Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Showcase/Worklog: Toyota 4-Runner 3.0TD *Solgt*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får prøve å samle opp oppkjøpene i fremtiden slik at det ikke blir så mange poster i tråden. :)

 

4Runnern er kraftig bygget, men den har noen ting der det faller igjennom. Det ene er bakfjærene

er underdimensjonerte, det andre er styredemperen som er underdimensjonert.

Har vært på utkikk etter sistnevnte en stund.

 

Kort forklart: Styredemperen er der for å forhindre at yttre faktorer som sidevind,ugjevnheter

vibrasjoner o.l ikke påvirker styringen når du kjører. Når styredemperen er utslitt

så blir rettningstabiliteten dårlig, du må hele tiden småkorrigere og må ha et fastere

grep om rattet en tidligere. Den orginale styredemperen skal ha en levetid på 40.000km,

men den takker for seg lenge før den tid.

Det finnes andre produsenter som KYB m.m som lager styredempere, men demperen de produserer

er en blåkopi av den orginale og har derfor akkurat de samme problemene.

 

Men nå har jeg funnet en 4 veis "heavy duty" styredemper produsert i Australia med

selvoppretting. Den fungerer ikke bare som en demper men strammer også opp styrefølelsen

og gir meget god stabilitet/styrefølelse på ugjevn vei, i ulendt terreng og ikke minst i svingene.

Den kommer med 2år/40.000km garanti (Det som kommer først)Den har også blitt kåret til den beste

styredemperen under 600$ i et av australias største 4x4 magasin.

 

93_1_bg.JPG

 

 

Har nå bestilt flere ting fra "down under"

 

Hadde tenkt å bestille hovedlykter med klart lykteglass, men greide alså ikke å finne parklys

som passet med disse i europa, etter mye leting så fant jeg det i australia men forhandleren

solgte i utgangspunktet ikke til personer utenfor oceania (australia + noen øyer) men fikk

ordnet dette også etter litt overtalelse.

Disse blir laget i veldig lite antall så er glad de er på vei hit, de er også innebygget sidemarkeringslys.

 

7b9c_1.JPG

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Var ute i går å kjørte bilen i sitt rette element, er lenge siden sist. Det regnet og blåste en del så fikk bare tatt et par bilder ute, som dere ser så har jeg montert JDM lyktene og LED pærene igjen. Etter noen mnd (uforutsett) dvale så er alt tilbake i laget igjen, så dere kan forvene mer gjevenlige oppdateringer fremmover ;)

 

Enjoy!

 

DSCF0004-1.jpg

 

DSCF0003-1.jpg

 

DSCF0001.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Var ute å kjørte her om dagen, som de fleste vet så har vært en del vind og nedbør her nord de siste dagene.

Under denne kjøreturen fikk meg en liten aha opplevelse, ved kraftig sidevind så begynte viskerene å viske ugjevnt og store felter på ruta ble urørt, de lager også en del vindstøy når de ikke er i bruk, men dette er gammelt nytt.

På arbeid så bet jeg meg merke i at de nye Bobilene basert på Fiat Duacto var utstyrt med Bosch Aerotwin viskerblader, en ganske genial konstruksjon som ikke er leddet som en vanlig visker men har fjærstål inni som gjør at det blir helt likt trykk over hele viskerbladet, den har også spoiler langs hele viskerens lengde og en meget lav profil. Problemet er at Aerotwin viskerene er rådyre og lages til veldig få eldre biler, så sporet opp et annet merke som heter Aero-Vu, disse har spoiler på begge sidene av viskeren og takler derfor sidevind fra alle vinklene noe bosch ikke har. bestillte 2 sett til (4)front og (2)bakruta, kom på ca 440kr /ink frakt.

 

aero_vu-main-image.jpg

Lenke til kommentar

Vel da hadde jeg fått parklysene fra Australia, men de passet dessverre ikke (tok en sjanse da jeg bestilte dem) Etter å ha studert dem så ser det ut til at de passer 4Runner 90-91 med firkantige lykter og Hilux 4WD fra 89-97. Fikk også noen lykter fra USA (som skulle være plan B) i dag, men de hadde greid å lagt 2 blinklys i stede for 2 parklys så da var jeg like langt. Skal bestille en crystal clear utgave av US-parklyktene fra min kontakt i japan, dyrt men da er jeg sikker på at dem passer.

 

Parklysene jeg fikk fra Australia, disse passet dessverre ikke. :(

DSCF0014.jpg

 

Her er det jeg skulle fått fra USA, fikk i stede 2 set med blinklys. :hrm:

69544.jpg

 

Her er de nye crystal clear lyktene jeg har bestillt :)

parekdf.jpg

 

 

EDIT: Change of plans, ble veldig i tvil hvilken parklys jeg ville ha. Så måtte gå i tenkeboksen litt

og kom fram til at jeg skulle gå crystal clear utgaven av US-parklyktene, fikk forandret ordren i

siste liten.

 

Er normalt ikke en ubesluttsom person, men her måtte jeg tenke meg hardt om :p

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Jepp da var det kommet. Satser på at jeg skal få montert dette i.l av 17 mai

 

Selvopprettende styredemper "heavy duty" *glede seg* :grin2:

DSCF0022.jpg

 

Her er den, orginalen blir som en skykkelpumpe i forhold til denne.

DSCF0017.jpg

 

 

Altimeter /m gyroskop, litt skitten men har prøvenmontert den allerede, tror det blir meget bra.

DSCF0020.jpg

 

Med lys på, var ikke noe særlig sterkt, men lysdioder er bestilt. (bildet er tatt med lang eksponering)

DSCF0021-1.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

UPDATE: Da var det tid for montering av styredemperen, har gledet meg lenge til dette. :)

 

 

Første som måtte ned var bunnplata for å komme til demperen, bare 4 skruer

DSCF0023.jpg

 

Sånn er orginaldemperen ut, ikke rare saken men den satt noe så inni hæ***

DSCF0024-1.jpg

 

Gammelt og nytt side ved side, måtte knekke enden av den gammle for å komme til med endeleddsavdrageren.

DSCF0025-1.jpg

 

Og ikke alt for lenge etterpå så var den nye på plass, justerte den og tok en prøvetur.

DSCF0029.jpg

 

 

Resultat: Før og etter finnes ikke sammelignbart, den sporer ikke i det hele tatt, selv store humper og ugjevnheter kjennes

knapt og styringen er mye tightere en før, den ble bare en anelse tyngre på rattet sammenlignet med slik den var før.

Nå kan jeg også sette på store hjul uten å bli plaget at sporing og andre ubehageligheter som normalt følger med.

 

Gleder meg til jeg skal ut i marka :cool:

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

BaBa2, -Shark-: Takk takk :)

 

Mye penger? har jo såvidt begynt :p

 

Du hadde ikke trodd meg om jeg hadde fortalt hva som faktisk er brukt på bilen, er ikke så mye som du skulle tro.

Kjenner du "en her og en der" så kan mye skaffes for en god del under vanlig pris, men enkelte ting må jeg seff

betale full pris for. Men nøyaktig hvor mye jeg har brukt vil jeg av naturlige årsaker ikke ut med. ;)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Har nå kommet et skritt frem i planleggingen.

 

Styredemperen var en stor forbedring, men den nye styredemperen kan ikke skjule at demperene

og fjærene har sett bedre dager, så etter nøye gjennomgang av det som er på markede

av dempere til 4Runner så dukket det opp en demper som stakk seg seg ut i mengden.

 

Rancho RS9000X er en justerbar proggresiv offroad demper med 9 steg, da har du alt fra

"gele" til "gråstein" å velge mellom i hardhet. Demperen kan fjernstyres via et RCX

konsoll som kan skaffes utenom, om jeg går for hele pakka får tiden vise. ;)

 

Rancho RS9000X

9000dia.jpg

 

Rancho RCX konsoll

RanchoRS99701.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Da var Aero-Vu viskerene kommet, som dere ser av bildet så er Aero viskeren en god del

lavere en orginalviskeren og tar seg etter min mening mye bedre ut. Får se hvordan det

blir når jeg får dem på bilen.

 

 

Øverst Toyota OEM og nederst Aero-Vu.

aerovu.jpg

 

 

UPDATE:

 

De gamle viskerbladene

DSCF0036-1.jpg

 

 

De nye viskerbladene

DSCF0038.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Kult å se at du bruker penger på oppgradering av en så suveren vogn, skulle likt å se den bmw som følger den til skogs ;)

 

Trolig lurt med just. dempere har selv es9000 bak på min å må inrømme at de er i stiveste laget med tom bil, men perf. med 60kg. dog og kulevekt på 75kg. De fleste US produserte dempere er vel ment brukt på tyngre biler en firespringaren.

 

Gidder du å tipse om nettadr. til levrandøren for styredempern, Bare må ha en skjøl!!!

Lenke til kommentar

Pro comp ES9000? dette var blandt de demperene jeg vurderte. Veldig rimelig, men de

lovet mer en de kunne holde så droppa dem ganske tidlig. Rancho koster mye mer

en Pro Comp, men de har et meget godt rykte i Australia og jeg ble anbefalt

disse av en av mine kontakter der nede med 4Runner.

 

PM sendt. :)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Update:

 

En liten uventet vending, har nå bestillt en full size gauge pod med 3 målere. Hadde stort sett

gitt opp å finne noe slikt, men fikk et tips fra en i statene i dag om at der fantes et firma som

laget gauge pods for A-stoplen til 4Runner/Hilux. Da snakker vi ikke om sånne som du "klætter"

på den orginale A-stolpen, sånt vil jeg ikke ha. Denne erstatter den dekslet på orginale A-stolpen

og kan lakkeres.

 

Den ser slik ut

gaugepod.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...