Gå til innhold

netshop: To års reklamasjon på selvbygde maskiner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lagersalg(brukte varer)

9064620[/snapback]

 

beklager men jeg klarer ikke la vær.

 

Når ble lagersalg bruktevarer? brukte varer skal merkes tydelig/kjøper skal informeres om det av selger ved kjøp/salg.

derfor du på mange nettbutikker har egen kategori som heter demo/brukt.

 

ferdig med OT.

Lenke til kommentar
Microplex kom med samme argumentet da en kompis søkte RMA på en Mist -PSU som døde etter 2 år og et par måneder, at strømforsyninger til selvbygde maskiner kun var 2 års reklamasjonsrett på. Hvem var det som eide Microplex igjen...

9059089[/snapback]

 

Mange butikker prøver seg med 2 eller 3 års RELAMASJONSTID fordi de vil at du skal tro at garantitid = reklamasjonstid. Kanskje butikken må ta utgiftene på egen kappe etter 2-3 år, og derfor de prøver å svindle folk i hytt å pine. Creative har forsøkt dette mot meg også.

Lenke til kommentar
OT: Når det gjelder mobiltelefoner, så kan jo produsentene uttrykkelig informere kunden om at telefonen de er i ferd med å bruke flere tusenlapper på, maks kan forventes å vare i to år, så unngår de dette besværlige 5-års-problemet. De unngår sannsynligvis også at noen gidder å kjøpe telefonene deres.  :whistle:

9062635[/snapback]

Sony Ericsson sin representant i retten sa da vitterlig "on record" at de ikke forventer mer enn 2-3 år maks som levetid på sine produkter.

9062869[/snapback]

Ja. Men, de må nok regne med å informere sine kunder mye bedre enn som så, for å "unngå" 5-års reklamasjon. (Avhengig av hvilket resultat mobilsaken får i Høyesterett, selvsagt.)

Lenke til kommentar
OT: Når det gjelder mobiltelefoner, så kan jo produsentene uttrykkelig informere kunden om at telefonen de er i ferd med å bruke flere tusenlapper på, maks kan forventes å vare i to år, så unngår de dette besværlige 5-års-problemet. De unngår sannsynligvis også at noen gidder å kjøpe telefonene deres.  :whistle:

9062635[/snapback]

Sony Ericsson sin representant i retten sa da vitterlig "on record" at de ikke forventer mer enn 2-3 år maks som levetid på sine produkter.

9062869[/snapback]

Ja. Men, de må nok regne med å informere sine kunder mye bedre enn som så, for å "unngå" 5-års reklamasjon. (Avhengig av hvilket resultat mobilsaken får i Høyesterett, selvsagt.)

9067277[/snapback]

 

Informasjon til kundene hjelper ikke, man kan ikke fraskrive seg garanti/reklamasjon fordi man informerer om at produktet har en forventet levetid på under 2 år.

 

Reklamasjonsrett har man etter hvilken kategori produktet faller under, ikke informasjon fra produsent. Eksempelvis har Lyd & Bilde-produkter 5 års reklamasjonstid. Dette kan ingen produsenter endre likevel om de oppgir levetiden til sine produkt til kun under 2 år.

Lenke til kommentar
Reklamasjonsrett har man etter hvilken kategori produktet faller under, ikke informasjon fra produsent. Eksempelvis har Lyd & Bilde-produkter 5 års reklamasjonstid. Dette kan ingen produsenter endre likevel om de oppgir levetiden til sine produkt til kun under 2 år.

9073349[/snapback]

Det er jeg ikke enig i. Dersom det eksplisitt informeres på kjøpstidspunktet om at produktet vil slutte å virke etter ett år, og at dette gjelder alle produkter av den typen, så vil jeg påstå man ikke kan forvente at det faktisk har lengre levetid enn som så. Men dette er det ingen produsenter eller butikker som gjør, fordi ingen vil kjøpe en mobiltelefon som varer ett år, når man kan kjøpe konkurrentens som varer 5 år.

Lenke til kommentar

Kjørte en sak mot Elkjøp her for noen år siden, på en CD- brenner som kuttet ut etter to år og en mnd. De tapte så det sang, for å si det slik.

 

(Dette var så lenge siden at CD- brennere kostet litt penger. I dag tror jeg ikke jeg hadde giddet all brevskrivingen til forbrukerrådet og slikt.)

 

Ad. en annen ting jeg har lest her, at du som kunde ofte blir henvist til importøren av produktet.

Vær klar over at dette er en rettighet du har som du kan benytte deg av hvis du vil, og ikke noe du må gjøre. Hvis du ønsker, er det ikke noe i veien for at du kun skal forholde deg til butikken du har kjøpt varen av. Hvis butikken har problemer med "vriene" importører, er det deres problem, og ikke ditt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Det er jeg ikke enig i. Dersom det eksplisitt informeres på kjøpstidspunktet om at produktet vil slutte å virke etter ett år, og at dette gjelder alle produkter av den typen, så vil jeg påstå man ikke kan forvente at det faktisk har lengre levetid enn som så. Men dette er det ingen produsenter eller butikker som gjør, fordi ingen vil kjøpe en mobiltelefon som varer ett år, når man kan kjøpe konkurrentens som varer 5 år.

9073850[/snapback]

 

Omtrent i alle bruksanvisninger står det foreksempel at du ikke skal miste telefonen i gulvet/bakken, få den i klem, utsette for fuktighet, osv. Nesten alle telefoner uten unntak har gått i bakken en eller flere ganger i løpet av en periode over 2 år, likevel klarer ikke produsentene å bruke det punktet likevel om det står i bruksanvisningen.

 

Nettopp på grunn av at kjøpsloven ikke gir de mulighet til nettopp dette, nemlig å avskive ansvar.

 

La oss si at alle mobilprodusentene hadde blitt enige om at de skulle skrive at man ikke kan forvente at produktet varer mer enn f. eks. 12 mnd. Ikke noe som tilsier at de ikke kan samarbeide om dette, da måtte du uansett valgt en av produsentene som likevel konkurrerte på likt grunnlag.

 

Og dette kunne blitt gjort med hvitevarer, brunevarer, datautstyr, etc.... for hvis du har rett finnes det jo ingen grenser for hvilke produkter de kan gjøre det med. Er du ikke enig at det er for lettvint, og hadde det vært mulig hadde nok produsentene funnet en løsning på dette seg imellom for lenge siden.

 

Grunnen til at det ikke skjer er nettopp at INGEN kan gi eller forhandle seg til en dårligere garanti enn det kjøpsloven gir deg.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Omtrent i alle bruksanvisninger står det foreksempel at du ikke skal miste telefonen i gulvet/bakken, få den i klem, utsette for fuktighet, osv. Nesten alle telefoner uten unntak har gått i bakken en eller flere ganger i løpet av en periode over 2 år, likevel klarer ikke produsentene å bruke det punktet likevel om det står i bruksanvisningen.

Hvis skaden/mangelen skyldes et fall i bakken, så får man selvsagt ikke godkjent reklamasjon.

 

Nettopp på grunn av at kjøpsloven ikke gir de mulighet til nettopp dette, nemlig å avskive ansvar.

Det er ikke det det handler om i det hele tatt.

 

La oss si at alle mobilprodusentene hadde blitt enige om at de skulle skrive at man ikke kan forvente at produktet varer mer enn f. eks. 12 mnd. Ikke noe som tilsier at de ikke kan samarbeide om dette, da måtte du uansett valgt en av produsentene som likevel konkurrerte på likt grunnlag.

Da ville det frie marked straks sørget for at den mobilprodusenten som ikke ble med på dette sannsynligvis ulovlige samarbeidet, kapre så mange kunder at de andre måtte følge etter og fjerne denne grensen.

 

Og dette kunne blitt gjort med hvitevarer, brunevarer, datautstyr, etc....  for hvis du har rett finnes det jo ingen grenser for hvilke produkter de kan gjøre det med. Er du ikke enig at det er for lettvint, og hadde det vært mulig hadde nok produsentene funnet en løsning på dette seg imellom for lenge siden.

Nei, det er ikke "for lettvint", fordi dersom noen begynner å si at kjøleskapet du betaler flere tusen kroner for vil slutte å fungere etter et år, så kjøper man ganske enkelt et annet kjøleskap. Det monopolistiske samarbeidet du skisserer er helt uvirkelig.

 

Grunnen til at det ikke skjer er nettopp at INGEN kan gi eller forhandle seg til en dårligere garanti enn det kjøpsloven gir deg.

9074146[/snapback]

La meg sitere kjøpsloven:

 

" 17. Varens egenskaper.

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen."

 

Dersom avtalen sier at tingen skal vare i 12 måneder, så bryter dette overhodet ikke med kjøpslovens bestemmelser. Tvert i mot.

 

 

Poenget er som følger: Ingen med hodet på rett sted vil kjøpe en mobil av merket Snokia som er opplyst å fungere maks ett år, når det står en Eony Sericsson ved siden av som ikke har denne begrensningen.

Lenke til kommentar
" 17. Varens egenskaper.

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen."

9074226[/snapback]

 

Absolutt ingenting med garantien forbrukerkjøpsloven gir deg..... art er samme som type, mengde er antall, vekt eller lignende, kvalitet er byggemateriale og kanskje krav til presisjon på produksjon.... ingenting med lengde på garanti :cool:

 

Kunne svart punkt for punkt her som deg men har andre ting å finne på men søkte heller på internett, ved første klikk fant jeg dette:

 

I forbrukerkjøpsloven har du som forbruker ufravikelige reklamasjonsrettigheter. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, for eksempel brune- og hvitevarer, er reklamasjonsfristen 5 år.

 

UFRAVIKELIG reklamasjonsrett på 2/5 år, en ferdigbygd PC eller en PC-komponent må sies å skulle vare vesentlig mer enn 5 år.

 

Linken finner du her :)

 

Et hovedprinsipp i forbrukerkjøpsloven er at selger ikke har lov til å gi deg dårligere vilkår enn det loven bestemmer. Dersom selger har egne salgsbetingelser, er disse bare gyldige hvis de stiller deg bedre enn loven. Her følger et utdrag av forbrukerkjøpsloven bearbeidet av Forbrukerrådet.

 

Merk deg at dette er hovedprinsippet i forbrukerkjøpsloven og da må vel alt annet tolkes i sammenheng med nettopp dette.

 

Linken finner du her :)

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Absolutt ingenting med garantien forbrukerkjøpsloven gir deg..... art er samme som type, mengde er antall, vekt eller lignende, kvalitet er byggemateriale og kanskje krav til presisjon på produksjon....  ingenting med lengde på garanti  :cool:

Verken kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven har noe med garanti å gjøre.

 

I forbrukerkjøpsloven har du som forbruker ufravikelige reklamasjonsrettigheter. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, for eksempel brune- og hvitevarer, er reklamasjonsfristen 5 år.

UFRAVIKELIG reklamasjonsrett på 2/5 år, en ferdigbygd PC eller en PC-komponent må sies å skulle vare vesentlig mer enn 5 år.

Ja, normalt vil dette stemme. Men IKKE hvis en produsent med vilje lager et utrolig svakt produkt som faktisk er ment å vare kortere enn vanlig.

 

Det går ikke an å bestemme at alle brunevarer, uansett type, skal ha 5 års reklamasjon. Da har du misforstått jussen.

Lenke til kommentar
Absolutt ingenting med garantien forbrukerkjøpsloven gir deg..... art er samme som type, mengde er antall, vekt eller lignende, kvalitet er byggemateriale og kanskje krav til presisjon på produksjon....  ingenting med lengde på garanti  :cool:

 

Kunne svart punkt for punkt her som deg men har andre ting å finne på men søkte heller på internett, ved første klikk fant jeg dette:

 

I forbrukerkjøpsloven har du som forbruker ufravikelige reklamasjonsrettigheter. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, for eksempel brune- og hvitevarer, er reklamasjonsfristen 5 år.

 

UFRAVIKELIG reklamasjonsrett på 2/5 år, en ferdigbygd PC eller en PC-komponent må sies å skulle vare vesentlig mer enn 5 år.

 

Linken finner du her  :)

 

Et hovedprinsipp i forbrukerkjøpsloven er at selger ikke har lov til å gi deg dårligere vilkår enn det loven bestemmer. Dersom selger har egne salgsbetingelser, er disse bare gyldige hvis de stiller deg bedre enn loven. Her følger et utdrag av forbrukerkjøpsloven bearbeidet av Forbrukerrådet.

 

Merk deg at dette er hovedprinsippet i forbrukerkjøpsloven og da må vel alt annet tolkes i sammenheng med nettopp dette.

 

Linken finner du her   :)

9074382[/snapback]

Men du har ikke reklamasjonsrett med mindre det er en mangel på produktet. Om produktet ryker etter 12 måneder, og ikke er laget for å holde lenger, samt at du ble opplyst om dette, er det faktisk ikke en mangel.

 

Edit: Forbrukerrådets meninger om at alle hvite- og brunevarer skal ha 5 reklamasjonsrett er ikke fakta. De er bare meninger.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
"Grunnen til at det ikke skjer er nettopp at INGEN kan gi eller forhandle seg til en dårligere garanti enn det kjøpsloven gir deg"

9074146[/snapback]

 

 

Kjøpsloven gir deg ingen "garanti". Kjøpsloven er i denne diskusjonen også ikke av stor relevanse, da det er et forbruker forhold så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Men du har ikke reklamasjonsrett med mindre det er en mangel på produktet. Om produktet ryker etter 12 måneder, og ikke er laget for å holde lenger, samt at du ble opplyst om dette, er det faktisk ikke en mangel.

9074420[/snapback]

 

At ikke produktet virker lenger er en mangel hvis svikten ikke kan påvises normal slitasje, se gjerne på den nederst linken på mitt forrige innlegg....

 

Sitat fra linken:

 

Hvis videospilleren svikter i løpet av 5 år, er selger ansvarlig, med mindre det kan påvises at defekten skyldes slitasje i enkeltkomponenter som erfaringsmessig har begrenset holdbarhet, unormal bruk, ytre påvirkning etc.

Lenke til kommentar

 

Men du har ikke reklamasjonsrett med mindre det er en mangel på produktet. Om produktet ryker etter 12 måneder, og ikke er laget for å holde lenger, samt at du ble opplyst om dette, er det faktisk ikke en mangel.

 

 

Jo du har reklamasjonsrett selv om det til syvende og sist viser seg at det ikke er en kjøpsrettsligmangel. Det å reklamere betyr å klage. Jeg er veldig sikker på at jeg har forklart dette i et av mine tidligere innlegg i denne tråden. Leser dere postene mine i det hele tatt?.. hva er vitsen med å ta en juridikum hvis ingen hører på deg uansett..hmm.

Lenke til kommentar
Men du har ikke reklamasjonsrett med mindre det er en mangel på produktet. Om produktet ryker etter 12 måneder, og ikke er laget for å holde lenger, samt at du ble opplyst om dette, er det faktisk ikke en mangel.

9074420[/snapback]

At ikke produktet virker lenger er en mangel hvis svikten ikke kan påvises normal slitasje, se gjerne på den nederst linken på mitt forrige innlegg....

9074450[/snapback]

Jeg skjønner at du liker å kverulere, men hva om du forholder deg til fakta og loven istedet for å komme med egne synsinger?

 

Om du kjøper f.eks. en trådløs telefon, hvor selger sier "denne er ifølge produsenten laget på en slik måte at den ikke er ment å vare lenger enn 6 måneder", og dette også står i manualen. Da er det et resultat av naturlig slitasje at den ryker etter 8 måneder. Den er ikke laget for å vare lenger. Det er ikke en mangel ved produktet. Siden du ble opplyst om det, har du heller ikke grunn til å forvente at den skal vare lenger. Du har dermed ikke noe grunnlag for å reklamere.

 

Trådløs telefon er en brunevare, men du vil aldri kunne få gjennomslag på at du skal ha 5 års reklamasjon på telefonen i eksemplet ovenfor.

 

Jeg regner med at du kommer med gjentagelser om hva Forbrukerrådet skrev, men jeg vil anbefale deg å sjekke med f.eks. FTU før du svarer. FTU har, i motsetning til Forbrukerrådet, faktisk mulighet til å bestemme noe.

Lenke til kommentar

At en mobiltelefon har 5 år mens en mp3spiller har 2år er jo et helt latterlig utsagn.

 

Kjøpsloven setter jo ikke prisen på et produkt som mal i forhold til forventet levetid.

 

Om jeg kjøper et billig kjøleskap på elkjøp så følger vel det for pokker akkurat det samme lovverket som et kjøleskap som koster tre ganger så mye.

Lenke til kommentar
Verken kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven har noe med garanti å gjøre.

9074415[/snapback]

 

En garanti er noe produsenten gir, en garanti må gi bedre betingelser enn det kjøpsloven gir ellers er den ugyldig.

 

En garanti og en reklamasjonsrett er det samme i praksis men har forskjellig navn fordi den er gitt av forskjellige parter eller lovgivning.

 

Ja, normalt vil dette stemme. Men IKKE hvis en produsent med vilje lager et utrolig svakt produkt som faktisk er ment å vare kortere enn vanlig.

 

Det går ikke an å bestemme at alle brunevarer, uansett type, skal ha 5 års reklamasjon. Da har du misforstått jussen.

9074415[/snapback]

 

Så hva har jeg misforstått?

 

Må forklare det for meg, alle hvite/brunevarer skal vare vesentlig lengere enn 2 år, ego 5 års reklamasjon.

 

Hvis du påstår noe annet vær så snill å forklar hvofor det er sånn og ikke bare påstå, gjerne en link.

 

Tror du går litt på trynet her, de setningene er ikke åpen for tolkning da de er entydig. Ikke til å missforstå.

 

Skriv gjerne opp igjen deler av forbrukerkjøpsloven og forklar hvordan jeg misforstår jussen :!:

 

EDIT: Hvis produsent med vilje lager ett dårlig produkt driter de på leggen for loven er klar... :)

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Jeg skjønner at du liker å kverulere, men hva om du forholder deg til fakta og loven istedet for å komme med egne synsinger?

 

Om du kjøper f.eks. en trådløs telefon, hvor selger sier "denne er ifølge produsenten laget på en slik måte at den ikke er ment å vare lenger enn 6 måneder", og dette også står i manualen. Da er det et resultat av naturlig slitasje at den ryker etter 8 måneder. Den er ikke laget for å vare lenger. Det er ikke en mangel ved produktet. Siden du ble opplyst om det, har du heller ikke grunn til å forvente at den skal vare lenger. Du har dermed ikke noe grunnlag for å reklamere.

9074499[/snapback]

 

Noen liker visst å kverulere mens andre har det som livsgrunnlag.

 

Det er jo loven jeg følger, hvis du i det hele tatt har giddet å se på linkene mine og lest innleggene har du sett det!

 

Edit:

Etter forbrukerkjøpsloven er det minimum 2 års reklamasjon, tar ikke produsentene hensyn til dette er dette er det deres egen feil, uansett informasjon. Forbrukkjøpsloven tilpasser seg ikke produsentene men produsentene på tilpasse produktene etter den norske kjøpsloven skal de selge noe her i Norge, gjør de ikke det må de bare ta de økonomiske følgene

 

Egne synsinger er det vel du som kommer med her, merkes godt du ikke har lest forbrukerkjøpsloven og bare skriver det du tror. Hadde du lest den hadde du visst bedre!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...