Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Jeg vil heller dø enn å la min hjerne være søppeldynge for ditt religiøse avfall.

Ja, ikke for at det gjør så mye, men har du for vane å unnlate å svare debattantene på det forumet du faktisk er deltaker på?

 

Om du ikke er ateist, så kan jeg få skyte inn at du er en god hedning, det fant jeg ut etter å ha lest gamle poster her.

For det første latterliggjør du dem som tror. Jeg har ikke for vane å leke meg inne på et forum.

 

Og nå vil jeg ha svar på om alle kristne faktisk svarer deg så negativt som du her har gitt uttrykk for?

 

BmOnline

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Obligatorisk? Jeg slapp unna på barneskolen/ungdomsskolen, tror ikke det skal være obligatorisk.

Men husker at alternativet suger dog, lære om FN resolusjoner, vi så en film en gang dog, det var gøy. En film om FN resolusjoner..

 

edit: Vi hadde litt etikk og moral, men igrunn bare overflaten av det hele, noe som er dumt, svært mange debatter vi kunne ha hatt der. Vi hadde en om abort dog, men var så få som kunne om det :o

 

Ja, enten skal du med, ellers så skal du straffes med andre oppgaver.

 

Men at det i det hele tatt arrangeres messe av skolen er galt. Forkynning og lovprising av guder har ingenting med utdanning å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, huff. De føler seg så sikre i selskap med sine like. Kan man bare separere de fra hverandres idioti, så kan man banke litt fornuft i dem. Kanskje barna kan reddes.

 

Uten tvil. I det siste har også mange forlatt dem viten om at det betyr total isolasjon fra familien.

Lenke til kommentar

Hva slags nytte har Gud av å ha en penis? Dvs. hvorfor er Gud antatt å være kjønnet, når han også skal være evig og ikke reproduserer seg med andre guder?

 

Det ville gitt litt mer mening om det stemte at Gud opprinnelig skulle ha en kone. Og noen steder omtales englene som guds sønner.

Hvorfor skal kjønnet være bestemt, hvorfor skal antallet være bestemt, slike spørsmål er det mange som ikke lurer på.

 

All monoteisme har sitt utspring i polyteisme. Og all monoteisme har sine kilder fra menn. Tekstene er skrevet av menn, troen er videreformidlet og spredt av menn, og disse mennene tilber kun en mannlig gud. Fra andre religioner ser vi at gud ikke kun var en, men mange, og de var hannkjønn, hunnkjønn og blanding av disse.

Lenke til kommentar

Hva slags nytte har Gud av å ha en penis? Dvs. hvorfor er Gud antatt å være kjønnet, når han også skal være evig og ikke reproduserer seg med andre guder?

 

Det ville gitt litt mer mening om det stemte at Gud opprinnelig skulle ha en kone. Og noen steder omtales englene som guds sønner.

Gud har ikke et kjønn. Han er fullkommen og har alle egenskaper til både en far og en mor. Grunnen til at Gud vil vi skal henvende oss til Ham som Far er fordi mannen er hodet i familien. Gud er det høyest tenkelige vesen, og derfor er en kjærlig Far et godt bilde på Ham, selv om Han som sagt har alle egenskapene til både en far og til en mor.

Lenke til kommentar

Dette er vel private skoler? Det eksisterer allerede mange kristne skoler.

 

Ja, og skulle gjerne sett de lagt ned. Å tillate flere av dem er å gå mange skritt bakover.

 

 

Helt klart. Personlig mener jeg religiøs forkynnelse mot barn er mishandling, men jeg kan ikke gjøre noe så lenge dette skjer i det private etter foreldrenes ønske. Det eneste man kan håpe på er opplysning, så færre foreldre for den trangen til å indoktrinere barna sine i overtroen sin.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Dette bør bli kontant avvist. Religion har ingenting med utdanning å gjøre.

Nå misforstår jeg nok det du mente, men religion har masse med utdanning å gjøre. Akkurat som matematikk og språk.

 

Ja, jeg mener først og fremst forkynning og trosopplæring. Å lære om en religion istedenfor å læres opp i den er greit, og nyttig.

 

Selv om jeg også ser et stort forbedringspotensiale på det området. I barneskolen var det ren kristendomsforkynning, men den slags virker det som om vi er kvitt i dag. Jeg fikk aldri noen god innsikt i hva grunnlaget for de ulike religione var fra skolens hold, inkludert på videregående. Det ble presentert som noe som ikke kunne vites eller bestrides, utenom fra annet religiøst hold. Det er helt åpenbart at kjernelementene i de store religione kan bestrides, og vi som vet det kan ikke tillate at barna villedes på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt grusomt, men samtidig latterlig at det fins så mye hat mot noe så ufarlig som kristendom. Det er ofte jeg lurer på ting rundt Gud som kunne gjort meg til agnostiker, men jeg hadde aldri hatt noe som helst imot de som tror av den grunn!

 

Personlig mener jeg religiøs forkynnelse mot barn er mishandling, men jeg kan ikke gjøre noe så lenge dette skjer i det private etter foreldrenes ønske. Det eneste man kan håpe på er opplysning, så færre foreldre for den trangen til å indoktrinere barna sine i overtroen sin.

Vet du overhode hva indoktrinering er, mr. Myagos? Å indoktrinere barna sine vil si å hjernevaske dem. Med andre ord, tvinge barna til å tro på noe (WBC er et godt eksempel, som jeg selvfølgelig er imot) og nekte dem å tenke kritisk eller i det hele tatt stille spørsmål ved det de lærer.

 

Som regel er dette aldri tilfellet. Jeg ble oppvokst i kristent hjem, men jeg hadde all frihet til å velge hva jeg selv ville uansett, selv om foreldrene naturligvis ville at jeg skulle fortsette som kristen. Men hva med deg, da? Ble du oppvokst som ateist? HVÆ! BLE DU INDOKTRINERT TIL Å IKKE TRO PÅ GUD!!! DETTE MÅ GJØRES NOE MED, DETTE ER BARNEMISHANDLING!

 

Skjerp deg, og skjerp DERE. TRAGISKE er dere.

 

Nei, du ble vel helt sikkert "oppvokst som kristen," ja så hvordan klarte du å "bryte ut av tankefengselet," da? Du ble jo selvfølgelig indoktrinert, siden du ble oppvokst i kristent hjem?

 

Huff og huff og huff.

 

Hvorfor bruke så mye energi på noe som dette? Dere vet ikke om det fins en Gud, eller liv etter døden. Og uansett om Gud ikke fins, hvorfor vil dere ødelegge for alle de rusavhengige, alkoholikerne og what not som klarer å slutte ved troen på Jesus? Dere liker ikke islamske selvmordbombere i Afghanistan, veldig bra! Det gjør ikke jeg heller! Da bør vi gjøre noe imot det! Men ikke imot hele religionen i seg selv, og langt mindre en helt annen religion som kristendommen! Hadde kristendommen forsvunnet helt fra Norge, hadde selvmordstallene skutt i været, det fins jo ikke lenger håp, ingen mening. Vi er jo DYR, vi eter, parrer oss og sover og driter. Neinei, tro på hva dere vil, bare ikke HAT alle som tror på noe dere ikke forstår dere på.

 

Hvor mange privatskoler fins det i Norge? 20 eller noe? Hva gjør det at de 20 skolene er i Norge? Ikke en kløyva tøddel! Så bare hold kjeft med all dritten deres.

Lenke til kommentar

Helt grusomt, men samtidig latterlig at det fins så mye hat mot noe så ufarlig som kristendom.

 

Anbefaler deg å åpne en historiebok.

 

 

Vet du overhode hva indoktrinering er, mr. Myagos?

Vi starter med herseteknikker, this is going to be good...

 

Å indoktrinere barna sine vil si å hjernevaske dem. Med andre ord, tvinge barna til å tro på noe (WBC er et godt eksempel, som jeg selvfølgelig er imot) og nekte dem å tenke kritisk eller i det hele tatt stille spørsmål ved det de lærer.

 

Feil. Indoktrinering er å drive med systematisk og ensidig forkynnelse for en doktrine.

 

Som regel er dette aldri tilfellet. Jeg ble oppvokst i kristent hjem, men jeg hadde all frihet til å velge hva jeg selv ville uansett, selv om foreldrene naturligvis ville at jeg skulle fortsette som kristen.

 

Flott for deg. Her er det noen som ikke har dette valget.

 

http://www.youtube.com/watch?v=PVPVqEe3HRQ

 

Bør man ikke heller lære barnet sitt å tenke, i stedet for hvordan man skal tenke.

 

Men hva med deg, da? Ble du oppvokst som ateist? HVÆ! BLE DU INDOKTRINERT TIL Å IKKE TRO PÅ GUD!!! DETTE MÅ GJØRES NOE MED, DETTE ER BARNEMISHANDLING!

 

Nei. Jeg visste ikke om foreldrene mine var religiøse eller ikke før i voksen alder. Har aldri fått høre noe negativt fra deres side om religion da jeg var ung, og selv lot de meg frivillig få fortsette å gå på privat bibelskole til en venn av meg enda det første jeg lærte var trusler om helvete. Svært stolt over den sekulære oppdragelsen de ga meg, og mitt standpunkt har jeg tatt selv.

 

Skjerp deg, og skjerp DERE. TRAGISKE er dere.

 

Nei, du ble vel helt sikkert "oppvokst som kristen," ja så hvordan klarte du å "bryte ut av tankefengselet," da? Du ble jo selvfølgelig indoktrinert, siden du ble oppvokst i kristent hjem?

 

Huff og huff og huff.

 

Som du ser var synsingen din helt feil, og ad hominems kan du holde deg god for.

 

Hvorfor bruke så mye energi på noe som dette?

 

Er så mange grunner til at jeg bruker energi på dette, og det gjør jeg også med glede. Alt fra å kjempe for homofiles rettigheter og mot diskriminering, ignoranse, uvitenhet, psuedovitenskap, alternative behandlinger og religiøs tvang mot barn.

 

Dere vet ikke om det fins en Gud, eller liv etter døden. Og uansett om Gud ikke fins, hvorfor vil dere ødelegge for alle de rusavhengige, alkoholikerne og what not som klarer å slutte ved troen på Jesus?

 

Hva mener du? Ingen her ønsker å forby religion, og har kristendommen alene vært et middel som har fått mennesker vekk fra flaska? Hva med scientologi og islam for å nevne andre religioner og "religioner" som hevder det samme. Det er også mange metoder som ikke har noe med religion å gjøre i det hele tatt som kan få mennesker vekk fra avhengiheter, så at du legger monopol over kristendommen blir bare teit.

 

Dere liker ikke islamske selvmordbombere i Afghanistan, veldig bra! Det gjør ikke jeg heller! Da bør vi gjøre noe imot det! Men ikke imot hele religionen i seg selv, og langt mindre en helt annen religion som kristendommen! Hadde kristendommen forsvunnet helt fra Norge, hadde selvmordstallene skutt i været, det fins jo ikke lenger håp, ingen mening. Vi er jo DYR, vi eter, parrer oss og sover og driter. Neinei, tro på hva dere vil, bare ikke HAT alle som tror på noe dere ikke forstår dere på.

 

Troller du?

 

Hvor mange privatskoler fins det i Norge? 20 eller noe? Hva gjør det at de 20 skolene er i Norge? Ikke en kløyva tøddel! Så bare hold kjeft med all dritten deres.

 

Så hva er så farlig med noen muslimskoler i det tilfelle? Eller hva med noen FrP- og SV skoler? La oss ikke stoppe der vi må jo ha jødeskoler, kommunistskoler, buddistskoler, det flyvende-spagetti-monsteret skoler, sikhskoler, hinduskoler og shintoskoler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Helt grusomt, men samtidig latterlig at det fins så mye hat mot noe så ufarlig som kristendom.

Anbefaler deg å åpne en historiebok.

Morsomt. I historieboken leser vi historie, ikke nåtid. Kristendommen er generelt til gagn for samfunnet, spesielt for de fattige.

 

Vi kunne hatt en laaang debatt angående kristendommens historie, men bare husk at alle de største massemorderne gjennom det 20. århundre var ateister. Som ateist kommer du til å nekte for at dette har noe med ateisme å gjøre, og si noe som "men de gjorde det ikke i ateismens navn." Naturligvis dreper man ikke noen i "ateismens" navn, men det er selvfølgelig del av årsaken. Når man har så mye makt som Hitler så har det fint lite å si hva du gjør. Du er sjefen, ingen kan holde deg ansvarlig for dine handlinger (med mindre du taper krigen..).

 

 

Å indoktrinere barna sine vil si å hjernevaske dem. Med andre ord, tvinge barna til å tro på noe (WBC er et godt eksempel, som jeg selvfølgelig er imot) og nekte dem å tenke kritisk eller i det hele tatt stille spørsmål ved det de lærer.

Feil. Indoktrinering er å drive med systematisk og ensidig forkynnelse for en doktrine.

Indoctrination is the process of inculcating ideas, attitudes, cognitive strategies or a professional methodology (see doctrine).[1] It is often distinguished from education by the fact that the indoctrinated person is expected not to question or critically examine the doctrine they have learned. Engelsk Wikipedia

 

Indoktrinering kan bety (..) hjernevask. Norsk Wikipedia

 

Som regel er dette aldri tilfellet. Jeg ble oppvokst i kristent hjem, men jeg hadde all frihet til å velge hva jeg selv ville uansett, selv om foreldrene naturligvis ville at jeg skulle fortsette som kristen.

 

Flott for deg. Her er det noen som ikke har dette valget.

 

Video 1

Hvis dette er ekte, noe jeg ikke tror, er jeg overrasket over hvor mye en "kristen" kan banne for å få sønnen til å tro på Gud ..

 

Video 2

23:25 - 24:33: Helt enig. Men hva var poenget? De debatterte i ett minutt og sparket en død hest i 27 minutter ..

 

Vi vet ikke om den mannen "indoktrinerte" barna sine. Han sa bare at kirken hans var fundamentalistisk. Det er lov, det.

 

Jeg visste ikke om foreldrene mine var religiøse eller ikke før i voksen alder. Har aldri fått høre noe negativt fra deres side om religion da jeg var ung, og selv lot de meg frivillig få fortsette å gå på privat bibelskole til en venn av meg enda det første jeg lærte var trusler om helvete. Svært stolt over den sekulære oppdragelsen de ga meg, og mitt standpunkt har jeg tatt selv.

Ikke for å bli for personlig, men foreldrene dine var religiøse uten å nevne det til sønnen sin? Det var nytt ..

 

Edit: Ser nå at du ikke sa om foreldrene faktisk er religiøse eller ikke, beklager den.

 

Du ble vel helt sikkert "oppvokst som kristen," ja så hvordan klarte du å "bryte ut av tankefengselet," da? Du ble jo selvfølgelig indoktrinert, siden du ble oppvokst i kristent hjem?

Som du ser var synsingen din helt feil, og ad hominems kan du holde deg god for.

Jeg visste ikke hvilken av delene du var oppvokst med. De aller fleste påstår at de er oppvokst som kristne med den overbevisende dåpen og konfirmasjonen, som har 0 å si for om du er kristen eller ei. Du hører til minoriteten.

 

Dessuten er ateister Verdensmestere i drittslenging, sarkastiske ordspill og personangrep, så jeg ser ikke helt problemet.

 

Hvorfor bruke så mye energi på noe som dette?

Er så mange grunner til at jeg bruker energi på dette, og det gjør jeg også med glede. Alt fra å kjempe for homofiles rettigheter og mot diskriminering, ignoranse, uvitenhet, psuedovitenskap, alternative behandlinger og religiøs tvang mot barn.

Der kom du med litt av en blanding som ikke trenger ha noen forbindelse med hverandre i det hele tatt. Du kjemper for homofiles rettigheter, det gjør vel jeg også i den forstand at de er like mye mennesker som alle andre. De skal ikke bli diskriminert for livsstilen sin er min teologi. Men jeg kjemper også for barns rettigheter og er dermed imot homofile ekteskap hvor de får adoptere barn. Vi kommer ikke til å gå inn på hvorfor to av samme kjønn ikke er like gode foreldre som to av det motsatte. Som kristen tror jeg Gud har det siste ordet i alle tilfeller, og at Han vet og vil hva som er best for oss.

 

Dere vet ikke om det fins en Gud, eller liv etter døden. Og uansett om Gud ikke fins, hvorfor vil dere ødelegge for alle de rusavhengige, alkoholikerne og what not som klarer å slutte ved troen på Jesus?

Hva mener du? Ingen her ønsker å forby religion, og har kristendommen alene vært et middel som har fått mennesker vekk fra flaska? Hva med scientologi og islam for å nevne andre religioner og "religioner" som hevder det samme. Det er også mange metoder som ikke har noe med religion å gjøre i det hele tatt som kan få mennesker vekk fra avhengiheter, så at du legger monopol over kristendommen blir bare teit.

Selvfølgelig fins det tiltak en kan ta for å slutte, men det er ingen nyhet at mennesker hele tiden fyller seg med Jesus istedenfor alkohol. Det fins sikkert tilfeller i islam også, men jeg har ihvertfall aldri hørt om det.

 

Dere liker ikke islamske selvmordbombere i Afghanistan, veldig bra! Det gjør ikke jeg heller! Da bør vi gjøre noe imot det! Men ikke imot hele religionen i seg selv, og langt mindre en helt annen religion som kristendommen! Hadde kristendommen forsvunnet helt fra Norge, hadde selvmordstallene skutt i været, det fins jo ikke lenger håp, ingen mening. Vi er jo DYR, vi eter, parrer oss og sover og driter. Neinei, tro på hva dere vil, bare ikke HAT alle som tror på noe dere ikke forstår dere på.

Troller du?

Nei? Vanskelig å begripe det?

 

Hvor mange privatskoler fins det i Norge? 20 eller noe? Hva gjør det at de 20 skolene er i Norge? Ikke en kløyva tøddel! Så bare hold kjeft med all dritten deres.

Så hva er så farlig med noen muslimskoler i det tilfelle? Eller hva med noen FrP- og SV skoler? La oss ikke stoppe der vi må jo ha jødeskoler, kommunistskoler, buddistskoler, det flyvende-spagetti-monsteret skoler, sikhskoler, hinduskoler og shintoskoler.

Latterlig forsøk på å deflektere meg vekk fra det jeg egentlig lurte på. De som har råd til å drive skole kan værsågod begynne med det. Hvorfor er dette et problem for deg? Jeg sier ikke nei til en jødeskole for de få jødene som fins i Norge, er du Jødehater? Jeg har ingenting imot at folk oppretter sine egne private skoler, nei. Du ga heller INGEN grunn til hvorfor vi ikke kan ha kristne privatskoler i Norge. Det gjør deg ingenting.

Endret av Ph.D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...