Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

"Flykter fra KirkenDen norske kirke tappes for medlemmer. Fortsetter det i samme tempo, vil aktive kirkegjengere være borte i løpet av 30 år."

Det ser ut til at vi bør skynde oss med å endre grunnloven for å unngå prestestyre. Det er en ganske langsom prosess å endre noe så fundamentalt. I dag MÅ minst 50% av regjeringsmedlemmene være medlem i statskirka for at man skal kunne danne regjering. La det for all del ikke bli sånn at man må melde seg inn i statskirka motvillig for å ha mulighet til å komme i regjering.

 

Det triste er at kun de stortingsrepresentanene som er medlemer i statskirka har lov til å stemme i saker som angår statskirka. Det er det jo nødt til å bli politisk trøbbel av når andelen medlemer synker.

 

__

 

Det står i artikkelen at slaget står om dåpen siden svært få melder seg ut når de først er døpt inn i statskrika. Jeg vil benytte anledningen til å promotere humanetisk navnefest. Jeg har tatt to barn gjennom denne sereminien og det er en flott seremoni med gode verdier. Arrangementet var knallbra her i Tromsø og har mine varmeste anbefalinger. Vi hadde noen eldre i familien som var veldig skeptiske, men skepsisen/fordommene forsvant som dugg for solen når de så hvor bra det kan gjøres med et skikkelig lokale, gode verdier, variert og god underholdning for store og små, korte og gode taler og en høytidelig stemning. Navnefest er ikke et sært alternativ, det er BEDRE enn kristelig dåp. Hovedpersonen er navnefestbarnet, ikke jesus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner barndåp etterhvert ganske forkastelig. Jeg hadde ikke vært i barndåp på lang tid, før jeg var til et par nærme slektninger i fjor. Det var første (og andre) gang jeg virkelig tok innover meg det som ble sagt. Og jeg fikk en vond følelse. Foreldrene aksepterer Gud på vegne av barnet, et barn som hverken kan snakke eller stå på egne ben, langt mindre forstå hva som foregår rundt seg. Det er et overgrep.

 

For øvrig skulle jeg likt å se hva som skjedde hvis noen prøvde å sette sammen en regjering uten nødvendig antall statskirkemedlemmer. Hva loven faktisk er, tror jeg ikke de fleste her i landet innser, og det kan være nødvendig å lage oppstyr rundt det.

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I dag MÅ minst 50% av regjeringsmedlemmene være medlem i statskirka for at man skal kunne danne regjering. La det for all del ikke bli sånn at man må melde seg inn i statskirka motvillig for å ha mulighet til å komme i regjering.

 

Det triste er at kun de stortingsrepresentanene som er medlemer i statskirka har lov til å stemme i saker som angår statskirka. Det er det jo nødt til å bli politisk trøbbel av når andelen medlemer synker.

 

Det som kanskje er enda mer trist er at siden vi vet at religiøsitet og IQ er omvendt korrelert, og vi har en grunnlovsfestet plikt å fylle regjeringen med mer en 1/2 statskirkemedlemmer, så havner vi i dillemaet at politikerene våre enten må være idioter eller løgnere (eller begge deler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jeg fått bekreftet min hedningestatus fra prestekontoret. Utmeldingen av statskirken skal følges opp jevnlig på brønnøysundregisteret slik at ikke medlemstallsvindelen de har drevet med i en årrekke medfører at mitt navn igjen blir missbrukt.

Bli hedning du også :cool:

Nice! Fikk min bekreftelse i forrige uke. Yey!! :thumbup:

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig research. Videoen er direkte feil og mangelfull.

 

Wikipedia > Randi rejected applicant Rico Kolodzey, stating in the rejection letter that the applicant was "a liar and a fraud." The applicant in question claimed to survive without food via Breatharianism. Randi asserted that Kolodzey's claim was so absurd or untestable on its face that it merited outright rejection. For example, Randi and the JREF explained their outright rejection of Kolodzey based on a policy to reject any applicants who put themselves in grave physical danger. However, this clause was not added to the official Challenge rules until years after the incident. However, on May 19, 2006, Randi made a special exception to that rule due to all of the "raucous fuss" and began private negotiations for testing with Kolodzey. After 100 days of negotiations a test procedure still could not be agreed upon by both parties. In response to the stalled negotiations, Randi publicly commented that Kolodzey was retreating from testing after strenuously objecting to the rejection of his initial application.

 

Kritikken til Sheldrake er jo enda værre. Han sier at det er usikkert om pengene i det hele tatt eksisterer. Det er en alvorlig anklage, som ikke ser ut til å ha noe solid grunn.

 

Wikipedia > Finally, in 1996, one of his friends, Internet pioneer Rick Adams donated US $1,000,000 for the prize. As the prize fund grew, the rules that surround claiming the prize became more official and legal.

Endret av Abigor
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...