Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Showcase/Worklog: Toyota 4-Runner 3.0TD *Solgt*


Anbefalte innlegg

Da var updaten fullstendig, fikk dessverre ikke montert de nye 8" høyttalerene i bagasjerommet, ble såpass sent at jeg valgte å utsette det til i morgen. Dobbel DIN spiller med Navi kommer senere men det positive var at jeg fikk kjøpt de høyttalerene jeg ville allerede i denne omgangen noe som sparer meg for arbeid senere, nå som alt av kabler og høyttalere kommer i orden.

 

I morgen så blir det innstillig/justering av spilleren og installering av 8" høyttalere i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Montering av 8" høyttalere bak

 

 

Her er utgangspunktet bak denne grillen skal der normalt være en 4" høyttaler

DSCF0055.jpg

 

 

Etter en liten runde med dremmelen

DSCF0078.jpg

 

 

Blei lei så tok vinkelsliperen frem

DSCF0080.jpg

 

 

Etter en finpuss med raspa så ble det et passende hull, kabelen titter så vidt frem.

DSCF0077.jpg

 

 

Etter litt skruing så ble venstre side ferdig

DSCF0079-1.jpg

 

 

Og høyre side litt senere.

DSCF0082.jpg

 

 

Ferdig! nå er det bare å plage naboene som står for tur. :p

DSCF0081.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det har nå blitt en liten forrandring i innkjøpslista, 2 st Sønnak Millennium 3 STS har blitt lagt til lista, med en kombinert kapasitet på 150Ah og en startstrøm på 1260A @ -18 grader så blir det et skikkelig steg opp fra batteriene som nå står i bilen + at fremtidige strømkrevende oppgraderinger kan gjøres uten bekymringer (hvem vet ha det kan være?). ;)

 

Sønnak Millennium 3 STS

millenium.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Var å tittet i motoren i dag og oppdaget at der var en Toyota CT12B turbo i den, ikke en CT20 som jeg tidligere hadde trodd/lest. Denne oppdagelsen var veldig positiv da CT12B er en veldig god turbo som lett kan oppgraderes, bare å bytte kompressor hjulet fra T3-45 trim til T3-60 trim øker effektiviteten med 20%. En annen nyhet er at jeg har fått tak i manualen til dieselpumpa, så nå kan jeg justere den når den tid kommer.

 

ToyotaCT12b.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg må spise mine egen ord ang. modifisering før jul.. :xmas:

 

Måtte bare handle noe småsnacs når jeg først dro forbi custom shop, så endte opp med 2 ting, en turbotrykksmåler og nytt enderør, ikke noe som en kan grille loff i men stor nok. Skal få opp bilder når jeg får montert disse. :)

 

Turbotrykksmåler.

 

DSCF0003.jpg

 

 

Enderør

 

DSCF0004.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

På tide med en liten update!

 

 

Enderøret synger på siste verset.

 

Her er det gamle enderøret, ikke noe pent og stikker "10m" uttafor.

img020.jpg

 

 

Her sjekker jeg hvor lang ut det nye skal være (og hvor jeg skal kutte det gamle)

img021.jpg

 

 

Au....

img023.jpg

 

 

Ble ikke dumt det der nei, ble veldig fornøyd med resultatet. :)

img024.jpg

 

 

Og så var det turbotrykksmåleren

 

 

Her synes dieselpumpa, turbotrykksensoren og tilkoblingen til innsuget med filter. T koblinga må bytter ut med et "X" kobling.

img014.jpg

 

 

Og er her X koblinga med en reduksjonsventil (det gule på enden av slangen) som gjør at trykkmåleren gir gjevne målinger. Det fulgte egentlig med settet men det var så dårlig kvalitet på det at jeg brukte toyota orginalt i stede både x koblinga slangene og reduksjonsventilen er toyota orginal (kjekt å ha et stort delelager) ;)

img018.jpg

 

 

Og her er den nye X koblinga satt på og slangen trukket igjennom torpedoveggen.

img019.jpg

 

 

Så borret jeg et passende hull med hullborren og trakk fram slangen.

img022.jpg

 

 

 

Og da ble det tomt for batteri på mobilen :p

 

Edit: skal prøve å få mekka noen bilder i morgen.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Da jeg skulle justere lysene i dag så fikk jeg meg en overraskelse, justeringskruene var ikke til å rikke, og da jeg endelig fikk dem løs så skjedde det ingenting når jeg skulle prøve å justere lyktene, det gjorde for såvidt ingenting da jeg har en ny bestilling på gang etter nyttår, deriblandt nye frontlykter.

 

 

Lykten under er en moderne kostruksjon med klart lykteglass og FF (Fri Form) reflektor, men motsetting til de fleste lyktene av FF typen så har denne et frontdeksel av glass og ikke plast noe som eleminerer riper, gulning og forvittring. Den ha også innebygget parklys.

 

 

KZN130L.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da var jeg i bestillingen igjen, har bestilt led pærer og et elektronisk blinklysrele, disse kommer forhåpentligvis innen 2 uker. (bildeoppdatering/video kommer selvfølgelig)

 

Hva som er bestilt:

 

1x JSO Elektronisk Blinklysrele (bildet er ikke av JSO typen, men ser identis ut)

flasher.jpg

 

2x BAY15D Rød SMT LED (bremselys)

1157_27_SMT_R.jpg

 

4x BAY15S Oransje SMT LED (blinklys)

1156_27_SMT_A.jpg

 

2x BAY15S Hvit SMT LED (ryggelys)

1156_27_SMT_W.jpg

 

2X 31MM Rød Sofitt SMT LED (dørlys)

3175_6_SMT_R.jpg

 

1X 44Mm Hvit Sofitt SMT LED (bagasjereomslys)

211_SMT_W.jpg

 

2X T10 Hvit SMT LED (parklys)

194_9_SMT_W.jpg

 

2x T10 Orasje SMT LED (side blinklys)

194_5_SMT_A.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Alt til sin tid... ;)

 

Men 35" dekk blir det ikke, har ikke tenkt meg til noen av polene med det første. Ev. heving (2") og dekk (karnsje 31") blir av den moderate sorten, er andre ting som kommer før den tid.

 

Er medlem av flere forum, men det er kun aktiv i 1 norsk forum og det er diskusjon.no. Føler meg hjemme her siden det er en så stor variasjon av bilentusiaster og at nivået er så høyt på medlemene og forumet generelt (ingen snørrunger her). :)

 

(No offense) Har fulgt med på H4K.no en stund men sitter med følelsen av at det er et "sovende" forum, liker meg i forum der brukere deltar aktivt og ikke er medlem bare for å være medlem.

Lenke til kommentar

Du har en fin bil! De bilene holder lengere og tåler mer enn eieren... :) Jeg kommer til å følge med på denne tråden. Jeg måtte le litt da jeg leste du vurderte Supra først. Hehe!

 

Har du planer om å få ut litt mer av motoren? Mitt råd er å ikke dra den helt ut, men 140-150 hk bør være innen rekkevidde uten fare for motorhavari. Det viktigste er å ha et bra dreiemoment på slike biler.

 

Det med å bruke ledlys som blinklys ser spennende ut. Gleder meg til å høre åssen det går!

Lenke til kommentar

Da var pakken kommet, likte det som stod øverst på pakken :p

pakke.jpg

 

 

Og her er inneholdet

innehold.jpg

 

Her tok jeg en vanlig BAY15D og sammenlignet med LED utgaven, akkurat like høye. Kvaliteten

var meget god.

sammenl.jpg

 

 

Prøvde å ta bilde men fikk det viste seg vanskelig uten at bildet ble kraftig overeksponert,

så skal prøve å ta før/etter bilde av lyktene i stede. Prøvde de diodene som ikke var vakumpakket

og lysstyrken var mildt sagt sterk, de hadde ingen problemer med å matche lystyrken til de orginale

pærene, men så gjenstår det å se hvordan det tar seg ut i lyktene.

 

Update kommer senere!. :)

Lenke til kommentar

UPDATE

 

 

Da var det tid for å oppgradere til LED lys.

 

 

Det første en må gjøre er å lokalisere det orginale termiske blinklysreleet og bytte det ut med et elektronisk et,

dette fordi et termisk rele er avhengig av riktig belastning for å blinke med rett frekvens, for lite belastning vil

føre til "hyperblinking" noe som er uønsket. Mitt befant seg rett til venstre for rattet under dashbordet, men da

oppdaget jeg at dette releet ikke var et JSO rele som toyota vanligvis bruker men et ISO rele, som dere ser på

bildet så er B og E motsatt på ISO releet.

 

DSCF0142.jpg

 

 

Men løsningen var ikke langt unna det jeg brukte var 3 ledningstumper og 3 kabelsko og 3 flatstift, da kunne jeg

koble det opp på riktig vis og jeg kunne finne en passende plass å feste releet.

 

DSCF0143.jpg

 

DSCF0147.jpg

 

 

Med det ute av verden så begynte jeg å bytte ut de vanlige pærene, dørlysene kom først.

 

Før

DSCF0123.jpg

 

Etter

DSCF0126.jpg

 

Resultat

DSCF0127.jpg

 

 

Så var det blinklysene sin tur, "merk speileggeffekten" i lyktene med orginal pære

kontra LED, en stor forbedring om jeg om jeg må si det selv.

 

Før

DSCF0136.jpg

 

Gammel pære

DSCF0138.jpg

 

Ny LED pære

DSCF0139.jpg

 

Resultat

DSCF0140.jpg

 

 

Da var det kupelysene som stod for tur, tok ikke noe før bilde men spredningen var bedre

og lyset mye hvitere og sterkere.

 

Fram

DSCF0130.jpg

 

Bak

DSCF0132.jpg

 

 

Det siste jeg oppgraderte var park og baklysene.

 

Parklys før

DSCF0120.jpg

 

Parklys etter

DSCF0134.jpg

 

Baklys før.

DSCF0121.jpg

 

Baklys etter.

DSCF0135.jpg

 

Ryggelys etter.

DSCF0150.jpg

 

Bremsene på med LED.

DSCF0148.jpg

 

 

 

Konklusjon: Jeg er veldig fornøyd med denne "modden" den er lett å utføre og er gjort på

en halv time, de nye LED pærene fyllte reflektorene mye bedre en de gamle pærene det

var ingen "hot spots" slik som med de gamle pærene, jeg merket også at strømforbruket

bare var en brøkdel av det som det var tidligere, når jeg satte bilen i revers eller brukte bremsen

på tomgang, så gjordte det et klart utslag på voltmeteret inne i bilen. Nå med de nye LED pærene

gir ikke voltmeteret utslag i det hele tatt når bilen settes i revers eller bremser. Ikke bare det men

de sparer reflektorene og glasset siden de ikke utvikler varme og UV stråling. Det eneste som irriterte

meg var at Blinklysreleet skulle ha vært av ISO typen og ikke JSO så helt "plug and play" ble det ikke

men alt i alt veldig fornøyd med resultatet. :)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Det ser spennende ut. Jeg har sjekket ut sidene v-leds.com, og jeg går nok for denne modden selv snart. Litt fordi det er veldig kronglete å bytte pærer bak på min bil.

 

Åssen fant du ut åssen hvilke pærer du skulle ha? Jeg har sett litt i instruksjonsboka til bilen, men jeg ingen ekspert på pæretyper og slikt. Finnes det noen oversikt på nett?

Endret av dagjs
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...