Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk! Men eg visste ikkje at det var forskjell i spenninga mellom idle og load. Kva er det som bestemmer dette? Man kan vel ikkje stille det i BIOS?

Hvor mye strøm (Ampere) som trekkes er det som i prinsippet avgjør spenningsfall (vdrop). Intel spesifiserer at spenningen skal synke X Volt når strømtrekket er X Ampere. Ved lav prosessor belastning har man lavt strømtrekk og lite spenningsfall, ved høy last har man høyt strømtrekk, og dermed høyere spenningsfall. Dette er teorien i det, slik det "skal" være.

 

I praksis er det som de andre sier også forskjell på gode og dårlige strømforsyningsdeler på hk som er med å avgjøre. "Dårlige" hk kan ha problemer med å levere korrekt spenning ved høyt strømtrekk. Asus (og muligens andre?) lar deg påvirke dette på en del av sine hk, gjennom instillingen "Voltage Damper", eller "Loadline Calibration", som gjør at hk lar vær å regulere ned spenningen, selv om strømtrekket er høyt.

 

Fordelen med å la spenningen synke når strømtrekket øker er at den samlede effekten (Watt) CPU bruker går ned, og derav lavere varmeutvikling. Ulempen er at CPU kan begynne å feile, altså bli ustabil hvis spenningen er for lav.

 

Uten at det er annet enn rene spekulasjoner fra min side, tror jeg også hk produsentene, spesielt på hk rettet mot entusiast/overklokker, velger å la vær å regulere ned så mye når V-core er satt manuelt. Det kan i alle fall se slik ut når man ser hvor lite spenningsfall mange har, også på hk som ikke har noen spesifikk innstilling for dette. Men som sagt, det er spekulasjoner, tabell for maksimum og minimum spenningsfall ved et bestemt strømtrekk er tilgjengelig fra Intel, men vi kan bare gjette hvor mange Ampere CPU faktisk trekker i en bestemt situasjon, og avlesningsprogrammer kan også vise feil…

Lenke til kommentar

Flott oppsummert pcp160! :)

 

Er vel hovedsakelig hovedkortets strømforsyning som "bestemmer" voltdroppen.

Et dyrt hovedkort har som oftest bedre strømdel, så da vil voltdrop være ganske liten, f.eks. 0,01 (som er ubetydelig). Dette kan være dyrere hovedkort som P5K Premium/Deluxe.

P5K-E er ikke så ille det heller :)

Nei, men som du sikkert skjønte var det bare eksempler. Finnes mange gode hovedkort.

Lenke til kommentar
Mitt P5E WS Pro kort med Voltage Damper enabled gir ikke vdrop, faktisk øker den med ca 0,02 ved høy belastning.

 

med quad?

 

Yepp, har en Q6600 G0, 8GB OCZ Platinum.

Er meget godt fornøyd med dette oppsettet, bios blir i kjent asus stil aldri ferdig, så det er bla ikke mulig å endre på vcore annet enn å skru av og på voltage damper.

Har testet det i alle hastigheter fra 3.2->3.6 og det er dønn stabilt.

Fra 3.5GHz og oppover må jeg kjøre med voltage damper ellers er det ikke OCCT stabilt.

Har ikke prøvd annet enn 8 og 9 multiplier men det takler begge med samme OC resultat.

Lenke til kommentar
Coretemp er kommet med ny versjon som funker med Vista 64 :) 0.95.4 + vista 64 fix.

 

Jeg har vid på 1.275v på min q6600 g0. Hva slags "vid" har dere andre med q6600 g0?

Lastet ned den versjonen, men får bare error når jeg prøver å starte programmet:

The driver has failed to load!

Some information wil not be available.

Lenke til kommentar
Coretemp er kommet med ny versjon som funker med Vista 64 :) 0.95.4 + vista 64 fix.

 

Jeg har vid på 1.275v på min q6600 g0. Hva slags "vid" har dere andre med q6600 g0?

Lastet ned den versjonen, men får bare error når jeg prøver å starte programmet:

The driver has failed to load!

Some information wil not be available.

 

 

Kjørte bare coretemp-startup så funka det :D

 

http://www.alcpu.com/CoreTemp/ ---coretemp

 

http://forums.erodov.com/local_links.php?catid=18 --- fix

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Se der ja, fungerer nå.

VID på 1,22v.

 

Må jaggu ta å få festa TRUE-kjøleren min skikkelig en dag, irriterer meg at jeg ikke fikk gjort det skikkelig siste jeg mekket i pcen.

 

Av en eller annen grunn virker det som ikkje lav VID har så veldig mye å si på OC egenskapene på q6600 g0. Virkere mere random.

 

Jeg fikk en veldig tidelig utgave av q6600 g0, så derfor har jeg litt høyere VID enn de fleste her. Likevel klokker min rimelig bra. 3,75 prime stabil med true kjøler. Over 3,75 vil den bare være 3dmark 06 og crysis stabil, ikkje 12 timer prime stabil.

Lenke til kommentar

Ok, ganske irriterende, men nokså skremmende og :p

 

Men kunne ikke forstå hvordan de kunne komme fra CPUen, men fryktet at noe var gale, ettersom jeg mistet den i baderomsgulvet i dag. Heldigvis dempet IHSen den. Bedre med en knøttliten bulk i IHSen på en fungerende CPU (gjorde ikke resten av IHSen ujevn) enn en CPU med f.eks. avknukket hjørne.

 

Men rart at det er billige komponenter da.. (hvis det er det) Er jo et EVGA 680i, og det koster jo en del.

 

Har lyst på P35/X38 nå :) 680i suger til å overklokke Quad med... (ja, har A1, men det hjelper ikke så mye)

Lenke til kommentar
Ok, ganske irriterende, men nokså skremmende og :p

 

Men kunne ikke forstå hvordan de kunne komme fra CPUen, men fryktet at noe var gale, ettersom jeg mistet den i baderomsgulvet i dag. Heldigvis dempet IHSen den. Bedre med en knøttliten bulk i IHSen på en fungerende CPU (gjorde ikke resten av IHSen ujevn) enn en CPU med f.eks. avknukket hjørne.

 

Men rart at det er billige komponenter da.. (hvis det er det) Er jo et EVGA 680i, og det koster jo en del.

 

Har lyst på P35/X38 nå :) 680i suger til å overklokke Quad med... (ja, har A1, men det hjelper ikke så mye)

 

Suger 680i så veldig på OC da? Ser jo mange som har 3,6 ghz, og det er vel ikkje så dårlig? Får greitt 3,8 på x38, men her er det varmen med luftkjøler som stopper meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...