Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Jeg er også kristen, men jeg og hele min familie er også meldt ut av statskirken. Hvorfor? Fordi den er så vannet ut at det ikke lenger kan kalles kristendom.

Den norske statskirken har som mål å assimilere flest mulig. Når reigiøsiteten har vært på vei ned i majoriteten av befolkningen i flere tiår så har de fulgt etter for å ikke miste for mange av lasset. Hadde de beholdt sin radikalitet så hadde majoriteten flyktet fra de og statskirken hadde blitt "avstatliget" for lengst. Det har ikke skjedd på grunn av liberaliseringen.

 

Radikale krefter i statskirken har i det siste tatt et lite oppgjør med de liberale delene av statskirken. Dette toppes av da Kvarme gjorde tilværelsen så ubehagelig for Einar Geilius at han sa opp. Flere liberale Krf-politikere har også blit presset ut av partiet de siste årene. Blant annet Inger Lise Hansen og Anne-May Hogsnes. Statskirken er altså inne i en radikaliseringsfase og medlemsflukten er eksponensielt økende. Det er bare et tidsspørsmål før statskirken har distansert seg så mye fra det norske folk at den blir avviklet.

Ja, desverre kan det være slik. Veldig synd at det er slik, Jesus sa selv at smal er den porten og den veien som leder til livet, og få er de som finner den, kanskje enda færre enn vi tror.

Heisann!

Joda, det stemmer det. Og årsaken til dette finner vi i organisasjonene, dvs ikke individene, men økumeniske pengerullere som skriver opp medlemmer og teller penger det er ikke bibelsk. I følge skriften er individene Herrens eiendom. Og hvis "skuespillere", (prester og biskoper) soler seg i glansen etter at de IKKE følger den Bibelen de holder i mellom sine hender, mens de preker for menighetene. I stedet burde de kaste over bord alle disse dogmene de har lagd seg, og la Herrens usminkede sannhet komme til uttrykk. Men de er jo ansatt i disse organisasjonene og får betalt for å si det som er feil. Les vatikanet.

 

Men de tror knapt på Jeus oppstandelse og evige liv, da deres handlinger vitner om dem.

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

Jesus refset også farisseerne som var så mye frommere enn alle andre-. Deres gale handlinger refset Jesus.

 

Hvor meget mer skal ikke gjeterne i tro refse, liksom husbonden?

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det svært rart av meg (som ateist) å ikke ønske at statskirken skal gjøres om til en privat organisasjon?

 

Jeg har bare ikke lyst at Norge skal bli noe lignende som USA hvor religiøse organisasjoner går rundt for å lete etter medlemmer, jeg tror mange flere vil kanskje bli konservative, i motsetning til den relativ "personlig kristen" slik vi har i dag hos de aller fleste.

 

Er dette helt ulogisk av meg å tenke slik?

Lenke til kommentar

Er det svært rart av meg (som ateist) å ikke ønske at statskirken skal gjøres om til en privat organisasjon?

 

Jeg har bare ikke lyst at Norge skal bli noe lignende som USA hvor religiøse organisasjoner går rundt for å lete etter medlemmer, jeg tror mange flere vil kanskje bli konservative, i motsetning til den relativ "personlig kristen" slik vi har i dag hos de aller fleste.

 

Er dette helt ulogisk av meg å tenke slik?

Du kan si det slik, fordi mange i dag faktisk vandrer i tro, ja i god tro, når de går til en kirke for å få "påfyll", så skjer faktisk det motsatte. Årsaken til denne ødemarken, det finner vi både hos de geistlige og i selve Bibelen, som faktisk advarer imot dette kjødelige, dvs slik Kain var. Han som drepte sin bror. Det samme finner vi i likningen mellom de to brødrene som Herren kjentet ved navn før de var født, elsket Han den ene og hatet den andre. Hvem var det Herren hatet? JO, han hatet den kjødelige sønnen av de to. ROM 9,11 Esau og Jakob. Han elsket Jakob. Det er denne sønnen som var av dem som trodde-.

 

Så til å være en ateist som du sier, så er det for så vidt interessant. Nå er det slik at Herren sier at de troende skal adskille seg fra de vantro. Dvs ta del i Menigheter som er rett.

 

Men all den stund mange mennesker vandrer i slike menigheter, så gjør jo mange av dem det i god tro som nevnt. Derfor er Herren langmodig med dem, så ok å være i en menighet, mens de jo skulle vært i en Menighet. Du ser forskjellen, liten m betyr vranglærere, stor M er en rett Menighet i Herren. Derfor er det viktig å vite om disse forskjellene om du ellers har det rett i ditt hjerte. Det er det som er viktig, at man IKKE tar på seg en Organisasjons tankegods, og derved bedriver "utukt", med å få urent innabords. Lytte til vranglære. Les vatikanet.

 

Og husk, alle de troende var en gang vantro. Og Jesus kom for å omvende de vantro.

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Men all den stund mange mennesker vandrer i slike menigheter, så gjør jo mange av dem det i god tro som nevnt. Derfor er Herren langmodig med dem, så ok å være i en menighet, mens de jo skulle vært i en Menighet. Du ser forskjellen, liten m betyr vranglærere, stor M er en rett Menighet i Herren. Derfor er det viktig å vite om disse forskjellene om du ellers har det rett i ditt hjerte. Det er det som er viktig, at man IKKE tar på seg en Organisasjons tankegods, og derved bedriver "utukt", med å få urent innabords. Lytte til vranglære. Les vatikanet.

 

Og husk, alle de troende var en gang vantro. Og Jesus kom for å omvende de vantro.

 

BmOnline

Jeg ser at du er enda en av de kristne som skal fortelle alle andre kristne at de ikke er "riktig" kristne. Det er ikke nok at alle skal tro på samme religion som deg, de skal tro på samme måte også. Dette er et utbredt fenomen blandt religionsimperialister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men all den stund mange mennesker vandrer i slike menigheter, så gjør jo mange av dem det i god tro som nevnt. Derfor er Herren langmodig med dem, så ok å være i en menighet, mens de jo skulle vært i en Menighet. Du ser forskjellen, liten m betyr vranglærere, stor M er en rett Menighet i Herren. Derfor er det viktig å vite om disse forskjellene om du ellers har det rett i ditt hjerte. Det er det som er viktig, at man IKKE tar på seg en Organisasjons tankegods, og derved bedriver "utukt", med å få urent innabords. Lytte til vranglære. Les vatikanet.

 

Og husk, alle de troende var en gang vantro. Og Jesus kom for å omvende de vantro.

 

BmOnline

Jeg ser at du er enda en av de kristne som skal fortelle alle andre kristne at de ikke er "riktig" kristne. Det er ikke nok at alle skal tro på samme religion som deg, de skal tro på samme måte også. Dette er et utbredt fenomen blandt religionsimperialister.

 

Bare ikke glem at alle ateistene ble skapt av Faderen, abigor.

 

Slik er det bare...

 

Om du vil fortelle sannheten, så blir du ikke pop. Det vet alle. Hos meg får du ikke servert hollywood fast food.

Takk for svaret forresten. Bra at du har skrivekløe-.- :)

 

BmOnline

 

ps: Det er flott at du leser alt jeg skriver, skal se at det gjør godt til slutt.

 

Mange er det som er blitt lurt, og om du tror at vatikanet er din "beste venn", tro om igjen:

 

Se paven kysse koranen, om du ikke visste det, vatikanet er koranens opphav.

 

http://bmonline.no/html/dekke.html

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Bare ikke glem at alle ateistene ble skapt av Faderen, abigor.

 

Slik er det bare...

 

Om du vil fortelle sannheten, så blir du ikke pop. Det vet alle. Hos meg får du ikke servert hollywood fast food.

Takk for svaret forresten. Bra at du har skrivekløe-.- :)

 

BmOnline

Slik er det fordi du sier det. Jeg har møtt svært mange mennesker som skal fortelle meg hvordan saker og ting henger sammen.

 

Og jeg er ikke ateist, så det der kan du holde for deg selv.

 

Om jeg vil ha sannhet, så er den siste jeg spør en kristen. De kristne er kjent for å ha fine ord i munnen, men de skjuler noe bak ryggen og bruker det så fort du snur deg.

Lenke til kommentar

Bare ikke glem at alle ateistene ble skapt av Faderen, abigor.

 

Slik er det bare...

 

Om du vil fortelle sannheten, så blir du ikke pop. Det vet alle. Hos meg får du ikke servert hollywood fast food.

Takk for svaret forresten. Bra at du har skrivekløe-.- :)

 

BmOnline

Slik er det fordi du sier det. Jeg har møtt svært mange mennesker som skal fortelle meg hvordan saker og ting henger sammen.

 

Og jeg er ikke ateist, så det der kan du holde for deg selv.

 

Om jeg vil ha sannhet, så er den siste jeg spør en kristen. De kristne er kjent for å ha fine ord i munnen, men de skjuler noe bak ryggen og bruker det så fort du snur deg.

Heisann, nå ble jeg virkelig nyskjerrig abigor, du virker sa så kort i kommentarene at det blir en smule vanskelig å lese hva du står for, og derfor falt det meg dessverre tungt å si at du var ateist, fordi du oppførte deg som en.

Javel, få høre. Hva er det de bruker mot deg?

Nå er jeg jaggu spent... Alle kristne, du snakker...

 

Vennligst

BmOnline

Lenke til kommentar

Jeg vil heller dø enn å la min hjerne være søppeldynge for ditt religiøse avfall.

Kan du være så vennlig å oversette?

 

Er det dette alle kristne svarer deg med?

 

Vennligst

 

BmOnline

 

Jeg vil få skyte inn, er den kammen din, stooor nok tror du??

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Vår Herre Jesus Kristus

 

Kan du forklare hvorfor du må si "Vår Herre". Dette er en subjektiv mening og ikke noe annet enn frekkhet da du kaller dine.. ikke mine overbevisninger for "Vår". Hadde ikke "Min Herre" passet bedre?

Da jeg bekjenner meg til Troen på Herren Jesus Kristus, så tror jeg også at Han skapte oss alle sammen, ink. deg.

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Bare ikke glem at alle ateistene ble skapt av Faderen, abigor.

 

Det var nok heller ateistene som skapte Faderen. Eller i det minste teismen, som deretter gikk i en del ulike retninger, mens en av dem tok over Romerriket, og senere ble den innført i Norge med Olav Digres sverd.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Er det svært rart av meg (som ateist) å ikke ønske at statskirken skal gjøres om til en privat organisasjon?

 

Jeg har bare ikke lyst at Norge skal bli noe lignende som USA hvor religiøse organisasjoner går rundt for å lete etter medlemmer, jeg tror mange flere vil kanskje bli konservative, i motsetning til den relativ "personlig kristen" slik vi har i dag hos de aller fleste.

 

Er dette helt ulogisk av meg å tenke slik?

 

Vel, det holder ikke å bli kvitt Statskirken. Vi må få kristendomsfavorisering ut av mange deler av samfunnet. Spesielt i skolen må vi bli kvitt den ufortjente respekten religion har, og f.eks. tillate oss å likestille alle dagens religioner med de utdødde.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spesielt i skolen må vi bli kvitt den ufortjente respekten religion har

Pfft hva er det du babler om? 45 minutter RLE (Religion, Livssyn og Etikk) i uken, er ufortjent respekt for religion? Disse 45 minuttene er ikke bare delt opp i forskjellige type religioner, men har også mye å gjøre med etikk og livssyn generelt. Det er uansett viktig å få kunnskap om ulike religioner og kulturer rundt om i verden, selv om du ikke nødvendigvis tror på noe av det.

Endret av Ph.D
Lenke til kommentar

RLE er greit, men KRL var ikke greit. Jeg er enig med det Ph.D, men det jeg reagerer på, er obligatorisk oppmøte i kirken før jul.

 

Ja, det har blitt bedre de siste årene. Jeg trenger egentlig litt mer innsikt i hva som faktisk foregår i de ulike trinnene nå. Men slikt som oppmøte i kirken, salmesang, osv. er fortsatt ting som må ordnes opp i.

 

Det er uansett viktig å få kunnskap om ulike religioner og kulturer rundt om i verden, selv om du ikke nødvendigvis tror på noe av det.

 

Det er jeg enig i. Med fokus på at vi skal forstå hvorfor andre mennesker oppfører seg som de gjør.

Lenke til kommentar

Pfft hva er det du babler om? 45 minutter RLE (Religion, Livssyn og Etikk) i uken, er ufortjent respekt for religion? Disse 45 minuttene er ikke bare delt opp i forskjellige type religioner, men har også mye å gjøre med etikk og livssyn generelt. Det er uansett viktig å få kunnskap om ulike religioner og kulturer rundt om i verden, selv om du ikke nødvendigvis tror på noe av det.

Er det noe nytt i år siden det kun er en skoletime RLE? Hvilket trinn snakker du om? På videregående var gym det minste faget med to timer i uken, sist jeg sjekket. RLE har tre timer i uken.

 

Problemet er ikke RLE eller å ha undervisning i religion. Men se litt på hva som står der. Jeg husker for eksempel at det var et avsnitt om Scientologi. Der sto det litt om hva Scientologi var, men det sto ingen ting om all svindelen som skjer i regi av Scientologi. Personlig er jeg heller ikke enig med å ha hovedfokus på kristendommen, og så et kapittel om islam, buddhisme og hinduisme. Jødedommen var sist jeg sjekket tatt ut av pensum faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det kommer an på hvilken lærer man har. Vi diskutertye mye rundt ting som scientologi og lignende sekter. Vi varogså innom de fire store religionene, så vel som mye om livssyn og etikk generelt. Kristendom fikk ikke noe særlig tid da jeg hadde RLE, men vi hadde en ung lærer som hadde stor interesse for religion, men ikke var særlig religiøs selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

RLE er greit, men KRL var ikke greit. Jeg er enig med det Ph.D, men det jeg reagerer på, er obligatorisk oppmøte i kirken før jul.

For tross til navnskift var det likevel ca 60% kristendom fokus.

Lærte dog en del om buddhisme og Islam dog.

 

Men forsatt nesten ingenting om jødedommen, annet enn hvorfor enkelte ble kristne rundt Jesus tid :dontgetit:

 

Obligatorisk? Jeg slapp unna på barneskolen/ungdomsskolen, tror ikke det skal være obligatorisk.

Men husker at alternativet suger dog, lære om FN resolusjoner, vi så en film en gang dog, det var gøy. En film om FN resolusjoner..

 

edit: Vi hadde litt etikk og moral, men igrunn bare overflaten av det hele, noe som er dumt, svært mange debatter vi kunne ha hatt der. Vi hadde en om abort dog, men var så få som kunne om det :o

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...