Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men sliter litt nå, jeg ser at en og to Prime threads feiler etter 10-12 minutter.. hvordan er det jeg kan løse dette?

Er på 9x400 @ 1,625v (1,52v i windows) 1,472 under load. Skal jeg bare fortsette å øke spenningen ?

 

Er du sikker på at minnet er stabilt? Kanskje NB også trenger litt høyere spenning? Hvis du bare fortsetter å øke spenningen til cpuen og det feiler like fort, så ligger helt sikkert problemet et annet sted...

Lenke til kommentar
Men sliter litt nå, jeg ser at en og to Prime threads feiler etter 10-12 minutter.. hvordan er det jeg kan løse dette?

Er på 9x400 @ 1,625v (1,52v i windows) 1,472 under load. Skal jeg bare fortsette å øke spenningen ?

 

Så stor vdroop??!!

Du skulle ikke behøve så mye vcore for 3,6ghz, med mindre du har en dårlig cpu (B3 eller en bad G0)

 

Jeg har samme hk jeg bruker litt for benching, og det ble ikke stabilt før jeg tok en vdroopmod + vcoremod, sad but true. Visse hk da også Asus har en allt for stor vdroop mener jeg, litt skal det være, men 0,15v nesten er way too much.

Lenke til kommentar

Ok, hva burde jeg gjøre på northbridge ? Får bare de samme feilene, volten er reativt høy nå og det feiler fortsatt like raskt. Skrev 10-12 minutter her isted, men ser nå at den første feiler etter 1 min og den andre etter 2.

 

Jeg har en G0 med B stepping. Noe mer relevante opplysninger jeg kan gi for å få hjelp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok, skal få testet det i morgen.. nå er det natt for min del.. det er ingen måte jeg kan sjekke hva det står på nå da? ingen program som fikser dette?

 

Jo. Bios. :)

 

Du har uansett nå en VCore som er såpass høy samt klare symptomer som tyder på at du må ned mht klokk dersom stabilitet er ett mål.

3.6Ghz er ikke garantert med noen CPU'er, heller ikke alle G0-versjoner av Q6600.

"Sad but true" som Nassuz skrev over her. :)

Lenke til kommentar

Litt kjedelig prosessor det der ja.

For selv B3'en min klarte 3,6GHz uten de helt store problemene.

(mens G0'en min klarer en 3,6GHz nogenlunde stabilt på 1,365V i BIOS) :hmm:

Husker ikke helt men lå vel på en ca 1,34V under load.

 

Edit: Det mest merkelige problemet hos meg, er at PCI-E frekvensen MÅ være satt til over 105MHz (eller noe i den duren) for at ikke Pci-e 16x bussen skal sette seg i Pci-e 1x modus. (gjelder kun for frekvenser med 400MHz FSB og over)

 

Så om jeg har Pci-e satt til auto, eller under 105MHz, så vil jeg altså få Pci-e 1x.

Gjett hvor lang tid det tok før jeg skjønnte det! XD :ohmy:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Takk! Men eg visste ikkje at det var forskjell i spenninga mellom idle og load. Kva er det som bestemmer dette? Man kan vel ikkje stille det i BIOS?

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom idle og load er ikke noe du kan gjøre noe med nei (med mindre du begynner å modifisere hovedkortet).

 

Er vel hovedsakelig hovedkortets strømforsyning som "bestemmer" voltdroppen.

Et dyrt hovedkort har som oftest bedre strømdel, så da vil voltdrop være ganske liten, f.eks. 0,01 (som er ubetydelig). Dette kan være dyrere hovedkort som P5K Premium/Deluxe.

 

Et billig hovedkort har ofte en dårligere strømforsyningsdel, og vdrop kan komme opp i f.eks. 0,09. Blandt annet det billige P5KC sliter med stor vdrop.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...