Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Sist måned i Bangladesh ble en 14 år gammel jente voldtatt av en 40 år gammel mann som deretter blir anklaget av landsbyens Mullaer for utroskap. I følge Sharialoven blir jenta dømt til hundre piskeslag i full offentlighet hvor hun faller om etter åtti. Hun dør av skadene noen dager etterpå.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4023290.ece

 

Jeg har ikke ord som kan beskrive denne ufattelige motbydelige handlingen. Håper den sekulære regjeringen går hardt inn for å fjerne maktposisjonen til disse jævla Mullaene en gang for alle.

 

Grusomhetene mennesker kan gjøre i religionens navn slutter aldri å overraske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, tiden er nok det beste våpen vi har mot gudstro, etterhvert som flere mislykkes i å overbevise sine barn om at gudene er faktum, etterhvert som kunnskap vinner over ignoranse, etterhvert som flere mister sine ulike former for sperrer for å åpent tale religion imot, slik at andre mer isolerte tvilere ikke ser på seg selv som unormale, og religion mister støttespillere i alle ledd.

 

Men slike uhyrligheter som nevnt over forteller oss at religionenes fall for svært mange kommer altfor sent. Og at vi ikke bare kan sitte på sidelinjen og la utviklingen gå sin langsomme gang. Vi må gjøre hva vi kan får å øke tæringen på alle former for overtro som i ytterste fall støtter opp under aksepten av slike handlinger.

Lenke til kommentar

Buddhisme skal tro på gjenfødelse. Men hva om antall levende vesener på jorden synker dramatisk? altså flere som dør, enn blir født. hva skjer med de som dør da ifølge deres tro?

Jeg tror utgangspunktet ditt er feil - jeg tror ikke man blir gjenfødt inn i en eksisterende skapning, det ville vært rart. Jeg tror man blir gjenfødt i en "ny" skapning, altså at sjelen din flyttes til den nye skapningen ved unnfangelsen av denne, eller rett og slett at en skapning unnfanges nettopp for å huse din sjel.

Dette vil jo igjen medføre at

antall skapninger på jorda = antall gjenfødte sjeler minus det antall som oppnår nirvana. Pluss eventuelle blanke ark/nye sjeler.

 

Jeg tror altså ikke Buddhistene tror folketallet vil synke drastisk med mindre antall sjeler som oppnår Nirvana øker.

Lenke til kommentar

Buddhisme skal tro på gjenfødelse. Men hva om antall levende vesener på jorden synker dramatisk? altså flere som dør, enn blir født. hva skjer med de som dør da ifølge deres tro?

Jeg tror utgangspunktet ditt er feil - jeg tror ikke man blir gjenfødt inn i en eksisterende skapning, det ville vært rart. Jeg tror man blir gjenfødt i en "ny" skapning, altså at sjelen din flyttes til den nye skapningen ved unnfangelsen av denne, eller rett og slett at en skapning unnfanges nettopp for å huse din sjel.

Dette vil jo igjen medføre at

antall skapninger på jorda = antall gjenfødte sjeler minus det antall som oppnår nirvana. Pluss eventuelle blanke ark/nye sjeler.

 

Jeg tror altså ikke Buddhistene tror folketallet vil synke drastisk med mindre antall sjeler som oppnår Nirvana øker.

Men hvis folketallet synker drastisk på grunn av en katastrofe, vil mange sjeler bli tvunget inn i nirvana? Eller er det slik at dersom antall levende organismer halveres på grunn av en ekstrem katastrofe, så vil tilsvarende mange nye levende vesener bli unnfanget?

 

Hver gang en kjempemeteor treffer jorda, så er vil noen organismer pule like mye som andre organismer dør?

 

Absurd.

Lenke til kommentar
Men hvis folketallet synker drastisk på grunn av en katastrofe, vil mange sjeler bli tvunget inn i nirvana? Eller er det slik at dersom antall levende organismer halveres på grunn av en ekstrem katastrofe, så vil tilsvarende mange nye levende vesener bli unnfanget?

 

Hver gang en kjempemeteor treffer jorda, så er vil noen organismer pule like mye som andre organismer dør?

 

Absurd.

 

Hvis du legger sammen alt livet i universet, kan det helt sikkert hende at en kjempekatastrofe på jorda er nærmest fullstendig ubetydelig for mengden liv i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar

Evt. antall liv i multiverset er konstant, når et univers går under så flytter de over til et annet.

Ok. Men det må jo bety at dersom 1 million vesener blir utryddet i et annet univers, så må organismer her på jorda kompensere med å pule såpass mye at det resulterer i 1 million avkom... på samme tid dersom alle døde samtidig?

 

Absurd.

 

Jeg skjønner tanken, men når man ser nærmere på det blir det stemmer det ikke lenger.

 

Det vil si at hvor mange befruktninger som skjer er avhengige av hvor mange som døde minus de døde som kom til nirvana.

 

Den faktiske forklaringen er jo at hvor mange befruktninger som skjer er jo avhengig av hvor mange som har sex og hvor mange av disse som klarer å befrukte hverandre.

 

Kanskje man skal ta med kloning og andre former for formering, men det handler jo fortsatt om hvor mange som formerer seg.

Lenke til kommentar

Buddhisme skal tro på gjenfødelse. Men hva om antall levende vesener på jorden synker dramatisk? altså flere som dør, enn blir født. hva skjer med de som dør da ifølge deres tro?

Jeg tror utgangspunktet ditt er feil - jeg tror ikke man blir gjenfødt inn i en eksisterende skapning, det ville vært rart. Jeg tror man blir gjenfødt i en "ny" skapning, altså at sjelen din flyttes til den nye skapningen ved unnfangelsen av denne, eller rett og slett at en skapning unnfanges nettopp for å huse din sjel.

Dette vil jo igjen medføre at

antall skapninger på jorda = antall gjenfødte sjeler minus det antall som oppnår nirvana. Pluss eventuelle blanke ark/nye sjeler.

 

Jeg tror altså ikke Buddhistene tror folketallet vil synke drastisk med mindre antall sjeler som oppnår Nirvana øker.

Men hvis folketallet synker drastisk på grunn av en katastrofe, vil mange sjeler bli tvunget inn i nirvana? Eller er det slik at dersom antall levende organismer halveres på grunn av en ekstrem katastrofe, så vil tilsvarende mange nye levende vesener bli unnfanget?

 

Hver gang en kjempemeteor treffer jorda, så er vil noen organismer pule like mye som andre organismer dør?

 

Absurd.

Visst er det absurd, men det er ca noe slik jeg ser for meg ja -

Antall fødsler i universet = antall gjenfødelser(antall døde-antall nirvana)

Lenke til kommentar

Hvis du legger sammen alt livet i universet, kan det helt sikkert hende at en kjempekatastrofe på jorda er nærmest fullstendig ubetydelig for mengden liv i den store sammenhengen.

Isåfall kan du jo være uheldig å måtte vente noen millioner år før det blir nok organismer til hver sjel som venter i kø.

 

Når man begynner å fundere rundt det her, så blir det mer og mer barnslig for meg. Buddhismen er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Mye enklere, mener jeg, å forklare med én bevissthet, eller én samling av bevisstheter som bryter gjennom til det materielle universet, sterkere i mer "avanserte" bevisste entiteter. Jo mer utviklet et univers er materielt, jo mer bevissthet "synliggjør" seg i dette materielle universet.

 

Hvis jeg forstår deres måter å tenke på forutsetter dere at regnestykket må gå opp. Hvorfor må det det? Kan det ikke finnes mer i en "bevissthetsdimensjon" enn det som er mulig i et hvilket som helst tidspunkt i universet? Bevissthetsdimensjonen kan være ubundet av tid, parallelle universer, og kanskje andre hindringer vi kan tenke oss...?

 

Nirvana blir da kun bevissthetens mulighet via et "medium kalt materie" å returnere til seg selv, bortsett fra døden da.

 

Er det mulig å tenke sånn?

Lenke til kommentar
Kanskje dette er en av årsakene til at man har lemen-år, rotte-år, og andre år hvor div. skapninger formerer seg i absurd høye antall? ;)

Tja, kanskje er det her biologene finner sine svar. Det værste er at livet på jorda faktisk er ganske konstant, skulle jeg tro da. Dersom et stort dyr dør så kommer det mange åtselsetere, nye larver osv.

Lenke til kommentar

Hvis du legger sammen alt livet i universet, kan det helt sikkert hende at en kjempekatastrofe på jorda er nærmest fullstendig ubetydelig for mengden liv i den store sammenhengen.

Isåfall kan du jo være uheldig å måtte vente noen millioner år før det blir nok organismer til hver sjel som venter i kø.

 

Tipper isåfall man opplever tiden helt annerledes i et slikt overnaturlig venterom. Og som jeg har sagt tidligere: For alt vi vet kan det levende livet i universet være et konstant antall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...