Gå til innhold

netshop: To års reklamasjon på selvbygde maskiner?


Anbefalte innlegg

Alt som er elektronisk og ligger mykje i ro er det 5 års reklamasjon på.

 

Ein mp3 spelar skal fungere fint i 5 år! Det samme gjelder mobiltelefoner.

 

Når det kjem til ein PC så er harddisken så og si det einaste mekaniske og her er vell 3 års garanti normalt idag?

9061805[/snapback]

 

 

tidligere ga de flerste leverandørene tre års garnait, nå er det vanlig med ett.

Men tror du blander reklamasjon(som er lovpålagt) og garnati som produsentene selv setter.

 

Det kan også godt hende at en mp3spiller og mobiltelefon virker fint i 5 år, mend et betyr ikke at de har fem års reklamasjonsrett. som forbruker syntes jeg fem års reklamasjonsrett på mobiltelefon er fantastisk, som "fagmann"(innen it\data) så ser jeg på det som galskap og idioti.... forøverig er det på vei igjen i rettssystemet for å få en endelig avklaring..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har fleire mobiltelefoner som har var i over 5 år, eg kan ikkje sjå at det skal vere problematisk at ein mobiltelefon ikkje kan halde i 5 år.

 

Når min 20 år gamle Commodore 64 fungerer enda så bør jaggu meg dagens mobiltelefoner klare 5 år.

 

Sjekka nettopp på komplett, nokon harddisker har 3 års garanti og andre 5 års garanti.

 

Og harddisker har betre garanti enn mobiltelefoner.....det er jo latterleg. Det er jo nesten bevist at mobilbransjen prøver å tvinge oss til å bytte mobil annakvart år.

Lenke til kommentar
Alt som er elektronisk og ligger mykje i ro er det 5 års reklamasjon på.

 

Ein mp3 spelar skal fungere fint i 5 år! Det samme gjelder mobiltelefoner.

 

Når det kjem til ein PC så er harddisken så og si det einaste mekaniske og her er vell 3 års garanti normalt idag?

9061805[/snapback]

 

Bare undres; hvor har du belegget for å hevde dette så bastant?

Lenke til kommentar
ok, jeg gir meg på garantidelen, var litt kjapp der...

 

men syntes ikke det er urimelig at det er to års reklamasjon på en mobil. En vanlig mobil til 1500 er jo "latterlig gammel" om to år til...

9062034[/snapback]

 

Latterlig utdatert? Helt sikkert, men betyr det at man skal forvente at den går i stykker av den grunn? Jeg bruke fremdeles min gode gamle Nokia 3210 jeg, med fet monokrom skjerm og en oppløsning på display som hadde fått deg til å grine. Det støtter også sånne nymotens ting som SMS ;P Utdatert er den, men for en fyr som meg som ikke er så veldig keen på "mobilnerding" uansett, så holder det liksom så lenge den både kan ringe og SMS'e. utdatert, ja, men utspillt sin rolle? nei.

 

Bare fordi det er utdatert i forhold til de nyeste tingene så betyr det jo ikke at man skal "forvente" at de gøy i stykker. Det er tross alt dyre ting vi snakker om, og elektronikk er generellt sett ikke så skjørt at ting går i stykker ved normalt bruk.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Utdrag fra Forbrukerkjøpsloven..

 

Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

 

For det første må du klage innen rimelig tid etter at mangelen ble eller burde ha blitt oppdaget. Forbrukerkjøpsloven sier at klage innen to måneder alltid vil være tilstrekkelig

 

Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år

 

Merk deg at du som hovedregel har krav på at selgeren gir deg en lånegjenstand i mellomtiden dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke, og at selgeren kun har to forsøk på å rette opp mangelen.

 

Er det grunn til å tro at varen er beheftet med en kjøpsrettslig mangel, må selger/produsent i utgangspunktet dekke kostnadene ved å få klarlagt dette. Viser undersøkelsen at det ikke er en mangel, men at feilen skyldes din bruk av varen, kan selgeren kreve at du betaler undersøkelse og reparasjonU

Lenke til kommentar

Hvis forventet levetid for en mobil er 5år ved vanlig bruk så er man jo ganske sikker på at telefonen iallefall virker i 2-3 år. Tror ikke kostnadene til mobilprodusentene vil øke for mye, da de fleste bytter ut telefonen ofte. Men de skjerper seg kanskje litt mer i produksjonen av telefonen. Kanskje andre land vil følge etter Norge i dette kravet. Vi lever i en tid der det blir mer og mer fokus på miljøvennlighet.

Lenke til kommentar
Det er ikke tvilsomt at en barebone PC skal ha 5 års reklamasjonsrett.

Det er ingen som forventer en fysisk levetid på rundt 2 år på en barebone PC.

 

Å kverulere over dette er bortkastet energi.

 

Om den er selvbygd eller ikke, er selvsagt irrelevant for reklamasjonskrav.

Det virker som om NetShops ansatte har problemer med å forstå lovverket.

9061634[/snapback]

Tror ikke jeg har sett noen nekte for at hovedkortet på denne maskinen skulle ha 5 års reklamasjonsrett. Bortsett fra Netshop da selvsagt.

 

Er nesten sikker på at det går et skille på 200kr ved reklamasjoner, muligens økt til 300kr.

9061704[/snapback]

Angrerett har en prisgrense, ikke reklamasjon.

 

Ein mp3 spelar skal fungere fint i 5 år! Det samme gjelder mobiltelefoner.

9061805[/snapback]

Høyesterett har ikke avsagt dom enda, så er litt tidlig å være så bombastisk på den.

Lenke til kommentar
Så da mener du at dette også gjelder alle bærbare enheter som mp3 spillere, gps, protable dvd spiller. Hvor mener du grensen går da. I forbrukerkjøpsloven står det ingen ting om forskjeller mellom disse..

9062482[/snapback]

Hva jeg mener om mobiltelefoner har lite med trådstarters hovedkort å gjøre. Jeg ga deg kun noen faktaopplysninger.

Lenke til kommentar
Det er ikke tvilsomt at en barebone PC skal ha 5 års reklamasjonsrett.

Det er ingen som forventer en fysisk levetid på rundt 2 år på en barebone PC.

Å kverulere over dette er bortkastet energi.

Om den er selvbygd eller ikke, er selvsagt irrelevant for reklamasjonskrav.

Det virker som om NetShops ansatte har problemer med å forstå lovverket.

9061634[/snapback]

Tror ikke jeg har sett noen nekte for at hovedkortet på denne maskinen skulle ha 5 års reklamasjonsrett. Bortsett fra Netshop da selvsagt.

9062272[/snapback]

Nei, etter en ny gjennomgang av tråden (som forøvrig er preget av en rekke rotete innlegg :roll: ), ser det ut som om du har rett i det. :)

 

Saken bør være rimelig klar. Og mobiltelefoner har ikke spesielt mye med denne debatten å gjøre. Videospillerdommen vil vel være mer relevant, og der er det slått fast 5 års reklamasjonsrett.

 

Er det på tide at NetShop ansetter en jurist i staben?

 

OT: Når det gjelder mobiltelefoner, så kan jo produsentene uttrykkelig informere kunden om at telefonen de er i ferd med å bruke flere tusenlapper på, maks kan forventes å vare i to år, så unngår de dette besværlige 5-års-problemet. De unngår sannsynligvis også at noen gidder å kjøpe telefonene deres. :whistle:

Lenke til kommentar
Domsavsigelse mobil

 

Var dette siste domsavkjennelse i nokia saken? Er det ikke den som er gjeldende pr. dags dato? Til evt. nokia vinne i høyesterett?

 

Dommen sa at reklamsjonsretten på mobiltelefoner i tvil kan nedjusteres til 3-4 år..

9062557[/snapback]

 

Så lenge saken er anket videre til neste rettsinnstans så er ikke dommen rettskraftig. Altså er det ikke 5 års reklamasjonsrett på mobiler for øyeblikket!

Lenke til kommentar
OT: Når det gjelder mobiltelefoner, så kan jo produsentene uttrykkelig informere kunden om at telefonen de er i ferd med å bruke flere tusenlapper på, maks kan forventes å vare i to år, så unngår de dette besværlige 5-års-problemet. De unngår sannsynligvis også at noen gidder å kjøpe telefonene deres.  :whistle:

9062635[/snapback]

Sony Ericsson sin representant i retten sa da vitterlig "on record" at de ikke forventer mer enn 2-3 år maks som levetid på sine produkter.

Lenke til kommentar

Igjen så ser jeg mange "rare" poster. Man må ikke forveksle det vilkåret at gjenstanden må inneholde en mangel på den ene side, og retten til det å reklamere på den andre siden.

 

Det å reklamere betyr at man klager. Man gjør selger oppmerksom på at man kan komme med anførsler vedørende kontrakten(kjøpsavtalen).

 

Når man sier at man har 5 års reklamasjons frist så betyr det at siste frist for kjøper til å anføre at produktet har en mangel er 5 år. Etter denne tid kan man ikke klage. Vilkåret for at et produkt skal inneha denne fristen er at produktet er "ment å vare vesentlig lengre enn 2 år". Hvilke produkt dette omfatter vil blant annet bero på gjenstanden i seg selv, kvalitet, pris, egenskaper og hvilken normal bruk den utsettes for.

 

Denne fristen blir i juridisk terminologi ofte omtalt som den absolutte frist. Videre har man også en relativ frist. Denne fristen starter å løpe når kjøper oppdager eller burde oppdaget en mangel, og hvis kjøper da ikke reklamerer(klager) til selger innen en viss tid, mister kjøper reklamasjonsretten, selv om kanskje 2år eller 5 års fristen ikke er gått ut.

 

Å blande såkalt kjøpsgaranti med reglene om reklamasjon er noe man må slå fra seg en gang for alle!

 

Er det flere her som idet hele tatt har studert kontraktsrett som evt. kan rette meg?.. det var dog mitt dårligste fag :). Likevel, håper forumet suger til seg kunnskapen her hehe.

Endret av torerr
Lenke til kommentar

Mulig det er meg som er spesiell (og dette kanskje er litt offtopic?), men jeg måtte bare:

Jeg ser det blir nevnt reklamasjon på mus, lagersalg(brukte varer), mobiltelefoner osv.

Da kan jeg ikke unngå og tenke på hvordan alt hadde blitt hvis alle skulle reklamere på mus, mobiltelefoner og brukte varer i 5 år.

Når jeg kjøper nytt tastatur og mus tenker jeg ikke at jeg kommer til å ha det i 5 år, og hvis jeg har det i 4 år og det blir ødelagt handler jeg et nytt, selv om Logitech faktisk har 5års garanti. (Og jeg har 5 års reklamasjon?) (Det er jo uansett tid for utskifting av "bakteriebomben" :thumbup: )

Hva med mobiltelefoner, er det virkelig noen av dere som har brukt den samme telefonen i 5 år?

Jeg er glad for at vi som forbrukere har gode rettigheter, det er nyttig i saker med dyre varer, men hvis alle skulle reklamert på alt mulig kan det jo tenkes at prisene hadde blitt mye høyere, altså en liten backfire på alle oss som ikke gidder reklamere på en 4 år gammel vare med verdi på <1000spenn. Det er jo i siste enden oss som kunder som må betale dette. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...