Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Showcase/Worklog: Toyota 4-Runner 3.0TD *Solgt*


Anbefalte innlegg

Da er det snart tid for neste trinn på lista, ny spiller. Har måttet utsette denne en stund pga uforutsette utgifter, men når neste lønninga tikker inn så blir det bestillt en Pioneer AVIC-D3. Toyota-ISO adapter er allerede anskaffet, så snart skal den orginale 2x7w kasettspilleren ut i ei viss fart. Skal også bestille en USB utvidelse til spilleren men det blir ikke i denne omgangen, kjekt å kunne ha en 4GB usb stick med musikken på slik at man slipper å ha ørten cder liggende som blir oppskrapa.

 

 

avic-d3_all_medium.jpg

 

 

Her er USB utvidelsen som kobles til vi IP-busen bak spilleren.

 

cdub100_detailpage.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja den skal i orginalplasseringen, siden bilen orginalt var å få med dobbel-din spiller (dog ikke med navigasjon,dvd, Mp3 og 6,1" skjerm ++ :p ) så er det ingen sak å montere det. Den har også muligheten til å måle 0-100, kvartmila ect ect, noe som kan komme til nytte når effeten av intercooleren skal måles med tid og stunder :innocent:

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på om jeg skal bytte farge på instrumentpanel belysningen, den orginale fargen er grønn noe som var standard i mange år før den oransje farga dukka opp. Men tenkte jeg skulle forandre den til rødt da det er bla er bedre for nattsynet. Har derfor laga 2 bilder, et av det orginale og et som er modifisert til rødt.

 

Grønn

grnn.jpg

 

 

Rødt

rd.jpg

Lenke til kommentar

Da fikk jeg en ny pakke i posten, dog en liten en denne gangen. Orket ikke ta bilde av innpakninga da den ikke var like spennende som en gråstein. Pakken inneholdt et par Philips X-treme Power som nå er montert i lyktene, under er et bilde av den gamle og den nye pæra. Den gamle pæra (t.v) er en Philips Premium 30% den nye pæra (t.h) er Philips X-treme Power 80% Forskjellen var mildt sagt stor. Målte hvor mange amprer/watt de trakk. Testen ble gjort med ei 500W Bzerk strømforskyning @ 12,24V. Skal prøve å ordne et bilde senere av forskjellen i praksis.

 

Nærlys:

 

Premium: 4,05A / 49W @ 12,24v

X-power: 4,40A / 53W @ 12,24v

 

Fjærnlys:

 

Premium: 4,55A / 55W @ 12,24v

X-power: 4,70A / 57W @ 12,24v

 

 

x-treme.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Bare du ikke svir reflektorne pga varmen da.. har også hørt om dem spm har brent opp lysbrytere og slikt grunnet for stor strøm gjennomgang. Har du målt spenningsfallet batteri til pærene? tror du kan få enda bedre lys hvis du kjører opp med relè(er) med tykke ledninger

Lenke til kommentar
Bare du ikke svir reflektorne pga varmen da.. har også hørt om dem spm har brent opp lysbrytere og slikt grunnet for stor strøm gjennomgang.

9524598[/snapback]

 

Du svir ikke reflektorene, varmeforskjell er bare på 2/4W over "standard" pære ;)

Pærene er selvfølgelig E godkjente som garanterer at de skal fungere med alle E godkjente H4 lykter der ute, uten å måtte ta forhåndsregler av noe slag. De fleste bilene har uansett relestyring av lysene noe som gjør at lysbryteren kun er der for å styre releet så brente lysbrytere er ikke noe problem med relativt moderne biler. Nå målte jeg dem ikke med den offisielle testspenningen på 13,2v (strømforskyningen leverte bare 12,24) så W styrken er nok rimelig nært de 55/60w som det skal være når de er montert i bilen.

 

 

Har du målt spenningsfallet batteri til pærene? tror du kan få enda bedre lys hvis du kjører opp med relè(er) med tykke ledninger

9524598[/snapback]

 

Det har ikke noe for seg på en Toyota, det er 4 relee som sitter i sikring/relee boksen rett ved batteriet, 2 for nær og 2 for fjærnlys. Spenningsfallet er knapt målbart så pærene får ca 13,7-14v (ladespenningen er 14,7)

Lenke til kommentar

Uber update:

 

Montering av anlegg (8" høytalerene ble ikke tatt i dag, må ta det i morgen ble litt sent)

 

 

Det første jeg gjorde var å ta av "sparkpanelet"

DSCF0050.jpg

 

 

Her er orginalhøyttaleren på dundrende 10w

DSCF0057.jpg

 

 

Her har jeg skrudd ut de orginale 4" høyttaleren (Fra panasonic?) og sammenlignet den med den nye 4" fra JBL. Membranen på den nye er like stor som membran + oppheng på den gammle.

DSCF0051.jpg

 

 

Her prøvemonteres en de nye 4" høyttalerene.

DSCF0058.jpg

 

 

Et oppstod det et problem som måtte løses.

DSCF0059.jpg

 

 

Og etter 5min så kom løsningen.

DSCF0060.jpg

 

 

Her ser dere tankegangen bak løsningen, (merk at bildet kun er for illustrasjon)

65hhnh.jpg

 

 

Her er høyttaleren sentrert og festet med overnevnte løsning.

DSCF0053.jpg

 

 

Her er den orginale høyttalerkontakten til Toyota, den ble klippet av og det ble montert kabelsko.

DSCF0074.jpg

 

 

Da var den på plass.

DSCF0076.jpg

 

 

Da var turen kommet til spilleren.

DSCF0063.jpg

 

 

Her ser dere hvordan spilleren er festet til bilen. faktisk en veldig lur løsning om jeg få si det.

DSCF0062.jpg

 

 

4 skruer senere og den nye spilleren er på plass, passet som en hanske.

DSCF0065.jpg

 

 

De orginale skruene som stod i den orginale spilleren passer ikke, men det fulgte riktige skruer med den nye spilleren.

DSCF0064.jpg

 

 

Da var det dags for kabler, til venstre er ISO kabelen som følger med spilleren og til høyre er Toyota-ISO adapteret.

DSCF0067.jpg

 

 

Her er de klipset sammen

DSCF0068.jpg

 

 

Her er den nye kabelen klipset på den orginale og nå kan hvilken som helst moderne spiller med ISO plugg tilkobles.

DSCF0069.jpg

 

 

Da var nyspilleren montert i ramma og blir prøvekjørt før installering.

DSCF0071.jpg

 

 

Passformen kontrolleres for siste gang

DSCF0066.jpg

 

 

Hehe da var det bare å skru alt sammen igjen som gjenstår.. :p

DSCF0070.jpg

 

 

3,5 flasker cola senere... :)

DSCF0075.jpg

 

 

Ah... endelig ferdig, var såpass sliten etterpå at jeg testa den på kanal24 og kjøre så kjørte rett hjem og tok meg en pils.

DSCF0072.jpg

 

 

 

En liten smakebit på hva som skal skje i morgen...

 

 

Huff og huff, alt for lite. Dette må der gjøre noe med ;)

DSCF0055.jpg

 

 

hehe fra 0" til 8" skulle vel hjelpe på? :D (Det var faktisk bare høyttalere fremme, denna bilen var bestillt med det absolutt billigste anlegget toyota hadde å tilby bare så det er sagt)

DSCF0056.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...