Gå til innhold

netshop: To års reklamasjon på selvbygde maskiner?


Anbefalte innlegg

hei,

jeg søkte retur på en barebone hos netshop, se deres svar og mitt svar under der, jeg ønsker gjerne deres tanker rundt dette:

 

 

*------

Maskiner som er selvbygd har vi kun 2 års reklamasjon på.

 

Du kan logge deg inn på Netshop, gå inn på retur-statussiden og legge inn manglende informasjon, eller trykke her

 

 

10356 - Shuttle SN85G4 barebone PC socket 754

 

 

Mvh Netshop - returavdeling

*---------

 

Hei,

Etter forbrukerkjøpsloven er det fem års reklamsjonsrett på denne delen. En maskin, selvbygd eller ikke er forventet å var i vesentlig mer enn to år.

Jeg refererer forbrukerkjøpsloven kapittel seks, paragraf 27:

 

” § 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

 

Det er ikke å diskutere at ett hovedkort, som forøverig står i en barebone, som er ett halvferdig bygd sett skal vare vesentlig lengre enn to år. Selv mobiltelefoner har fem års reklamasjonsrett.

 

 

Mvh

Magnus

Endret av general musa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper for netshop sin skyld at det er snakk om en sommervikar som ikke har helt kontroll på garanti\reklamasjon. Men de signerer ikke epostene så er jo for oss ihvertfall umulig å finne ut av! men vi får se, riiiimelig sikker på at de snur i neste epost når de skjønner at de har med noen som kjenner systemet litt. Dette er ANDRE gang netshop prøver å svindle meg..

 

etter litt søking så fant jeg den gamle saken med netshop, bare sånn hvis noen er interresert:) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...640&hl=+netshop

 

men den er laaaaaaaang :D

Endret av general musa
Lenke til kommentar
Maskiner som er selvbygd har vi kun 2 års reklamasjon på.

 

Den er litt morsom. Høres ut som om Netshop tror at reklamasjon er noe de selv bestemmer om de skal ha eller ikke.

 

Dette er særdeles dårlig av Netshop. Etter en mengde merkelige historier det siste året, virker det som om de ikke lengre har fokus på service, kun salg.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Svaret er ikke så enkelt som en del her skal ha det til.

 

Dersom det er hovedkortet som har røket, så ja, da har du 5 års reklamasjonsrett. Ingen tvil om den saken. Men det er ikke automatisk 5 års reklamasjonsrett på alle komponenter i en selvbygd PC, slik som du har på en ferdigbygd fra f.eks. Acer eller Fujitsu-Siemens.

 

Reklamasjonsretten på selvbygde PCer vil variere litt ut fra hvilke komponenter og hvilken kvalitet du har valgt. Dersom du f.eks. har satt inne en no-brand PSU til 199 kroner kan du ikke komme å forlange 5 års reklamasjonsrett.

 

Og for de som kjefter sånn på Netshop. Alle webshopper og andre butikker prøver seg på den her i blandt. Det er kun på produkter der de kan dytte kostnaden over på produsent/importør de er veldig snille med å hevde 5 års reklamasjonsrett på alt.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
et argument jeg ofter hører når jeg skal reklamere er.:"slik man må regne med -VANLIG BRUKSSLITASJE" - ergo ikke reklamasjonsrett. (f.eks på mus). Er dette et holdbart argument?? Er vel 5 år på dyre lasermus?

9060463[/snapback]

Dersom det er vanlig slitasje kan du ikke reklamere på det.

Lenke til kommentar
Svaret er ikke så enkelt som en del her skal ha det til.

 

Dersom det er hovedkortet som har røket, så ja, da har du 5 års reklamasjonsrett. Ingen tvil om den saken. Men det er ikke automatisk 5 års reklamasjonsrett på alle komponenter i en selvbygd PC, slik som du har på en ferdigbygd fra f.eks. Acer eller Fujitsu-Siemens.

 

Reklamasjonsretten på selvbygde PCer vil variere litt ut fra hvilke komponenter og hvilken kvalitet du har valgt. Dersom du f.eks. har satt inne en no-brand PSU til 199 kroner kan du ikke komme å forlange 5 års reklamasjonsrett.

 

Denne saken dreier seg om en barebone fra Shuttle. Disse leveres ferdig med kabinett, hovedkort og psu montert. De man selv setter inn er ram, cpu og grafikkort. Så det er etter min mening ikke en rein selvbyggepc, da størstedelen av monteringen allerede er gjort fra fabrikk.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet for noen 10 tusener hos Netshop tidligere inntil for ett års tid siden da jeg oppdaget at service og support begynte å dale kraftig.

 

Siden den gang har jeg som tidligere holdt meg til Komplett, Amentio og PS-Data. Sistnevnte har for min del alltid vært eksemplariske å ha med å gjøre både ved kjøp og reklamasjon.

 

Nei Netshop er ikke hva det engang var. Og nå skal det en god del til for å overbevise meg om at jeg igjen burde begynne å handle hos dem.

Lenke til kommentar
Svaret er ikke så enkelt som en del her skal ha det til.

 

Dersom det er hovedkortet som har røket, så ja, da har du 5 års reklamasjonsrett. Ingen tvil om den saken. Men det er ikke automatisk 5 års reklamasjonsrett på alle komponenter i en selvbygd PC, slik som du har på en ferdigbygd fra f.eks. Acer eller Fujitsu-Siemens.

 

Reklamasjonsretten på selvbygde PCer vil variere litt ut fra hvilke komponenter og hvilken kvalitet du har valgt. Dersom du f.eks. har satt inne en no-brand PSU til 199 kroner kan du ikke komme å forlange 5 års reklamasjonsrett.

 

Og for de som kjefter sånn på Netshop. Alle webshopper og andre butikker prøver seg på den her i blandt. Det er kun på produkter der de kan dytte kostnaden over på produsent/importør de er veldig snille med å hevde 5 års reklamasjonsrett på alt.

9060254[/snapback]

 

 

Har du kilde på dette?

Lenke til kommentar
Svaret er ikke så enkelt som en del her skal ha det til.

 

Dersom det er hovedkortet som har røket, så ja, da har du 5 års reklamasjonsrett. Ingen tvil om den saken. Men det er ikke automatisk 5 års reklamasjonsrett på alle komponenter i en selvbygd PC, slik som du har på en ferdigbygd fra f.eks. Acer eller Fujitsu-Siemens.

 

Reklamasjonsretten på selvbygde PCer vil variere litt ut fra hvilke komponenter og hvilken kvalitet du har valgt. Dersom du f.eks. har satt inne en no-brand PSU til 199 kroner kan du ikke komme å forlange 5 års reklamasjonsrett.

 

Og for de som kjefter sånn på Netshop. Alle webshopper og andre butikker prøver seg på den her i blandt. Det er kun på produkter der de kan dytte kostnaden over på produsent/importør de er veldig snille med å hevde 5 års reklamasjonsrett på alt.

9060254[/snapback]

 

 

Har du kilde på dette?

9060599[/snapback]

 

han har delvis rett. det vil være forskjellig garantitid og reklamasjonstider på komponenter inne i en selvbygd pc. Men det har IKKE noe med om noe er dyrt eller billig. Komplett.no har satt opp garantitid i måneder på alle produktene, og her er regeln:

(garanti hos komplett og netshop er den samme)

 

Har varen 12mnd garanti, da har du 24mnd reklamasjonstid:

 

Har varen 24+mnd garanti, da har du 5års reklamasjonstid.

 

Ikke verre enn det. Og etter det jeg kan se, så er det 24mnd eller mer på de fleste komponenter i en datamaskin.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Har du kilde på dette?

9060599[/snapback]

 

han har delvis rett. det vil være forskjellig garantitid og reklamasjonstider på komponenter inne i en selvbygd pc. Men det har IKKE noe med om noe er dyrt eller billig. Komplett.no har satt opp garantitid i måneder på alle produktene, og her er regeln:

(garanti hos komplett og netshop er den samme)

 

Har varen 12mnd garanti, da har du 24mnd reklamasjonstid:

 

Har varen 24+mnd garanti, da har du 5års reklamasjonstid.

 

Ikke verre enn det. Og etter det jeg kan se, så er det 24mnd eller mer på de fleste komponenter i en datamaskin.

9060642[/snapback]

Helt fullstendig feil

 

Reklamasjon avhenger ikke av garnati. ikke i det heltetatt.

 

garanti er noe produsenten selv setter, denne kan være 2 timer, den kan være 20år, helt opp til hver enkelt produsent\leverandør.

 

Kravet for at noe skal kunne kalles garanti er at det skal gi bedre betingelser enn kjøpsloven... hadde vært moro å spørre en kar på expert "hvilke rettigheter gir garantien på denne tv`n meg som er bedre enn kjøpsloven"

 

Du har fem års reklamasjonsrett "dersom varen er forventet å vare i vesentlig lengre enn to år"

 

Selv en billig strømforsyning skal etter min mening vare i vesentlig lengre enn to år, mao: fem års reklamasjonsrett. Dette er til en viss grad synsing, men hvis noen er uenige, si i fra...

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

lol, må le av meninger her... Hvis et produkt går i stykker uten at kunden selv er skyld i dette, så er det 5 år uansett hva en leverandør måtte skrevet av garanti, punktum.....

 

Siden det i dette tilfelle er en del i barebone'n som er i stykker, da skal Netshop ta imot varen for å prøve og "rette" feilen. Sannsynligvis får kunden en ny vare, eller pengene tilbake.

 

Edit:

Jeg tar opp slike saker face-2-face med ansatte hos Netshop Oslo. Da er de ikke så bastante, nei. Faktisk meget hyggelige!

Endret av Largie
Lenke til kommentar

bor i kristiansand :)

 

Og dette er feil:

"Hvis et produkt går i stykker uten at kunden selv er skyld i dette, så er det 5 år uansett hva en leverandør måtte skrevet av garanti, punktum...."

 

En mp3spiller for eksempel har to års reklamasjonsfrist, en bærbar radio har to år. dette er fordi de ikke er forventet å leve i vesentlig lengre enn to år.. flere ting som er slik, barbermaskiner tipper jeg har to år, pedalsett til en ps3... osv osv:)

Endret av general musa
Lenke til kommentar
bor i kristiansand :)

9060784[/snapback]

 

Hehe, poenget var bare at folk er mye krassere når de skriver mail enn de i virkeligheten er. Jeg har overhørt selv at de mener kun 2 år reklamasjon på Netshop Oslo. Hadde jeg hatt problemer skulle de få noe å jobbe med.

 

Edit:

En mp3spiller for eksempel har to års reklamasjonsfrist, en bærbar radio har to år. dette er fordi de ikke er forventet å leve i vesentlig lengre enn to år.. flere ting som er slik, barbermaskiner tipper jeg har to år, pedalsett til en ps3... osv osv:)

 

Den ville jeg likt å se en kilde på... Hva er forskjellen på en mp3-spiller og en mobiltelefon?

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...