Gå til innhold

netshop: To års reklamasjon på selvbygde maskiner?


Anbefalte innlegg

En mp3spiller for eksempel har to års reklamasjonsfrist, en bærbar radio har to år. dette er fordi de ikke er forventet å leve i vesentlig lengre enn to år.. flere ting som er slik, barbermaskiner tipper jeg har to år, pedalsett til en ps3... osv osv:)

 

Den ville jeg likt å se en kilde på... Hva er forskjellen på en mp3-spiller og en mobiltelefon?

9060895[/snapback]

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1151405233.59

 

se under avsnittet "kronglete i bruk"

¨

"Apple nekter ofte å reparere feil etter ett år, men du har likevel to års reklamasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven. "

 

musa

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lol, må le av meninger her... Hvis et produkt går i stykker uten at kunden selv er skyld i dette, så er det 5 år uansett hva en leverandør måtte skrevet av garanti, punktum.....

 

Siden det i dette tilfelle er en del i barebone'n som er i stykker, da skal Netshop ta imot varen for å prøve og "rette" feilen. Sannsynligvis får kunden en ny vare, eller pengene tilbake.

 

Edit:

Jeg tar opp slike saker face-2-face med ansatte hos Netshop Oslo. Da er de ikke så bastante, nei. Faktisk meget hyggelige!

9060731[/snapback]

 

Dette er ikke riktig, det vil bero på hvor lenge varen var ment å fungere. Så hvor du finner at alt uansett har 5 år, vel det stiller jeg meg undrende til.

Lenke til kommentar

Det viste jeg faktisk ikke, godt at man lærer litt hver dag...

 

Må jeg le av advokatene til mobilprodusentene som ikke klarte å vinne igjennom i retten, though. (http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=179965)

 

Forbrukerrådet er ikke helt enig med seg selv: http://www.haldendagblad.no/innenriks/data...icle2187541.ece

 

Det blir spennende å se fortsettelsen på mobil-reklamasjon saken. Taper dem igjen vil det være vanskelig for andre produsenter å si nei til 5 års reklamasjon på f.eks mp3-spillere ol. Men pr dd er det 5 år på slikt utstyr; ref mobildommen ;)

Lenke til kommentar
Dette er ikke riktig, det vil bero på hvor lenge varen var ment å fungere. Så hvor du finner at alt uansett har 5 år, vel det stiller jeg meg undrende til.

9061012[/snapback]

 

Vel kverrulanten (har sett tidligere posts ja):

Her snakker man ikke om alt men en backbone pc. Hvis Netshop mener at denne enheten ikke skal vare mer enn 2 år, så betyr det generelt at alt datautstyr som ikke er bygget av "profesjonelle" i et firma skal ha 2 års reklamasjon. For min del varer mine pcer godt over 5 år, uten større problemer.

Endret av Largie
Lenke til kommentar
Dette er ikke riktig, det vil bero på hvor lenge varen var ment å fungere. Så hvor du finner at alt uansett har 5 år, vel det stiller jeg meg undrende til.

9061012[/snapback]

 

Vel kverrulanten (har sett tidligere posts ja):

Her snakker man ikke om alt men en backbone pc. Hvis Netshop mener at denne enheten ikke skal vare mer enn 2 år, så betyr det generelt at alt datautstyr som ikke er bygget av "profesjonelle" i et firma skal ha 2 års reklamasjon. For min del varer mine pcer godt over 5 år, uten større problemer.

9061047[/snapback]

 

ehm, jeg tror du får lese hva jeg siterte.

jeg siktet mer til din generalisering av reklamasjonsfristen. Hva angår saken, så har ikke jeg uttalt meg om den, så jeg foretrekker at du holder deg unna å diskutere hva jeg er takk.

Lenke til kommentar
Vel kverrulanten (har sett tidligere posts ja):

Her snakker man ikke om alt men en backbone pc. Hvis Netshop mener at denne enheten ikke skal vare mer enn 2 år, så betyr det generelt at alt datautstyr som ikke er bygget av "profesjonelle" i et firma skal ha 2 års reklamasjon. For min del varer mine pcer godt over 5 år, uten større problemer.

9061047[/snapback]

Du sliter litt med fakta, eller hva?

 

En barebone er kabinett og hovedkort, kanskje PSU. Alt du har kjøpt utenom dette er ikke en del av "enheten", og regnes derfor heller ikke inn i hvor lang reklamasjonsfrist du har på "enheten" du snakker om.

 

En PSU til 199 kroner vil du ikke ha en rimelig grunn til å forvente at skal holde i vesentlig mer enn 2 år. En PSU til 2500 derimot vil du forvente lenger holdbarhet på, så pris har noe å si når det kommer til reklamasjonsrett. Og det er forøvrig heller ikke din personlige mening om holdbarhet som avgjør noe slikt, det er hva har grunn til å forvente når man sammenligner med lignende produkter på markedet.

 

Det eneste som det kan reklameres på er produksjonssvakheter, og kalt feil som var der ved kjøpstidspunktet, men ikke har vist seg før etter en tids bruk. Om f.eks. et hovedkort ryker fordi du lar det flyte i hybeklaniner, har du ikke reklamasjonsrett.

 

Og for å ødelegge illusjonene om den himmelske reklamasjonsretten fullstendig. Når du reklamerer på et produkt senere enn 6 måneder etter at du kjøpte det, er det opp til deg selv som kunde å sannsynliggjøre at feilen skyldes en produksjonssvakhet og ikke at du har brukt det på en annen måte enn manualen sier det skal tåle.

 

Neste gang du skal poste mye i en tråd for å "forklare" om reklamasjonsrett, post fakta, ikke egne meninger formulert som fakta.

Lenke til kommentar
En PSU til 199 kroner vil du ikke ha en rimelig grunn til å forvente at skal holde i vesentlig mer enn 2 år. En PSU til 2500 derimot vil du forvente lenger holdbarhet på, så pris har noe å si når det kommer til reklamasjonsrett. Og det er forøvrig heller ikke din personlige mening om holdbarhet som avgjør noe slikt, det er hva har grunn til å forvente når man sammenligner med lignende produkter på markedet.

 

Pris er urelevant for reklamasjonsretten. hvorfor skulle det bety no? så lenge en ting er bygd etter en standard i dette tilfellet en standard som sier noe om størrelse(fysisk) input spenning og strøm og output spenning og strøm. og sikkert en hau av iso standarder eller noe slikt. da er den beregnet på å kunne brukes like lenge som andre enheter som gjør lignende oppgaver.

Lenke til kommentar
Pris er urelevant for reklamasjonsretten. hvorfor skulle det bety no? så lenge en ting er bygd etter en standard i dette tilfellet en standard som sier noe om størrelse(fysisk) input spenning og strøm og output spenning og strøm. og sikkert en hau av iso standarder eller noe slikt. da er den beregnet på å kunne brukes like lenge som andre enheter som gjør lignende oppgaver.

9061289[/snapback]

Så du hevder altså at man har grunn til å forvente samme kvalitet på en PSU til 199 som på en til 2500?

Lenke til kommentar

Regelverket er like åpen for tolkning som vi tok snakker sammen. Derfor vil din svartmaling (og min hvitmaling) være igjen rom for en ny diskusjon.

 

Fordi jeg har annet å gjøre avslutter jeg med disse punktene:

* At produktet slutter å virker vil jeg kalle en sterk svakhet

* At produktet skal vare i 5 år er selvsagt (hybelkaniner eller ei, få blåser ren sin bærbare). Produktet skal vare lenger, egen erfaring; en barebone som er over 6 år som virker.

* Husk på § 18, Lov om forbrukerkjøp: "(...) Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.". Kjøper trenger ikke å bevise noe som helst hvis produktet slutter å virke, helt uten grunn. Selger fra sin side kan si imot når produktet er inne til reparasjon. Det er ingen grunn å avvise kunden ved første henvendelse.

 

*info slettet av moderator*

 

Edit: Snakk ikke om forventet kvalitet, snakk om forventet levetid!

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Regelverket er like åpen for tolkning som vi tok snakker sammen. Derfor vil din svartmaling (og min hvitmaling) være igjen rom for en ny diskusjon.

Jeg har kilder for min "svartmaling". Hva har du for hvitmalingen din bortsett fra Forbrukerådets og andre meninger? Ja, Fobrukerrådet har kun meninger, ingen makt på linje med f.eks. FTU.

 

* At produktet slutter å virker vil jeg kalle en sterk svakhet

Om et produkt slutter å virke pga feil bruk, at du knuser det, oppbevarer det feil eller at det ganske enkelt "dør en naturlig død" er ikke en svakhet.

 

* At produktet skal vare i 5 år er selvsagt (hybelkaniner eller ei, få blåser ren sin bærbare). Produktet skal vare lenger, egen erfaring; en barebone som er over 6 år som virker.

Om en bærbar dør pga. for mye støv er det ikke en svakhet ifølge FTU. Om et produkt dør pga. feil bruk fra kundens side er det ikke en svakhet ifølge FTU. Om et produkt ikke har en forventet holdbarhet på mer enn 2 år og dør etter 2 1/2 er det ikke en svakhet ifølge FTU.

 

* Husk på § 18, Lov om forbrukerkjøp: "(...) Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.". Kjøper trenger ikke å bevise noe som helst hvis produktet slutter å virke, helt uten grunn. Selger fra sin side kan si imot når produktet er inne til reparasjon. Det er ingen grunn å avvise kunden ved første henvendelse.

Høyesterett og lovforarbeidene er uenig med deg. Jeg tror nok jeg setter litt større lit til dem enn deg når det gjelder forbrukerrettigheter.

 

Edit: Snakk ikke om forventet kvalitet, snakk om forventet levetid!

9061337[/snapback]

Jeg snakket om forventet holdbarhet, som er det samme som levetid, når jeg svarte deg. Og om du prøver å si at forventet kvalitet ikke har noe å si for forventet levetid bør du kanskje bare holde deg unna diskusjoner som har med reklamasjonstid å gjøre i det store og hele.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal du forvente at et produkt du betaler for skal holde så lenge som loven tilsier. Du betaler ikke 2300 kroner ekstra for at produsenten skal følge norsk lov, du betaler det for et bedre produkt. For eksempel via mer stillegående kjølig eller høyre effekt.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, informasjonen ligger allerede ute på nettet av brukeren selv. Hvem som helst kan søke dette opp. Det er viktig å få belyst bakgrunnen til personene som faktisk svarer på postene.

 

Edit: Første gang jeg har blitt sensurert for å ha henvist meg til informasjon, lol for et forum...

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Det er ikke tvilsomt at en barebone PC skal ha 5 års reklamasjonsrett.

Det er ingen som forventer en fysisk levetid på rundt 2 år på en barebone PC.

 

Å kverulere over dette er bortkastet energi.

 

Om den er selvbygd eller ikke, er selvsagt irrelevant for reklamasjonskrav.

Det virker som om NetShops ansatte har problemer med å forstå lovverket.

Lenke til kommentar

Noen bemerkninger...

At ordlyden i vedkommende bestemmelse er åpen for tolkning er ikke rart. Det er vanlig juridisk metode å tolke ordlyden og komme frem til en naturlig forståelse av den. Vel vel.. er veldig gøy å lese denne tråden, dog ikke altid like lærerikt, men mye er av relevanse.

 

Men en hel del av det forum brukerne har skrevet i denne tråden er ikke i tråd med hva som er gjeldene rett i Norge. Så vær litt skeptisk til å ta hva man leser i et eller annet forum som et uttrykk for gjeldende rett. Veldig få her (antar jeg?) har juridisk bakgrunn, og bør således være forsiktig med å komme med konkrete juridiske råd. Dog, diskusjon og det å hjelpe andre er bare bra, for all del.

 

Et tips...gjør det kjøpsrettslige problemet så enkelt så mulig. Stil for eksempel spørsmålet ; er varen i henhold til avtale? Er det en feil ved varen? Var feilen ved overleveringstidspunktet?(noen ganger bare legger man det til grunn). Og er denne feilen å regne som en kjøpsrettlig mangel.

 

Når man da skal se om feilen er en mangel, må man gå tilbake å se på selve kjøpsavtalen. Hva sier den om produktet og dets egenskaper. Hvis avtalen er taus på det området(hvilket de ofte er) går man så videre til lovgivningen for å lete etter svar. Da særlig i fkjl.

 

Og aldri la dere forvirre av "garanti" og "reklamasjon". Men det har til dels blitt forklart i noen poster tidligere her.

Endret av torerr
Lenke til kommentar
Er nesten sikker på at det går et skille på 200kr ved reklamasjoner, muligens økt til 300kr.

9061704[/snapback]

 

 

Det er nok feil. Jeg kan ikke under noen omstendigheter huske at en slik "grense" eksisterer i norsk rett. Den er nok fiktiv, og gjelder ikke. Hvor har du dette ifra?

Endret av torerr
Lenke til kommentar

Alt som er elektronisk og ligger mykje i ro er det 5 års reklamasjon på.

 

Ein mp3 spelar skal fungere fint i 5 år! Det samme gjelder mobiltelefoner.

 

Når det kjem til ein PC så er harddisken så og si det einaste mekaniske og her er vell 3 års garanti normalt idag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...