Gå til innhold

Virker en såkalt "low-carb" diet?


Anbefalte innlegg

Hva slags kesam er best, og hvor mye koster det?

Fant Tine sans mager kesam

 

Næringsinnhold per 100g

 

energi 326 kJ (74 kcal)

protein 12,0 g

karbohydrat 4,3 g,

fett 1,0 g

kalsium 90 mg (11%)'

riboflavin 0,2 mg (13%)'.

 

Er ikke det ganske masse karbs når man går på en lov karb diet?

 

Hva slags kyllingfilet er best og billigst når man skal gå på en slik diet? Hvor får man kjøpt det billigst? Har hørt om store pakker.

Og vil gjerne ha litt mer fyldig svar enn bare tunfisk, kyllingfilet og kesam. Spiser du for eksempel bare Tunfisk fra boksen til lunch? eller laksefilet i handen? ;)

Vil gjerne vite hvordan dere tilbereder maten og hvor mye.

Kjøp slik 2-kilos-pakke på Kiwi til 144,90 (kjøpte meg akkurat ny selv :p) og First-Price laksefilét. Pleier å spise dette uten så mye annet, to filéer og kanskje litt grønt (men pleier å drøye det).

 

Kesam (mager) eller Cottage Cheese er òg rimelig kurant, bland inn litt fun-light (jeg er litt sær, og pleier å blande den med Fun-iste). Smaker som yoghurt, bare bedre. :)

 

Tunfisken spiser jeg ren, eller med litt Taco-saus oppi. Her foretrekker jeg varianten med olje, vann er greit og gelé er døden. :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skinke går helt fint!

 

@Paulex,

Det er en del stivelse og slik i brød. Brød KAN spises hvis man skal på en lowcarb diett! Fedon Lindberg baserer sin diett på lowcarb og har slike Fedonbrød men man skal IKKE spise produkter med stivelse, sukker og carbs hvis man skal på en kostholdsintrodusert ketosediett.

 

Dette er to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Startet på mandag med Ketolysekuren.

Har merket at jeg har blitt litt slappere og lettere for å få litt småvondt i hode, men ikke noe å skrike ut for.

Jeg har til nå spist:

 

Lunch: 150g Cottage cheese med litt fun light.

Salat med litt kina kål, litt brokkoli, 1/2 tomat, agurk, 4 skiver norvegia, og litt picknik skinke eller 1 tunfiskboks. Og litt gastromat.

 

Middag: 350 g FP kyllingfilet, Salat med litt kina kål, litt brokkoli, 1/2 tomat, agurk. Pepper og litt piffi krydder.

 

Kvelds: Resten av cottage cheesen + fun light (150g) eller noen skiver ost og veldig lite skinke som jeg spiser mens jeg lager salaten til neste dag.

 

Drikker kanskje 2-5 dl, utblandet fun light med varmt vann hvis jeg har lyst på litt søtt å kose meg med.

 

Prøver å holde meg under 15-20 karbs dagen.

Hva tror dere folkens?

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Er målet ditt å komme i ketose eller generelt holde deg til lavkarbo?

Ja, dette er to vesentlig forskjellige ting.

 

Fedon Lindberg, South Beach, Atkin osv. er lavkarbokost for de som ønsker å miste "noen" kilo og generelt ha et sunnere kosthold/livstil.

 

Ketolysekuren er for personer som har et større vekttap og ønsker å komme raskere ned i vekt. Atkins har en såkalt 2 ukers induksjonsperiode i starten som i teorien er ketolysekuren bare mye kortere. Ketolysekuren er en kur, ikke en livsstil, som man skal maks gå på i 6 måneder.

 

Grunnen til at man får vondt i hode er pga hjernen lever på karbohydrater men det går fort over. Man blir slapp den første uken da kroppen er i en utskifting av fettforbrenningsprosess (fra glykose til ketose)

 

Man kan nyte øl i moderate mengder på ketolysekuren. Red Light øl har 2,5g karb halvliteren.

Lenke til kommentar

Målet er jo å komme i ketose, som jeg skrev i posten over starta jeg på Ketolysekuren på mandag, og skal fortsette til jeg har tatt av meg 3 kg, vil ned til 75 kg stabilt, som har vært målet mitt siden jeg gikk inn for å bli slankere.

 

Men har selv kommet fram til at jeg ligger under grensa for karbs inn daglig, hva tror dere?

Ser måltidene bra ut?

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nokon som har vert til lege og sånt før dei har starta på ein slik diett ?

Er det helst veldig overvektige folk som har gått på ein slik kurs eller er det også for folk med ein fin liten pondus som vil ha den vekk til sommeren ? ^^

 

Vurderer sterkt å starta og testa den litt, har lest ein del på nett og slikt om det. Virkar som det skal funka greitt.

Lenke til kommentar

Dette frister utrolig å prøve ut før sommeren, hadde aldri hørt om dette før jeg leste om det i denne posten, så må takke de som har informert om det :) For tiden trener jeg mest styrke og prøver å ha i meg mest mulig proteiner i kost +tilskudd for å vokse litt samtidig som jeg prøver å få mindre magefett og hittil har det virket ganske greit, men det går seint og sommern er ikke så langt unna ;)

 

Fås de stix'a som man skal tisse på kjøpt på apoteket?

Lenke til kommentar

De stixa får man kjøpt på apoteket da dette er en vanlig metode for å sjekke om epileptikere som går på en ketogen kost faktisk er i ketose.

 

En ketogen kost fungerer bra på epileptikere da den "sløver" ned hjerneaktivteten pga den får mindre mengde energi av ketoner fremfor karbohyndrater.

 

..og grunnen til at en lavkarbo-kost kanskje er litt dyrere er nettopp fordi junkfood er billigere, dårligere og mye mer raffinert fremfor ordentlig kost med mye protein. Jeg hadde valgt helse fremfor lommebok any day..

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
..og grunnen til at en lavkarbo-kost kanskje er litt dyrere er nettopp fordi junkfood er billigere, dårligere og mye mer raffinert fremfor ordentlig kost med mye protein. Jeg hadde valgt helse fremfor lommebok any day..

Hvem i alle dager har nevnt junkfood? Snakker om vanlig, normal kost. Og nei, ikke kom her og si at vanlig, normal kost er junkfood. Dessuten har man veldig lett for å bli lei av en lavkarbodiett, fordi mulighetene til å variere nok er for liten. Det er i alle fall min erfaring

Lenke til kommentar

Ingen har nevnt junkfood enn meg, det kan leses selv :) Vinklet utsagnet kanskje litt uheldig i den forstand at det virket som at normal kost er junkfood men lavkarbo-kost er ikke noe spesielt dyrere enn normal kost men det går veldig mye tid for å tilrettelegge en lavkarbo-kost fremfor å kjøpe kneipp på butikken.

 

Hva er egentlig normal kost forresten? I dokumentaren "Supersize Me" fremstår fastfood som normal kost. Hva er normal kost her til lands tatt samfunnets generelle endring i kostholdsvanen?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...