Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Faren min jobber i Aker, med en sivil ingenioer utdanning. Snakket litt med han om dette, siden dette hoeres ganske bra ut for en ung mann uten familie etc. Noe som ogsaa intereserer meg. Han sa at skal du ut offshore er det lettest å få til hvis du har ingeniør/siv.ing bakgrunn eller fagarbeider (elektrikker, inst ....). Men det er vanskelig å komme ut som ung uten god utdannelse. Må nok gjøre seg ferdig på videregående først og ta en utdannelse.

Endret av GreVeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Kjapt spørsmål, hadde vært kjekt om noen hadde kunnet svare meg. :)

 

Har seg slik at jeg for tiden er lærling som platearbeider med planlagt fagprøve i April en eller annen gang. Til våren får jeg også vitnemål der jeg har fullført to-årig TIP samt allmenn med fordypning i mattematikk og fysikk, og jeg lurte på om dette har noe å si på mulighetene mine for lærlingplass? Tenker da spessielt på at jeg har et fagbrev fra før, men jeg ønsker å ta et nytt fagbrev som industrimekaniker, og da ønsker jeg meg ut i Nordsjøen...

 

Og hvordan er mulighetene for å få lærlingplass som mekaniker generelt sett?

 

Thanks for svar. :D

Lenke til kommentar

går brønnteknikk no å skal jo snart søke lærlinge plass.. men usikker på hva jeg skal velge av drilling, coiltubing å subsea.. syns boring virker mest interesangt, noen som har noe å si om det andre? :p

Liker å skru og er ikke glad i papirarbeid.. bare så dere vet det :p

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Kjapt spørsmål, hadde vært kjekt om noen hadde kunnet svare meg. :)

 

Har seg slik at jeg for tiden er lærling som platearbeider med planlagt fagprøve i April en eller annen gang. Til våren får jeg også vitnemål der jeg har fullført to-årig TIP samt allmenn med fordypning i mattematikk og fysikk, og jeg lurte på om dette har noe å si på mulighetene mine for lærlingplass? Tenker da spessielt på at jeg har et fagbrev fra før, men jeg ønsker å ta et nytt fagbrev som industrimekaniker, og da ønsker jeg meg ut i Nordsjøen...

 

Og hvordan er mulighetene for å få lærlingplass som mekaniker generelt sett?

 

Thanks for svar. :D

 

Det er tiden for å søke læreplass nå. De fleste selskap åpner for søknader i Jan-Feb.

Lenke til kommentar
går brønnteknikk no å skal jo snart søke lærlinge plass.. men usikker på hva jeg skal velge av drilling, coiltubing å subsea.. syns boring virker mest interesangt, noen som har noe å si om det andre? :p

Liker å skru og er ikke glad i papirarbeid.. bare så dere vet det :p

Boring er tingen om du liker fysisk arbeid. Jeg er selv roughtneck i nordsjøen, så jeg kan egentlig ikke si så mye om de andre rettningene, men.

 

Boring har pri. 1. på en rigg. Derfor er det alltid mye å gjøre som boredekksarbeider. Mye fysisk (til tider tungt) arbeid, mye maskiner som skal kjøres og vedlikeholdes, osv.

 

Wireline, Coiled, etc. har sikkert endel fysisk arbeid de også, men det er jo ikke til å stikke under en stol at dimensjonene er mindre og at de har mye ventetid.

Lenke til kommentar
går brønnteknikk no å skal jo snart søke lærlinge plass.. men usikker på hva jeg skal velge av drilling, coiltubing å subsea.. syns boring virker mest interesangt, noen som har noe å si om det andre? :p

Liker å skru og er ikke glad i papirarbeid.. bare så dere vet det :p

Boring er tingen om du liker fysisk arbeid. Jeg er selv roughtneck i nordsjøen, så jeg kan egentlig ikke si så mye om de andre rettningene, men.

 

Boring har pri. 1. på en rigg. Derfor er det alltid mye å gjøre som boredekksarbeider. Mye fysisk (til tider tungt) arbeid, mye maskiner som skal kjøres og vedlikeholdes, osv.

 

Wireline, Coiled, etc. har sikkert endel fysisk arbeid de også, men det er jo ikke til å stikke under en stol at dimensjonene er mindre og at de har mye ventetid.

Du får vell ganske greit innblikk i de andre yrkene med tanke på at hvis du går boring er du med på nesten alt (ifølge lærern min som har vært 13 år i nordsjøen :p)

 

wireline virker ganske kjedelig å ensformig, så søker ikke der ihvertfall.. coiltubin syns jeg virker litt interesangt, men usikker igjen.. ventetid er jo ikke alltid så ille :D Men blir vell lei til slutt :p Sementring er det vist veldig mye ventetid på, virker avslappende :) men ikke helt hva jeg vil jobbe med kan man si :p

 

Blir nok boring som tenkt ja :)

 

Hadde tenkt å gå subsea først pga det var "framtiden" men etter jeg lærte mer om yrkene osv fant jeg ut borere er mye viktigere en subsea folk :)

Lenke til kommentar

I statoil er det stort sett bare mellomlederene og plattformsjefene som er ingeniører og jobber offshore rotasjon.

 

Er noen ingeniørstillinger, serviceingeniører som jobber offshore, men de har for det meste ikke fast 2-4 rotasjon, men reiser ut når det skal gjøres noe.

 

Statoil har gjort en stor jobb og fått de fleste ingeniørstillinger på land.

Lenke til kommentar
I statoil er det stort sett bare mellomlederene og plattformsjefene som er ingeniører og jobber offshore rotasjon.

 

Er noen ingeniørstillinger, serviceingeniører som jobber offshore, men de har for det meste ikke fast 2-4 rotasjon, men reiser ut når det skal gjøres noe.

 

Statoil har gjort en stor jobb og fått de fleste ingeniørstillinger på land.

 

Mellomledere er vel som regel fagarbeidere med teknikeren/bachlor som har lang arbeidserfaring offshore. Sett noen stillingsannonser og det var krevd minimum 10-15 års arbeidserfaring.

Lenke til kommentar

Tenkte på driftsledere og vedlikeholdsledere.

 

Er ikke bare folk med masse erfaring, men selvsagt utdanning. Man kan ta utdanning og få jobb som PV/DV leder, men i statoil er det selvsagt vanskelig.

 

Hvordan er det offshore i CP? Har en kompis som tok automasjonsingeniør ilag med meg, og han hadde muligheten å jobbe som ingeniør inn mot digital ute på platformene. Datagutta.

Lenke til kommentar

Hei, ser det er endel folk med peiling der ute, håper på noen gode svar.

 

Jeg har bachelor i petroleum fra Universitetet i Stavanger og ble nettopp ferdig med en mastergrad i det samme som jeg tok i Sydney, Australia. Fant jo ut etterhvert at det er mye færre ingeniører med fast offshore-rotasjon enn hva jeg trodde da jeg startet, men det var liksom for seint å snu.

 

Etter bachelorgraden jobbet jeg 1 år hos Halliburton ved borevæske og sementeringslaboratoriet på land mens jeg ventet på å starte mastergraden i Australia. Ble tilbudt en traineestilling som offshore borevæskeingeniør hos dem men valgte å takke nei da jeg ble spurt ca 1 uke før avreise, men det er jo greit å vite at jeg sannsynligvis vil stille bra om jeg velger å søke denne stillingen senere da jeg fikk gode referanser fra dem.

"Problemet" med den stillingen er at jeg hører at det er få muligheter for å avansere til andre stillinger fra denne jobben, den er liksom på toppen av sitt arbeids gren.

 

Jeg har veldig lyst å jobbe offshore, da selvsagt helst fast, og lurte på om det er noen faste stillinger man kan få ute som ingeniør. Er da interessert i både stillinger som ville være aktuelle for relativt nyutdannede, og også offshore ingeniørstillinger som man kan ha etter man har skaffet seg erfaring, og da helst litt info om hvilken type erfaring dette som oftest er.

 

Har snust litt på dette med feltingeniører, men jeg klarer ikke helt å få fatt i om de som regel jobber onshore og så reiser ut eller om det også er feltingeniører som jobber permanent offshore (og da stillinger en kan bli med min bakgrunn som petroleums ingeniør).

 

 

Ble litt 'wall of text'-basert dette innlegget men håper noen har noen gode svar virker jo som om andre (blivende) ingeniører også lurer på slikt så dere slipper kanskje å svare flere ganger da ;)

 

Takker for all respons.

Lenke til kommentar
Hei, ser det er endel folk med peiling der ute, håper på noen gode svar.

 

Jeg har bachelor i petroleum fra Universitetet i Stavanger og ble nettopp ferdig med en mastergrad i det samme som jeg tok i Sydney, Australia. Fant jo ut etterhvert at det er mye færre ingeniører med fast offshore-rotasjon enn hva jeg trodde da jeg startet, men det var liksom for seint å snu.

 

Etter bachelorgraden jobbet jeg 1 år hos Halliburton ved borevæske og sementeringslaboratoriet på land mens jeg ventet på å starte mastergraden i Australia. Ble tilbudt en traineestilling som offshore borevæskeingeniør hos dem men valgte å takke nei da jeg ble spurt ca 1 uke før avreise, men det er jo greit å vite at jeg sannsynligvis vil stille bra om jeg velger å søke denne stillingen senere da jeg fikk gode referanser fra dem.

"Problemet" med den stillingen er at jeg hører at det er få muligheter for å avansere til andre stillinger fra denne jobben, den er liksom på toppen av sitt arbeids gren.

 

Jeg har veldig lyst å jobbe offshore, da selvsagt helst fast, og lurte på om det er noen faste stillinger man kan få ute som ingeniør. Er da interessert i både stillinger som ville være aktuelle for relativt nyutdannede, og også offshore ingeniørstillinger som man kan ha etter man har skaffet seg erfaring, og da helst litt info om hvilken type erfaring dette som oftest er.

 

Har snust litt på dette med feltingeniører, men jeg klarer ikke helt å få fatt i om de som regel jobber onshore og så reiser ut eller om det også er feltingeniører som jobber permanent offshore (og da stillinger en kan bli med min bakgrunn som petroleums ingeniør).

 

 

Ble litt 'wall of text'-basert dette innlegget men håper noen har noen gode svar virker jo som om andre (blivende) ingeniører også lurer på slikt så dere slipper kanskje å svare flere ganger da ;)

 

Takker for all respons.

 

Først burde du bestemme deg for hvilke selskap som er interessante i dine øyne. Petr.ing har forsåvidt gode muligheter til fast stillinger offshore slik jeg ser det, men tror ikke det finnes noe snarvei eller stilling der man kommer direkte offshore. For det første så burde du finne ett selskap der du kan få erfaring innen ditt fagfelt. Jeg regner med at det innebærer arbeid på en base/landanlegg/kontorbygg i noen år. Det er i bunn og grunn for å få en god innføring i selskapet og arbeidspraksis. Med utdannelsen din så vil jeg tror at driftsingeniør er første steget man kan ta. Det er personer fra selskapet som har søkt seg offshore, ofte i en opplæringsstilling- for så å få en fast eller roterende stilling etterhvert. Plattformsjefer kan f.eks være drifts ingeniører med en god del års erfaring. Jeg vil anbefale deg å søke i operatørselskaper som StatoilHydro, Marathon, ConocoPhillips, Norske Shell osv- da jeg tror mulighetene for å "klatre" i systemet er større i disse selskapene.

 

Håper det var svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...