Gå til innhold

Virker en såkalt "low-carb" diet?


Anbefalte innlegg

Leste hele posten, mye bra og riktig som kom ut her. Hae selv gått på ketolysekuren, funket som bare pokker. Gikk ned 8 kg på under 2 mnd. Jeg vil bare slenge med et tips (selv om jeg ser at dette er en gammel post)

Når du ser deg fornøyd med vekta di, for all del, IKKE begynn rett på 3-4 poteter til middag, fint brød osv. Da smeller du på deg i vekt igjen, for det gjorde jeg...........

Siden det er lenge siden dette ble diskutert, kan jeg spørre dere som begynte på ketosediett om hvordan det funket for dere? Har dere greid å holde vekta? Jeg har begynt på igjen med ketolyse nå, allerede denne uak (som også er første) har jeg gått ned i vekt. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun skumlest denne tråden sent på natt, men siden ingen nevner det sakser jeg inn fra mitt eget innlegg fra en annen tråd.

 

På en diett så er det ganske vanlig at noen leser på iform og finner ut at karbohydrater er livsfarlige. Det er faktisk avhengig om man har høy eller lav insulinfølsomhet som avgjør om man fungerer best på en lavkarbo eller (sunt) høyfett diett så det finnes ingen fasit her, det er heller nesten 50/50.

 

Med en høy insulinfølsomhet vil man føle seg mye bedre, mer energi og få trykk i musklene etter du har spist karbohydrater, dvs stabile energinivåer. Dem som faller under dette vil føle seg helt ræva (fysisk og psykisk)på en ketosediett og for å ungå dette er minimumsgrensen ca 100g karbohydrat pr dag.

 

De med lav insulinfølsomhet vil reagere helt motsatt og oppleve store energisvingninger etter et måltid med karbohydrater og bli kjempetrøtt og slapp.

På en lavkarbodiett vil denne gruppen føle seg i kjempe god form, fysisk og psykisk og da vil dietten bestå av mere protein og fett for å veie opp kalorienen man ikke får i seg fra karbohydraten. Det er her mange missforstår (Atkins) man kan ikke spise hva man vil, det skal være sunt fett og sunn protein , ikke pølser og bacon hele dagen.

Og da blir ikke dietten like "morsom" som man skal ha den til.

 

Dermed blir det helt feil å anbefale noe som helst til noen uten å finne ut hvordan de reagerer på insulin først + at et høyere karbohydratinntak er bedre for de som har trener mye og med høy intensitet på dietten.

Lenke til kommentar

Jeg spiste to kakestykker med gulrotkake isted, og ble trøtt som faen og sovnet foran tv'en. Dette har skjedd mange ganger tidligere også.

 

Blir generelt trøtt etter jeg har spist, og alle måltider består av mye karbo.

 

Jeg har derfor konkludert med at jeg har lav insulinfølsomhet og vil ha godt av en lavkarbodiett.

 

Føler meg helt jævlig nå... 1 time siden jeg har spist..

Lenke til kommentar
Det er her mange missforstår (Atkins) man kan ikke spise hva man vil, det skal være sunt fett og sunn protein , ikke pølser og bacon hele dagen.

 

Veldig godt poeng. Har selv lagt merke til ulike diskusjoner omkring dette temaet rundt omkring, og der går det mye på ting som at kjøttdeig A anbefales over kjøttdeig B fordi den inneholder MER fett. Andre gjengangere er jo å benytte fløte i alt mulig rart for å fete det opp. Dette blir etter min mening å snu ting helt på hodet. Problemet er overhodet ikke å finne tak i nok fett til å fylle "fettkvoten". Problemet er vel heller å fylle "proteinkvoten" hver eneste dag uten å få for mye fett eller for mye usunt fett.

Lenke til kommentar

Indusert ketose har jeg prøvd og det fungerer fint. Anbefaler å kjøre myo-reps, etterfulgt av en liten kardioøkt på mølla med noen prosent helling. Du vil ikke kjøre lengre enn 7-8 uker per syklus i ketose ettersom du kan påvirke serum pH i kroppen. Kjør på med store mengder proteiner og sunt fett, samt frosne grønnsaker og frukt for å dempe sultfølelsen, hold karbohydratinntaket så lavt som mulig. Ketose skjer fordi kroppen din må stole på fettlagrene for energi. Det skjer ved at fettsyrene klargjøres i en sekvensiell fosforylering og til slutt gjennom β-oksidasjon i mitokondriene danner et visst antall acetyl-CoA som avhenger av hvor lang fettsyrekjeden er. Acetyl-CoA hoper seg opp og konverteres til acetoacetat og β-hydroksybutyrat. Aceton er også et ketonlegeme som dannes i en relativt treg dekarboksylering av acetoacetat. Ketonlegemer er vannløselige og akkumuleres i blodet.

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at fettnedgangen ville ha blitt akkuratt den samme om alle kcal hadde bestått av karbohydrat etter at proteinen var på plass.

Underskuddet er nøkkelen, hvordan man får det påvirker mer hvordan dietten føles fysisk og pysisk.

Lenke til kommentar

Vil anbefale de som er på ketolysekur dette til dessert:

 

Kjøp geleposer (lavkalori). Inneholder ingen karbohydrater.

Disse får man iallefall på Ica og Meny, såvidt jeg har sett.

 

Lag geleen nesten helt ferdig. Ta så en ny bolle med kremfløte å visp til krem. Prøv frem med mengde krem etter ønske, jeg liker å bruke ganske mye. Kan også tilsette litt vaniljesukker for smakens skyld.

 

Bland så geleen og kremen i en "suppe" med blender e.l.

 

Sett en time i kjøla, å nyt en deeeeilig, nesten karbofri mousse.

DET ER NYDELIG! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjønner ikke hvorfor ZMA skal ha noe å si. Så lenge det ikke innholder karber, tror jeg det bare er å kjøre på.

 

Men man blir gjerne litt slapp på lavkarbo, særlig om man ikke får i seg nok mat. Vet ikke om du opplever noe psykisk pga. ZMA, men lavkarbo gjør deg ikke akkurat energirik siden det ofte er vanskelig å få i seg nok mat siden det meste av mat der ute kryr jo av karbohydrater.

 

Har selv kjøpt karbofri protein som jeg skal bruke mens jeg bulker. Kan godt trene på lavkarbo også, men da krever det enda mer fett enn vanlig. Men har hørt at om man trener, kan man gjerne spise litt mer karber enn om man ikke hadde trent.

 

Når jeg gikk ned drastisk trente jeg hvertfall ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Vil anbefale de som er på ketolysekur dette til dessert:

 

Kjøp geleposer (lavkalori). Inneholder ingen karbohydrater.

Disse får man iallefall på Ica og Meny, såvidt jeg har sett.

 

Lag geleen nesten helt ferdig. Ta så en ny bolle med kremfløte å visp til krem. Prøv frem med mengde krem etter ønske, jeg liker å bruke ganske mye. Kan også tilsette litt vaniljesukker for smakens skyld.

 

Bland så geleen og kremen i en "suppe" med blender e.l.

 

Sett en time i kjøla, å nyt en deeeeilig, nesten karbofri mousse.

DET ER NYDELIG! :)

 

Går vel litt i mot hele hensikten med en slik diett å skulle begynne å trykke i seg masse dessert. Er vel hele dessertbehovet som har ført folk oppi det uføret de er, og som krever at de går på en diett.

Lenke til kommentar

Vel, for å booste motivasjonen, så kan det hjelpe mange personer å belønne seg med noe godt, selv når man er på kur :)

 

Siden man ikke får i seg sukker (bortsett fra det lille du bruker for å piffe opp smaken her), får du heller ikke sukkersug, som er det største problemet på denne kuren :) Kremfløte kan du bruke, da det inneholder lite karbohydrater, hvis det var den du tenkte på som synderen her.

Lenke til kommentar

Vel holdt det stabilt på 75 kg i 1 år etter det ved å ikke spise så altfor mye karbo. Så skeiet jeg ut og brydde meg ikke så mye om hva jeg spiste og ingenting skjedde egentlig, kanskje en liten gain for noen måneder siden da jeg var veldig usunn, men nå er jeg i mitt livs form pga. lite karbo kombinert med mye styrke og kardio. Er jo seff noen brødskiver og yoghurter her som går ned av og til, men det funker likevel.

Lenke til kommentar

Ja, det viktigste etter en "kur", er ikke å skeie for mye ut. Dette gjorde jeg etter nedgang på over 15kg, nå veier jeg igjen 12kilo mer enn før jeg skeia ut, jeg angrer noe så inni h******..

 

Er no igang igjen på diett, sykler/går til og fra jobb nå, i tillegg til at jeg skal kjøre tre treninger i uka med styrke/litt kardio. Jeg SKAL ned til en vekt jeg føler meg komfortabel med :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei

 

Er ca. 183 høy, 17 år, 90 kg. Har trent i 1 år, holdt meg unna det meste av det som sees på som "usunn" mat, og spiser generelt sunt med kun vann som drikke. Likevel virker det ikke som jeg klarer å få fekk det ekstra fettet. Eneste jeg vet jeg har gaina er muskler.

 

Virker det å slanke seg ved å spise lite til ingen karbohydrater? Har hørt om folk som kaster i seg omeletter og bacon daglig, og slanker seg på notime. Eneste trikset er å holde seg unna karbohydrater. Vil det virke, og må det evt. mye trening til?

 

En stund siden dette innlegget ble skrevet men men.. :)

 

Virker det å slanke seg ved å spise lite/ingen karbohydrater? Så klart det gjør!! Kroppen din er spikke pine nødt til å få i seg karbohydrater, når du ikke gir den det gjennom maten vil kroppen ta fra der det er lagret, og hvor er det?? Jo i fettet. Fett i kroppen lagres som triacylglyseroler, det vil si (forenklet): en liten bit karbohydrat +3 fettsyre kjeder festet til denne. Hjernen din feks. bruker bare karbohydrater i sin metabolisme, men kan under sultforhold (som feks ketose tilstand) tilpasse seg å bruke ketone bodies (fra protein metabolisme).

 

Er det ikke best å kontakte en ernæringsfysiolog, som faktisk har peiling på kropp og kosthold og be om råd/hjelp til en kostholdsplan der? Isteden for å eksperimentere på egenhånd (nå tenker jeg kanskje litt på de andre innleggeng også her). Jeg mener eventuelle langtidseffekter er lite forstått ennå, og kroppen trenger et variert kosthold med både proteiner, karbohydrater og fett, samt vitaminer og mineraler.

Lenke til kommentar
Virker det å slanke seg ved å spise lite/ingen karbohydrater? Så klart det gjør!! Kroppen din er spikke pine nødt til å få i seg karbohydrater, når du ikke gir den det gjennom maten vil kroppen ta fra der det er lagret, og hvor er det?? Jo i fettet

 

Du vet at om du har et kcal underskudd og spiser innen for den grensen bare karbohydrater så vil kroppen hente like mye fra fettet/gå like mye ned i vekt som om man spiser det samme kaloriene i fett eller protein? ( ikke at det er optimalt)

 

Karbo eller ikke er ikke noe magisk, det er kcalunderskudd som teller, hva man spiser innen for det påvirker bare andre faktorer og ikke fettnedgangen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...