dette medføre riktighet?

9353581[/snapback]

 

SecuROM følger nokk med Steam versjonen og.

Fra posten du linker inn til 2K forumer, skriver "2K Elizabeth" følgende:

"How does activation and security measures differ between steam, IGN, and retail copies of this game?

They all use the same product activation method. In addition to the product activation, retail copies also have a disc check and Steam uses their own security."

 

Med andre ord, så får du både SecuROM og Steam sin kopibeskyttelse dersom du kjøper over Steam.

Men du slipper i det minste å stappe i en dvd skive hver gang du skal spille.

 

Men på den andre siden så er det et veldig bra spill.

Lenke til kommentar
Man skal ha ganske så store PC-problemer eller være skikkelig bortskjemt om man ikke ser at 2K strekker seg langt for å imøtekomme kundene med de virkemidlene de iverksetter nå. Greit, litt oppstartsproblemer er det, men de prøver å hjelpe så godt de kan.

9349665[/snapback]

 

Å si at de strekker seg for å imøtekomme kundene med noe som skulle vært på plass fra første stund er å tøye fornuften. Dette har ingenting med hjelpsomhet å gjøre. De har fått inn store summer på forhåndsbetalte utgaver og da burde de ha godt med muligheter til å sørge for at alt fungerer. Det er en selvfølge at de leverer noe de tar betalt for.

 

Litt oppstartproblemer er ikke begrepet jeg vil bruke når mange titalls tusen spillere ikke får brukt spillet de har betalt for på den datoen de får angitt.

 

Det at widescreen modusen kutter istedenfor å legge til info er jo latterlig. Hva er da poenget med widescreen?

 

Nei, her har de dummet seg ut. Man hører om en musikkbransje som er på gli når det gjelder drm og så reiser den samme møkkafilosofien seg blant spillutgivere og griser til. Det er tross alt snakk om lovlige brukere med lovlig utgave av spillet og ikke pirater det går ut over her.

 

Til de som kimser av antall ganger man kan installere, reinstallere og jeg vet ikke hva; forumene er proppfulle av folk med XP og Vista problemer. Fem ganger på en og samme PC er faktisk ikke rare greiene. Når man kjøper et spill, en CD, en film eller programvare så betaler man faktisk for å bruke denne så lenge det er ønskelig. Hva utgiveren måtte mene om dette i sine EULAer er irrelevant. De fleste av disse sluttbrukerlisensene er faktisk ulovlige.

 

*redigerings*

Ellers ser jeg av lenken i innlegget til Sutekh over at de presiserer ganske tydelig at det ikke installeres noen rootkit, og at Steam-versjonen bruker Steam sitt eget sikkerhetssystem. Jeg tolker dette som at det ikke installeres noe SecuROM når du kjøper via Steam. Kan dette medføre riktighet?
Andre tråder indikerer at SecuROM også følger med Steam-versjonen. Jeg har ikke sjekket selv, siden jeg ikke har kjøpt spillet og ikke kommer til å gjøre det så lenge SecuROM ikke blir patchet vekk.

 

2K Games presiserer riktig nok at de ikke installerer noe rootkit, men med det mener de bare at det ikke er designet for å gjøre skade. SecuROM oppfører seg som et rootkit og er en potensiell sikkerhetsrisiko.

9353768[/snapback]

 

Ehh... Hvordan kan noe oppføreseg som et rootkit om det ikke er et rootkit? Enten såer det et rootkit eller så er det ikke et rootkit. Det finnes faktisk ingen mellomting.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
Ehh... Hvordan kan noe oppføreseg som et rootkit om det ikke er et rootkit? Enten såer det et rootkit eller så er det ikke et rootkit. Det finnes faktisk ingen mellomting.
2K Games mener at det ikke er et rootkit, og prøver å rettferdiggjøre det ved å omdefinere termen "rootkit".

 

Det endrer ikke på at SecuROM oppfører seg som et rootkit.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er tåpelig over hvordan alle er "tenk hvis" og "Ja men" over dette aktiverings greiene.

 

Dette er egentlig ikke noe problem. Dessuten etter du har registrert spillet på deres webside, så er alt ok.

Skulle du trenge "ny installering" fikser de dette. Det er ikke noe stress.

 

Kjøpte spillet idag jeg. Aktiverte, og installerete på min andre maskin og. Alt gikk fint. No problem. Aktiveringen gikk også uten et problem. :thumbup:

 

Folk bør heller starte all klagingen og protesten NÅR problemene dukker opp, ikke i forveien...det er bare idiotisk.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er tåpelig over hvordan alle er "tenk hvis" og "Ja men" over dette aktiverings greiene.

 

Dette er egentlig ikke noe problem. Dessuten etter du har registrert spillet på deres webside, så er alt ok.

Skulle du trenge "ny installering" fikser de dette. Det er ikke noe stress.

 

Kjøpte spillet idag jeg. Aktiverte, og installerete på min andre maskin og. Alt gikk fint. No problem. Aktiveringen gikk også uten et problem.  :thumbup:

 

Folk bør heller starte all klagingen og protesten NÅR problemene dukker opp, ikke i forveien...det er bare idiotisk.

9354228[/snapback]

 

Enig, for mye klaging. Spill og kos dere med spillet, skulle det bli problemer så kan vi klage til krampa tar oss alle sammen :w00t:

Lenke til kommentar
SecuROM følger nokk med Steam versjonen og.

Fra posten du linker inn til 2K forumer, skriver "2K Elizabeth" følgende:

"How does activation and security measures differ between steam, IGN, and retail copies of this game?

They all use the same product activation method. In addition to the product activation, retail copies also have a disc check and Steam uses their own security."

 

Med andre ord, så får du både SecuROM og Steam sin kopibeskyttelse dersom du kjøper over Steam.

Men du slipper i det minste å stappe i en dvd skive hver gang du skal spille.

9353831[/snapback]

Altså, vi har følgende sitat:

 

How does activation and security measures differ between steam, IGN, and retail copies of this game?

They all use the same product activation method. In addition to the product activation, retail copies also have a disc check and Steam uses their own security.

De skiller mellom butikkversjonene og Steam-versjonen. Slk jeg forstår det har selve aktiveringen under installasjonen ingenting med SecuROM å gjøre, og det er kun butikkversjonene som har "disc check" (SecuROM, regner jeg med). Som det står kjører Steam sitt eget løp.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Minner om retningslinjene punkt 8 om piratvirksomhet.

#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

Eit par innlegg er fjerna, pass på kva som blir skrive.

Lenke til kommentar
What?

 

Om man har bare 1 pc, så kan man bare installere spelet 5 ganger?

Må kjøpe seg ny pc for å installere spelet 5 ganger til? og totalt 5 pc'er?

 

Er det slik og forstå?

 

shipohoi, her fikk dei ikkje ein kunde.

9354432[/snapback]

 

La meg sjekke om jeg har forstått deg riktig. Du synes at 5 ganger med installasjon per PC er for lite? Tro meg, om du synes dette er for lite er antall installasjoner det aller minste av problemene dine dersom du har en så ustabil datamaskin. :)

Endret av Kharan
Lenke til kommentar

Angående installasjoner - ser det står følgende på denne siden:

 

What do I do if I get the message that I have activated this game on too many computers?

Use the forthcoming revoke app on one of the computers you successfully activated it on. If that doesn't solve your problem, contact support. We will get it resolved.

Virker som om det egentlig ikke er noe problem å få aktivert det uansett, man må bare kontakte support først dersom man skulle ha brukt opp kvoten sin.

 

==========

 

Herregud for en gjeng sier jeg bare.. er enig med  mange her, bare unnskyldninger for å laste ned en piratkopi. Kan dere ærlig si at dere da skal la være å spille bioshock? Neppe.

9354614[/snapback]

Hvis jeg har forstått det riktig: Du bryr deg ikke om at du ikke eier det du kjøper?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Altså, vi har følgende sitat:

 

How does activation and security measures differ between steam, IGN, and retail copies of this game?

They all use the same product activation method. In addition to the product activation, retail copies also have a disc check and Steam uses their own security.

De skiller mellom butikkversjonene og Steam-versjonen. Slk jeg forstår det har selve aktiveringen under installasjonen ingenting med SecuROM å gjøre, og det er kun butikkversjonene som har "disc check" (SecuROM, regner jeg med). Som det står kjører Steam sitt eget løp.

9354307[/snapback]

 

Hvis du går inn på produktsiden til Bioshockwww.steampowered.com så står følgende på systemkrav:

Note: Contains SecuROM copy control software. Installations limited to five PCs per license

Bioshock har derfor 2 lisenskontroll mekanismer, på alle versjoner. Spillet har alltid online aktivering med begrensning på antall installasjoner. Så vidt jeg har forstått så blir dette kontrollert av SecuROM.

I tillegg er det en kontroll på distrubusjonsmediet. På DVD versjonen er det DVD sjekk, på Steam versjonen er sjekken til Steam.

 

Men jeg regner med at 2K kommer til å gjøre det samme som en god del andre spillprodusenter har gjort i det siste. De legger inn DRM ved lansering, men fjerner dem igjen ved senere patcher, etter at spillet er cracket.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er tåpelig over hvordan alle er "tenk hvis" og "Ja men" over dette aktiverings greiene.

 

Dette er egentlig ikke noe problem. Dessuten etter du har registrert spillet på deres webside, så er alt ok.

Skulle du trenge "ny installering" fikser de dette. Det er ikke noe stress.

 

Kjøpte spillet idag jeg. Aktiverte, og installerete på min andre maskin og. Alt gikk fint. No problem. Aktiveringen gikk også uten et problem.  :thumbup:

 

Folk bør heller starte all klagingen og protesten NÅR problemene dukker opp, ikke i forveien...det er bare idiotisk.

9354228[/snapback]

 

Ved lansering av spillet, så gikk autentiserings serveren ned. Det vil si at det var veldig mange som ikke fikk installert spillet. Jeg regner med at det var dette som førte til så ekstremt mye klager på forumet til 2K.

Etter ca 3 timer så fikk jeg endelig registrert installasjonen slik at jeg også fikk testet spillet. Jeg synes ikke dette glimter av god kundebehandling.

Dette skjedde forøvrig også på den amerikanske release datoen.

 

Videre så er ikke hovedpoenget begrensning på antall installasjoner, men prinsippet om at de setter strengere begrensninger enn det som er normalt for den typer produkt. I tillegg har de ikke vært gode til å informere om disse begrensningene på forhånd.

Dersom det blir vanlig og akseptert med DRM kontrollerte begrensninger, så vil de aller fleste spillkjøpere miste oversikt over hva man faktisk kjøper.

Vanligvis skriver software produsenter slike begrensninger i EULA avtalene sine. I praksis er dette juridiske begrensninger ("Vi tar ikke ansvar for hvordan produktet brukes blablabla"). Dersom det blir akseptert at man begrenser rettighetene til spill utover det som er teknisk praktisk, så er det naturlig at man legger beskrivelsen av begrensningene i EULA-en. Når man installerer så krever man at man aksepterer EULA-en.

 

Har du lest EULA-en til alle programmene du har installert?

Lenke til kommentar
De har ihvertfal mistet èn kunde.

9349530[/snapback]

 

Fy f*** for en sutring på folk i denne tråden! Ok, to installeringer var nå lite, men hvem i huleste installerer et spill 5 ganger, uten å avinstallere det? Jeg vet ikke med dere, men jeg spiller vanligvis på en PC, og etter å ha spilt et spill i en viss periode, kutter jeg det ut og AVINSTALLERER spillet.

 

Hvis jeg igjen vil spillet seinere en gang, så har jeg fortsatt fem installs.... Vær nå heller glade for at 2k hører på folks klager folks, dette er ingen grunn til å gå glipp av det som sannsynligvis er årets beste spill!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...