Gå til innhold

2K lytter til Bioshock-kritikk (PC)


Anbefalte innlegg

Hm,er det bare jeg som har problemer.Får innstalert og oppdatert spillet.Alt i orden så langt,så prøver jeg å starte spillet og det spør etter koden,så jeg skriver den inn og trykker videre,da kommer det en fin feilmelding som gjør at spillet er helt ubrukelig: Activation teminated

Har sjekka koden 200 ganger og prøvd i en time no å få den til å godta den,men ingen lykke her i gården.Nesten sånn at en får lyst å levere inn spillet og ordne det på andre måter,er jo dessverre enklere det...

Får prøve videre og videre her......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke problemet helt!

2k games prøver faktisk å hjelpe kundene og de som vil kjøpe spillet, også kommer noen med uttalelser som at nå kjøper ikke jeg spillet hvertfall, du har neppe formateringer så ofte og i de fleste tilfeller kan du da allikevel få avinnstallert spillet først.

 

men men har kjøpt mitt ekemplar via steam gjør alt enklere :)

Lenke til kommentar

Problemet er bare at de overhodet ikke hjelper de lovlige kundene. De sinker piratgruppene med et par dager, og legger samtidig et utall hindre i veien for folk som betaler for spillet.

Noe som igjen gjør en piratutgave mer attraktivt - nettopp fordi du da slipper tøv som aktivering og begrensninger på antall installasjoner.

Det siste må forresten være noe av det mest latterlige og paranoide jeg noensinne har sett i "beskyttelses"-sammenheng.

Lenke til kommentar
Hvis du avinstallerer programmet får du tilbake "installeringspoeng" problemet er jo hvis du a) glemmer å avinstalere b)noe gjør at du ikke får avinstalert (harddisk crash, pc'en brenner opp... etc ;)) eller c) serverne deres er nede, eller utilgjengelige når du avinstallerer. (som er det som har skjedd nå...)

9348776[/snapback]

Dette kan jeg se for meg er et stort problem - selv reinstallerer jeg minst en gang i halvåret, og da gidder jeg selvfølgelig ikke å avinstallere samtlige programmer og spill jeg har liggende på harddisken. Jeg booter med installasjons-CD-en til Windows, formaterer disken og installerer. Det vil si at jeg etter to og et halvt år ikke får lov til å spille spillet mer. Jeg har riktignok kjøpt ny PC på den tiden, og får da fem nye forsøk. Men likevel - la oss ta et enkelt regnestykke: Jeg kjøper i snitt en PC per halvannet år. Det vil si at jeg får tre installeringer per reformatering. Dette ligger godt under grensen på fem installeringer per maskin. Problemet er at fem PC-er går unna på 7,5 år her, og da har jeg dessverre ikke lov til å installere spillet noensinne mer. (Dette kan virke som lang tid, men man kan tenke seg at man nå ikke skulle hatt lov til å installere The Sims, Red Alert 2, Age of Empires 2, RollerCoaster Tycoon, Quake III: Arena eller The Longest Journey. Jeg har selv spilt flere av disse spillene nylig, og har kost meg stort med dem.) Poblemet forverres ytterligere av eventuelle bærbare PC-er jeg skal kjøpe meg (noe som garantert skjer innen ett år).

 

Nei, da tar jeg heller til takke med Steam-versjonen. Der slipper jeg ripete CD-er, tåpelige kopibeskyttelser, det er ingen grenser på antall installasjoner, og jeg får spillet servert rett til harddisken min av raske servere som nesten alltid fungerer tipp-topp. Jeg hadde faktisk til og med tenkt å kjøpe Limited Edition, men sorry 2K, dette gidder jeg ikke. Punktum.

 

=====

 

Nok en gang stikker kopibeskyttelse kjepper i beina på genuine kjøpere av et produkt, mens piratene sitter tilbakelent, ler litt, og kan installere sin piratkopi så mange ganger de bare gidder... med en slik taktikk er de jo nødt til å tape krigen mot piratkopiering.

9348776[/snapback]

Problemet er bare at de overhodet ikke hjelper de lovlige kundene. De sinker piratgruppene med et par dager, og legger samtidig et utall hindre i veien for folk som betaler for spillet.

Noe som igjen gjør en piratutgave mer attraktivt - nettopp fordi du da slipper tøv som aktivering og begrensninger på antall installasjoner.

Det siste må forresten være noe av det mest latterlige og paranoide jeg noensinne har sett i "beskyttelses"-sammenheng.

9350045[/snapback]

Jeg må, dessverre, si meg ett hundre prosent enig i disse utsagnene. Hvis ikke det hadde eksistert en Steam-utgave, så må jeg si - rett ut, helt ærlig - at da hadde jeg rett og slett lastet ned en piratutgave. Dette til tross for at jeg, flinkt nok, har kjøpt foruroligende mange spill i det siste (inkludert en god del gamle spill jeg har piratkopiert tidligere).

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Jeg oppfordrer alle til å boikotte firmaet 2K GAMES. Deres siste spill Bioshock har fortjent fått mye positiv omtale i media den siste tiden, jeg har bare prøvd demoen men det virker som et knall spill.

 

Det er ikke selve spillet som er problemet, det er kopisperren SecuRom som følger med. Kopisperren nekter deg å ha spillet installert på to forskjellige datamaskiner samtidig. Dette fører til at personer som har kjøpt spillet ikke kan installere det på flere datamaskiner de eier, og om de bytter hardware kan ende opp med et spill som er ubrukbart.

 

 

 

Dette påvirker ikke piratene som garantert vil komme seg rundt kopisperren og vil kunne nyte spillet uten noen som helst form for restriksjoner, noe de som har betalt spillet bare kan drømme om. Vi bør ikke finne oss i at 2K Games stempler alle som kriminelle og sørger for at folk som har kjøpt spillet blir skadelidende. Derfor oppfordrer jeg til boikott av alle "2K Games"-spill slik at de og resten av bransjen forstår at vi ikke finner oss i slik skremmende behandling.

Endret av voldern
Lenke til kommentar
men men har kjøpt mitt ekemplar via steam gjør alt enklere :)

9349967[/snapback]

Steam-versjonen krever aktivering og installerer det samme rootkitet som DVD-versjonen.

 

Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe dette spillet eller noen andre spill publisert av 2K Games før de går fullstendig vekk fra SecuROM.

Lenke til kommentar
Steam-versjonen krever aktivering og installerer det samme rootkitet som DVD-versjonen.

9350891[/snapback]

Tuller du? Gjelder de samme restriksjonene jeg nevnte over også for Steam-versjonen? (Dokumentasjon ønskes...)

 

Kjekt med grinunger som på død og liv skal finne grunner til å ikke å kjøpe spillet, slik at de med god samvittighet kan laste piratkopier i protest mot kopibeskyttelse ;)

9351089[/snapback]

Grinunger? Påstår du at argumenteringen min over ikke holder vann; at den er uten verdige poeng? Jeg skal medgi at det finnes folk som såvisst klager over kopibeskyttelse for å få bedre samvittighet, men jeg mener at restriksjoner på antall installeringer er å gå litt vel for langt.

 

Er ellers helt enig med Bruktbilen under.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Kjekt med grinunger som på død og liv skal finne grunner til å ikke å kjøpe spillet, slik at de med god samvittighet kan laste piratkopier i protest mot kopibeskyttelse ;)

9351089[/snapback]

 

Hvis du hadde stoppet og tenkt deg om i fem sekunder i stedet for å prøve å score billige ekstra tommer til din e-phallus, hadde du sikkert forstått at en som hadde til hensikt å skaffe seg spillet ulovlig neppe ville blitt veldig irritert, litt indignert og ganske oppgitt over sikkerhetstiltak som allikevel ikke angår ham - nettopp fordi onkel pirat alt har fjernet dem. Det er slik piratkopiering virker, vet du.

 

Selvsagt ville ingen av tingene som det reageres på plaget meg dersom jeg ikke faktisk hadde tenkt til å kjøpe spillet.

Lenke til kommentar

Jeg er visst også en grinunge, for jeg hadde tenkt å kjøpe dette spillet imorgen, men med sånne sperrer er det bare å glemme. SÅ bra var ikke demoen uansett...

 

Og jeg kommer ikke til å laste det ned heller tror jeg, så det er ikke for å bedre samvittigheten min!

 

Igjen så ødelegger de kun for de lovlige brukerene, de som hadde tenkt å laste det ned kommer uansett til å gjøre det...

Lenke til kommentar
..legger samtidig et utall hindre i veien for folk som betaler for spillet.

Noe som igjen gjør en piratutgave mer attraktivt - nettopp fordi du da slipper tøv som aktivering og begrensninger på antall installasjoner.

9350045[/snapback]

Jeg hiver meg faktisk på "for en gjeng med sutreunger" uttalelsen. Sitatet over, for ikke å snakke om innlegg til han som "kun" kunne spille BioShock i 7,5år fremover, vitner faktisk om at man leter etter grunner til ikke å kjøpe spillet.

DRM på musikk, copisperrer på spill og registrering på nett osv er vi alle enige om at er noe herk. Men det får da være måte på til krisemaksimering.

Dette er tross alt en kopisperre man må jobbe aktivt for å fremprovosere et innslag av. Hvor stor andel av gamere har virkelig behov for å installere et spill på fem maskiner mer enn fem ganger?! Hvis man er så ivrig på oppgraderinger/reinnstallasjoner så får man bare ta seg tid til å avinnstallere en gang eller to. Snakker om å lage et problem ut av ingenting, akkurat som et krakilsk kvinnfolk (no offence kjære kvinnelige lesere).

 

De fleste her, inkludert meg, har vel hentet ned spill i større eller mindre grad. Tilgjengeligheten er tross alt upåklagelig og slippdato er gjerne et par dager FØR offisiell release. Men ikke let etter argumenter for å legitimere nedlastingen din. Skal du dra ned en torrent så hold kjeft, ikke lag et digert oppstyr med boikott osv. Det blir bare patetisk uansett hvordan du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Jeg hiver meg faktisk på "for en gjeng med sutreunger" uttalelsen. Sitatet over, for ikke å snakke om innlegg til han som "kun" kunne spille BioShock i 7,5år fremover, vitner faktisk om at man leter etter grunner til ikke å kjøpe spillet.

DRM på musikk, copisperrer på spill og registrering på nett osv er vi alle enige om at er noe herk. Men det får da være måte på til krisemaksimering.

Dette er tross alt en kopisperre man må jobbe aktivt for å fremprovosere et innslag av. Hvor stor andel av gamere har virkelig behov for å installere et spill på fem maskiner mer enn fem ganger?! Hvis man er så ivrig på oppgraderinger/reinnstallasjoner så får man bare ta seg tid til å avinnstallere en gang eller to. Snakker om å lage et problem ut av ingenting, akkurat som et krakilsk kvinnfolk (no offence kjære kvinnelige lesere).

 

De fleste her, inkludert meg, har vel hentet ned spill i større eller mindre grad. Tilgjengeligheten er tross alt upåklagelig og slippdato er gjerne et par dager FØR offisiell release. Men ikke let etter argumenter for å legitimere nedlastingen din. Skal du dra ned en torrent så hold kjeft, ikke lag et digert oppstyr med boikott osv. Det blir bare patetisk uansett hvordan du vrir og vender på det.

9352079[/snapback]

 

Det som er problemet med slik form for DRM som 2K har implementert her, er at du i praksis ikke lenger har kjøpt et spill. Du har kjøpt en tjeneste med tilhørende bruksbegrensninger.

For eksempel krever de at jeg må registrere installasjonen, og at de gir godkjenning på at jeg kan installere. Dette gjøres online og er helt ute av min kontroll. De kan for eksempel (rent teoretisk) bestemme seg for å redusere antall installsjoner uten at jeg har noe å si på det. Dette er forsåvidt også samme argumentasjon forbrukerombudet bruker mot ITunes.

Spørsmålet blir da hvilke andre forpliktelser og begrensninger man har på produktet. Det må man strengt tatt lese lisensvilkårene for å vite.

Det er et langt steg tilbake når du må lese en lisensavtale for å være sikker på hva du kjøper av hyllevare.

 

Videre så blir produktet mer sårbart. Jeg vil for eksempel være avhengig av at 2K ikke har gått konkurs, eller blitt kjøpt eller i det hele tatt at serverne deres er utilgjengelige.

Slik som nå. Når spillet har blitt lansert så har aktiverings serverne deres gått opp og ned som en jojo.

 

Etter min mening har konseptet spill som en tjeneste en langt lavere verdi for meg enn spill som produkt. Likevel så tar man samme pris.

 

Heldigvis så er ikke jeg den eneste som har problemer med dette. Det er bare å ta en kikk på "General game discussion" forumet til 2K hvor det nå er lagt inn godt over 1000 innlegg på ca 4 timer.

Lenke til kommentar

Har hatt problemer med veldig mange av de lovlig kjøpte spillene mine i det siste. Flere ganger har jeg endt opp med å hente en piratkopi for å få det til å funke. Blir ikke bioshock på meg. Ikke fordi 5 ganger på 5 pcer er et problem, men fordi det blir en prinsippsak når jeg ikke eier det jeg har kjøpt. Alt fordi de skal hindre en piratkopiert utgave med et par dager. Latterlig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...